Reële prijs leasen pony

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

BanaaNala

Reële prijs leasen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 20:06

Hallo bokkers! :wave:

Ik vroeg me af wat jullie een reële prijs vinden voor het leasen van een e-pony (waar ook wedstrijden mee gereden worden). Dit zou dan gaan om twee dagen per week waar de pony (bijna) helemaal van de leaser is.

Op de manege hier in de buurt is 1 les zo'n €15,-. Dit keer twee (want twee dagen per week) zou uitkomen op een totaal van €30,- p.w. en €120,- p.m. . Als ik het zo bereken lijkt het me een redelijk normale prijs, maar het lijkt me toch best veel voor maar twee daagjes p.w. .

Wat vinden jullie van (op zijn minst) €120,- p.m.? Vinden jullie iets anders reël?

lianne304

Re: Reële prijs leasen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:10

Voor een manege en of particulier reken denk ik erg verschillend.

Als je voor particulier ongv zou rekenen zou je stalling geld kunnen berekenen.
Bijv. 400 per maand.
400 ÷ 30 dagen = 13.33
13.33 × 8 = 106,64.
Dan zal je dus de dagen dat het paard van jou is stalling kunnen betalen.

Het is denk ik net wat men zelf verwacht aan een leaser en er zodoende voor vraagt

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

casperzazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:11

Voor 2 dagen in de week zou ik zeker geen 120 euro neer leggen. Ook al zou het een ideaal, braaf leerpaard zijn. Met 2x in de week rijden (en tussen door stil staan of een andere ruiter erop) kom je niet heel ver vooruit.
Ik zelf zou zo'n bedrag neerleggen voor een paard waarbij ik het echt als mijn eigen paardje zou mogen beschouwen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:18

Ik zou dat ook niet betalen voor een pony waar je maar twee dagen in de week wat mee kan. Je zegt wedstrijden rijden, maar welke niveau heeft deze pony dat dat je aan zo 'n bedrag in de maand zit te denken.

Denk dat een bedrag tussen de 50 en de 80 eerder in de richting komt.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Selina
ReBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:28

€50-60 excl les lijkt me realistischer. Leuk dat je er dan wedstrijden mee mag rijden maar trainen met maar 2x pw gaat niet snel dus in de praktijk zal dit waarschijnlijk niet direct kunnen of heel vaak.

Realistische tekeningen in opdracht
Website Instagram Etsy shop

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:38

Ik vind 120 euro ook erg veel.
Het ligt een beetje aan de omstandigheden, voor bijvoorbeeld alleen een buitenbak zou ik 50 euro normaal vinden, met een binnenbak erbij rond de 75 euro. Ligt natuurlijk ook weer aan de omgeving.
Inderdaad dan nog wel lessen op kosten van de leaser erbij, dan lijkt het me prima.

Voor manegepaarden vragen ze hier (Eindhoven) ook belachelijk veel hoor, voor 3 dagen betaal je dan al snel 175 euro, maar dat zou ik er zelf nooit voor over hebben.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:42

Ik geen ervaring als iemand die een pony verleast (is dat wel een woord?haha), maar als iemand die least.

Wij (dochter en ik) leasen een paard. Bij ons op stal is het zo, dat het paard of pony die je least ook alleen voor jou is. Je mag komen wanneer je wil, hoe vaak je wil. Je mag er mee op wedstrijd op kamp, wat je wil. Er is een buitenbak, binnenbak, wasplaatst etc. Dit kost ons 255 per maand.
Les is niet verplicht, deze betaal je extra. Kost 10 per les.

Dus ik vind 120 voor 2 dagen en evt wat wedstrijden wel erg veel.

Maar het is maar net wat iemand gewend is en wat je verwacht/eist

Aha....Dat bedoelen ze dus met een *klik* met een paard hebben...Limbo, mijn grote knappe vent op stal❤❤

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Moderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:09

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:06

Ik vind 120 zelf heel erg meevallen voor 2 dagen. Maar ja, dat komt van iemand die vroeger voor 110 euro per maand leasde, dan had ik het paard 1 dag per week :=
Maar ik hoor wel soms mensen praten dat ze een bijrijdpaard hebben, en die betalen dan 50 euro per maand voor 2 dagen. Maar tussen de 50/80 klinkt wel als een mooie prijs.

[o]

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:15

Als lease inclusief gebruik van rij-accommodatie en zadel etc. is, lijkt mij dat redelijk.
Een paard onderhouden kost nu eenmaal veel geld. Een eigen paard kost aanzienlijk meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:38

senna21 schreef:
Als lease inclusief gebruik van rij-accommodatie en zadel etc. is, lijkt mij dat redelijk.
Een paard onderhouden kost nu eenmaal veel geld. Een eigen paard kost aanzienlijk meer.

Niet als je ze aan huis hebt staan.

Sometimes a majority only means that all the fools are on the same side. ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:21

Een van onze pony's wordt ook geleasd. Hiervoor wordt 100 euro per maand betaald voor 2 dagen per week. Dit is wel incl. wekelijks priveles.

*\o/* /3 Nigel Z1+12 **** /3 Alwin Intermediair 1 *\o/*
Paardenyoutuber Paardensportonline https://www.youtube.com/channel/UCpmgxa-Hxe0rMiJPOGI4uJw

Melissa1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:00

Ik had twee pony's in de lease staan voor 7 dagen p.w. en afhankelijk of ze verder nog taken deden als mesten enzo. Kosten tussen de 125 en 170 euro.
7 dagen per week, zadel en hoofdstel erbij alles verder zelf aanschaffen.

Mallow ☆ Irish Cob
Lizzy ♡ Irish Cob
Lot's Zaïra Liz ♡ Irish Cob x Welsh

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:13

Je schrijft dat op de manege de prijs ongeveer €15,- per les is, maar als je gaat vrijrijden heb je ook geen les he. In de leskosten zit ook je instructeur berekend, dus misschien gewoon eens navragen wat een uurtje vrij rijden kost en daarmee gaan rekenen?

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Tarico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 06:34

Ik betaalde voorheen €100 in de maand voor 7 dagen per week. Ze was dus echt 'mijn' pony. Het bedrag was excl. lessen, wedstrijden, evt.hoefijzers.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:03

Er is denk ik een verschil tussen bijrijder zijn en lease.
Als je bijrijder bent dan heeft de eigenaar geen tijd ofzo en is blij als de pony gereden wordt en als er een bijdrage in de kosten is. De bijrijder zit meestal wel vast aan wat de eigenaar wil.

Bij lease zie ik meer iets commercieels, de pony moet het stalling geld opbrengen, je ziet zoiets vaak op maneges. Voordeel is dat bjj lease de pony meer van 'jou' is, je mag er meer mee.

Ik zie hier bedragen langskomen dat ik denk, hoe kan het voor dat geld?
Denk ook aan hoefsmid, entingen, dierenarts, bij lease zit dat er vaak allemaal bij in!
Een lease auto is toch ook best duur? Het is een totaal prijs per maand, zonder onverwachte kosten.

Beauti L2 + 10
FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:11

Zelf vind ik €120 per maand voor 2 dagen in de week veel te veel en ik zou dit er dan ook nooit voor neerleggen.
Bij de manege krijg je les, op jouw paard rij je zonder les, eventuele les kosten zouden dan nog bovenop die €120 komen.

Zelf vind ik dat meer dan max €80 per maand voor 2 dagen in de week te gek wordt.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:20

Tilmar schreef:
Als je bijrijder bent dan heeft de eigenaar geen tijd ofzo en is blij als de pony gereden wordt en als er een bijdrage in de kosten is. De bijrijder zit meestal wel vast aan wat de eigenaar wil.

Bij lease zie ik meer iets commercieels, de pony moet het stalling geld opbrengen, je ziet zoiets vaak op maneges. Voordeel is dat bjj lease de pony meer van 'jou' is, je mag er meer mee.

Denk ook aan hoefsmid, entingen, dierenarts, bij lease zit dat er vaak allemaal bij in!
Een lease auto is toch ook best duur? Het is een totaal prijs per maand, zonder onverwachte kosten.

Een lease auto heb je normaal ook elke dag van de week wanneer je maar wil ter beschikking :)

TS: Ik zou het berekenen op basis van het stalgeld. Je rekent de prijs van een les, maar bij een les leer je ook wat bij. Een ruiter gaat dus heel waarschijnlijk liever les gaan volgen dan evenveel te betalen voor het vrijrijden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:52

Leasen 1 dag per week zal om en nabij de 65 euro pm uitkomen.

Als je least kun je niet helemaal omrekenen naar 1 les of 2 lessen per week.
Je hebt die dag het paard.

Dus ik zou kijken naar, wat doe je, hoeveel tijd, wat zit er bij inbegrepen, wat mag je, moet je ook mesten enzovoort.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:57

Hoe kan je wedstrijden rijden als je maar 2x per week kan rijden?

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:16

Het is wat de gek er maar voor geeft.

Hier vragen ze in de buurt meestal rond de 25 euro per dag per week per maand. (Dus bv 75 euro 3 keer in de week verzorgen/bijrijde). Als je hier 150 euro zou vragen voor 3 dagen, kopen mensen zelf hun paard en stallen hun dier ergens en zoeken wel een bijrijder voor 2 keer in de week bij wijze van. :')

Maar als ik zou rekenen bij waar ik sta, dan is 3x p.w 75 euro echt goedkoop. Dan heb je namelijk dingen als osteopaat, zadelpasser e.d allemaal niet meegerekend in die 75 euro. En je hebt geen onverwachte kosten, scheelt ook een heleboel. Je bent gewoon die 75 euro kwijt en verder niks. Tenzij je anders kiest, maar dat is keus en geen moeten.

Maar zo weet ik ook dat er duurdere stallen zijn van bv 400 euro, ja dan is 75 helemaal goedkoop met 3 keer in de week. Dan is het leasen/verzorgen/bijrijden vaak ook wat duurder, maar uiteraard niet bij iedereen. Zo zijn er ook mensen die helemaal geen geld vragen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:24

Kabayo schreef:

Nou dit dus.

Als je wedstrijden rijdt zal je toch zeker wel een keer of 4, 5 per week moeten trainen.

Verder vind ik een leasebedrag voor een wedstrijd pony nogal afhankelijk van het talent en of ervaring van de pony.

Als het bijvoorbeeld een pony is die al een paar jaar op Z niveau is uitgebracht kan het als leerpony enorm waardevol zijn.

Is het gewoon een leuke pony die op niveau meedoet dan kan dat leuk zijn maar daar zou ik minder voor betalen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....
Floris en Sunna

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:29

In je openingspost vergelijk je met een manege. Dit is totaal niet reeël dus ik vind ook niet dat dat kan. Een manege is een bedrijf, en moet dus ook aan de paarden verdienen. Dit is jouw pony, jouw verantwoordelijkheid en dus ook aan jou om de lease prijs te bepalen. Maar ik zou het absurd vinden om hier 120 euro per maand voor te vragen. Voor twee dagen per week vind ik het niet echt een lease pony maar eerder een bijrijdpony? Ja je betaald wel, maar toch. Ik heb mijn paard eerst geleast (toen ze nog van de manege was) en was daar 4 dagen per week te vinden. Voor 120 euro per maand zou ik dus nog minimaal 1 dag toevoegen, en anders de prijs verlagen. :)

ღ Holinda & Tourterelle

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:35

Tilmar schreef:

Inderdaad is leasen heel wat anders dan bijrijder zijn,en verzorger is ook weer anders.Verleasen wordt meestal op commerciele basis gedaan ,door maneges bijv. Je betaalt dan meer dan aan een particulier die een bijrijder zoekt, maar je hebt ook meer vrijheid.Op de stal waar ik sta kostte per dag leasen 10 euro per dag. Het paard volledig leasen zodat je hem voor jezelf had,kostte de pensionprijs + bijkomende kosten! Toch valt dat altijd nog veel goedkoper uit dan zelf een paard kopen,en je hebt minder zorgen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:39

NatasjavE schreef:
Kabayo schreef:

Nou dit dus.

Als je wedstrijden rijdt zal je toch zeker wel een keer of 4, 5 per week moeten trainen.

Verder vind ik een leasebedrag voor een wedstrijd pony nogal afhankelijk van het talent en of ervaring van de pony.

Als het bijvoorbeeld een pony is die al een paar jaar op Z niveau is uitgebracht kan het als leerpony enorm waardevol zijn.

Is het gewoon een leuke pony die op niveau meedoet dan kan dat leuk zijn maar daar zou ik minder voor betalen.

Hoezo moet dat? Ik rijd ook maar 2x per week op mijn bijrijdpaard en heb binnen 2 jaar het M2 gehaald vanaf de B. Paard was nog nooit gestart.