[VOLG] Rock-it, rock my world.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:21

Ik vind het hem zoooooo gaaf staan =:)

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Mickey

Re: [VOLG] Rock-it, rock my world.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:17

Hij kan het prima hebben hoor!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:01

Wauw, dapper maar ook heel stoer idd

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:38

Staat super cool :D Ik vind dat veel paarden het juist kunnen hebben. Bij de Akhal-Teke wordt het traditioneel zelfs helemaal afgeschoren, heeft ook wel wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:41

Bij Criollo's worden de manen verder afgeschoren naar mate de training verder is. Je ziet dan makkelijk welk vervangend paard je moet hebben om verder te kunnen met het werk bij de koeien.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 06:29

tamary schreef:
Bij Criollo's worden de manen verder afgeschoren naar mate de training verder is. Je ziet dan makkelijk welk vervangend paard je moet hebben om verder te kunnen met het werk bij de koeien.

Dat legde ze op de ranch idd uit. Mooi dat soort tradities :D

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:40

Ik vind het super stoer!

Op zoek naar een bekapper? Ik studeer bij Barehoof Strategy en ben regelmatig in Nederland om te bekappen. Voor vragen kan je mailen naar helpwithhooves@gmail.com

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 08:08

Na twee weken nog geen moment spijt gehad en heel blij met zijn punkrock kapsel :D :D
Geen schuurplekken ook meer op zijn hals en hem nog niet zien schuren, ook erg blij mee *\o/*

We oefenen ondertussen fijn verder. Rock doet het super goed met zijn bijrijdster, echt heel tof om te zien hoe die twee het samen oppakken. Afgelopen zaterdag hebben ze ook samen meegedaan aan een trail-clinic op stal, mooie oefening om elkaar nog wat beter te leren kennen. Rock was er daarna moe van:

Afbeelding

Gister zijn we lekker wezen afkoelen samen, we hadden een privé strand, super luxe! Zo heerlijk om hem te zien genieten in het water <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog twee filmpjes. Eentje van mij van een paar weken geleden (ik ben niet zo goed in filmpjes van mezelf delen :o ben te zelfkritisch en heb dan ook heel lang getwijfeld)

Zoals te zien moet ik hem veel meer naar voren (durven) rijden. Ik bump / ondersteun hem wel bij, maar ik moet hem eigenlijk scherper op mijn been naar voren rijden en daarna rustiger in mijn benen kunnen blijven. Dat is nog even een drempeltje, maar iedere les gaat het weer wat beter.

En dit filmpje met mijn instructrice vind ik echt super, trots op mijn pony :j

- Albus Dumbledore -

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:07

Wat een knap en stoer kapsel heeft Rock! :wow: Het staat hem prachtig! :9

*\%/* Super updates! Wat fijn dat het zo goed gaat! Geniet van het mooie weer en van alles wat jullie al hebben bereikt! Top! *\%/*

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:41

Toffe filmpjes, ziet er toch super uit? Volgens mij heb ik jouw instructrice een week geleden ontmoet, leuk mens!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:46

Wat gaan jullie toch lekker! Ik vind het hele fijne filmpjes hoor :j

En zijn korte manen blijven waanzinnig gaaf :D

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:48

Leuke update hoor <3

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:04

Aah bedankt! Durf ik misschien toch weer wat vaker filmpjes te plaatsen :))

Ik ben ook echt blij met zijn manen! :D

Leuk Ruitje! :D

Nu met de warmte doen we echt even niets, wordt niemand blij van.... Een poetsbeurt, lekker douchen, wandelen in de schaduw over de laan en zijn bakje voer. Al staat Rock te hinniken aan het hek als ik hem vervolgens terug zet volgens mij mist hij de actie :+
Vandaag dus wat licht grondwerk om hem vooral mentaal even te kietelen, toen leek hij al wat meer tevreden. Morgenavond hoop ik dat het genoeg is afgekoeld om weer te rijden.

- Albus Dumbledore -

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 12:07

Nou, het 'missen van actie' was ook betrekkelijk relatief. :+ We zijn vanuit het warme weer rechtstreeks in de volgende fase gerold: de Nee-fase. Donderdagavond had ik les en ik kreeg niets gedaan, stilstaan, terugvallen, niet vooruit willen, geen reactie op mijn been. Uiteindelijk heb ik hem ook even aan mijn instructrice gegeven en die rijdt hem er wel doorheen en dan kan hij lopen als de brandweer.
Ook bij zijn bijrijdster deed hij zijn best vrijdag, al gaf zij ook wel aan dat ze hem meer dan anders vooruit moest rijden.

Daar zit mijn stuk: het nog steeds niet overtuigd genoeg naar voren 'durven' ríjden. Tussen mijn oren weet ik wel dat hij echt niet meer schiet, mijn onwillekeurige lichaam denkt daar soms nog wat anders over. :+ Maar die balans zijn we nu aan het zoeken.

Daarom besloot ik dat ik hem nu toch ook echt zelfstandig buiten de lessen om moet gaan rijden. Dat ben ik zondag gaan doen, met mentale ondersteuning van mijn vriend. Niet in de roundpen, in de bak. Niet aan de lijn, gewoon los.
En Rock was, werkelijk waar, de ultieme puber. Stilstaan, niet vooruit, niet links en niet rechts weg te sturen. Ik voelde me een doodongelukkige beginner op een manegepaard dat zijn middelvinger opsteekt... :+
Dus, als je niet vooruit wilt, gaan we maar achteruit. Iedere keer als hij stil ging staan en niet inging op mijn voorwaartse hulp, hup achteruit. Niet willen aandraven, dan maar eerst een paar stapjes achteruit. Alles vanuit de denkwijze 'moving the feet'. Ik wil altijd licht blijven in mijn hulpen en boven alles mijn handen, maar mijn beenhulpen mogen nu wat meer. Werkpunt.

En het feit dat ik er best wel gefrustreerd van raakt, helpt me dan wel weer om hem te gaan dúrven rijden... :=

En hoe ironisch / grappig / eigenlijk heel erg goed, dat waar we hem pak m beet 6 tot 9 maanden geleden nog vooral op rust moesten rijden, teveel beenhulp een te grote impuls naar voren kon geven, hij nu vooral activerend gereden moet worden. Hij wordt groot ;)

Vandaag met les ging het al weer véél beter qua activiteit. Veel aandacht aan mijn zit en mijn aandacht besteed, en waar hij gedrag liet zien als gister en vorige week, was het allemaal direct op mij te herleiden. Confronterend, inzichtelijk, iets waar ik concreet wat mee kan en waar dus ook meteen de vruchten merkbaar van waren.

Het weten en het bergrijpen naar het gaan dóen is een pad waar ik steeds verder in aan het gaan ben, en momenteel is dat pad even heel steil maar het volgende eikpunt is al weer in zicht aan het komen ;) Het zelfstandig rijden ga ik vanaf nu ook meer doen, voor mijn zelfvertrouwen én omdat Rock inmiddels heus wel vier keer per week onder het zadel kan en mag.

- Albus Dumbledore -

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:10

Ik vind het wel echt zo knap dat je er zo hard aan werkt ongelooflijk om te lezen dat zijn vluchtgedrag nog zo vreselijk veel schade bij jou heeft achter gelaten. Ik hoop zo voor jou / jullie dat dit eens achter de rug gaat zijn. Dan kun je nog meer genieten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 16:43

Ik denk oprecht dat we daarvan het ergste inmiddels achter hebben gelaten. Het is poedersuiker en balen dat ik weer zo'n terugval had maar ik ben inmiddels weer wat stappen verder dan waar we "gestrand" waren. Het is een soort reflex die nog in mijn lichaam zit en langzaam er uit moet slijten. Anders weet ik het niet uit te leggen. Het vluchtgedrag was gewoon echt heftig, maar hij is nu gewoon een rijpaard geworden, dat bewijst hij keer op keer. Ik doe hem geen credit door spanning op te blijven bouwen. Gelukkig krijg ik daarvoor de nodige schoppen onder mijn kont, want dat heb ik ook nodig ;)
[Edit] Aanvulling: ik voel nu ook geen angst en spanning meer tijdens het rijden, ik stap zonder moeite op waar dat eerst met buikpijn was. Het is vooral een soort drempel die nu in de weg zit om echt goed voorwaarts te gaan rijden in plaats van mijn voet spreekwoordelijk boven het rempedaal te houden tijdens het rijden.

En voor mij is het heel goed om te zien hoe hij met zijn bijrijdster loopt onder het zadel, zij heeft zijn geschiedenis nooit gezien (ze weet het wel uiteraard) dus rijdt er ook niet naar. En dat is voor ons allemaal goed. :j

Ik weet nog steeds zeker dat die buitenritten er gewoon in gaan zitten hoor! :D

- Albus Dumbledore -

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:48

Oh ik weet wel zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie, maar het is gewoon bizar hoe lang je nog zo'n schade kan hebben van wat het natuurlijk een tijd geleden is gebeurd. Ik vind het knap hoe je ermee omgaat hoor.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-19 16:35

Ja bizar is het hè. Ik verbaas me er ook over.
Hij kon tot en met dit voorjaar soms nog wat schieterig zijn en hij is nog een keer met me gaan rennen in de roundpen in het voorjaar, maar het extreme rennen is na winter 2017/2018 eigenlijk niet meer voorgekomen en verwacht ik ook niet meer. :) Hij komt nu terug als hij onzeker wordt. En dat is precies het juiste antwoord natuurlijk :j

- Albus Dumbledore -

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:07

Ja gelukkig maar straks kunnen jullie gewoon uuuuuuuren door het bos cruisen ;)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 19:52

Zo'n terugval is herkenbaar hoor ;)
Maar zolang je over een langere periode gezien vooruit gaat is het goed toch ;)
En zolang je merkt dat er bij jou zelf ook verbetering in zit, groeien jullie samen op het tempo wat bij jullie past verder.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 12:54

Heb je zeker gelijk in! :j

Gister heb ik weer eens zelf gereden, liep wel tegen wat dingetjes aan en dat heb ik vandaag met les meteen weer aan kunnen pakken waardoor het al een stuk beter ging! Heel fijn!
We moeten ook echt kilometers gaan maken in het rijden en ook in het zelfstandig rijden. Dan wordt het zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar onder het zadel vanzelf beter.

Een ruime week geleden heb ik ook weer eens een grondwerklesje gekregen van een stalgenoot, mooi als afwisseling. Ik wil het liefst met zo min mogelijk druk werken en ben dus heel erg zoekende naar een balans in wel met energie werken maar de druk minimaal houden. Gezien ik zelf laid back ben en Rock ook, kan dat lastig zijn :+ Maar is leuk om ook samen weer verder te ontdekken.

Afbeelding

- Albus Dumbledore -

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 12:15

Ik kreeg wat vragen over het aan de dubbele lijnen 'buiten' wandelen, dus misschien ook wel leuk om er hier iets over te vertellen.
Omdat Rock heel graag volgt maar het eigenlijk wel moeilijk vindt om 'zelfstandig' / voorop te lopen, vooral van het erf af, zijn we van de zomer begonnen met 'buiten-rij training', aan de dubbele lijnen.
Rock kent de dubbele lijnen goed, dus ook de (stem)commando's, het sturen, verschillende posities van de begeleider etc.
Ik had al eens eerder een poging gedaan om langs ons laantje uit te stappen, maar 'alleen' van het erf af gaan was een héél groot Ding volgens Rock. Ik kreeg het alleen niet voor elkaar, tenzij er een paard voor hem uit liep.
Ik wil hem niet afhankelijk maken van een ander paard en ik wilde hem hier wel wat stoerder in maken, dus heb ik mijn vriend gebruikt om het paard te vervangen. Hij is de eerste keer naast Rock zijn hoofd meegelopen het erf af, met mij aan de dubbele lijnen er schuin achter. Dat ging super, Rock aarzelde geen moment meer. Op de laan is mijn vriend steeds verder naar achter geschoven tot hij naast me liep, en zo zijn we dat gaan uitbreiden. De dag er na liep Rock meteen 'zelfstandig' het erf af en liep stoer over de laan alsof hij nooit anders doet.
Wel merk ik dat als ik het weer een weekje niet gedaan heb, hij weer even moet wennen. Weer even iemand naast zijn hoofd, en onderweg kan hij ook wat aarzelend worden. Dan gaat hij stilstaan en achterom kijken. Soms lukt het hem weer rechtuit weg te sturen, soms moet er weer even iemand een paar stappen naast zijn hoofd mee lopen.
Zo zijn we ook al een paar keer een stuk het bos in geweest en dan zie je Rock genieten als hij lekker voorop rondstapt. Langzamerhand zijn we ook wat drafjes in gaan bouwen (dan weet ik weer waarom ik ben begonnen met hardlopen een paar maanden geleden ;) ). Met draven loopt hij heerlijk ontspannen te briezen. Een super afwisseling van de training sowieso, en mijn voornaamste doel is hem stoerder te maken in de voorbereiding op buiten rijden.
Wat ik bijvoorbeeld ook mee neem en wat ik heel erg belangrijk vind in deze voorbereiding, is dat de drafjes op de heenweg zijn, en dat hij op de terugweg leert dat hij een lange teugel heeft maar dat hij alleen mag stappen. In het begin had hij best wel haast op de terugweg, maar zijn we omgedraaid als hij te snel wilde en mocht hij dan gerust even draven, maar met de neus naar huis weer alleen stappen. Dat heeft hij inmiddels goed door.
Om op het laantje naar stal te komen moeten we namelijk een dijkje af, wat redelijk stijl is en asfalt. Hier probeerde Rock een paar weken geleden in draf af te gaan, waar ik dus ook meteen op ben gaan oefenen: weggetje af is stap en niet anders, puur voor de veiligheid straks ook met rijden.

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst alleen gegaan, ik was trots want hij was keibraaf. :D
Op de terugweg op het laantje een stukje gefilmd:

Het zelfstandig rijden buiten de lessen om probeer ik ook braaf vol te houden. Gister was het erg warm dus hebben we alleen gestapt, maar wel een hoop spullen neergelegd om het een beetje leuk te maken. Rock is zo goed te paaien met leuke spelletjes :))

Afbeelding

Voor het eerst dat hij onder de man over een zeiltje ging, ik was mega trots :D Ook al wandelt hij er al jaren aan de hand gewoon overheen zonder een kik te geven. :+
Over het bruggetje kan hij ook, wilde hij ook wel, maar dat durf ik zelf nog niet zo goed vanuit het zadel _O-

- Albus Dumbledore -

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:57

Wat super leuk zeg <3 leuke updates ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 21:08

Wat pak jij de voorbereiding op het buitenrijden goed aan! Hier ga je ontzettend veel plezier aan hebben als je later buiten gaat rijden! Super zo!

En wat een heerlijke rijfoto's! Rock op een oranje zeil met jouw op zijn rug? Wat heerlijk om dat te zien!

Ik wens jullie alle plezier en succes toe in jullie verdere traject samen! :-)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 08:15

Dit weekend was de training een wat minder groot succes -O- Ik wist niet of ik het wel wilde delen, maar ook de mindere momenten horen er bij.

Zaterdag hadden mijn vriend en ik Rock aan de dubbele lijnen mee. We zeiden nog dat hij zo heerlijk relaxt was en je zag hem echt genieten van de wandeling.
In de Vlietlanden schrok hij echter van een man die raar deed met een groot statief over zijn schouder. Hij kwam ook in onze richting gelopen dus het moet er voor Rock heel bedreigend hebben uitgezien. Rock wilde achteruit gaan maar gleed een stukje van de dijk waar het ruiterpad op ligt naar beneden. Ik wilde hem ondertussen naar me toe draaien en mijn vriend wilde hem rustig bij zijn hoofd pakken maar Rock draaide van ons weg en stapte daarbij over de lijn (omdat hij ook schuin naar beneden gegleden was). De man met statief liep nog steeds onze kant op ondanks dat ik aangaf dat m'n paard het heel eng vond, dus Rock ging in volle draf van hem weg en omdat de lijn tussen zijn voorbenen liep en ik in een ongelukkige positie op de helling stond kon ik niets inbrengen met de lijnen. Dus daar ging Rock in paniek terug naar huis #) Godzijdank de goede kant op, maar niet over de weg maar over een grasstrook aan de andere kant van een brede sloot. Mijn vriend ging over het gras achter hem aan en ik over de weg, ondertussen mensen op stal proberend te bellen zodat misschien iemand Rock bij het hek op kon vangen.
Stom toeval dat de staleigenaresse net die ochtend lijnen had gespannen over de grasstrook op de erfgrens tegen mountainbikers die steeds menen dat de route over de weilanden loopt. Ik zag dus Rock weer tussen de bomen door schieten terug de dijk op... En in een flits zag ik hem in volle galop weer de verkeerde kant op gaan, richting de weg.
Ik ben dus zo snel ik kon rennen terug gegaan om hem voor de kruising te kunnen opvangen, maar boven zag en hoorde ik hem nergens. #) Gezien fietsers en wandelaars niets van opschudding lieten zien ben ik er vanuit gegaan dat hij die kant niet was opgegaan dus ik ben langs het wandelpad dieper de Vlietlanden in gaan rennen. Ondertussen zie je in gedachten je paard op tientallen manieren verongelukken en word je echt tien jaar ouder omdat je niets ziet en hoort. Uiteindelijk belde mijn vriend dat Rock bij stal was aangekomen (de dijk met ruiterpad loopt boven stal langs) en gevangen was. Rock was dus gelukkig toch omgedraaid en weer richting stal gegaan, waarbij hij het hek van het weiland heeft gevolgd om een plek te zoeken om naar binnen te gaan. Stalgenootjes zijn meteen in actie gekomen en mijn vriend was er ook heel snel bij. _/-\o_
Alles bij elkaar duurt maar een paar minuten maar het lijkt een eeuwigheid. Nog nooit zo opgelucht geweest als toen ik om de hoek kwam en hem zag staan met m'n lieve stalgenootjes die hem meteen gecheckt hebben en de lijnen hebben losgemaakt.

Rock zelf had gelukkig helemaal niets. Ik was heel bang dat hij met de lijnen ergens aan zou blijven hangen maar dat is niet gebeurd. Ik heb hem eerst even goed laten stappen en daarna zijn benen afgespoten om goed te kunnen controleren (zijn sokken waren goed zwart ;) ) maar hij had geen schrammetje. Hij was wel echt goed geschrokken, ik voelde zijn spanning letterlijk zakken toen ik hem overnam van m'n stalgenootjes.

Dus ja.. Het gaat niet altijd goed en gaat ook wel eens echt mis. -O- :\
Ik ga de gekke attributen maar weer meenemen in de training, ook met rijden (statieven enzo :roll: ). Al denk ik dat dit ene combinatie was van aanvankelijke schrik op 'vreemd' (hij komt daar vaak hoor, maar het is toch buiten) terrein, vreemd persoon, vreemde situatie en dan de lijnen die achter hem aan sleepten. Hij is van het voorjaar een keer geschrokken van een paraplu tijdens het wandelen, en toen stopte hij na 100 meter. Nu moest hij gewoon écht naar huis.

Gister heb ik de laan aan de hand gestapt en ik merkte toch wat spanningsopbouw bij hem, maar in het grondwerk zo tijdens het wandelen kon hij het weer mooi loslaten.
Wegens het slechte weer en de temperatuursdip ook maar een deken om gelegd om te voorkomen dat zijn spieren een klap na zouden krijgen. Maar het lijkt allemaal met een sisser afgelopen te zijn, niets aan de hand. Alleen een baasje met een nieuwe deuk in het zelfvertrouwen wat betreft buitenrijden. :+

- Albus Dumbledore -