Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dunkeedoo

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:08

Ik ga ook volgen! Waarschijnlijk post ik niet heel actief haha (iig niet voor eind van de zomer). Mijn zelfgefokte merrie ga ik na de zomer mee beginnen dan is ze 3.5. Afhankelijk van hoe braaf ze is ga ik zelf beleren of breng ik haar een maandje weg (voorwerk, dus longeren ed doe ik sowieso zelf). Afbeelding
Op de foto is ze anderhalf, heb even geen goede recente foto :o

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:02

Leuk om alle paarden te zien die volgend jaar wat gaan doen!
Ben heel benieuwd hoe ze het allemaal gaan doen.

Hier is het plan zelf zadelmak maken, dan laten in/doorrijden en naar de ibop mits de trainingstal er wat in ziet

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:50

Met 3 erop zitten vind ik idd vroeg, maar is wel paard afhankelijk. Ik begin als ze 3.5 is met longeren en grondwerk ed, voor ik erop zit is ze dan ongeveer 4 jaar en dat vind ik een prima leeftijd.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 23:35

Wat gaaf om alle babyfoto's te zien!
En wat veranderen ze snel he? Even niet kijken en je hebt een compleet ander paard <3
Ik zal stille meelezer blijven tot volgend voorjaar want heb gewoon niks te melden tot die tijd :'). Vind het wel leuk om te lezen wat iedereen al met zijn guppen doet.
Fijn dat de castraties goed zijn gegaan! Heel standaard iets natuurlijk maar altijd toch wel even een dingetje vind ik.

Kenna staat lekker elke dag met haar vriendinnen in een gemengde kudde buiten bij een kennis van me.
Kan natuurlijk niet achterblijven met de babyfoto's, dat is echt te leuk. Heb haar zelf gefokt, niet geboren zien worden want moeders was me te snel af in een half uurtje onbewaakte tijd haha.
1 dag oud
Afbeelding
1 maand oud
Afbeelding
1 jaar
Afbeelding
Afbeelding
2jaar, begin dit jaar voor ze naar de zomerwei ging. Tevens de meest recente toonbare foto die ik van haar heb haha.
Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:13

Jaarlingen kun je over het algemeen beter niet zien :'). Al vind ik idd dat ze ook in hun lelijke fase ontzettend leuk zijn. Heb me bij een andere jaarling van ons wel eens afgevraagd of het ooit nog goed kwam, die had een enorme ramskop ervoor zitten, een heel dun iel nekje, totaal geen body maar wel hele lange benen hahaha.

Frummels wat is dir van jou een toverbal qua kleur zeg!
Isabel fijn dat hij dat zo goed oppakt. Kenna heeft begin dit jaar voor de fun ook al eens een zadel en een singel omgehad. Gaf er ook niks om, maar die is veel gekkere dingen gewend :Y)

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:28

Ik heb je topic voorbij zien komen en wat heb jij een doorzettingsvermogen _/-\o_
Die is niet zo makkelijk wel?

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:16

Heel herkbaar van die kleuren :')
Mijn droompaard is een koperkleurige vos met veel wit en stoer van bouw. Mijn laatste vosmerrie (moeder van Kenna) was dat bijna. Koperkleurig, witte achterbenen en een brede bles.
Gedekt met een zwarte hengst, en een zwarte merrie gekregen haha. Jaar erop nog een poging gedaan voor een vos veel wit met high five, héél donkerbruin hengstje. Wel met voldoende wit, maar had toch gehoopt op die vos haha...

En halfbroer Mansour van 2017 (helaas afgelopen december overleden)
Afbeelding

Kenna is een bolletje wol op het moment, laatst even opgemeten en kwam rond de 163/164 uit. Allang blij dat het geen E-pony is gebleven en dat mijn 18inch zadel past :Y)

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:37

Ik heb al heel wat paarden zadelmak gemaakt, jonge paarden en probleem paarden gereden en mijn ervaring is dat wanneer je het rustig aanpakt en in logische stappen doet voor het paard er over het algemeen weinig spannends gebeurd (al heb je er natuurlijk wel een paar 'bijzondere' bij, daar stap ik niet op. Heb wel een goed gevoel van lijfsbehoud :Y) )
Kenna ga ik dan ook zelf doen :j Heb er ook geen haast mee, dat is her voordeel als ze van jezelf zijn. Je kan er zo kang over doen als je wilt. Na de zomer is ze 3.5 en begin ik rustig met haar, voor ze dan echt een beetje aan het werk is is ze ongeveer 4.

Gaaf dat je een slee erachter hebt gehangen ziva! Mennen vind ik eng, geen idee waarom :'). Een slee gaat hem dus ook nooit worden

Retjehorse zo gaaf dat je op aliaa hebt gezeten, ben stiekem verliefd op je mooie merrie <3

Gimme-joy hengstigheid stangeerd zéker niet bij alle merries in de winter haha... Heb zelden een merrie gehad waarbij het wél stagneerde, enkel dat het iets minder duidelijk was -O-

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:53

Ik heb er in principe altijd iemand bij. Een keer hangen wil ik nog wel eens in stal doen tijdens het poetsen op een krukje als ze aangeven daar oké mee te zijn, maar ook dan weet er altijd iemand wat ik aan het doen ben en is diegene in de buurt.
Hoe ik het straks met Kenna ga doen weet ik nog niet (mijn moeder of zusje zijn vaste mijn hulp, die weten wat er gebeuren moet en we doen al jaren samen de jonge paarden)... :O
Ik had ze altijd bij huis, maar nu niet meer en ik woon (als het goed is) straks ook niet zo dicht meer bij huis en Kenna verhuisd natuurlijk met me mee. Maar dan is er vast een stalgenootje die even helpen wil

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:23

Zo snel mogelijk los doe ik ook inderdaad. Heb 1 keer gehad dat een pony zich omdraaide aan de longe terwijl mijn zusje erop zat (iets van de 5e keer ohz), dat is gelukkig goed gegaan maar vanaf toen zodra het enigzins mogelijk is lijn eraf. Wel stukje bak afgezet dat ze niet de hele bak doorkunnen en 1 in het midden met een longeerzweep voor het geval dat.

Zo leuk om te zien hoe ze allemaal veranderd zijn in 2 jaar <3
Afbeelding
Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 22:21

Afbeelding

Ik houd van veel wit, maar heb heel lang moeten zoeken naar de witte haren :'). 5 rechts op het voorhoofd (de rest is de zon, of gedroogde melk haha) en een paar witte snorharen :+
In de winter is dit niet een te zien....

Dat snebje is wel super schattig hoor gimme-joy :j
Granoek die zwarte stippen zijn echt geniaal haha
Sbravoer wat een bijzondere bles heeft die van jou zeg!
Nicky-rilana dan is toch wel de perfecte bles hoor <3

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:05

Vrouwtje klaagt over te weinig wit? Hier heb je wit... 8-)
Afbeelding

Gimme-joy weer een stapje verder! Mooi dat ze het zo goed/braaf doet

Fransje wat fijn dat je kunt wandelen. Ik wil dat ook heel graag en opzich is het mogelijk waar ze staat maar je moet wel direct een 80km weg oversteken en dan nog een stukje langs een 50km weg in de berm. Vind dat een beetje spannend.

MirandaFuego wat een clown in malik, heerlijk!

Isabel-k gaaf dat je er al opzit!

Granoek staat hem goed! Hij kijkt echt van baas wat doe je... Haha

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:53

Als ze tijdens het opzadelen rustig is en met longeren normaal nooit uitbarst zou ik het gewoon eens doen... Meestal doe ik dan aan de hand even een paar rondjes lopen om te voelen hoe ze zijn, voelt het goed dan erop. Voelt het toch niet vertrouwd na een paar rondjes stappen dan er weer af en tóch even aan de longe voor je er opnieuw opklimt

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:38

Ik heb me ergens in het begin gemeld en halverwege ooit nog eens iets gezegd maar het wordt tijd dat ik wat actiever mee ga praten hier (heb wel braaf meegelezen en alle vorderingen meegekregen) want mijn guppie is namelijk gister naar het adres gegaan om ingereden te worden!!
Superrr spannend vind ik het... Ik zou het eerst zelf doen maar ben verhuisd en daar ken ik nog niemand dus toch ervoor gekozen dat ze 2 maandjes uit logeren gaat.
Even een foto van mn pup. Wel van 3 maanden geleden en 100 kilo te dik haha. Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:15

Gimme-joy zo leuk om julloe vorderingen te volgen. Jullir gaan zó goed!! Top team

Lily-fee en retjethorse gaaf dat jullie op buitenrit zijn geweest, ik wil dat straks ook gaan doen maar lijkt me heel spannend die eerste keer.

En snap dat sommige pas is 2020 echt gaan beginnen/rijden. De ene is er sneller aan toe dan de ander, ieder kent zijn paard het beste. Als je goed naar ze kijkt en ze in de gaten houd kun je vaak goed inschatten wat ze wel/niet aankunnen op dat moment. Als kenna nog heel iel was en vollop aan het groeien had ik het ook uitgesteld.

Plus nog een stukje egopost 8-) .
Kenna staat nu dik een week in training en is niet onder de indruk van dingen tot nu toe. Kan merken dat er als veulen/jaarling veel mee is gedaan. Kreeg vandaag filmpje van de stal dat ze voor de 2e keer met zadel oploopt en ben even heel blij verrast door haar manier van lopen. Trotse en verliefde paardenmoeder hier *\o/* <3 .
Je moet even door de kwaliteit van de foto's heen kijken. Zijn stils uit een telefoonfilmpje...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 06:14

Gimme-joy haha ja, denk dat niemand Joy iel noemt :') . jeemig wat een tank.

Moniek21 fijn dat die van jou zo relaxed is onder de verhuizing.
Kenna is een glamourdale x oscar x kalusha x candy boy. Moeders kon beestachtig springen dus hoop dat ze daar ook iets van mee heeft gekregen, dan kunnen we lekker veelzijdig aan het werk.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:14

Linda2008 fijn dat raika weer beter is. Hoop dat ze braaf haha...

Splinter ben benieuwd naar een stukje film!

Fransje in welk opzicht is jou manier anders/welke manier hanteer je? Eerst vanaf de grond veel doen?

De paarden die ik zelf beleerd heb (en in eigendom had) heb ik ook een traject van ongeveer een half jaar grondwerk aangehouden en ze vertrouwd maken met dingen en er inderdaad voor zorgen dat je weet hoe ze reageren. Maar ivm verhuizing vanaf mijn kant en ik hier niemand ken die me kan helpen er deze keer voor gekozen het niet te doen. Nu ken ik kenna natuurlijk al vanaf haar geboorte en heb er de eerste 1.5jaar veel mee gedaan.

Jodym tja een tinker is ook een heel ander type. Ik was bang dat kenna ook te lui/flegmatiek zou zijn omdat ze best relaxed is. Ken trouwens ook zat tinkers die sensibeler zijn dan menig sportpaard :') .

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie