Daar sta je dan, opgedoft en wel

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:48

Ik vind het ook niet echt heel handig om met een paard dat nog onervaren is en niet altijd goed te laden gelijk op wedstrijd te gaan. Ik vind het zelfs heel erg logisch dat hij er de terugweg niet meer op wil en verwacht dat je zondag voor hetzelfde probleem komt te staan.

Het laden op zichzelf is blijkbaar al pittig voor je paard, dat kan en mag en valt gelukkig prima op te lossen. Dat betekent wel dat als hij dan eenmaal geladen is, hij al aardig aan zijn max zit qua prikkels voor dat moment. Ga je vervolgens een stuk rijden met die trailer, dan je wedstrijd rijden (en hoe braaf hij ook is, hij moet nog steeds heel veel prikkels verwerken op zo'n moment) en daarna wil afsluiten door hem wederom te moeten laden en deze keer moet dat zelfs gebeuren op vreemd terrein....ik begrijp wel dat het kwartje dan gewoon op is. Mentaal compleet overbelast als het ware (en ja, dat kan ook het geval zijn zonder dat hij spektakel maakt of er gestresst uitziet)

Je paard heeft inmiddels naar mijn mening duidelijk aangegeven deze aanpak niet te kunnen verwerken en ik zou echt afraden om dat zondag dus nog eens te proberen. In plaats daarvan zou ik met regelmaat gaan oefenen, eerst alleen erop en eraf, dan een rondje om de kerk en nog eens laden op eigen terrein. Eens een keer een stukje rijden en op en af laden op vreemd terrein, zonder dat hij eerst ook nog moet presteren. Kortom deel het veel meer op en houd meer rekening met de hoeveelheid info en prikkels die je hem op een dag geeft.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie