Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SuperRocky

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 12:29

Mag ik me hier melden? Onze dochters (bijna 7, en 5,5 jaar) rijden allebei sinds hun vijfde verjaardag, en vorige maand hebben we hun eerste eigen pony gekocht, een stoere Welsh pony in de B-maat. Ze kenden de pony al, het was een manege pony waar ze al regelmatig op reden. Hij is super betrouwbaar en past zich heel mooi aan naar wie er op zijn rug zit :-)

De oudste gaat echt met sprongen vooruit nu ze vaker rijdt, heel leuk om te zien. Ze heeft met de manegepony's (en 1x met onze pony) al wat wedstrijdjes hier op de manege gereden. Ze hebben een eigen instap niveau onder de F proeven, waarbij er voor de eerste wedstrijden zelfs een ervaren combinatie voorop rijdt (die niet beoordeeld wordt). Nu geeft de instructeur aan dat ze eigenlijk al bij de ponyclub zou kunnen gaan, en dan B proefjes gaan starten, maar dat vind ik wel een erg grote stap ineens; van een proef met een voorrijder naar een reguliere B proef ;-) Als alternatief stelt hij voor dat ze in de F3 of 4 zou kunnen beginnen ipv F1. Ik denk dat ik dat wel een fijner opstapje vind, als dat leuk gaat, kunnen we die B proef altijd nog gaan doen toch, of ben ik nou te voorzichtig? Wat zijn jullie ervaringen met beginnende wedstrijd ruitertjes?

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:36

Dat zou kunnen, het nadeel is alleen dat er bij ons op stal geen Bixie wordt georganiseerd, en wel F proeven en reguliere KNHS proeven. Het zou wel onze voorkeur hebben om mee te doen aan iets wat hier op stal gedaan wordt :o in ieder geval in eerste instantie wel.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:07

Meet Rocky! Voor de gelegenheid verkleed als unicorn :') Ik hoef er vast niet bij te zeggen dat hij pas geschoren is :')

Afbeelding

Afbeelding

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:24

Haha ja leuk he? Die pony vindt ook alles goed ;')

In de manegelessen waar mijn kinderen in begonnen zijn, leren ze vrij snel met zweepje rijden. Er zitten namelijk best een paar ponies tussen die die kleintjes anders niet aan de gang krijgen omdat ze niet hard genoeg been kunnen geven (en/of niet met hun benen onder het zadel uit komen ;-)). Nu met onze eigen pony merk ik dat we vooral mijn jongste dochter moeten leren dat ze haar zweepje best wat minder mag gebruiken, want lopen doet ie toch wel. Maar goed, we hebben hem nog maar een maand, dus dat gaat zeker goed komen.

Een praktische vraag: mijn oudste dochter wil heel erg graag springen, op advies van onze instructeur heb ik van het weekend zelf wat met haar aangeklooid met balkjes en een kruisje, ze vond het helemaal geweldig! Dus ik heb zo het idee dat we dit wel vaker gaan doen, en dat het niet al te lang zal duren voor ze 'echte' springlessen zal gaan volgen. Als ze daar aan toe is, vind ik het denk ik wel een fijn idee als ze een bodyprotector gaat dragen. Hebben jullie tips voor een fijne bodyprotector? Het gaat me er vooral om dat ze zich gewoon lekker kan bewegen met dat ding aan, en dat ie niet beperkend werkt op de zit. Voor een fijne vind ik het ook niet erg om er wat geld aan uit te geven, beter dan zo'n goedkoop stijf harnas waar ik veel kindjes in zie rondrijden ;-)

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 13:14

Ik kwam op internet de airowear bodyprotectors tegen, die spreken me wel aan. Kost wat, maar als het ook echt een stuk soepeler zit, lijkt me dat het geld waard? Verder kwam ik een (hele oude) test van bodyprotectors tegen, waarbij de Shires er goed uit kwam. Benieuwd of er mensen met ervaringen (het liefst bij kinderen :o ) met deze bodyprotectors zijn.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:36

Oh dat klinkt heel fijn! Ik ga eens op zoek naar een winkel waar ik m in het echt kan bekijken +:)+

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:44

Goede tips allemaal, bedankt! Peerdewinkeltje is niet echt in de buurt, even zoeken of er een winkel hier in de regio is die ook Airowear heeft, en anders toch maar op de gok op internet bestellen en dan kijken of t wat is +:)+
Laatst bijgewerkt door SuperRocky op 12-11-19 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:23

Volgende weekend maakt mijn oudste dochter haar F proef debuut; op advies van de instructeur gaat ze F3 starten. We hebben gisteren al even het proefje geoefend, en ik moet zeggen dat het best heel goed ging. De grootste uitdaging wordt het er aan denken om te checken of ze op het goede been lichtrijdt :-) Ze heeft eerder al wat wedstrijdjes gereden op A2 niveau, een instapniveau van onze eigen manege, waarbij er drie combinaties in de rijbaan zijn: 1 voorrijder die niet beoordeeld wordt, en twee kinderen die wel beoordeeld worden. Een hele leuke laagdrempelige instap voor jonge kinderen :-) Mijn jongste gaat dat over anderhalve week voor het eerst doen.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:21

Kwita, lijkt me inderdaad lastig, je wil haar graag laten groeien in voltige, maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk.

my_en_shant, wat leuk, lessen met je dochter!

Hier afgelopen weekend het F debuut van mijn oudste dochter gehad, in de F3 op aanraden van onze instructeur. Ze deed het super! Hele nette proef gereden, helaas geen prijs, maar wel een promotiepunt! Vond dat de jury nog best streng was; bijv bij galop kreeg ze als opmerking 'gehaast', terwijl ze netjes de baan rond galoppeerde. Misschien zag de jury de vlotte Welsh galop aan voor gehaast, ze moest na een paardenrubriek rijden ;-) Maar het maakt ook verder niet uit, ze heeft haar puntje gehaald en ze heeft met veel plezier gereden! Jongste dochter heeft voor het eerst haar A proefje (met voorrijder) gereden, ze vond het helemaal geweldig! En een prijsje gekregen, ze was dolgelukkig :D Ze vroegen meteen wanneer de volgende wedstrijd is :D

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:21

Wat een super leuke foto's van Sint/Pietje, vooral die laatste foto is geniaal!

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:27

Vanmiddag heeft mijn dochter haar eerste echte springles (nadat we al een aantal keer zelf aangeklooid hebben met balkjes en kruisjes), ze heeft er ontzettend veel zin in! Het is voor mij echt op een beroerd tijdstip, maar het is nu de enige mogelijkheid voor de beginnende springles. En ze wil zooooo graag springles, dus vooruit dan maar, dan maar een paar keer een paar uurtjes vrijnemen. Hopelijk kan de instructeur na een paar lessen inschatten wat ze (aan)kan, en is er misschien ook een mogelijkheid voor een ander tijdstip ;-)

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:09

Hier ook alles ok, afgelopen weekend heeft mijn dochter haar tweede puntje gehaald in de F3, en ook nog de eerste prijs! Dus de volgende keer gaat ze F4 proberen. Er is binnenkort ook een wedstrijd van de ponyclub, de instructeur gaf aan dat ze best B mee kan rijden voor de ervaring, dus ook haar ‘echte’ debuut komt er aan, al is dat voor mij meer een ding dan voor haar denk ik :’)

Vanmorgen de pony naar de tandarts geweest, waarschijnlijk was dit zijn eerste controle ooit, en het viel me in zoverre alles mee, alleen wat scherpe randjes en 1 haak, even electrisch bijgevijld en pony kan er weer tegenaan. Wel zei de tandarts dat ze aan de voortanden mogelijk een vroeg stadium van EOTRH meende te zien, hij heeft nu helemaal geen klachten verder, dus ze raadde aan om hem gewoon over een jaar weer te controleren, tenzij hij klachten lijkt te krijgen, dan zouden we rontgen foto’s van zijn tanden moeten laten maken om zeker te weten of het om EORTH gaat. We duimen dat dit niet het geval is... Maar goed, vooralsnog geen klachten, dus hopelijk blijft dat zo.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 12:02

Het is stil hier! Gisteren heeft mijn dochter haar B debuut gemaakt, en het ging echt heel erg goed! Ik had niet verwacht dat ze al winst zou halen, maar in de eerste proef had ze 190 (!!) punten, en in de 2e proef 176,5. De tweede proef ging ook iets minder, de concentratie was er een beetje af. Niet zo heel vreemd, het was de eerste keer dat ze 2 proeven reed, maar de 2e was ook zeker niet slecht! En heel leuk, ze deelden behalve de prijzen rozetten uit aan iedereen die een winstpunt had, dus mijn dochter was helemaal trots met haar winstpunt-lint :-)
Toevallig is het regiokampioenschap volgende week op onze stal, dus daar doen we dan ook maar aan mee, voor de ervaring :-)

Donderdag komt (eindelijk...) de zadelmaker om een nieuw zadel aan te meten. Half december is ie geweest, en toen constateerde hij dat ons huidige zadel helaas toch echt te lang is, maar hij had toen geen passende zadels bij zich, vanwege de afwijkende maat van onze pony (klein en rond). Dus we kijken er naar uit om eindelijk een echt goed passend zadel te krijgen :-)

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:23

Wat heftig Cerastes! Fijn dat 2020 er tot dusver beter voor jullie uitziet, ik duim voor jullie voor verdere goede berichten.

Hier zijn we ook nog steeds heel blij met de pony, zeker in deze corona tijd, het voelt echt als een voorrecht om toch nog elke dag een uitje te hebben naar stal. Vanwege Corona uiteraard geen groepslessen (die worden nu weer rustig opgestart), dus de afgelopen tijd hebben onze meiden aardig wat privelessen gehad. Ze zijn daar wel echt enorm van vooruit gegaan, dus we gaan proberen om dat er een beetje in te houden de komende tijd. Kijken of dat planningtechnisch lukt als ze straks ook weer naar school gaan. En pony vindt het heerlijk dat hij nu ook weer op de wei mag natuurlijk :-) De meiden missen de wedstrijdjes wel, ben benieuwd vanaf wanneer dat weer mag, ik ben bang dat dat op z'n vroegst september gaat worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie