[VOLG] Rock-it, rock my world.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Re: [VOLG] Rock-it, rock my world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:26

Dat zijn paarden :(:) Iets dergelijks is zo snel gebeurd en gelukkig loopt het 9 van de 10 keer goed af.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:29

Oeh Leo dat is een flinke domper, goed dat je toch meteen maar weer op pad bent gegaan.
Zou het anders zijn geweest als je hem niet aan de lange lijnen mee had gehad maar aan de hand?
Als dat zo is dan hoef je je wat buitenrijden betreft geen zorgen te maken denk ik.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:32

Apple schreef:
Dat zijn paarden :(:) Iets dergelijks is zo snel gebeurd en gelukkig loopt het 9 van de 10 keer goed af.

Klopt hoor, is mijn rationele ik het helemaal mee eens. :j En daarom blijf ik ook gewoon wandelen en ga ik volgende keer dat mijn vriend mee is gewoon weer op pad met de lijnen, want alle keren hiervoor ging het gewoon goed. En ik moet die deuk van mezelf ook weer terug in vorm polijsten. Desnoods vraag ik assistentie van een ander paard van stal waar Rock zich aan kan optrekken.

Het was idd in een paar tellen gebeurd, ging zo snel dat we niet eens de tijd hadden er op te anticiperen. Je kunt niet eens boos worden op de man met statief, want die had gewoon geen idee. :+

justkid schreef:
Oeh Leo dat is een flinke domper, goed dat je toch meteen maar weer op pad bent gegaan.
Zou het anders zijn geweest als je hem niet aan de lange lijnen mee had gehad maar aan de hand?
Als dat zo is dan hoef je je wat buitenrijden betreft geen zorgen te maken denk ik.

Zou kunnen, dan had ik al bij zijn hoofd gestaan en had ik makkelijker kunnen inspelen denk ik. Normaal als hij iets spannend vind laat ik kijken maar vraag ik zijn hoofd laag of juist flexie in de hals. En houd ik hem bij voorkeur stappend. Nu stond ik er achter en waren we er niet snel genoeg bij.
Plus natuurlijk de lijnen die meesleepten waardoor hij bleef gaan. In het zadel is dat natuurlijk ook weer anders. :)

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:47

Leo wil Rock ook overleggen met je of schiet hij meteen in de vluchtmodus?

Om duidelijker te maken; Als Kid iets spannend vindt dan voel ik haar opspannen, hoofd gaat omhoog om te kijken en de oren staan strak naar voren. Als ik dan iets zeg dan gaan de oren naar mij en terug. Als het echt niet ok is voor haar ( ze maakt zich nog groter gaat schudden met haar hoofd en wil weg)dan blijft ze zo en stap ik af, dat is echt binnen 10 tellen. In andere gevallen blijft ze flapperen met haar oren en kan ik zeggen;" toe maar dat kan wel". Dan vindt ze het nog spannend maar dan gelooft ze dat ze het kan met mij op haar rug (zij gaat dan als eerste)
In het geval van afstappen ga ik voorop en dat is altijd ok dan, ik laat haar indien mogelijk altijd kennis maken met het angstaanjagende (maar dat is bekend terrein voor je)

Ik geloof echt dat Rock dat ook doet maar dan misschien veel sneller.
Lange lijnen ken ik niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 16:22

Doorgaans gewoon wel :j als er iets spannends is mag hij altijd kijken. Ik vraag wel letterlijk zijn aandacht terug ("Rock, let op") en dat doet hij eigenlijk altijd heel braaf. Zodra er een oor terug bij mij is, is dat vaak voldoende om uit de hyperfocus te komen, dan gaat hij weer ademen, kan ik hem in beweging vragen (of dat voorwaarts is of juist hoofd laag of flexie in hals / lijf is afhankelijk van de situatie). Dan is het oké en vaak wil hij dan nog even dichterbij kijken of kauwt hij en kunnen we er goed langs.
Nu was er hyperfocus (hoofd hoog en strak, snorken en hij groeide een paar cm), en voor we daarop konden inspelen (op stem reageerde hij niet) ging hij al achteruit weg en gleed daardoor omlaag. Echt een nadeel van de lijnen dus, dat je er achter staat en niet kan ingrijpen zoals je beide gewend bent. Het was ook wel een heel erg gevaarlijk statief :(:)

Aanvulling:
"Vroeger" was zijn antwoord op alles vluchten. Dat is er voor 95% uit, hij is ook ouder en wijzer maar heeft ook geleerd dat er andere antwoorden zijn en dat hij eerst mag kijken en nadenken. Wat er zaterdag meemaakten was echt weer die primaire reactie, wat je natuurlijk niet wilt hebben buiten het erf. Hier gaan we dus weer wat bewuster mee aan de slag.

Vandaag maar weer eens met paraplu en vlag staan zwaaien. Die lust hij dan weer rauw, hij komt er graag bij staan om een hapje te proeven :))

- Albus Dumbledore -

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:47

Ach, dat is sneu dat hij zo geschrokken is (en jullie daardoor ook). Inderdaad lekker doorgaan en zodra het kan er weer op uit. Ze kunnen altijd een keer schrikken, laat zijn verleden je niet direct weer heel erg beïnvloeden. Zelfs mijn Flynn die van bizar weinig zaken van onder de indruk was stond een keer op zijn achterste benen van.... een ruif in de schapenwei. Volledig van het padje af, die ruif KON en MOCHT daar NIET staan.

Zondag vlogen onze dappere *kuch* paarden de boom in van een hoedenplank in de berm. Was ook écht niet de bedoeling dat we daar langs zouden gaan. Nee. Heus niet. Heus wél, nadat we ze overtuigd hadden dat hoedenplanken écht geen paarden aten.

Om maar aan te tonen, schrikken kan (en zal) elk paard. En als ze dan de ruimte hebben (door lange lijnen, doordat de ruiter niet is blijven plakken, noem het maar) dan zijn er situaties waarin ze de benen nemen. Dat is niet des Rocks, dat is niet vanuit zijn verleden maar dat is gewoon hoe paarden zijn. Echt, ga vooral door hoe je bezig was, gericht op het nu én de toekomst en laat het verleden vooral in het verleden :)

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:48

Wat Berdien zegt :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 16:56

Hoe durft die hoedenplank daar ook te gaan liggen. >;) Ik snap jullie paarden wel :')
Ik kan me met Flynn ook nog herinneren dat er ineens een rood-wit hek met verkeersbord stond op een plek waar het niet hoorde en dat ze toch echt beide vól in de ankers hingen :))

Nee hoor ik bedoel het ook niet dat ik bang ben dat hij weer terug gaat in zijn oude gedrag. :) Hoogstens dat er misschien nog een stukje oud gedrag zit, al is dat natuurlijk ook gewoon normaal paardengedrag :j ik wil me er absoluut niet door laten weerhouden te gaan wandelen of dubbele lijnen, want daar schieten we niks mee op. Ik ben hoogstens wat minder optimistisch ineens op het idee om er op te gaan zitten buiten :') onderweg hadden we het er zaterdag nog over dat hij zo doodbraaf was dat ik er mákkelijk op kon... :') tja. Maar ook dat is een kwestie van gewoon eens gaan doen en niet teveel zorgen maken over paraplu's en statieven. :+

- Albus Dumbledore -

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:24

Oh ja! Dat was ook een stout, stóut hek _O- _O- Nou ja, zo zie je maar. Het is hem zelfs vaker overkomen :))

Joh, wij vlogen twee weken geleden in volle galop over hele dikke vette brute rare hindernissen en vorig weekend nog over de Kale Duinen bij de ADT en zaterdag had Sil een hartverzakking want er stond iemand in een tuin :roll: :') En weet je, erop vind ik in veel situaties echt makkelijker dan ernaast. Dus inderdaad: gewoon eens gaan doen! Ander paard mee, desnoods vriend mee die hem aan een touwtje heeft en gáán. Want echt hoor, ik denk dat jullie dat heel goed kunnen!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:23

Wat Berdien zegt :')
zo jammer dat je zo ver weg zit, Kid is echt zo'n goed sleeptouwpaard

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:03

Vermoedelijk is het gaan glijden de druppel geweest. Evenwicht verliezen/vallen is iets wat een paard niet wil, op de grond ben je kwetsbaar, en er is iets wat mogelijk gevaarlijk is.

Had je de lange lijnen niet door een longeersingel lopen dat ze tussen de voorbenen kwamen?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 20:11

tamary schreef:
Vermoedelijk is het gaan glijden de druppel geweest. Evenwicht verliezen/vallen is iets wat een paard niet wil, op de grond ben je kwetsbaar, en er is iets wat mogelijk gevaarlijk is.

Had je de lange lijnen niet door een longeersingel lopen dat ze tussen de voorbenen kwamen?

Kan goed. :j
Voorbenen, zei ik voorbenen? In mijn beleving wel maar de lijnen zaten idd netjes door de singel heen (en zaten daar nog steeds toen m'n stalgenootjes hem vast hadden) dus nu je het zegt denk ik ook, kan dat wel?
Geen idee, ging zo snel. Misschien toch met z'n achterbenen. :) Hij was iig over de lijn gekomen.

[edit] zo zitten ze:

Afbeelding

Goede gedachte Berdien, die houd ik vast :D

- Albus Dumbledore -

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:03

Jeetje, wat zul jij geschrokken zijn...
Het kan inderdaad gebeuren maar blijft altijd spannend als het dan toch gebeurd.
Floor is buiten ook een heel stuk minder dapper dan thuis. Terwijl we thuis van alles kunnen, blijft het buiten toch weer spannend vinden. Door goed te veren kan ik het inderdaad aan zien komen en tot nu toe standje kan ii en voorkomen. Wanneer ik er naast sta en tegen haar praat blijft ze luisteren, doe ik dat niet dan keert ze naar binnen. Maar dat lukt wel als ze me ziet, ben ik verder bij haar vandaan dan blijft het te spannend. Ik kan me voorstellen dat wanneer jij naast hem had gestaan dat het uiteindelijk minder eng is. Maar hoe dan ook moet hij het leren, en dat gaat met vallen en opstaan. Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 19:12

Vandaag konden we eindelijk weer eens rijden en Rock was zó enthousiast *\o/* prachtig om te zien hoe hij als een blij ei met twinkeloogjes rondsjouwde en extra goed zijn best deed met de galop. Kleine kanjer <3

- Albus Dumbledore -

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:39

Goed zeg! Heb je er zelf ook weer op gezeten?

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:18

Fijn hoor!
Zo zie je, er kan iets gebeuren maar dat wil niet zeggen dat je meteen terug bij af bent.
Rock is ook gegroeid

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 16:51

Berdien schreef:
Goed zeg! Heb je er zelf ook weer op gezeten?

Nee dat niet, maar dat was vooral omdat hij zo ontzettend goed en braaf liep, dat we daar wilden afsluiten. Naast dat ik hem eerst even aan de longe had laten lopen, gezien hij zo weinig had gedaan. :) Het was goed op dat moment.

Vandaag weer een mooie mijlpaal *\o/*

Binnenkort gaan we op bootcamp, een paar dagen naar de vorige stal met binnenbak. Meteen een mooie semi-vreemd terrein training ;)

- Albus Dumbledore -

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 16:54

Het is inderdaad een mooie mijlpaal. Wat doet Rock het goed! Heel veel succes en plezier op bootcamp!

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 18:16

Het blijft echt een gaaf paard! Je ziet hem met elke seconde zekerder worden op t filmpje :D (en sneller gaan lopen :+)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 18:30

Ja de terugweg was een stuk vlotter :)) heen liep hij heel zeker tot ik wat 'afzakte'. Toen werd hij toch wat onzeker maar dat mag ook, alle begin is moeilijk. :) Hij deed het heel stoer.

- Albus Dumbledore -

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:35

Nou ja zeg, kijk hem daar nou gaan. Lang teugeltje, één hand.. Met z'n stoere kapsel =:)

Echt hoor Lon, vertrouwen blijven hebben in jezelf én Rock en voor je het weet sjouwen jullie lekker samen buiten rond. En als je weer eens wilt uitwaaien buiten dan kom je hier maar! Mijn grote zekere vriend is niet meer, maar Sil is tegenwoordig ook al heel dapper :))

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-19 09:28

Je berichtje helemaal gemist, maar dat lijkt me zéker tof! :D Mooi plan voor 2020 weer een keer!

Vandaag gewoon even wat blije plaatjes uit de bak delen.
Afgelopen weken door allerlei redenen maar vooral het zwembad de bak en een even afwezige instructrice weinig zelf gereden. Vorige week ben ik er weer eens opgekropen met mijn vriend er bij en gister ook weer een poging gedaan. Doel: gewoon ontspannen rondsturen en vooral ook de 'Go' weer wat vinden. Ik had er een halstertje onder gedaan voor eventueel een uitweg naar de longeerlijn als ik hem te druk vond maar het was eerder tegenovergesteld. :+ Rock liep op de handrem, hij moest plassen maar dat kan niet als er een zadel op je rug ligt :roll: Na divers rondjes al fluitend aan de hand te hebben rondgestapt ben ik toch maar gewoon gaan rijden, maar je voelt dat het hem in de weg zit. En hij heeft het érg warm met zijn dikke jas op dit moment. Hij verwacht een strenge winter dit jaar ;)
Desalniettemin, we rommelen gewoon lekker zelf wat aan... Ik ben al blij dat we weer zelf een beetje aan het stoeien zijn :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ah en binnen nu en een week of twee komt éindelijk het zadel *\o/*

- Albus Dumbledore -

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:42

Jullie zijn een mooie combi hoor ;) gewoon lekker doorgaan.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:25

Leuke foto's!
Gewoon lekker door blijven gaan!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 06:47

Thanks! :D
Gister ook weer zo lekker zelf gereden zonder les. Nu was hij wel heel voorwaarts en licht op het been, de temperatuur doet vast ook een hoop goed. ;) Hij liep super ontspannen, zelfs nu voor het eerst met een ander paard ook in de bak terwijl we tegelijkertijd aan het draven waren. Klinkt zo simpel, maar was toch weer een soort overwinning voor mezelf. :) Gek hè.

Nog een leuk vergelijk gekregen van zijn hoeven sinds ik een andere bekapweg ingeslagen ben. 10 maanden geleden (boven) en nu (onder), na bekappen.
Afbeelding

- Albus Dumbledore -