Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Isabel_k
Blogger

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:07

Super goed allemaal :))

IG: @Equisophie.nl

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:06

Ik lees op horses.nl dat een 3jarige merrie Lillyfee Gelders.kampioen is geworden. Is dat 'onze' Lillyfee? :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:03

Nee op de keuring :D CK Gelderland.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:58

Hoe groot is Joy wel niet? _O-

Met Joep doe ik natuurlijk nu niets. We gaan woensdag naar de kliniek en daarna weten we meer. Super spannend dus. Afgelopen week ben ik toch maar kleine stukken met hem gaan wandelen. Hij was heel de tijd zo treurig. :(:) De vijf minuutjes dat wij nu op de dijk stappen, maken hem heel erg blij. Dus dat is wel fijn. Genezing is sowieso heel erg te bevorderen door je gemoedstoestand. Joep was erg teleurgesteld dat hij niets mocht, en daar werd ik weer teleurgesteld van. En daar werd hij weer teleurgesteld van et cetera. Nu gaat het een stuk beter. :j

Ik heb hem gisteren ook opgezadeld. Hij vond het echt prachtig. _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:19

Lief <3

En wauw. Dat is 7 cm groter dan Joep. :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:23

Knappe Aliaa <3

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:33

Even een ego-post uit mijn eigen topic gehaald:

update Joep

Gisteren (24 juli) was het dan zo ver. We gingen inclusief een hoop voorzorgsmaatregelingen naar de kliniek. Ik sleepte al een dag 12 liter water op en neer van huis naar stal en Joep kreeg extra zout. Om 8 uur laden en om 9 uur stond hij al inclusief zijn natje en droogje in de schaduw van het stallenblok. Wij lieten hem achter en gingen om precies 12 uur weer een uur in de auto (zonder airco) weer terug naar de kliniek voor het daadwerkelijke onderzoek. (40 graden! :7 )

We begonnen met een kreupelheidsonderzoek waar natuurlijk uit naar voren kwam dat hij kreupel was. Maar die conclusie hadden wij ook getrokken. Daarna gingen we weer terug naar de binnenruimte om daar het eerste gedeelte (waar het botfragment zit) uit te verdoven. Hij was erg braaf. Het kon zelfs zonder praam of dergelijken gebeuren. Maar na een paar minuten in de witte, saaie ruimte begon hij toch wel wat irritant te worden. :') Hij begon rondjes te lopen waarna hij een paar keer met zijn billen bijna tegen allerlei dure aparatuur kwam. Gelukkig kwam daarna de dierenarts voor het tweede onderzoek. Helaas liep hij toen nog kreupel waardoor de conclusie was dat het fragmentje niet voor de problemen zorgde. -O- Maar iets anders wel. Dus we gingen verder verdoven. Toen liep hij wél goed.

Dus hop naar de peesscan. Daar was het idee om hem niet een roesje te geven, maar dan moest hij wel doodstil blijven staan. Hoewel hij heel erg braaf was, had hij het ook wel gezien in die witte ruimte. Hij mocht nergens aanzitten (dure aparatuur) en de duwen tegen de dierenarts of het baasje mocht ookal niet. :') Maar met 30 graden is het niet écht heel fijn om aan de slag te gaan met sedatie, dus we gingen het proberen. Met handenvol brokjes kon ik hem het eerste gedeelte heel braaf stil laten staan. En toen waren mijn snoepjes op. De wortels lagen nog in de auto en de dierenarts was juist op het punt waar ze eindelijk iets had gevonden. Stoppen kon dus niet. Het enige wat mijn moeder nog in haar tas had zitten was een musliereep van Verkade. Die ging ook op. Lekker dat hij het vond. _O-

Helaas moest er wel een heel erg zure conclusie getrokken worden. Toen hij erg jong was heeft hij iets gedaan waardoor hij een heel bandje in zijn been aan gort getrokken heeft. Aan de ene kant een stukje bot los en aan de andere kant littekenweefsel van een oude peesblessure. Het resultaat is een paard dat niet belast kan worden. In de praktijk betekend dat voor Joep dat hij een gezellig weidepaard gaat worden. Of professioneel feestbeest - dat klinkt een stuk leuker.

De verwachtingen zijn goed. Hij kán weer pijnvrij worden en dat is dan ook mijn enige voorwaarde. Waar er daarnaast, daarna of daarmee gebeurd moet de tijd gaan uitwijden. En dat is poedersuiker
Afbeelding

--
Inmiddels trekt hij alweer verkeersborden uit de grond (oeps!), rent hij op de track en spelen we veel spelletjes. Het gaat dus al een stuk beter. _/-\o_

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:11

Nou, er werd gewerkt aan de weg op de dijk. Het verkeersbord stond scheef en dat is natuurlijk ont-zet-ted eng. :j Ik liet hem snuffelen en toen duwde hij tegen dat bord, wat vervolgens opviel. Bleek dat hij al los stond. _O- Snel maar weer recht gezet. :=

@lillyfee. Nope, niets meer aan te doen. Nu weer stabiel (en dus pijnvrij blijven) en dan een leven lang feestbeest. Wellicht wat wandelingen en spelenderwijs vrijheidsdressuur. Maar de tijd zal het leren.

Hij mag sowieso bij mij blijven, ik wil niet dat hij uit mijn handen raakt, want als hij weer goed loopt kan hij ontzettend showen en sjouwen. Ik wil niet dat hij alsnog gereden of iets gaat worden.

Hij is heel expressief en vind aandacht leuk. Misschien dat ik met hem clinics over paardengedrag of iets ga geven, maar daar moet ik nog een goed plan voor bedenken. Eerst helemaal pijnvrij worden. :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:49

Wat een beauty! Dat vind ik nu echt een mooie arab. :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:56

goldenarrow schreef:
Hebben? <<) <<) _O-

Willen wel kunnen niet :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 21:12

Ik lees natuurlijk nog wel met jullie mee! :D

Spannend, voor het eerst op vreemd terrein. Dat is toch wel een dingetje. :j

Afbeelding
Joep gaat lekker trouwens. Hij loopt nog niet helemaal goed in draf, maar in stap gaat het meer dan prima. :))

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:45

moniek21 schreef:
Goldenarrow , spannend de clinic ... Van wie ?

Isabel, Joep is knap <3 wordt het wel al beter in draf ?

Ik heb het nog niet gezien. De laatste keer nog niet helemaal. Maar ik laat hem nu ook niet draven. De hele kleine stukjes op de track zien er redelijk uit. Maar dan sturen ze hem weg of hij iemand anders, dus dat vind ik lastig in te schatten.

Hij stapt wel steeds sneller. Bijna niet meer bij te houden. _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:33

Eens moet de eerste keer zijn toch. _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:44

Ik ben heel benieuwd! :D

Joep werd vandaag bekapt en hoopte op thee. Meer doettie niet, maar we vinden het allebei leuk. :DAfbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:55

Niet alles, wel veel. :')

Succes met lessen straks! Filmpje vind ik er goed uitzien. :j Zeker voor een net beleerd paard, een gevallen ruiter en een vreemd terrein. :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:25

Ik pakte met Joep ook de travers en schouderbinnenwaarts al mee. Inderdaad om het alvast uit te leggen. Het was op de grond ook al helemaal bevestigd. Hoefde niet perfect. Ik wilde dat hij het begreep.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:52

Oh kijk haar gaan. Ze doet een 'Joep'. Zo kneusde ik al mijn ribben. :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:57

Wat leuk! Spannend om er zo voor de eerste keer op te zitten.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:56

Ik wilde het ook echt zelf doen. Ik voel hem toch beter aan dan een ander.

Sowieso ben ik niet zo van anderen aan mijn paard. Gaat heen. _O-

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:22

Jullie gaan lekker allemaal. Ik ga niet heel inhoudelijk reageren, maar ik stalk jullie nog stilletjes. :))

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:54

Ze is zo mooi geworden :oo :+:

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 20:49

Wat fijn allemaal! Nog steeds heel leuk om mee te lezen :))

Afbeelding

Met Joep gaat het steeds beter gelukkig. Soms loopt hij een dag feilloos en dan weer een dag een stuk minder. Ik heb het idee dat hij in de kudde op goede dagen een beetje maf loopt te doen waardoor hij weer te veel gaat doen. :+ Lastig, maar dat gaat zijn weg wel vinden.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:49

Mijn paarden moeten allebei flink wennen aan het temperatuur verschil en zijn allebei helemaal gek in deze periode. :+ De hele kudde overigens.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:11

Gimme_Joy schreef:
Joy doet het heel weinig gelukkig :o

Ander vervelend dingetje... zadelpasser is geweest en beide zadels die ik heb passen niet -O- . Mijn eigen zadel heb ik daarop gelijk maar verkocht, je kan er maar vanaf zijn :+ .

Maar ik heb dus nu geen zadel. Zadelpasser had van de 30 zadels die ze bij zich had 2 zadels die pasten. Eentje van €2400,- en eentje van €4400,-. Allebei nieuw. Ik heb vriendelijk bedankt. :') . Ze gaat me nu dinsdag bellen of ze in de andere vrachtwagen nog een passend zadel binnen mijn budget heeft. Zo niet ga ik in december met Joy naar Arthurs. Die heeft de hele maand X-mas sale op de zadels.

Baal enorm! Heb nu geen zadel. Bareback wil ik best proberen, maar is voor het echte werk geen oplossing. Ik mag een zadel lenen van mn trainster, maar die past ook niet helemaal. En ik wil echt niet rijden meer met een zadel dat niet past. Joy stil zetten (of alleen grondwerk) kan, maar moet dan echt op haar gewicht gaan letten.

Dilemmaaaa! Buy a young horse they said. It'll be fun, they said... >;) :roll:

Edit: een klein voordeeltje: zadelpasser stond erop dat ik moet gaan halteren met Joy. Joy heeft een klassieke quarterbouw: brede boeg, mega achterhand en een glooiende rug. Het type quarter dat hoge ogen gooit in de showring. "Daar ga je prijzen mee winnen" zei ze. Toch leuk om te horen :D

Wat vervelend! Is een boomloos zadel niets? Zeker bijvoorbeeld een Freemax kan je niet van met boom onderscheiden en uit ervaring weet ik dat boomloze zadels sneller goed liggen op brede paarden. :j

Momenteel rij ik een welsh cob bij die bijna vierkant is (heel erg breed, niet dik) en een boomloos ligt ook op hem weer super. Zelfde geld voor een brede haflinger van een stalgenootje. :j

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:37

Wat een knapperd is Brown. Heel braaf ook!

En wat knap van Joy. :D Ze is echt cool. :))

Ik lees nog steeds heel trouw met jullie mee. Joep is natuurlijk nog steeds op rust dus die staat lekker op de track en eet mijn loon op. :+ Het gaat wel goed met hem, hij is heel vrolijk. Loopt een beetje bijzonder, maar kiest er heel de tijd voor om als een soort opwindpoppetje door de bak te schieten.

Met zijn oor gaat het ook goed, geen aanvaringen met hooiruiven meer gehad. Al mag ik niet aan zijn oor komen. Overigens mag ik wel een kerstmuts op zijn oor doen, dat is natuurlijk geen enkel probleem. _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding