Paard kopen met opmerking

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Juffig95

Paard kopen met opmerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 13:52

Al een tijdje met een leuk paard bezig. Koop was zo goed als rond. Was volgens eigenaresse volledig goedgekeurd. Gisterenavond de papieren ingezien. Wat blijkt: wat meer opmerkingen als vooraf aangegeven. Paard is best duur.
Het handschrift van de dierenarts is vrij onleesbaar.
Het komt erop neer dat ze: klinisch is goedgekeurd en röntgenfoto’s met opmerkingen. Contact gehad met de dierenarts.
De dierenarts stuurde mij: Klopt wel een aantal opmerkingen, oude peesblessure, reactie spronggewricht en kogel.
Bijgesloten de opmerkingen van de dierenarts.
Paard is 8 en loopt m1. Ik wil dressuurmatig rijden en soms een ritje buiten maken.
Wat vinden jullie?
Afbeelding

Mickeyan

Re: Paard kopen met opmerking

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Wat adviseert de dierenarts?

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:57

Heb je de dierenarts die het paard in eerste instantie gekeurd heeft gecontacteerd of je eigen dierenarts? Als je het paard echt graag wil zou ik het denk ik door een eigen dierenarts laten herkeuren, of in ieder geval kijken of je aan de foto's kan komen (ervan uitgaande dat je alleen dit rapport hebt) en die door je eigen dierenarts laten beoordelen. Als hij echt duur is zou ik hem laten staan
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op Gisteren, 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zenith - Draver - 13 jaar - sinds augustus 2019 van mij
Volg ons op YouTube en op Instagram

truus1957

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Het paard is best duur schrijf je, zou hem echt laten staan dan

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:02

NienkeV1994 schreef:
Heb je de dierenarts die het paard in eerste instantie gekeurd heeft gecontacteerd of je eigen dierenarts? Als je het paard echt graag wil zou ik het denk ik door een eigen dierenarts laten herkeuren, of in ieder geval kijken of je aan de foto's kan komen (ervan uitgaande dat je alleen dit rapport hebt) en die door je eigen dierenarts laten beoordelen

Dit zou ik ook doen. Een bemerking is helemaal niet erg, maar dat ligt wel aan de hoeveelheid bemerkingen en de ernst van deze bemerkingen.

Ik kan er niet helemaal wijs uit worden, maar ze heeft dus aan 3 benen een bemerking, waarvan aan één been een actieve aandoening.

Ook lees ik een bemerking aan de hals en de rug. Vooral die rug baart me wel een beetje zorgen, want ik lees iets vernauwing en spondylosis.

punkd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

ik zou het niet doen spondliosis is een slijtage aan de wervels. Synovitus is een soort artrose aan de pezen
dus vragen om ellende op de langere termijn

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Heb je hem zelf laten keuren? Wat zegt je eigen da er van?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Een paard wordt niet goedgekeurd (zoals een auto), maar er wordt positief of negatief advies gegeven over het gebruiksdoel... Wanneer en voor welk doel is het paard destijds gekeurd?

8 jaar en deze bemerkingen, ik zou 'm laten staan als je toch nog wat dressuurmatigs wil gaan doen. Heb je ook röntgenfoto's gezien? Want hij kan nu klinisch nog wel goed zijn, maar als hij röntgenologisch ook niet gezond blijkt te zijn is het vragen om latere problemen.

Laat 'm eventueel herkeuren door je eigen DA, incl foto's en bloedtest als je er écht voor wil gaan.

We'll ride the spiral to the ending and may just go where no one has been - Tool - Lateralus

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Elk paard heeft wel wat. klinkt misschien een beetje raar maar is eigenlijk wel zo.
Hoelang is het geleden dat hij/ zij er last van had? Wat is de reden dat het paard verkocht word?
Heb je iemand, je eigen DA een fysio, trainer of iemand opstal die je kan helpen met de beslissing maken?
persoonlijk zou ik hem/haar opnieuw laten keuren bij een DA waar je bekend bij bent.

Succes

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Wat is de definitie van duur, wat vragen ze er voor?
Voor iemand van 12 is dat anders dan voor iemand van 30 meestal.
Ik zou hem laten herkeuren door jouw dierenarts (kosten voor de verkopende partij!!) en op basis daarvan een keuze maken

+ 01.03.2018
Ik mis je, grote vriendin
♥♥♥

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Noompje86 schreef:
Elk paard heeft wel wat. klinkt misschien een beetje raar maar is eigenlijk wel zo.
Hoelang is het geleden dat hij/ zij er last van had? Wat is de reden dat het paard verkocht word?
Heb je iemand, je eigen DA een fysio, trainer of iemand opstal die je kan helpen met de beslissing maken?
persoonlijk zou ik hem/haar opnieuw laten keuren bij een DA waar je bekend bij bent.

Succes

Absoluut waar maar "problemen krijg je, die koop je niet"
Zijn genoeg paarden zonder bemerkingen.
Als TS wedstrijden wilt rijden en de huidige eigenaar rijdt nu enkel recreatief en daar heeft het paard geen last, kan het prima zo zijn dat het paard bij TS wél problemen gaat krijgen bij actiever werk

+ 01.03.2018
Ik mis je, grote vriendin
♥♥♥

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:21

gekke vraag waarom was je er zelf niet bij om om uitleg te vragen. Hier laat ik keuren en ben er dan ook zelf bij en kan overleggen met de arts. Dan krijg je niet deze onduidelijkheden?

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 14:25

Dit is de dierenarts die veel mensen in mijn omgeving hebben. Echt een correcte artts(op zijn handschrift na).
Dus ik twijfel niet aan zijn expertise. Ze is in september dit jaar gekeurd. Hij zou mij vanmiddag om half 4 terugbellen! Lief en mooi paard, maar ben zo bang voor een ongezond dier.

Juffig95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 14:25

butengeweun schreef:
gekke vraag waarom was je er zelf niet bij om om uitleg te vragen. Hier laat ik keuren en ben er dan ook zelf bij en kan overleggen met de arts. Dan krijg je niet deze onduidelijkheden?

Omdat ze het paard hebben gekeurd voordat het te koop kwam.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:29

Juffig95 schreef:
Dit is de dierenarts die veel mensen in mijn omgeving hebben. Echt een correcte artts(op zijn handschrift na).
Dus ik twijfel niet aan zijn expertise. Ze is in september dit jaar gekeurd. Hij zou mij vanmiddag om half 4 terugbellen! Lief en mooi paard, maar ben zo bang voor een ongezond dier.

Er zijn maar weinig artsen (zowel dierenarts als mensenarts) die fatsoenlijk leesbaar kunnen schrijven :D. Leren ze niet op de uni geloof ik.

Ik ben benieuwd wat hij zegt. Op de bemerkingen zou ik haar laten staan.

Mickeyan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Op de boktmarkt zoek je een braaf paard tot 6000,- euro. Voordat geld kun je een paard kopen zonder bemerkingen. Ik zou hem laten herkeuren door jouw dierenarts en bij afkeuring kosten voor de verkopende partij. 1000,- ben je ruimschoots kwijt aan keuringskosten incl foto's en bloedtest. Ehm, slaap er nog eens een nachtje over.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Mickeyan schreef:
Op de boktmarkt zoek je een braaf paard tot 6000,- euro. Voordat geld kun je een paard kopen zonder bemerkingen. Ik zou hem laten herkeuren door jouw dierenarts en bij afkeuring kosten voor de verkopende partij. 1000,- ben je ruimschoots kwijt aan keuringskosten incl foto's en bloedtest. Ehm, slaap er nog eens een nachtje over.

Maar geen 8 jarige M geklasseerd tenzij die het M op de toppen van zijn kunnen loopt.

Ts, ik zou persoonlijk vooral contact opnemen met de dierenarts, die heeft het paard namelijk gezien en neemt in zijn advies ook het klinische beeld mee, dus hoe het paard in de realiteit functioneert met een bepaalde bemerking. Daarnaast zou ik proberen erachter wat en hoeveel ermee gedaan is. Net 1x M1 gestart om te klasseren of loopt hij al jaren zonder grote onderbrekingen in de wedstrijdsport? Rijden ze hem 3x per week of 5x? Een paard dat vanaf zijn 3 of 4 jaar normaal belast word en al jaren met regelmaat gestart, heeft ruimschoots laten zien de belasting aan te kunnen.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Mickeyan schreef:

Misschien kun je best een paard zonder bemerkingen van dat geld, maar geen KWPN'er die M1 loopt en 8 jaar oud is. Weet je zeker dat je niet de letter g bent vergeten in jouw post?

Idd stel nog wat aanvullende vragen, en vraag de DA die het rapport heeft opgemaakt ook naar zijn mening (tenzij het een DA is die de verkopende partij heeft ingeschakeld, als dat het geval is: zoek zelf een DA voor een second opinion).

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Laten herkeuren zou je natuurlijk kunnen doen, maar ik kan me niet voorstellen dat de verkopende partij deze kosten op zich neemt.
Die hebben nl. al een keuring betaald en jij hebt inzage in dat rapport. Klinkt fair en zij hebben geen belang bij een nieuwe keuring.
Als verkoper zou ik in deze situatie niet nogmaals betalen voor een keuring.
Het is aan jou om de keuze te maken of je deze bemerkingen acceptabel vindt of niet.
Omdat je zegt dat het paard (voor jou) best duur is, zou ik hem laten staan.

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Juffig95 schreef:
. Koop was zo goed als rond. Was volgens eigenaresse volledig goedgekeurd. Gisterenavond de papieren ingezien. Wat blijkt: wat meer opmerkingen als vooraf aangegeven. Paard is best duur.

Het komt erop neer dat ze: klinisch is goedgekeurd en röntgenfoto’s met opmerkingen. Contact gehad met de dierenarts.

Verkoper liegt over het goedkeuren en houdt evt bemerkingen achter.
Ik zou de boel niet meer vertrouwen of de prijs flink omlaag

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

punkd schreef:
ik zou het niet doen spondliosis is een slijtage aan de wervels. Synovitus is een soort artrose aan de pezen

als dit bekend is zou ik al geen dressuur rijden en al zeker geen hoofdprijs betalen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Ik lees dit topic echt met verbazing. Er staan zoveel aannames en onwaarheden in. Synovitis is een ontsteking en is in veel gevallen goed behandelbaar en zal waarschijnlijk heel minimaal zijn als het paard klinisch goed is.
Een uitgebreide keuring kost bij lange na geen €1000 dat ben je zelfs niet kwijt voor de paarden die voor export nog extra foto's en bloedwerk nodig hebben.
En dat de eigenaresse hier voor leugenaar wordt uitgemaakt vind ik helemaal schokkend.

TS, ik kan je alleen maar adviseren om contact op te nemen met de dierenarts die hem gekeurd heeft. Sommige dierenartsen schrijven alles op maar dat wil niet zeggen dat de bevindingen een beperking voor het gebruiksdoel hoeft te zijn. Mocht hij positief zijn zou je kunnen overwegen om de beelden eerst door je eigen dierenarts te laten bekijken. En daarmee te overleggen of het paard past bij jouw ambities.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Katja schreef:
Ik lees dit topic echt met verbazing. Er staan zoveel aannames en onwaarheden in. Synovitis is een ontsteking en is in veel gevallen goed behandelbaar en zal waarschijnlijk heel minimaal zijn als het paard klinisch goed is.
Een uitgebreide keuring kost bij lange na geen €1000 dat ben je zelfs niet kwijt voor de paarden die voor export nog extra foto's en bloedwerk nodig hebben.
En dat de eigenaresse hier voor leugenaar wordt uitgemaakt vind ik helemaal schokkend.

TS, ik kan je alleen maar adviseren om contact op te nemen met de dierenarts die hem gekeurd heeft. Sommige dierenartsen schrijven alles op maar dat wil niet zeggen dat de bevindingen een beperking voor het gebruiksdoel hoeft te zijn. Mocht hij positief zijn zou je kunnen overwegen om de beelden eerst door je eigen dierenarts te laten bekijken. En daarmee te overleggen of het paard past bij jouw ambities.

De synovitis kan natuurlijk ook chronisch zijn. Gezien de andere bemerkingen aan de benen wel iets om verder over door te vragen :).

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

_San87_ schreef:
De synovitis kan natuurlijk ook chronisch zijn. Gezien de andere bemerkingen aan de benen wel iets om verder over door te vragen :).
Dat kan zeker en het moet uiteraard naar gekeken worden. Belangrijkste in deze is denk ik waarom de echo gemaakt is want dat is geen standaard tijdens een aankoopkeuring. Dus dan zou je vermoeden dat er klinisch iets te zien is.

Mijn reactie was vooral op deze:
punkd schreef:
[]Synovitus is een soort artrose aan de pezen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Sowieso niet doen!