dilemma paarden in de wei

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304, Ymor

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

canva

dilemma paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-20 12:21

Hallo, ik zit met een dilemma en ik heb weinig paarden mensen om mij heen vandaar dat ik het hier vraag.

Sinds een maandje staan er twee trekpaarden in een weiland waar ik elke dag langsfiets. Ik heb ze een paar keer geaaid en ze komen op je af en zijn erg lief. Alleen hebben zij een gecoupeerde staart en zijn hun hoeven ook niet echt optimaal. Ze zien er ook niet over de twintig uit dan zou een gecoupeerde staart verklaarbaarder zijn. Eentje heeft een scheur in de hoef.

Ze hebben wel water en genoeg gras maar geen schuilstal en geen grote bomen waar ze even uit de wind kunnen staan. Natuurlijk zijn ze niet van suiker gemaakt, en kan het ook zo zijn dat ze in de avond op stal staan.

Alsnog vind ik dit een kwalijke zaak voornamelijk de hoeven. Zou ik hier iemand over moeten inlichten zo ja wie? Of laten zoals dit is omdat ik natuurlijk niet de hele situatie weet. Ik stel deze vraag ook alleen omdat ik het beste voor heb met de paarden.
Alvast super bedankt.

Lindsey_99

Re: dilemma paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:28

Trekpaarden hebben veel massa en met voldoende eten krijgen ze het niet koud. Wat de hoeven betreft; je zou kunnen navragen in de buurt of iemand weet van wie ze zijn, en dan vragen aan de eigenaar of ze niet bekapt moeten worden omdat je ziet dat het achterstallig is.

Over de IJssel

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:34

Wat je zo beschrijft vind ik niet verontrustend genoeg klinken om een instantie voor in te schakelen.

Een scheur in de hoef is niet meteen iets heel ergs.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:39

Een gecoupeerde staart doe je niks meer en een scheur in de hoef is er niet met 3 dagen weer uit.
Als je meer wil weten moet je de eigenaar vragen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:40

Kan ook al in behandeling zijn zon scheur moet eruit groeien. Kan gewoon oppervlakkig zijn of net afgebrokkeld stukje.

Als ze eten hebben water en droge stukken dan is het prima in order. En dik genoeg zijn.

The end

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 12:58

Wat is er mis met praten met een eigenaar? Paarden kunnen ouder zijn dan je denkt of de eigenaar heeft ze recent met blokstaart gekocht. Kortom, het kan best zijn dat de eigenaar helemaal niet verantwoordelijk is voor wat er met de staarten gebeurd is. Daarnaast geef je zelf aan dat het best mogelijk is dat de paarden 's nachts op stal gaan, misschien ook niet, je kan hierover geen oordeel vellen.
Voor wat de hoeven betreft ga ik mee met de anderen hier. De eigenaar is mogelijks met de hoefsmid aan het werk om de barsten eruit te krijgen. Of het paard loopt gewoon snel barsten. Heb hier een oude ruin staan die het geen 2 weken na de bekapbeurd trekt zonder een barst te lopen terwijl mijn smid echt wel alle 6 weken komt.

Ben het zomaar online pleuren en moeien zo zat. Het is heel gemakkelijk om vanuit je eigen visie op paarden houden en eigenaar te veroordelen, terwijl er best wel goede redenen kunnen zijn waarom paarden anders gehouden worden als jou ideaal beeld. Dit kom je niet te weten door dingen online te zetten, wel door een vriendelijk praatje te maken met de eigenaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:27

Mijn paarden hebben elke 8 weken de hoefsmid op bezoek en die hebben soms ook wel eens een scheurtje of een stukje los zitten, dus het wil niet direct bij deze paarden wat zeggen.
Ga op onderzoek uit naar de eigenaar en toon belangstelling naar de paarden en vraag naar wat voor verzorging ze nodig hebben, vaak vinden mensen dat wel leuk als er belangstelling is en praten dan vanzelf wel.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:38

SVRL schreef:
Wat is er mis met praten met een eigenaar? Paarden kunnen ouder zijn dan je denkt of de eigenaar heeft ze recent met blokstaart gekocht. Kortom, het kan best zijn dat de eigenaar helemaal niet verantwoordelijk is voor wat er met de staarten gebeurd is. Daarnaast geef je zelf aan dat het best mogelijk is dat de paarden 's nachts op stal gaan, misschien ook niet, je kan hierover geen oordeel vellen.
Voor wat de hoeven betreft ga ik mee met de anderen hier. De eigenaar is mogelijks met de hoefsmid aan het werk om de barsten eruit te krijgen. Of het paard loopt gewoon snel barsten. Heb hier een oude ruin staan die het geen 2 weken na de bekapbeurd trekt zonder een barst te lopen terwijl mijn smid echt wel alle 6 weken komt.

Ben het zomaar online pleuren en moeien zo zat. Het is heel gemakkelijk om vanuit je eigen visie op paarden houden en eigenaar te veroordelen, terwijl er best wel goede redenen kunnen zijn waarom paarden anders gehouden worden als jou ideaal beeld. Dit kom je niet te weten door dingen online te zetten, wel door een vriendelijk praatje te maken met de eigenaar.

Wat een pissige reactie SVRL, het is 1e Kerstdag O:)
Denk dat de eigenaar er niet bij woont en ze vraagt gewoon wat ze ermee kan.
Daarbij als mensen iets zien en ze melden het niet is het ook niet goed he.

[o]

canva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-20 13:40

Dank jullie wel! Ik had zoon scheur nog nooit gezien vandaar. Ik zal een van deze dagen rond vragen na de eigenaar, en zoals @meggiemeg zei vragen na de verzorging! Nogmaals bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 13:50

SVRL schreef:

TS lijkt me uberhaupt geen paarden te hebben en te houden. Dit is haar eerste post, ze heeft geen paardenmensen in de omgeving, heeft kennelijk wel kennis van het verbod op couperen maar weet bv niet dat er al 20 jaar lang gewoon doorgecoupeerd wordt. Dan zit je niet in de paarden.

TS: dit klinkt niet ernstig. Met nat weer willen hoeven als snel een beetje scheuren en brokkelen, daar is niet tegenop te bekappen.

canva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-20 13:57

Ibbel schreef:
SVRL schreef:

TS lijkt me uberhaupt geen paarden te hebben en te houden. Dit is haar eerste post, ze heeft geen paardenmensen in de omgeving, heeft kennelijk wel kennis van het verbod op couperen maar weet bv niet dat er al 20 jaar lang gewoon doorgecoupeerd wordt. Dan zit je niet in de paarden.

Nee dat klopt heb jammer genoeg geen paarden, heel erg jammer dat er wel doorgecoupeerd wordt dacht zelf altijd van niet. Heb niet veel trekpaarden om mij heen.

TS: dit klinkt niet ernstig. Met nat weer willen hoeven als snel een beetje scheuren en brokkelen, daar is niet tegenop te bekappen.

Gelukkig ! Dan zal ik mij verder hier geen zorgen om te maken. Bedankt voor je antwoord.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:31

Mijn paard heeft in de winter ook snel wat moeilijke hoeven, dat is opzich niet heel vreemd. Ik zou gewoon eens kijken of je kan achterhalen wie de eigenaar is en een praatje maken.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:11

chanicha schreef:
SVRL schreef:

Wat een pissige reactie SVRL, het is 1e Kerstdag O:)
Denk dat de eigenaar er niet bij woont en ze vraagt gewoon wat ze ermee kan.
Daarbij als mensen iets zien en ze melden het niet is het ook niet goed he.

Ik heb zelf 2 paarden met gezondheidsproblemen die op een zandpaddock moeten en op een streng voerregime staan. Ik ben dagelijks met hen bezig, iedereen in de buurt kent mij en ik informeer de mensen die met me komen praten over de gezondheidsproblemen van mijn paarden. Heb na het negeren van mijn niet voeren bordjes (een wandelaar lichte mij hierover in) een uitgebreide post geschreven op de fb groep van ons dorp over het hoe en waarom mijn paarden zo gehouden werden. En toch vond iemand het nog nodig om de dierenpolitie op mij af te sturen. Dus ja, ik word pissig van mensen zoals de TS die niet de moeite doen om met een eigenaar contact te zoeken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:13

Het klinkt alsof die paarden het dik voor elkaar hebben hoor!

<3 Mel, mijn stoere OTTB

Mindim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:01

SVRL schreef:
Ik heb zelf 2 paarden met gezondheidsproblemen die op een zandpaddock moeten en op een streng voerregime staan. Ik ben dagelijks met hen bezig, iedereen in de buurt kent mij en ik informeer de mensen die met me komen praten over de gezondheidsproblemen van mijn paarden. Heb na het negeren van mijn niet voeren bordjes (een wandelaar lichte mij hierover in) een uitgebreide post geschreven op de fb groep van ons dorp over het hoe en waarom mijn paarden zo gehouden werden. En toch vond iemand het nog nodig om de dierenpolitie op mij af te sturen. Dus ja, ik word pissig van mensen zoals de TS die niet de moeite doen om met een eigenaar contact te zoeken.

Dat is jouw probleem en niet die van de TS toch?
Ze vraagt of ze hier iets mee moet of niet, er is niets wat prijs geeft waar de paarden staan, dus ik zie het probleem niet. Ze vraagt netjes toch? Eigenaar woont misschien elders.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:24

Ts ik vind het super dat je er naar kijkt.
Er is nog steeds veel leed en verwaarlozing, ik hoorde pas geleden nog over pony's die met hoeven als oosterse schoentjes op een wei staan.. :(

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:32

Ik zal proberen om met de eigenaren in contact te komen. Misschien zijn de paarden ouder dan ze eruit zien of hebben ze bekende hoef problemen. Om het buiten staan hoef je je geen zorgen om te maken. Deze paarden kunnen veel hebben.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:41

Ik weet niet waar je woont maar hier in de buurt staan ook 3 trekpaarden van een schapenboer, hoeven worden 2x per jaar bekapt, normaliter gaat dat goed, hebben een gecoupeerde staart en al in geen 10 jaar een stal van binnen gezien, worden prima verzorgt. Als de hoeven te slecht zijn, spreek ik hem er wel'ns op aan maar alleen als het verontrustend is, dus dat de scheuren zover door gaan dat het een probleem kan vormen. Het afbrokkelen is een natuurlijke manier om hoeven die te lang zijn "bij te werken", niet altijd een fijn gezicht. Maar zolang de scheuren zich beperken tot het onderste stuk, ook niet echt een probleem. Als ik hem er op aanspreek, doet ie er ook echt iets aan, geen idee of het om dezelfde paarden gaat toevallig. De schapenboer gaat dagelijks checken en in de zomer als het echt warm is, zorgt hij altijd dat ze in een wei staan met bomen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie