[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

different1

[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 17:20

Een volgtopic over de laatste paardenliefde van mijn moeder.

Paspoort:
Brewer's Tanione
V: Roughfield Fantasy
M.V: Ingfield Taverner
Geb.: 2-3-2004

1e dag bij ons
Afbeelding

Enkele weken geleden
Afbeelding

Tani is als 4 jarige beleerd geweest voor de wagen, om te kijken wat ze in huis had en of dat voldoende was om als fokmerrie verder te gaan, zij heeft 8 of 9 veulens op de wereld gezet.

Helaas werd haar eigenaar ziek en moesten ze fors inkrimpen in het paarden bestand.
Zodoende kwam mijn moeder haar tegen op marktplaats.
Afbeelding

Mijn moeder was verliefd, en niet zo'n beetje ook.
Ze heeft de nodige lichamelijke problemen en wilde nog 1x in haar leven een paard, met de juiste kleur, aftekeningen en stokmaat.
Voorheen altijd ruinen gehad (we hebben geteld en kwamen rond de 40 paarden uit) maar een merrie zou ze nu niet laten staan met het oog op een veulentje.

En ja, daar was ze dan, hét paard dat aan alle eisen voldeed.
Maar ja, eigenlijk kwam het nog iets te vroeg om weer een eigen paard te hebben, maar ze was zo leuk! Wel kopen, niet kopen... enzovoort enzovoort.

Contact gezocht met de verkoper, leuk onderhandeld en daar gingen we dan.
26 augustus, de dag dat Tani mee naar huis ging.
We zijn, ivm de grote afstand, niet eerder gaan kijken en het was dus een kleine verrassing hoe ze zou bewegen, maar ze zou toch wel mee gaan met ons dus haar, naar onze smaak, fijne beweging was een leuk extra'tje.

Ze had nog een veulen aan de voet, en een droge zomer dus ze zag er niet optimaal uit, des te leuker om haar mooi op gewicht en in de spieren te krijgen.
Eerst wat laten wennen, en in de 2e week stond de smid en tandarts op de agenda.
Ze was, en is, ongelooflijk braaf! Met alles.
Afbeelding

Afbeelding

Rustig aan begonnen met wat longeren, stap en draf.
Dat deed ze braaf, dus daar ging mijn moeder lekker mee door.
Afbeelding

Afbeelding

Dan een keer een singeltje, een tafeltje, bijzetje... tja, alles ging vrijwel vanzelf.
Zelden een paard meegemaakt die zo lief is, zoveel respect heeft, en alles zo simpel oppakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zijn we bijna 5 maanden verder, ik zelf heb een keer of 4 op Tani gezeten.
Ook mijn dochter heeft geholpen met hangen.
Afbeelding

Ik heb het doorrijden overgedragen aan iemand anders die wat meer lef heeft.
Vandaag zat zij er voor de 2e keer op, en heeft ze met Tani al los kunnen draven.
Tani zoekt wat, vind wat en het is goed.
Ze is heel makkelijk te overtuigen, en wat 1x goed is gegaan vergeet ze niet.
Afbeelding

Er waren veel 1e keren voor Tani, zo was een dekentje ook spannend (vooral bij haar achterhand), maar ze heeft tot nu toe nog nooit lelijk gedaan, over haar toeren geraakt of tegendraads geweest.
Afbeelding

Mijn dochter van 9, die enkele manegelessen heeft gehad en verder met haar shet voor de kar rijd, kan ook lekker rondjes stappen aan de longeerlijn.
Afbeelding

Er zullen nog veel 1e keren zijn: in de buitenbak rijden, naar het bos onder het zadel, en wellicht op concours.

Knotjes staan haar wel.
Afbeelding

En het duo waar het allemaal om draait: moeders op haar grote, laatste, paardenliefde op haar verjaardag enkele weken geleden <3
Afbeelding

different1

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 17:44

Wat een leuke reacties!

@inkepink: wat een leuk verhaal en wat een prestatie van jullie ingfield Taverner nakomeling. Heb je misschien nog een foto van dat paard?

@aine, dank je wel!

@neonlight, wij hebben via pb contact gehad over Fantasy, leuk dat je hier ook reageert. Kleurtje en al dat wit is idd niet van vaders haha, ze gaf het zelf wel regelmatig door maar had ook wat nakomelingen met weinig wit. Wij houden er van <3

@ninne: leuk! Wat doe jij allemaal met jouw hackney? Heb je ook foto's die je hier wilt delen?

@lukiebradley: dank je! Ik denk dat het grootste verschil te zien is in het voorjaar, mooi in het zomervachtje en spiertjes kweken met behulp van vers gras. Een paard zo opknappen is echt leuk, ze groeit helemaal naar je toe.
Dat shirt maakt het af hè *D

@renee: mn moeder heeft zelf zo'n 40 paarden gehad, maar door een hoop lichamelijke problemen staat ze al jaren aan de kant. Ze wilde dit zo graag! En dan echt 1 die aan alle wensen voldoet. Je kan het maar treffen.

@shaddy: dank je! We vinden het echt een lot uit de loterij. Dat plezier lukt nu al, en zal alleen maar toenemen naarmate ze verder beleerd is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 12:48

Gister zijn we lekker een stukje in het bos wezen wandelen, Tani vind het erf afgaan wat spannend maar gedroeg zich wederom voorbeeldig.
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 17:15

@ninne: oef, wat een leuk paard heb je daar!

@canon: dank je! We zijn echt enorm blij met haar. Lekker vrolijk, trots maar o zo braaf.
Heb je ook foto's van jouw paard? Deel ze hier gerust, leuke promotie voor de hackney.

Vandaag was het mooi weer, dus even buiten gelongeerd.
Ik vond haar iets teveel spanning hebben, dus nog niet buiten gereden maar wel weer in de binnenbak en gelijk los van de longe.
En onder de man van de buitenbak naar de binnenbak gestapt.
Weer flinke stappen gemaakt dus.

Ze kan zo lekker sjouwen

Afbeelding
Afbeelding

En onder het zadel krijgt ze nu al ook een mooier evenwicht
Afbeelding
Afbeelding

Alleen foto's linksom haha, uiteraard ook rechtsom geweest en dat ging bijna net zo simpel.

Hier word een mens toch blij van?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-19 17:51

@neonlight, ja ze doet het echt fantastisch! Nu heeft er natuurlijk wel wat voorwerk in gezeten(10jr geleden voor de wagen beleerd en sinds ze bij ons is regelmatig aan de longe)

Afgelopen week is Tani weer gereden, ditmaal zonder vooraf te longeren.
Het eerste rondje was ze wat zoekend, en toen ging de knop om en deed ze wat ze tot nu toe altijd doet: meewerken en heel braaf zijn.

Ook hebben we haar weer een klein sprongetje laten maken, vind ze leuk maar snapt er niks van hahaha.
Helaas een hele vage foto, ze ging nogal hard :=
Afbeelding

Wel wordt ze wat dik, en dan vooral haar buik groeit.
Nu heeft ze natuurlijk al meerdere veulens gehad, maar ze had juist zo'n hele strakke buik tot zo'n 2 weken geleden.
Even aankijken, voer is al wat aangepast en ze zal wat regelmatiger aan het werk gaan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 18:23

Vandaag heeft Tani haar eerste galopje onder het zadel gedaan, ze snapt er niks van maar doet het (met wat aanmoediging van mijn moeder in het midden) toch heel braaf!
Afbeelding

Verder wat gewerkt aan omstellen, overgangen en schakelen, deed ze ook heel goed.
Ze heeft nog wel veel moeite met stelling en buiging rechtsom, maar ze werkt altijd mee.

Lekkere actie in de beentjes
Afbeelding

Speknek
Afbeelding

Ook met 1 hand rijden en ondertussen de rits van je jas open en dichtdoen. Het kan allemaal op Tani :))
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsom gaat steeds beter
Afbeelding

En ze is vandaag echt met vlag en wimpel geslaagd als kinderpony! <3
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 20:33

@lizz: dank je! We zijn er echt heel blij mee.
De vrouw die Tani nu doorrijdt is op zoek naar een nieuw paard en gaat steeds meer neigen naar een hackney of tuigpaard, ipv een sjiek sporttype, en dan voornamelijk vanwege het plezier wat ze aan Tani beleefd, dat zegt toch wel wat.

@stef-diva: leuk dier! Fijn als ze zo veelzijdig en braaf zijn.

@ikkedus: we zijn met longeren vooral bezig met het laten vallen van de hals en veel schakelen, idd om de buikspieren te trainen.
Het is wel een beetje zoeken wat het beste werkt, omdat ze een ontzettend actief achterbeen heeft.
Ze brengt het nu al wel beter naar voren, in het begin gingen de beentjes vooral omhoog haha.
De laatste foto's zijn van de 5e keer rijden, hopelijk word het weer snel beter zodat ze in de buitenbak langere lijnen kan maken.

Ze is mooi aangekomen in gewicht sinds wij haar hebben, alleen de laatste weken is vooral haar buik flink dikker geworden, waar de rest van het lijf niet opvallend zwaarder wordt.
Het voer en het werk is rustig aan aangepast, kijken of we haar buik weer wat strakker kunnen krijgen want je kon echt niet zien dat ze 8 of 9 veulens heeft gehad, maar dat is dus wel veranderd hahaha.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 12:19

We twijfelden, maar volgens de vorige eigenaar is dat echt niet mogelijk dus we houden het maar op een hooi-veulen haha.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 14:16

@inkepink, galop traint mijn moeder inderdaad aan de longe, en als ze gereden word staat mijn moeder in het midden om de stemhulp te geven.
Ze pakt het allemaal zo leuk op.

Vandaag was het alweer 1,5 week geleden dat er iemand op heeft gezeten.
Maar dat maakt voor Tani niets uit, gewoon opstappen en rijden.
Ze was vandaag iets gespannen vanwege de koeien naast de bak, die waren flink aan het vervelen.
Maar Tani komt terug in tempo en blijft bij de ruiter, echt een heel fijne eigenschap gezien ze dalijk door mn moeder gereden zal worden en die heeft nogal wat mankementen waardoor een snel paard niet wenselijk is.

Vandaag met een zweepje gereden, even aftasten wat ze wel en niet kan hebben aangezien ze erg ril is bij haar achterhand, maar het word een beetje saai want ook dit accepteerde ze gewoon en gaf de gewenste reactie.
Ook beide kanten een galopje mee gepakt, dat gaat nog niet vanzelf maar wat doet ze haar best!

Aanloopje voor de galop :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linkergalop
Afbeelding

En nog een fijne draffoto
Afbeelding

Die witte vlek op haar linkerzij zorgt wel voor een vertekend beeld, maar ach, je kan niet alles hebben.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 17:27

Gister konden we eindelijk weer eens in de buitenbak werken, we zijn wel een beetje verwend met ons kleine binnenbakje.

Ze liep heel fijn!
Afbeelding
Afbeelding

Galop aan de longe gaat er ook steeds meer op lijken
Afbeelding

En vandaag mocht ze onder het zadel weer aan het werk, jammer genoeg was het hondenweer dus zijn we maar binnen gebleven.
Gewerkt aan een iets hoger tempo en iets minder in de hand laten zakken.
Ze was een keer flink geschrokken van de koeien, maar blijft toch super luisteren.
Het achterbeen gaat nu met momenten al meer naar voren komen, erg leuk om te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Bijna een echte dressuurprikker :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galop laten we binnen even achterwege, ze deed dat braaf maar heeft echt nog te weinig balans dus dat pakken we lekker in de buitenbak op.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 18:13

@emj_23: leuk dat je ook komt volgen! Bedankt voor de complimenten, mijn moeder heeft de link van dit topic en vind het echt heel leuk om al die positieve reacties te lezen.

@ lizz: dank je, leuk dat het duidelijk te zien is dat Tani zo vooruit gaat.

Voorlopig word Tani 2x per week gereden, en 1x of 2x per week gelongeerd, dat ligt eraan hoe mijn moeder zich voelt.

Helaas was het weer vandaag niet zo geweldig, dus toch maar weer in het binnenbakje gewerkt.
Ze had in het begin behoorlijk wat spanning door de wind en de koeien, maar door haar wat meer aan het werk te zetten (volte verkleinen-vergroten, overgangen en wat schakelen) heeft ze vandaag weer grote sprongen gemaakt.
Zo hebben we haar voornamelijk rechtsom heel fijn kunnen krijgen, wat echt haar moeilijke kant is.

Ook hebben we gewerkt aan het volgen van de hand richting halsstrekken, dit vind ze nog heel moeilijk want ze heeft graag een wat zwaardere verbinding aan de voorkant.
Stapje voor stapje, maar ze liet echt goede dingen zien vandaag en het gaat stiekem wel kriebelen om haar ook op wedstrijden uit te gaan brengen.
Ze komt steeds mooier in horizontaal evenwicht, en het dragen van de ruiter gaat haar ook steeds makkelijker af.
Onze dank naar de amazone is groot, rustige vrouw, veel lef en enorm kritisch op zichzelf _/-\o_

Afbeelding

Het neusje mag er wat meer uit, maar ze is wel mooi rond over de gehele bovenlijn.
Afbeelding

En dat achterbeen komt steeds meer naar voren, zo blij met dit paard!Afbeelding

Ik hoop dat mijn moeder zich ooit nog goed genoeg gaat voelen dat ze er zelf ook op kan rijden, want het kriebelt bij haar ook enorm.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 18:44

Wat leuk al die enthousiaste reacties!

@luffwinny: ook al zo'n knapperd! Wat doe je er zoal mee?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-19 19:11

@luffwinny: leuk! Beleerd voor de kar geeft een fijne basis vind ik, nu al meerdere paarden gekend die pas later onder het zadel komen en dat heel makkelijk oppikken.
Leuk dat je ook de dressuur ermee in wilt!
Hoe groot is ze?

@eefje: hé, leuk dat je dit topic hebt gevonden. Ze knapt hard op hè?
Zulke paarden, maar ook zulke ruiters/amazones zijn goud waard.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 16:54

Waarin was ze niet de makkelijkste met zadelmak maken?
Mooie maat heeft ze!

Tani is maar 1.52, gelukkig krijgt ze wel behoorlijk wat massa nu.
De knie-actie blijft goed aanwezig, maar inmiddels gaan de beentjes ook mooi naar voren ipv alleen maar omhoog.
Wij vinden dat alleen maar leuk, je mag best de hackney blijven zien.
Als ze aan het halster gelongeerd word is het een ander verhaal, dan duwt ze haar onderhals erop, schoft naar beneden en gaan de pootjes alleen maar heel snel omhoog :')

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-19 15:09

Afgelopen woensdag was het weer rij-dag :D en deze keer was het weer mooi genoeg om het in de buitenbak te proberen.
"Helaas" was het wat druk, en heeft Tani met 2 andere paarden in de bak gelopen.
Ik vind het altijd prettiger om dat rustig op te bouwen, maar we hadden even geen keus en Tani liet zich super braaf rondsturen.
Ze vond het wat spannend als de andere paarden op haar afkomen.

Ze heeft weer een heleboel geleerd, en op het eind waren de andere paarden al een stuk minder spannend.
We zijn meer dan tevreden over hoe het ging, lieve Tani doet het toch maar weer!
Afbeelding

Vandaag zijn we weer lekker ontspannen in het bos wezen wandelen, dat paard word een top buitenrij-paard, kijkt nergens naar.

Trotse eigenaresse <3
Afbeelding

En dochterlief heeft er ook nog een stuk mee gewandeld, dan is Tani zo voorzichtig :+:
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-19 17:37

Vandaag weer mooie stappen gemaakt, nu alleen in de buitenbak.
Een pasje zijwaarts, galop en een stukje op straat uitgestapt.

In het begin gooide ze haar tong over het bit, ze word voorlopig met lage neusriem gereden ivm kaal plekje op het neusbeen, maar dat vind ze toch minder prettig dan een gecombineerde neusriem.
Ze liet zich wel gewoon sturen, maar we willen het niet aanleren dus de neusriem een gaatje strakker en het was over.(ze word niet afgebonden hoor)

Losdraven
Afbeelding

Meer oppakken
Afbeelding

Pasje naar voren
Afbeelding

Galop!
Afbeelding

En ook buiten, alleen van het terrein, heel braaf <3 Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-19 15:25

@eefje: ik heb geen toestemming gevraagd, vandaar dat ik haar gezicht bewerk ;) zal eens vragen wat ze ervan vind.

@neonlight: niet gek hè? Ze bied zo ontzettend veel aan! 2x per week is echt wel even de max voor Tani, ze gaat elke keer weer zo hard vooruit maar daar moet je geen misbruik van maken.
Echt een heerlijk paard, vol werklust en go, maar op stal kan mijn dochter uren tutten en staat ze bijna te slapen.

We krijgen ook louter positieve reacties op haar van mensen op stal, dat ze zo lief is en dat ze zo mooi kan lopen, echt leuk!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 15:32

Vandaag een klein feestje, ik heb mijn Black 8 jaar, en Tanione is exact 6 maanden van mijn moeder *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 20:30

Hier werden we weer blij van!
Afbeelding

Op beide handen gegalopeerd, werd ze erg enthousiast van.
Wat een fijne merrie.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 19:22

Het prinsesje heeft en week rij-vrij.
Ze doet het zo boven verwachting goed, dat we overvragen willen voorkomen.
Ze mag deze week dus andere dingen doen, vandaag een sprongetje, en dat ging ook weer beter dan de vorige keer.
Een springwonder zal het nooit worden, maar voor de afwisseling is het leuk en ze wordt er blij van.
Afbeelding
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 07:06

Dank je!

We zijn echt heel gek met haar, zo'n lief, makkelijk en beleefd paard <3

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-19 12:18

Wat een leuk bericht, dank je wel Getup!

Tani is echt een blijvertje, en was/is vooral voor mijn moeder voor de heb.
Dat ze alles zo super oppakt is tekenend voor haar karakter.
Mijn moeder heeft er inmiddels ook zelf al een keer op gestapt, en dat smaakte naar meer.
Helaas moeten er nog veel lichamelijke problemen opgelost worden bij mn moeder, maar Tani loopt niet weg ;)

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-19 13:42

Na een weekje andere dingen doen mocht Tani vandaag weer onder het zadel.
Ze ging buitengewoon goed.

Mijn moeder heeft haar weer uit gestapt, dit gaat ze elke keer doen zodat ze weer een beetje gevoel kan krijgen.
Mijn moeder krijgt haar rechter been niet hoog genoeg dus raakt ze Tani haar billen, en hoe ril ze ook is op haar achterhand, reageert ze totaal niet op de voet van mijn moeder.
Wat een lief paard!

Mooi stel
Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-19 16:47

Daar is ze weer, Super Tani <3

Dat paard verbaasd ons elke keer weer, zo lief, zo zacht van karakter, zo werkwillig, zo... tja, voor ons gewoon, zoals mijn moeder zegt, een parel!
We werken toe aan een onderlinge wedstrijd 12 mei.

Vandaag was het droog en de bak was goed te doen, dus weer lekker buiten gereden.
Het was even wat moeilijk voor Tani want de rest van de paarden gingen naar binnen, die gaan per groep los en langs de bak.
Maar meer als een keer hinniken en wat afgeleid zijn deed ze niet, heel goede les geweest.

Afbeelding
Afbeelding

Vorige keer zijn we bezig geweest met wat meer lengte in de hals richting halsstrekken, dat vind ze heel moeilijk maar ging vandaag alweer stukken beter.
Uiteraard moet haar neus er nog meer uit, maar hè, laten we nog wel iets hebben om aan te werken :D
Afbeelding

Groot compliment aan de amazone, die ook enorm vooruit gaat en onze Tani zo'n fijne basis meegeeft!