Daar sta je dan, opgedoft en wel

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:52

Ik heb ook een paard dat er het ene moment zo op liep en het andere niet. Enige oplossing, les nemen en tussendoor oefenen :) dan zal je merken dat de keren dat hij er meteen op loopt steeds vaker voorkomen.

Dit is niet iets wat je in één keer oplost. Ik heb het heel lang in mijn eentje geprobeerd en zo werd het wel iets beter maar op de momenten dat we echt op stap wouden lukte het vaak niet. Paard merkt wel aan jou wanneer het voor echt is en wanneer niet ;)

Bij mij was er maar één les nodig en ik was op weg.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:27

Sanniej_ schreef:
kiki1976 schreef:
Mijn ervaring, geen snoep, geen eten, niet omkopen.
Gewoon in rust naar de trailer, sws alles in rust.
Probeer er eens niet gelijk in te lopen als je op de trailer afloopt.. Maar zet hem een paar pasjes achterwaarts. En dan vraag je hem weer voorwaarts, steeds een stapje verder. Maar probeer te voorkomen dat hij zelf stil gaat staan. Zorg ervoor dat de aandacht van hem bij jouw blijft.
Af en toe tussendoor (als het goed gaat) even weglopen met hem, even rondje over het erg even de spanning afvloeien.
Werk met het principe "je hoeft er niet in, je mag erin maar pas wanneer ik het zeg".

Tussendoor weer stoppen en de andere dag weer opnieuw beginnen is niet erg, als je het maar positief afsluit met het gewenste resultaat.
Maar je kan beter een paar keer kort dan gelijk een paar uur.

Zo bouw je het steeds in stapjes op. Eenmaal op de trailer zorg er eerst voor dat er ontspanning is voordat je gaat denken om de stang erachter te gaan doen.

Voor de volgende stap heb je eigenlijk 2 mensen nodig die je helpen met de stang.
Die komen ieder aan een kant met de stang aanlopen. Ook hierbij let je goed op het paard. Zie je tijdens het aanlopen spanning opbouwen dan moeten ze stil blijven staan, bij ontspanning juist weer weglopen.
Ook dit bouw je op in kleine rustige stapjes.

Eenmaal bij de trailer, laat hem eerst eens wennen aan het geluid van de achterstang voordat je deze vast doet.
Let wel dat de andere 2 personen niet achter de stang lopen, dit omdat ze anders beide de stang in hun buik krijgen en achterover kunnen vallen als je paard er achteruit afvliegt.

Wanneer je op het punt bent dat de stang erachter kan, dan ga je weer in stappen met de klep omhoog doen. Zelfde principe als de stang.

Het rijden, rij een stukje van 10 meter, dat is beter dan een blokje om of gelijk op wedstrijd.
Laat hem dan daar uit. Laad hem weer in, stang erachter, klep dicht.
Uitladen en klaar.

Op deze manier hebben wij het geleerd met Annemarie van Toorn en werkt echt super. Paard was na 3 sessie's waarbij de langste driekwartier duurde.
Hier ook zo'n eentje die compleet uit ging zodra ze de trailer op moest.

Ja een hele enkele keer als het weer even geleden is, even een longeerlijntje laten zien (letterlijk laten zien) en ze loopt er zo weer in.
Zodra ze weet dat ze weer mag springen, gaat ze dribbelt mee naar de trailer haha

Op deze methode werk ik ook. Heb er eentje staan die al zeker 7 jaar niet te laden is.
Nu door gepakt met een instructrice die via deze manier werkt en mag nu voorzichtig benoemen dat we na denk ik 3 maanden de laatste stapjes gaan zetten.

Dus TS er is hoop, maar rust geduld training en begrip is gewoon de insteek!

Ik wou het zelf niet helemaal gaan uitleggen maar zo heb ik het dus ook geleerd. Werkt super voor allebei mijn paarden die allebei anders reageren op de trailer. De ene ging gewoon stil staan en kreeg je met geen stokken meer vooruit. De andere begon te draaien voor de klep.

Succes ermee TS!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:00

Josienx schreef:
. We moeten een manier vinden om toch consequent te blijven. Stilstaan en vooruit mag. Opzij en achteruit niet.
-

Super goed dat je les hebt. Komt vast goed!

Ik zou alleen bovenstaande nuanceren. Je paard mag alle richtingen uit, zo lang jij hem die richting uit stuurt. Dus als hij achteruit wil is dat ok, je moet gewoon zorgen dat je hem voor blijft :) als hij echt achteruit/opzij wil hou je hem toch niet tegen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:44

Het probleem met de achterbenen herken ik. Ik zou zeggen, hou zijn benen iets meer in beweging. In plaats van bij te tikken als hij al met zijn voorbenen op de klep staat zou ik hem weer naar achter zetten en dan weer naar voor. En zo in beweging blijven. Want op het moment dat de benen vast zitten merk ik dat het bij mijn paard in zijn hoofd ook even vast loopt. Als ik dan druk zet wordt het te veel, steekt hij zijn hoofd in de lucht en gaat hij zelf achteruit trekken. Dus dan liever even opnieuw.

Je bent wel goed bezig TS :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie