Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:43

Heel moeilijk.

Mijn ruin van 21 mankeert ook al jaren meerdere dingen met ups and downs. Ook al een paar keer alles aan het regelen geweest, maar hij is altijd nog vrolijk.
Heb zeker al 2 veeartsen, fysio en tandarts mee laten kijken en die zeggen ook stuk voor stuk; hij is niet heel oke, maar heeft nog echt niet opgegeven.

Je gaat je ook afvragen hoeveel zij zichzelf neerleggen bij iets minder kunnen. Die van ons lopen hele jaar rond 24/7 samen buiten en zijn relaxed, dus hij hoeft niet te vluchten of moeite te doen voor eten bijv.

Het andere nadeel voor mij is wel dat mijn merrie van 26 nog erg goed is en ik te vaak vergelijk. Zij staat ook echt niet heel soepel op, maar wel soepel genoeg. En zij heeft haar idiote momenten nog veel. Dan is 21 niet meer oud en hoe graag ik ook per paard wil kijken, leg je het soms toch naast elkaar.

Tot nu toe hebben wij vaker jonge paarden moeten laten gaan, maar vaker heb je dan een duidelijke kwaal.

Ik heb de bute test gedaan in een slechte periode. Hij liep toen goed, maar toen ik afbouwde en stopte bleef hij goed, dus tja.......
Lang en veel bute zou bij mij een no go zijn, maar glucosamine, duivelsklauw etc vind ik geen probleem om langere tijd te geven, mits te dan oke rondlopen verder.

Ik merk ook dat de veeartsen en mensen om me heen op mijn ervaring en kennis vertrouwen. Maar juist bij deze ruin, die ik zo lang heb, zo goed ken en elke dag uren zie, heb ik moeite om objectief te zijn.
Toch denk ik dat ik het echt weet wanneer het goed is en dan is alles ook snel genoeg te regelen.
Feitelijk ben je wel altijd te laat, omdat je een teken van pijn nodig hebt om te stoppen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 23:09

Dorine92, je begrijpt het niet. Pas als een paard wat mankeert, dus pijn en of ongemak toont ga je aan inslapen denken. vaak volgt eerst een traject met van alles proberen. Niet alleen de eigenaren, maar ook veeartsen slapen niet zomaar even in.
Ik heb het niet over het inslapen. Wat trouwens echt niet altijd goed of pijnvrij gaat, geloof me......

Een gezond paard laat je bijna nooit inslapen, dus het moet altijd eerst pijn en of ongemak hebben. Dus ja, je bent altijd te laat.

Maar heel veel pijn of ongemak is tijdelijk of acceptabel.

Mijn ruin staat wel redelijk goed op na liggen of rollen, maar hij heeft weleens vast gelegen in een kuil. Dan heeft een jong paard die gezond is het wel makkelijker.

Persoonlijk hebben wij meerdere paarden moeten laten inslapen, maar tot nu toe met duidelijke problemen zonder toekomst.
Een ouder wordend paard vind ik echt een stuk lastiger. Het gaat soms langzaam en zeker zoals bij ons in een rustige stabiele kudde lijken ze het wel prima te vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:52

Dorine92, Daar ging het me niet om.

We laten doorgaans geen gezonde paarden inslapen. Ja, ze zijn gezond als ze een blessure hebben, maar valt even onder; met reden.

Op het moment dat een paard iets mankeert, gaan we over tot handelen en later inslapen. Je bent altijd te laat, omdat we eerst een reden moeten hebben om in te slapen.

Hoe leuk jij zijn laatste dagen maakt, is niet belangrijk. Ja, voor jou en je paard, maar het voegt niks toe tot de beslissing.

Sjolvir, dat is ook een goede inderdaad. Kijken alsof het niet je eigen paard is. Wel heel lastig, dus ik zeg dan ook; laat anderen meekijken.

Het nadeel is wel in de paardenwereld dat het vol experts zit, iedereen een mening heeft over een ander etc etc.
Ik kan er vast 20 vinden die mijn ene ruin zouden laten inslapen, maar zelf van alles proberen en geven om een kreupel paard op de been te houden.

Toen we in 2017 voor het laatst een paard moesten laten inslapen, was hij onze jongste. Slechts 7 en naast de pensioen paardjes gekocht om weer wat meer serieus te gaan rijden etc. Na een zoektocht kwamen we erachter wat hij mankeerde en was het zo overduidelijk, dat we hem daarna direct hebben laten gaan.
Dat vind ik zelf wel makkelijker dan ouderdom, oude blessures etc etc.

En je omgeving telt mee. Als alle paardjes een beetje rond scharrelen en je paardje staat verder tevreden, hoor je niemand.
Heb je een weiland vol paarden die rennen, mensen die fanatiek rijden etc, krijg je een andere invloed uit je omgeving.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:52

Dat is niet het punt.

Het probleem is en blijft dat je dus altijd te laat bent. Als je paard iets mankeert ga je meestal eerst dokteren en daarna krijg je vaak nog een traject van slechter worden etc etc.

Daarom zeggen we vaak; je bent nooit te vroeg. Je bent wel gauw te laat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:47

Als ze artrose hebben en altijd al niet 100% rad lopen, moet je ook naar het koppie en het gedrag gaan kijken. Ik heb een ruin die ook niet 100% is, maar wel vol leven en goed meedoet met de rest. Wanneer dat stopt, is het meteen over. Maar ook al veeartsen bij gehad die hetzelfde zien als ik en hem nog te goed vinden om te laten gaan. Uiteraard heb ik dan geen wensen meer met hem qua trainen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 11:05

Dat, je weet wanneer de tijd daar is, dacht ik ook. Maar tot nu toe hebben wij paarden laten inslapen met een heel duidelijk probleem en zonder enige kans op een pijnvrij en of paard waardig bestaan.
Bij een ouder wordend paard, langzaam aftakelen, blessures die al even spelen, is dat soms gewoon moeilijker.
Ik zie ook zeker dat mijn ene ruin zich in onze kudde zich prettig voelt en zich niet afzondert of op heeft gegeven. Waar hij dat in een grote kudde misschien wel had gedaan als hij niet mee had kunnen komen.

En bij ons is het echt net alsof hij het weet en niet wil. De keren dat ik op het punt stond om te stoppen, deed hij hartstikke gek, rende rondjes met de rest en keek me echt aan alsof hij nog jaren mee wilde/kon.

De veearts had een slechte dag gezien en wilde hem wel laten gaan, maar toen die hem zo zag, vond hij het ook niet ethisch verantwoord nog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:23

Wat naar Yellowbird, maar herken het behoorlijk.

Mijn oude ruin loopt nu ook weer moeizaam, maar blijft vrolijk en doet zijn ding. Hij heeft vaker zo een dip en knapt elke keer weer op. Maar hij heeft ook luchtwegproblemen en heel vaak heb ik het een onder controle en speelt het ander weer op.
Als hij slecht loopt, wordt hij ook heel snel veel te zwaar. Wat ok weer alles belast.

Dinsdag was de veearts er en hebben we het besproken, maar iedereen die hem ziet of moet beoordelen, zegt hetzelfde. Het is moeizaam, maar hij lijkt het verder zo goed te doen.

En we verhuizen over 1,5 week naar een huis met grond en dan denk je. Kan ik dan nog meer voor hem doen?
Elke keer als ik er klaar mee ben, knapt hij op. Maar eerlijk gezegd, vreet het enorm aan me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:41

Wat bedoelt ie met een vlakke wei? is het heuvelachtig bij je? of bedoelt ie kaalgevreten??

Als niks helpt, is het lastig.

Ik beweeg hem nu wat door de "pijn" heen, maar weet ook dat alleen afvallen hem nog kan helpen.

Als ik niet ging verhuizen, was ik wel gestopt. Maar het verhuizen hangt ons boven het hoofd en het stomme idee dat je hem dan aan huis hebt en meer kan doen........

En iedereen legt het in mijn handen. 3 veeartsen, de tandarts, vrienden, mijn man. Iedereen zegt; je bent zo goed voor je paarden, hebt ervaring, kent hem al zoveel jaren en gaan er maar vanuit dat ik wel de juiste beslissing neem op het goede moment. Zelfs de veeartsen hebben het volste vertrouwen in me, maar met eigen is het soms heel lastig. Ik zit er te dichtbij dit keer.
We hebben natuurlijk wel eerder paarden laten inslapen, maar om een duidelijke reden.

En ik heb dan ook vrienden die zeggen; je weet het wel wanneer het genoeg is.........Tja, daar wacht ik dus al even op, maar volgens mij weet ik het dit keer niet.

Maar goed, dinsdag was de veearts er en die vond het geen nood.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:07

Ik vind het eerste filmpje erg meevallen. Maar dat is bij ons ook een goede dag, terwijl het natuurlijk niet 100% is. 2e filmpje herken ik ook helaas.

Wel onwijs gave wei, maar daar heb je niks aan. Ik ben dol op heuvels en dergelijke. Normaal is dat ook super voor de paarden, maar zal nu best zwaar zijn.

Je komt in een vicieuze cirkel. Ze bewegen te weinig en worden te zwaar. Het gewicht hebben ze last van en dan bewegen ze weer te weinig en niet goed.

Artrose heeft verschillende jasjes. Mijn andere 2 met artrose hebben er niet of nauwelijks last van. Alles staat ook 24/7 buiten zonder dekens en bewegen is echt van essentieel belang. Mijn merrie van 26 is alleen maar beter geworden eigenlijk.
Maar ik voer die dan wel bij.

Ik probeer ook naar het hoofd te kijken. Een wijs iemand zei wel tegen me; een paard blijft net zo lang overleven tot het niet meer gaat.
Mijn ruin staat in een relaxte, vaste kudde, kan eten en drinken, dus lijkt zich ook goed te voelen bij de situatie en zich te hebben neergelegd met wat minder kunnen. Maar in een grote kudde zou hij het nooit redden of iig echt niet naar zijn zin hebben zo.

Maar elke keer als ik dit bedenk, alles ga regelen, rent hij een rondje, komt even knuffelen en kijkt; wat denk jij nou? Het is steeds weer alsof hij het echt weet.
Maar goed, ik als mens moet daarboven staan natuurlijk.

Hoe reageert bij jou de rest op haar? Ik probeer ook te kijken of ze hem links laten liggen, afstoten, of juist nog beschermen. Ik zie het alle 3 wel gebeuren, dus ook niet 100% duidelijkheid dan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:33

Calippo, dat is ook zo. En achteraf kunnen kijken kan voor de eigenaar heel fijn zijn, ondanks dat het een aantal mensen iets tegen zal staan.
Heb al vaker gehoord dat er meer uit kwam dan men verwachte.

Yellowbird, hier zelfde. Dinsdag was de veearts hier en hem besproken. Hij loopt niet goed en wordt daardoor te zwaar. Daardoor wordt lopen alleen maar lastiger.
Maar hij toonde heel vrolijk en wij gaan verhuizen aankomende week, dus had de ijdele hoop dan meer te kunnen doen voor hem.

Paar dagen later struikelt hij keihard tijdens het laten bewegen. Was echt even heel naar. Gelijk veearts gebeld en ik dacht; daar gaat ie. Maar ze bleven heel rustig en zeiden; ga maar eerst goed koelen. Het is vast een verstuiking en dan schrikken ze even heel erg. Lastige was dat de rest van een slecht lijf zoiets moeilijk kan opvangen.
Dus ik en ML als we er zijn flink koelen en smeren. Hij liep al snel veel beter en zag hem 2 dagen later alweer spelen en gek doen met mijn andere ruin.

Hij loopt niet goed, maar blijft wel vrolijk en goed verder. Lastige is wel als hij wat minder beweegt zoals die paar dagen, dat hij vaak ook wat meer gaat hoesten. Het is vaak; heb ik het 1 onder controle, begint het ander weer.
En door niks doen is het gewicht echt een groot probleem. Ik laat hem dan wel wat verplicht bewegen.

Vanwege de ups and downs zou ik niet meer in paniek raken. Veeartsen vinden hem ook niet slecht genoeg. Maar vd week had ik wel zoiets van; en dan moet ie zo gaan....Stel dat hij echt op 3 benen was blijven staan en we hadden moeten wachten met zoveel pijn op een spoed inslapen.....

Maar goed, hij gaat gewoon mee verhuizen en ga kijken wat ik nog kan doen qua extra bewegen en hem minder te laten eten. Alleen weg van de andere betekent vaak ook minder bewegen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie