Topic voor onze oudjes!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:50

off-topic mag soms hier :D :D :D

Ja, een Sub had ik ook maar vind ik net te groot voor de stad hier.
Verder hiervoor een El Camino uit 1976, een Trailblazer, een Tahoe, een Pontiac Grand Le Mans, een lincoln continental mark III en een Malibu gehad.
Mijn ex heeft een Amerikanen sloperij in Den Dolder, Autopart.

Gisteren arts voor Chico geweest, weer een injectie gehad met Rapidexon en een vitamine injectie. De capsules gekregen en hopen dat hij niet verslechtert..... fingers crossed

ElCamino

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:11

hi welkom!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:12

Ik dacht ook dat chico het vréselijk zou vinden om niks meer te doen. Vanaf april staat hij nu stil maar het boeit hem niks geloof ik. .

Rina: ik zeg ook maar niet wat ik echt denk van sommige reacties.... ik hoop dat mensen er iets aan hebben met een paard wat opeens vreemd loopt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:23

Jeetje Romy, wat een rotnieuws!!!! Genieten nog maar van die laatste tijd. BAH!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:53

Ik heb ruim 4 jaar alles aan huis gehad, daarvoor stond Chico in pension.
Die 4 jaar thuis waren héérlijk wat betreft zelf bepalen wanneer je voert (de tijd) ...en hoelang buiten.
Ze hadden 24/7 toegang tot stal, bestrating, buitenbak en weiland ( alleen snachts in de bak, niet in de wei) De rest is gewoon te regelen met een stalhouder ( waar ik nu sta tenminste)

Er zijn wel nadelen : je vee stapel jongt aan.... ik had een quarter erbij en een catelaanse ezel...
En vakanties/weekends weg vind ik lastig...

Nu staat hij alweer ruim 6 jaar in pension , en ik vind het heerlijk.... kan een weekend weg en dan zorgen ze goed voor hem en enige nadeel is de winter periode de paddock tijd. Verder ok.

En voor nu : Hoefsmid was geweest, beslaan ging boven verwachting goed dus dat is lekker! En maandag komt hij terug voor de voorkant
Verder beetje hetzelfde.... helaas
Volgende week komt de osteo voor zijn rug en dan zin we wel weer..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:17

Tja, lijkt wel zo.... maar af en toe ben ik bang dat het pootje "knap" zegt..
ik voel zó met Romy mee..... heb na de laatste terugval van Chico ook een gesprek over inslapen gehad, en het vreet aan je, kost zoveel energie, wanneer hak je de knoop door.....potverdikkie,
Helaas is dat in een topic als dit over onze lieve oudjes wel iets wat regelmatig voorkomt....
Maar ik denk aan je Romy!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 07:27

Romy, mijn paard is al ruim 20 jaar chronisch HB met gekanteld hoefbeen. Dat verandert niet, nooit....
En ja, dat zie je op foto's van nu, dat wil absoluut NIET zeggen dat ze nu last van de HB heeft.... je wíst het alleen niet eerder.
Chico is na die keer HB 20 jaar geleden nooit meer HB geweest!!! ( wel met streng voerbeleid etc)
Dus het kan zo zijn dat je paard daar nu geen last van heeft, zeker als ze geen symptomen ervan laat zien. Je ziet het echter wél op de foto.
Oude peesblesures.... tja, die littekens zitten er ook bij mijn paard, kalkafzetting op de pezen achter ( ook stuk dus ) maar ook daar heeft ie geen last van.
Wellicht heeft je paard gewoon alleen last van de acute blessure..... dus een SO is zeker goed.

Dit is overigens wel júist de reden dat mijn paard niet meer op de foto gaat op zijn leeftijd!!
Ze zien allemaal oud zeer, en gaan verkeerd kijken daardoor dus goed opletten altijd bij zulke dingen.
En JIJ kent je paard het beste!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 08:15

Annemiek, zoek je een plekje voor Tom? Ik heb er velen bekeken voor Chico een tijdje geleden. Voor Chico is het lastig met alles wat erbij komt kijken om hem goed te houden, maar als je een "makkelijk" te houden dier hebt waar je niet iedere dag heen wilt is het een goede oplossing.
Een stalgenootje gaat toevallig naar Bunschoten met haar oude paardje, via MP. ziet er goed uit.

Een tip: ga wel kijken met een paar dagen klote weer.... dan zie je of de paddocks/weiland in de winter nog goed te doen is. Zomers ziet alles er altijd prima uit maar valt het tegen met een tijdje rotweer...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:25

ik ga daarom er ook niet heen. Ik wil perse elke dag naar mijn paard, daar heb ik hem voor.
Verder kan Chico niet naar een pensioenstal, hij kan nu niet meer op de trailer maar hij heeft ook speciaal ruwvoer omdat hij geen hooi meer kan eten, speciaal beslag waar hij niet zonder kan, medicatie.... en ee oplettend ook iedere dag weer....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:10

Ik check wel een aantal dingen, helemaal nu hij die rare afwijking heeft.
Ik controleer of hij rolt of ligt in de wei, en hoelang het duurt als hij het niet doet...
hoe hij loopt,schever of niet...

En of zijn eten op is. Hij heeft een zeer beroerd gebit, krijgt lucerne in een speciekuip en een hooinet....
als de lucerne niet op is check ik ook of de andere paarden het wél eten.... hahahha die eten het altijd, dus het ligt écht aan meneer zeurpiet hier....en het hooi in het net is soms aangeraakt, soms niet en soms helemaal op.... maar dat ligt aan het soort hooi en óf hij dat weg kan krijgen...

Scheren doe ik niet, hij krijgt een mega vacht en staat zonder deken. En ook al werd hij doorweekt, gewoon uitstappen, afkoelen en op adem, dan kan hij zo nat weggezet, de huid is nl wel al droog dan. Zolang hij dat nog goed doet, geen deken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:57

Tja Romy1234.... Chico hetzelfde, die reageert ook niet op pijnstillers etc etc, ik laat hem ook nog niet gaan mits hij niet slechter wordt.

Enne.... ik betaal ook voor een all inclusive pensionstal met alles erop en eraan.... ik gebruik al 6 jaar niks.... geen molen, geenbinnen of buiten bakken, geen springtuin en geensolarium...

maar ja, hij staat wel op de spuitplaats om zijn pootjes af te spuiten, wel op de poetsplaats voor de hoefsmid, wel in de paddock in de winter en wel op de wei in de zomer....
En soms bij sneeuw en vorst wandel ik even in de binnenbak....
En ze zorgen GEWELDIG voor hem, dus ach.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 07:26

precies, mijn oudje met artrose en nu die rare blessure gaat makkelijker liggen en rolt veel vaker om dan menig jong paard hier...

En zei het je toch Romy1234: hier ook al lang een gekanteld hoefbeen en chronisch HB, als ze hem nou met name LV op de foto zetten krijgen ze een rolberoerte met de HB, ook de artrose en de peesblessure hahaha gewoon je gevoel volgen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:21

Die pijn-app heb ik ook, maar vind het vrij lastig soms, ook de dierenarts gaat niet helemaal mee erin. Natuurlijk kun je er veel aan aflezen, maar het wordt meer gelijk zo'n hype. Iedereen roept maar wat.
Als je een foto plaatst begint direct iemand over een strakke mond, of de frons boven de ogen.... ze vergeten vaak dat een foto een moment opname is, ik denk dat je meer in real life moet kijken ermee en dan ook continu... ik vind het moeilijk, vooral bij een dier van 31.

Verder eet Chico al een tijd geen hooi, of alleen hooi wat dun en fijn is en kortgesneden. Ik ben overgestapt op lucerne in een speciekuip, dat eet hij nog wel. En daarna, als hij dat niet meer wegkrijgt volgt vanzelf slobber of iets dergelijks.. ik ben toch van mening dat de ruwvoer prikkels goed voor zijn darmpjes zijn. En hij is sinds járen net meer aan de dunne mest.

By the way....
Ik kreeg de foto's van de fotoshoot..... ben er blij mee:
Dit zijn er 4 van de 9..... toch nog wel een lief oudje...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:59

Ja klopt, is beslag voor HB, artrose én peesblessure :D
Hij stond ooit op bananas voor de HB maar dat werkte niet meer voor hem.
Hij staat nu op comfort shoes met een kunststof wigzool.
En hij wordt er uiteraard naar bekapt....om beter af te kunnen rollen.

Hier zijn de kiezen ook bijna gelijk met het tandvlees, er kan af en toe nog een klein scherp randje afgehaald meer niet...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:42

Dat is dus wat banana shoes doen met een wigzool.
De wigzool zet de boel wat steiler waardoor de pees ontlast wordt.
De banana shoe zorgt er kort gezegd voor dat de voet zelf de juiste balans zoekt wat het prettigst staat voor het paard. Maar juist dat continu "wiebelen" werd lastig voor Chico. Daarom overgestapt op comfort shoes. Deze worden wel iets aangepast door mijn smid.
Ik heb ook zónder lippen, en afgerond ijzer en een rechte teen ivm het beter afrollen vanwege de artrose.

Ronald Aalders is denk ik 15 jaar mijn smid geweest, zijn leerling Jan doet mijn paard nu al 10 jaar.
(Ronald en ik zijn om prive-redenen uit elkaar gegaan wat betreft beslaan van mijn paard.)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:36

BarbaraNova, nee, het ging niet om het beslag zelf .... het was prive....en daarom wilde hij mijn paard niet meer doen,

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 07:12

Hier heeft Chico welgeteld denk ik 3 weken zomervacht gehad, haha. Hij begint nu alweer met een lekker wolletje aanmaken. Hij heeft geen deken op. Hij draagt al ruim 10 jaar geen dekens meer.
Zolang hij zich warm kan houden blijft hij bloot.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:37

Ik rijdt altijd gewoon met die mega vacht.... zeiknat wordt ie wel maar als hij op de huid afgekoed is kan hij gewoon nat weggezet, dan vat ie geen kou. Ik heb alleen een keertje de luchtpijp weggeschoren, that's all.

En nu met deze rare blessure kijk ik het aan. zolang hij het niet koud krijgt blijft ie bloot. En ander wordt hij geschoren met daarna deken op. Een wintervacht mét deken werkt niet....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:21

Oh die van mij heeft daar helemaal geen last van... zo zie je, ze zijn allemaal anders :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 15:04

ik moest hem vroeger 3x per jaar doen, stond altijd volledig ingepakt voor de shows, ook omdat ik veel trainde en western shows reed.
Sinds 10 jaar recreatief buiten rijden en dan maakt het me niet meer uit, maar stap draf galop gaat nog prima buiten. (nu even niet dan met die blessure)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:19

Ben heel benieuwd of het aanslaat!!!! En ze hebben wel even tijd nodig hoor om te wennen. Pezen, en ook de spieren hoger in het been moeten eraan wennen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:18

ik zou geen pijnstillers geven om alleen maar te wennen aan nieuw beslag, ben je niet bang dat ze de boel forceert? Of stod ze nog steeds op pijnstilling?.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:15

Wat een goed nieuws !!! super.

hier had Chico ook opeens een uitspatting met zijn kromme lijffie...
Was er wel blij mee, niet spectaculair maar toch....

https://youtu.be/U8Ry1IhWdMo

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:52

Romy1234, hij is 10 mei 31 jaar geworden.
En sinds 10 april doet hij niks meer, nu beginnen de spiertjes beetje in te vallen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:49

Welkom, waaah!!! wat een leeftijden, goed zeg!!

Hier gaat het goed kan ik zeggen.
Dinsdag is de Osteo geweest, ze vond hem wat voller en ronder, dat geeft aan dat hij wat meer energie in zijn lijffie steekt ipv alleen bezig is met energie in "staan blijven en balans houden" stopt.
Naast wat gewone blokkades viel zijn rug ook mee.

Ik gaf alleen aan dat hij steeds met poetsen zijn linkerachterbeen omhoog deed, als een hod zeg maar om dáár gekrabbeld te worden. Ze ging kijken en er bleek een bepaalde spier knoerthard te zijn, dus losgemasseerd. Slimmerd, geeft het zelf wel aan...

Gisteren is de smid geweest voor achter. ook dat was goed te doen, beter dan voorgaande keer en ook hij vond hem er beter uitzien.
Verder issie blij en wordt vooral weer een lekkere teddy <3

Afbeelding

Afbeelding