Topic voor onze oudjes!

Moderators: Melissa0304, RianneH, Lous, Neonlight, balance

ElCamino

Re: Topic voor onze oudjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:11

rina, sneu voor je oude heer..... gauw afkoelen maar...
Chico stond gisteren ook doorweekt op stal. Heeft ook nog een gedeelte wat dikker haar dus vond hem sneu. 2x langdurig onder de douche, lekker koude slobber gegeven.... en gewoon volhouden.

Een 3 jarig friesje hier stond echter zeiknat, te pompen en ontzetten te hijgen op stal. Heb de pensionhouder maar gebeld en gevraagd de eigenaar te bellen.... die had het slechter dan Chico...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:40

19Marjo90 wat een pech.... heel veel sterkte met het verlies.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:45

aaah Romy, wat lief dat ie je dan herkent!!!

Hier ook weer ellende, door verhuizing van box op het terrein ivm schoonmaak is Chico weer terug bij af.
Hij moet even in een opfokstal vanwege schoonspuiten van onze stal en ik dacht nog : mooie grote stal, kan ie eindelijk lekker gaan liggen.... FOUT!!
Stal te mega, gaan normaal 8 jonge beesten in, en hij ziet de buren niet vanwege dichte zijwanden, dit resulteert in ontzettend boxlopen.... wat hem teveel prikkelt.... dus hij is weer mega scheef....loopt scheef, staat scheef.... zucht! Eet weer niks
Vandaag gaan we kijken of er een paardje bij kan, samen in 1 stal...

Dus mijn besluit om hem niet meer te verkassen is wel een juiste beslissing geweest.... als deze verplaatsing op eigen terrein al zoveel ellende geeft...ik kan ook een andere box krijgen , wel kleiner en op vlas maar dan moet ie wéér verkassen....doe maar even niets... stalhouder denkt wel supermee!!!

Hopelijk van de week weer terug, vandaag laatste deel schoonspuiten, rubberen en morgen schilderen.... donderdag weer lekker eigen hokje terug hoop ik

en dan idd ook weer gemengde gevoelens, als zo'n kleine wisseling al mega gevolgen heeft.... hoelang ga je dan nog door.... bah... en aan de andere kant, wellicht knapt ie snel op straks....
En dan weer: als ie straks weer niet gaat liggen..... dan moet ik die moeilijke beslissing maken...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:10

Paardje erbij hielp niet |( Chico werd er niet rustiger van en bleef gewoon lopen, zelfs tegen haar aan met zijn achterhand ( hij denkt dat hij recht loopt nl).
Zojuist maar de dierenarts gebeld, komen vanmiddag om te kijken wat we nog kunnen doen. Vorige keer hielp een cortisone/steroide injectie maar vanwege zijn HB is dat ook best lastig...
Dus even afwachten...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:54

update: Vorige week dierenarts bij Chico gehad over eventueel inslapen. Omadt zijn goede pootje het niet meer trekt. De arts wilde nog 1 ding peroberen met cortico's, na de injectie op poeders overgegaan. Die krijgt hij nu sinds vrijdag, en het effect is enorm.
De artsen weten na al die weken ws eindelijk wat het is : Sidewinder Syndrome of Crabwalker Syndrome.
Ze weten niet de oorzaak van dit syndroom , het is niet te testen en niet te genezen.
Het kan 2 oorzaken hebben : een afgescheurd heupbandje of iets neurologisch. Bij Chico is het 2e het geval. Vrij zeldzaam en heel kort gezegd valt zijn immuunsysteem zijn eigen lichaam aan of zoiets,
En erge is , de bijwerking kan HB zijn...
Nou ja, het is óf inslapen omdat zijn lijffie het niet vol gaat houden, óf dit in gang zetten. Dus we proberen dit nog.

Hij is het weekend enorm opgeknapt, loopt veel rechter en staat minder scheef....rent en bokt door de wei... kijken of we dit vast kunnen houden. Wanneer hij nu wel HB wordt is het klaar.

Ben aan het nadenken over een topic erover omdat het vrij zeldzaam is, maar heb eigenlijk nu al geen zin in alle betweters.....dus ga dat pas doen wanneer ik zeker weet dat het weer even goed gaat met hem

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:13

Zondebokje.... Heb al een tijdje terug besloten hem niet meer te verhuizen. Gelukkig maar want...de trigger bij Sidewinder is stress. De tijdelijke verhuizing van eigen stal naar een opfokstal heeft de aandoening wederom verergerd. Ben dus blij dat ik hem NIET verhuisd heb, dan was het daar gebeurt.... dus hij is niet meer te verhuizen, verplaatsen etc. Hij moet gewoon op zijn eigen stekkie blijven.... maar ben blij dat ie opknapt nu.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:34

jumpyhorse, ik vind hem er prima uitzien hoor!!
Romy, succes met de kliniek, altijd spannend

Chico gat wonderbaarlijk goed!!! hij staat nu 12 dagen op de Equisolon en hij staat bijna helemaal recht. Hij loopt recht, draait geen rondjes meer en leunt niet meer tegen de stalwand. Vanmorgen overleg met de arts gehad en de ervaringen uit Amerika gedeeld met hem. Hij gaat nu overleggen omtrent het eventueel afbouwen....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:17

Zojuist de arts gesproken. Ze willen vanaf vandaag naar 3 schepjes poeder ipv4 en dan donderdag kijken hoe hij is en dan verder afbouwen. Echter, ik ben er toevallig donderdag net 1 dag niet ( zul je altijd zien) dus ze wilde met stal kijken. Ik heb gezegd dat ik dat echt niet wil, ik wil er zelf bij zijn. En ga dan wel wat langer door op 3 schepjes en na het weekend zien we wel ( weekends zet ik hem zelf buiten en binnen). Ik vind 2 dagen kijken gewoon te kort, ook omdat de dames in Amerika die dit meegemaakt hebben juist waarschuwen voor te snel afbouwen.

Arts wilde dit vóór donderdag bekijken omdat ze dan andere medicatie binnen krijgen en als dan mij nieuwe pot poeder nog dicht zat wilde ze ruilen, het scheelt enorm veel geld. Dat is uiteraard Super meedenkend van ze maar dan maar een keer extra kosten....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:11

pffff, net een artikel voor de wiki geschreven over Sidewinders, nu begrijp ik niet hoe ik dat op het wiki-forum moet plaatsen..... maar even een modje een pb gedaan....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:42

Even foto's naast elkaar gezet:

Dit is de eerste week:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is gisteren: hij leunt niet meer tegen de wand en staat bijna recht!
Afbeelding

zó blij hiermee!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:29

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:54

Dat buikje.... echt te lief.

En Romy, Chico staat sinds dinsdag op 1 schepje minder, we kijken na het weekend hoe hij zich houdt.
Hij loopt nu bijna rechtop, veel beter zal het niet worden.... filmpje volgt nog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:46

Zo loopt hij woensdag:
https://youtu.be/OXIiDA1A8V8

nu dus kijken of hij na het weekend verslechterd... zo ja schepje er weer bij.
Zo nee, dan gaan we nóg een schepje afbouwen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:53

ja superblij mee!!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:47

hahahahha

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 11:41

Tja, hier zijn we nu 6 dagen aan 1 schepje minder en helaas zie ik tóch iets verschil.... minimaal maar ik zie het wel.

Het eerste filmpje dat hij op 4 schepjes liep:
https://youtu.be/OXIiDA1A8V8

En deze van afgelopen vrijdag:
https://youtu.be/ZqvvZyaxSW8

Ik zie toch duidelijk bij het 2e filmpje dat zijn rechterachterbeen minder stabiel is, beetje wegdraait en zwabbert.... dus overleggen wat we gaan doen.

Hij is nog wel ok verder maar vindt het eng om nog verder af te bouwen.... ik heb nog niet kunnen achterhalen of hij weer tegen de wand leunt of andere dingen die terugkomen. Een dosis lager zou beter zijn.... maar vindt het sneu om te proberen, maar dan weet ik wel zeker hoe we ervoor staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 12:36

Es_ther, ja hij staat in pension en ze denken en voelen enorm mee met ons, we staan er ruim 6jaar en we deden altijd de opfok binnen en buiten zetten voor ze te paard. Ze sturen ook veel filmpjes en foto's en mede stagenootjes leggen het ook vast wanneer ze hem zien liggen of rollen, dan weet ik precies wat hij wel en niet kan. Dat gaat werkelijk fantastisch!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:12

Nou, de arts ben ik al vanaf begin april mee bezig..... we zijn hier elke week me bezig en hebben overleg.
Dit speelt al langer en heet Sidewinder..... het is niet zo simpel....elke dosering minder kan desastreus zijn voor de symptomen en een enorme terugslag betekenen wat écht niet grappig is maar elke schep meer is erg slecht ivm de bijwerkingen.

Artsen weten ook niet wat ze ermee moeten, Faculteit Utrecht weet niets, andere klinieken kennen het ook niet. Het is hier onbekend en in Amerika 4 gevallen per jaar. Heb contact met 2 vrouwen uit Amerika die het meemaakten en beide dieren zijn er niet meer.... hetzij door een terugval, hetzij door bijwerkingen....

De eigen arts wilde al sneller afbouwen, dat wilde ik al niet en ben er nu dus blij om.
Artsen moeten nu ook maar gokken wat juist is, en ik heb contact met Amerika, die zeiden al dat afbouwen erg langzaam moet.... zit er dus beetje tussenin.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:03

Het is natuurlijk troep die cortico's met prednison..... hoe hoger de dosering hoe hoger kans op bijwerkingen op langere termijn. Maar ja niks doen is ook geen optie, dan wordt hij ingeslapen.

ik hoop het nog iets af te kunnen bouwen zonder dat hij weer echt scheef gaat staan en rondjes gaat lopen of tegen de wand gaat hangen....Dan moet hij weer omhoog.

Maar hij gaat straks op capsules over.
Want de nare bijkomstigheid: potje van 180 gram kost 94 euro! Daar doen we 12 dagen mee. Als dat op 2 schepjes blijft ben ik ruim €200 verder per maand aan medicatie. Het moet wel te doen blijven.
De capsules zijn ook dat bedrag maar doe ik 3x zolang mee. daar willen we naartoe
Voor die capsules moet hij éigenlijk op een dosering van 2 schepjes uitkomen....

Dus even puzzelen.... vanmiddag even filmpje maken en overleggen met de arts....blijft lastig.
Zolang hij pijnvrij en blij is.... prima!!! en anders houdt het wellicht op.... maar ik hou nog even op.

Zondag wel een fotoshoot gehad, er was er 1 op stal en er was een gaatje over....ik dacht, nu maar doen!!! straks wordt hij wel slechter en lukt het niet meer.
Heb zo'n oog-aan-oog foto geprobeerd, zo'n hand-in hoef foto en wat black-foto's van zijn oude koppie. Hopelijk zit er iets moois bij...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:52

injecties heeft hij al gehad toen het zo acuut was , hij moet echt elke dag een onderhouds medicatie gaan krijgen. We moeten gewoon even puzzelen wat haalbaar is...... dat duurt even, gelukkig heeft hij geen pijn en is hij wel erg blij....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:23

barbaras..... maakt toch niks uit!!! vanaf 20 of zo??? maar je jonge god van 17 mag ook meedoen :D :D

jumpyhorse: leuke foto!

Hier Chico toch weer omhoog met medicatie gedaan. En overleg naar Amerika.... die zijn nog niet wakker denk ik... even vragen wat zij mbt de afbouw deden met hun paarden....hoewel elke situatie anders is zijn deze mensen het enige waar ik een beetje mee kan brainstormen....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:38

jeetje.... topic gemaakt erover bij "medisch"......zat al te twijfelen of ik het het wel of niet zou doen... hahaha. Wat heb je toch rare mensen... :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:51

ik doelde op de painface meer eigenlijk.. :D :D :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:23

Barbaras : leuke foto's !!! ( moet steeds denken om NIET barabas te tikken :D )

Zondebokje, de arts komt vanmiddag, even overleggen wat we nou gaan doen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:41

Het is een Blazer K5:
Afbeelding