Daar sta je dan, opgedoft en wel

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:27

Sanniej_ schreef:
kiki1976 schreef:
Mijn ervaring, geen snoep, geen eten, niet omkopen.
Gewoon in rust naar de trailer, sws alles in rust.
Probeer er eens niet gelijk in te lopen als je op de trailer afloopt.. Maar zet hem een paar pasjes achterwaarts. En dan vraag je hem weer voorwaarts, steeds een stapje verder. Maar probeer te voorkomen dat hij zelf stil gaat staan. Zorg ervoor dat de aandacht van hem bij jouw blijft.
Af en toe tussendoor (als het goed gaat) even weglopen met hem, even rondje over het erg even de spanning afvloeien.
Werk met het principe "je hoeft er niet in, je mag erin maar pas wanneer ik het zeg".

Tussendoor weer stoppen en de andere dag weer opnieuw beginnen is niet erg, als je het maar positief afsluit met het gewenste resultaat.
Maar je kan beter een paar keer kort dan gelijk een paar uur.

Zo bouw je het steeds in stapjes op. Eenmaal op de trailer zorg er eerst voor dat er ontspanning is voordat je gaat denken om de stang erachter te gaan doen.

Voor de volgende stap heb je eigenlijk 2 mensen nodig die je helpen met de stang.
Die komen ieder aan een kant met de stang aanlopen. Ook hierbij let je goed op het paard. Zie je tijdens het aanlopen spanning opbouwen dan moeten ze stil blijven staan, bij ontspanning juist weer weglopen.
Ook dit bouw je op in kleine rustige stapjes.

Eenmaal bij de trailer, laat hem eerst eens wennen aan het geluid van de achterstang voordat je deze vast doet.
Let wel dat de andere 2 personen niet achter de stang lopen, dit omdat ze anders beide de stang in hun buik krijgen en achterover kunnen vallen als je paard er achteruit afvliegt.

Wanneer je op het punt bent dat de stang erachter kan, dan ga je weer in stappen met de klep omhoog doen. Zelfde principe als de stang.

Het rijden, rij een stukje van 10 meter, dat is beter dan een blokje om of gelijk op wedstrijd.
Laat hem dan daar uit. Laad hem weer in, stang erachter, klep dicht.
Uitladen en klaar.

Op deze manier hebben wij het geleerd met Annemarie van Toorn en werkt echt super. Paard was na 3 sessie's waarbij de langste driekwartier duurde.
Hier ook zo'n eentje die compleet uit ging zodra ze de trailer op moest.

Ja een hele enkele keer als het weer even geleden is, even een longeerlijntje laten zien (letterlijk laten zien) en ze loopt er zo weer in.
Zodra ze weet dat ze weer mag springen, gaat ze dribbelt mee naar de trailer haha

Op deze methode werk ik ook. Heb er eentje staan die al zeker 7 jaar niet te laden is.
Nu door gepakt met een instructrice die via deze manier werkt en mag nu voorzichtig benoemen dat we na denk ik 3 maanden de laatste stapjes gaan zetten.

Dus TS er is hoop, maar rust geduld training en begrip is gewoon de insteek!

Ik wou het zelf niet helemaal gaan uitleggen maar zo heb ik het dus ook geleerd. Werkt super voor allebei mijn paarden die allebei anders reageren op de trailer. De ene ging gewoon stil staan en kreeg je met geen stokken meer vooruit. De andere begon te draaien voor de klep.

Succes ermee TS!

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 11:30

Dankjewel allemaal voor de tips! Ik heb alles opgeschreven en ga er zeker wat mee doen. We zijn nu een weekje verder. In deze week heb ik 2 keer zelf geoefend en dat ging redelijk, hem proberen stil te laten staan in de trailer en te laten ontspannend.

De 3e keer is mijn grondwerk instructrice gekomen. Verschillende methodes geprobeerd, wel allemaal even vriendelijk trouwens. Na een uur kwamen we tot een paar conclusies:
- Hij vindt het spannend op de trailer, dit zie je aan zijn hele lichaamshouding. Dus er is wel angst aanwezig bij hem. De enige manier om hem te 'belonen' voor nu is hem, zodra hij rustig en (deels) ontspannen staat hem uit de trailer halen.
- Ondanks dat er angst bij hem is maakt hij daar gebruik van door niet op de trailer te gaan. We moeten een manier vinden om toch consequent te blijven. Stilstaan en vooruit mag. Opzij en achteruit niet.
- Hij gaat er het eerste kwartier 2 of 3 keer op en daarna slaat hij dicht. Uiteindelijk is hij er na drie kwartier nog een keer op gegaan. We hebben samen afgesproken dat na dat eerste kwartier we stoppen om die error stand te voorkomen.

De laatste keer dat hij op de trailer liep was met lichte druk op het touw, een stapje naar voren was de druk weg dus belonen als hij vooruit ging. Nu is die druk wel lastig, net te veel druk gaat zijn hoofd omhoog en gaat ie naar achteren.

Ik heb mijn wedstrijd van afgelopen zondag afgezegd. Door deze les heb ik hoop gekregen en ben ik wat rustiger geworden. Het stukje acceptatie moest nog even vallen. En het was super slecht weer dus geen straf om binnen te blijven.

Het plan is nu om 1 keer in de week les te nemen (voor hoe lang nodig is) en zelf 1 keer in de week met het 'huiswerk' aan de slag te gaan!

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Gold <3

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:00

Josienx schreef:
. We moeten een manier vinden om toch consequent te blijven. Stilstaan en vooruit mag. Opzij en achteruit niet.
-

Super goed dat je les hebt. Komt vast goed!

Ik zou alleen bovenstaande nuanceren. Je paard mag alle richtingen uit, zo lang jij hem die richting uit stuurt. Dus als hij achteruit wil is dat ok, je moet gewoon zorgen dat je hem voor blijft :) als hij echt achteruit/opzij wil hou je hem toch niet tegen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:08

Gewoon rustig blijven oefenen, iedere dag voer geven op de trailer.
Maak een heerlijk slobbertje met een worteltje en een appeltje, dan wordt de trailer een leuke plek.

Ga eens wat rommelen achter zijn kont, doe de klep eens stukje dicht, allemaal terwijl hij zijn favoriete hapje aan het eten is.
Breid het steeds verder uit.

En zo doe je dat ook op wedstrijd dag, je geeft hem lekker zijn eten daar.
Stang erachter, klep dicht en rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:16

Ik snap jouw paard wel. Hij is de 1e keer bij jou waarschijnlijk overdonderd geweest en daarna was er elke keer meer nodig om er op te gaan. Hij vindt het eng, maar hij werd toch gedwongen om iets te doen wat hij heel spannend vindt. Iets dat compleet tegen zijn natuur in gaat: in een kleine ruimte, zonder ontsnappingsmogelijkheid. En dat voor een vluchtdier. Ik ben in dezelfde valkuilen getrapt. En de mijne was uiteindelijk ook 9 en 6 professionals verder toen het eindelijk écht lukte. In alle rust. En er is hoop, hij gaat er nu, 5 jaar na dato, nog steeds zonder problemen op.

Hij moet als eerste leren dat de trailer niet spannend is. Maar wees je er bewust van dat hij het waarschijnlijk nooit met overtuiging leuk gaat vinden.
Als hij weet dat het niet spannend is, moet hij leren vooruit te denken. Letterlijk naar voren oplossen, ipv naar achteren. Dus de eerste stappen die je nu hebt genomen zijn heel goed. Ook goed dat je het met begeleiding erbij doet.

Wat voor halster gebruik je met laden? Ik kan je een Monty Roberts halster aanraden. Voor de momenten dat hij zijn hoofd omhoog doet met druk, werkt het juist achter de oren in. En let op dat wanneer hij van de druk af komt, je meteen druk loslaat. Laat het zichzelf belonen zeg maar. Hij moet leren dat wanneer hij naar voren komt (van de druk af), het goed is. Dát is de beloning, kan ook prima samen met een voedselbeloning, dat is dubbel op. En maak de sessies kort. Kwartiertje is inderdaad lang zat. Maar je kan bijvoorbeeld wel een kwartier werken, even een half uurtje op de wei en dan nog een kwartier. Geef hem verwerkingstijd. Dat hoeft echt geen week te zijn, meerdere sessies op een dag is best mogelijk. Als er maar verwerkingstijd tussen zit.

Goed om je wedstrijd af te zeggen. Wedstrijd zelf levert al spanning op, trailerladen nu ook. Dat gaat slecht samen. Ga eerst leuke dingen doen met de trailer zonder druk. Dus een buitenritje bijvoorbeeld. Dan maakt het niet uit hoe laat je ergens bent.
En onthoud: zorg dat het laden thuis 100% ontspannen gaat. Want op vreemd terrein is er al spanning en wanneer het thuis met enige hapering gaat, kun je er donder op zeggen dat het op vreemd terrein nog veel erger is.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Bekijk mijn mandala's via: https://www.facebook.com/AMandala-Teken ... 137980052/

myk_en_shant

Re: Daar sta je dan, opgedoft en wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:40

Misschien kan bachs bloesem pet rescue je helpen om bij je paard net even de scherpe kantjes ervan af te halen.
Het heeft bij mijn haflinger ontzettend goed geholpen toen we met de trailer weg moesten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:43

Je zou nog kunnen oefenen om in de bak twee balken neer te zetten en het steeds smaller te maken en dan daartussen in stil te zetten. Vervolgens aan de voorkant een balk en als dat goed gaat achter ook een balk.

Zelf heb ik equinologica laten komen en door haar hulp mijn toen 23 jarige eindelijk voor het eerst kunnen trailer laden. Ik heb daar zoveel profijt van gehad.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:48

Mijn pony's hebben mij getraind in trailer laden, ze zijn allemaal anders en hebben hun eigen benadering nodig, de een heeft een lijntje erachter nodig, de ander bemoedigende worden of wat te eten, de ene heeft liever dat je voorop loopt en de andere wordt weer liever de trailer in gestuurd.

Wat heeft geholpen is regelmatig trainen en er gewoon een leuke oefening van maken, belonen, braaf, wat lekkers. Hoe zenuwachtiger ik ben als we weggaan met de trailer hoe slechter ze erin lopen, soms helpt het om iemand anders dan te laten laden. Boos worden heeft tot nu toe nog nooit geholpen, wel geprobeerd, maar die hebben we geschrapt :D.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-19 14:03

Katyatje schreef:
Josienx schreef:
. We moeten een manier vinden om toch consequent te blijven. Stilstaan en vooruit mag. Opzij en achteruit niet.
-

Super goed dat je les hebt. Komt vast goed!

Ik zou alleen bovenstaande nuanceren. Je paard mag alle richtingen uit, zo lang jij hem die richting uit stuurt. Dus als hij achteruit wil is dat ok, je moet gewoon zorgen dat je hem voor blijft :) als hij echt achteruit/opzij wil hou je hem toch niet tegen.

Nee dat snap ik! Staat heel hard maar dat is een uitgangspunt.

Rakkie123 schreef:
Gewoon rustig blijven oefenen, iedere dag voer geven op de trailer.
Maak een heerlijk slobbertje met een worteltje en een appeltje, dan wordt de trailer een leuke plek.

Ga eens wat rommelen achter zijn kont, doe de klep eens stukje dicht, allemaal terwijl hij zijn favoriete hapje aan het eten is.
Breid het steeds verder uit.

En zo doe je dat ook op wedstrijd dag, je geeft hem lekker zijn eten daar.
Stang erachter, klep dicht en rijden.

Ik vind de klep een stukje dicht wel wat eng. Hij moet eerst maar eens zonder paniek eens rustig staan op de trailer. Daarna komt de stang en dan de klep.

Hij wordt uiteraard beloond met iets lekkers als hij erop staat!

Daihyo schreef:
Hij moet als eerste leren dat de trailer niet spannend is. Maar wees je er bewust van dat hij het waarschijnlijk nooit met overtuiging leuk gaat vinden.
Als hij weet dat het niet spannend is, moet hij leren vooruit te denken. Letterlijk naar voren oplossen, ipv naar achteren. Dus de eerste stappen die je nu hebt genomen zijn heel goed. Ook goed dat je het met begeleiding erbij doet.

Wat voor halster gebruik je met laden? Ik kan je een Monty Roberts halster aanraden. Voor de momenten dat hij zijn hoofd omhoog doet met druk, werkt het juist achter de oren in. En let op dat wanneer hij van de druk af komt, je meteen druk loslaat. Laat het zichzelf belonen zeg maar. Hij moet leren dat wanneer hij naar voren komt (van de druk af), het goed is. Dát is de beloning, kan ook prima samen met een voedselbeloning, dat is dubbel op. En maak de sessies kort. Kwartiertje is inderdaad lang zat. Maar je kan bijvoorbeeld wel een kwartier werken, even een half uurtje op de wei en dan nog een kwartier. Geef hem verwerkingstijd. Dat hoeft echt geen week te zijn, meerdere sessies op een dag is best mogelijk. Als er maar verwerkingstijd tussen zit.

Hmm ja deze methode hanteren wij nu ook. We hebben nu een bepaald soort touwhalster. Maar misschien is dit inderdaad wel een goede! Ja dat is ook het plan!

myk_en_shant schreef:
Misschien kan bachs bloesem pet rescue je helpen om bij je paard net even de scherpe kantjes ervan af te halen. Het heeft bij mijn haflinger ontzettend goed geholpen toen we met de trailer weg moesten.

Wat is dat? :o

Nicje87 schreef:
Je zou nog kunnen oefenen om in de bak twee balken neer te zetten en het steeds smaller te maken en dan daartussen in stil te zetten. Vervolgens aan de voorkant een balk en als dat goed gaat achter ook een balk.

Zelf heb ik equinologica laten komen en door haar hulp mijn toen 23 jarige eindelijk voor het eerst kunnen trailer laden. Ik heb daar zoveel profijt van gehad.

Ja! Dit idee staat op de planning. Als het stopt met de hele dag regenen gaan we dit doen!

Charaz schreef:
Mijn pony's hebben mij getraind in trailer laden, ze zijn allemaal anders en hebben hun eigen benadering nodig, de een heeft een lijntje erachter nodig, de ander bemoedigende worden of wat te eten, de ene heeft liever dat je voorop loopt en de andere wordt weer liever de trailer in gestuurd.

Wat heeft geholpen is regelmatig trainen en er gewoon een leuke oefening van maken, belonen, braaf, wat lekkers. Hoe zenuwachtiger ik ben als we weggaan met de trailer hoe slechter ze erin lopen, soms helpt het om iemand anders dan te laten laden. Boos worden heeft tot nu toe nog nooit geholpen, wel geprobeerd, maar die hebben we geschrapt :D.

Ja we zijn aan het ondervinden wat zijn manier precies is! We blijven zeker oefenen!

Gold <3

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:30

kwita schreef:
Kan het ook gewoon zijn dat hij wagenziek word en daarom gewoon niet meer wilt.

Zelf heb ik het jaren geleden gehad dat de trailer niet lekker de auto volgde en ook gewoon oud was.
Het verbeterde dermate toen ik per keer een trailer ging huren wat een ifor wiliams was met vooruitloop.
Die wagen lag als een vrachtwagen op de weg volgde perfect de auto en hij wist ik mag er langs voren uit!
was het een keer een achter lader met wat mindere stabilitijd was het weer mis...echt dat beest wist het gewoon en gooide dan zijn kont in de krib en deed het niet of je nu 5 min probeerde of zomaar 3 uur! :+

Even hier op in hakend: toen wij onze oude trailer ingeruild hadden voor een vrijwel nieuwe keken mijn vrouw en ik elkaar na een paar honderd meter al aan: "zo hé, deze hangt fijn achter de auto".

Als je dat in de auto al voelt, hoe groot zal het verschil in de trailer dan wel niet zijn? Ik heb eens een gehad dat een klein karretje een klapband kreeg. Ik stond er van te kijken hoe weinig je daarvan merkt in de auto. Als je zo'n 'dramatische' gebeurtenis al nauwelijks merkt, maar het verschil tussen een oude en nieuwe trailer wel, hoe groot zal dan voor het paard het verschil tussen oud vs nieuw aanvoelen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:13

Ik ben overigens (ooit toen de dieren nog spraken) ooit eens meegereden in een trailer om een ruit te vervoeren.
Het is werkelijk ongelooflijk dat ze kunnen blijven staan in een trailer, want ons lukte het nauwelijks, en geloof niet dat we rapper dan 30 per uur gereden hebben. Elke bocht is zo'n evenwichtsoefening, maar ook elk bultje/remmen etc.

Veel chauffeurs zouden ook echt wat anders mogen rijden met een trailer erachter.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:37

Bachs bloesem pet rescue is een rustgevende druppels op natuurlijke basis. Je hebt mensen variant en dierenvariant.
Je moet sowieso de dieren of de kindervariant nemen, deze is zonder alcohol.

Dit is net als valdisper druppels voor examen vrees.

Afbeelding

Afbeelding

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:01

Niet alles in 1x he Josien, neem de tijd er voor, misschien heb je voor sommige stapjes wel een week of 2 weken nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:12

Goed dat je de wedstrijd even gelaten hebt en nu in alle rust verder kijkt. Je paard zal je dankbaar zijn.

Ik denk dat nu de druk eraf is het sneller goed komt dan je verwacht.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:35

Plezierig trailer laden begint met grondwerk om het vertrouwen tussen jullie te herstellen en te versterken...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:45

poes schreef:
Ik ben overigens (ooit toen de dieren nog spraken) ooit eens meegereden in een trailer

In Scherpenzeel doen ze het nog steeds op die manier. Beetje achtergebleven gebied? O:)

:+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:30

Hahaha omg!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 22:07

Ik kan je in Noord-Holland als trailerlaad-expert Sarina van Gul aanraden: https://www.trailerladen.com/de-instructeurs .

Verder denk ik echt dat bij jou de druk van je wedstrijd een rol speelde. Bedenk ook dat jouw paard bij zijn eerste wedstrijd ( met al die winstpunten) enorm veel indrukken heeft opgedaan en dat veel paarden dan eerst een tijd(je) rust nodig hebben voordat je ze gaat laden voor de terugweg. Dit zie je bijvoorbeeld bij endurancewedstrijden ook, diegenen die hun paard gelijk na de laatste keuring op de trailer willen zetten hebben vaak meer tijd nodig dan diegenen die hun paard een kwartiertje ontspannen laten grazen ( bijvoorbeeld).
Rijstijl van de chauffeur is ook een heel ding, als het eenmaal mis is gegaan, wordt het best lastig omd at vertrouwen weer terug te krijgen.

Ik vind het antwoord van Daihyo een superantwoord!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

LucasAntoine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:31

Ik ken ook een andere methode die voorkomt dat je paard dichtklapt.

Warwick Schiller demonstreert het kort in een video die ''Staying Below The Treshold While Trailer Loading'' heet.

Je zet de trailer even in de bak (of een grote ruimte zodat je van ver weg kan beginnen).
Zorg dat de ruimte groot genoeg is dat je paard geen spanning krijgt van de trailer voordat je er naartoe loopt.

Loop rustig naar de trailer toe en let goed op je paard. Wordt hij kijkerig, hoofd gaat een beetje omhoog, oortjes op de trailer, gaat hij snuiven, knorren, sneller ademen, staren, etc. (Het gaat om een klein beetje spanning) Dan stop je en wacht je tot ze de spanning loslaten. Vervolgens ga je niet door, maar terug naar het punt waar je gestart bent. En je begint opnieuw.

Dit kan best even duren. Zeker bij de paardjes die sowieso al best veel spanning hebben.
Maar wat levert het een mooie resultaten op. Wat het paard er vooral van leert is dat jij zijn spanning ziet. Daardoor ben jij een veel betrouwbaarder persoon. Dichtgeklapte paarden krijgen het gevoel dat er eindelijk weer iemand naar ze luisterd. Deze manier van spannende dingen introduceren heeft zoveel goeds gedaan voor mijn lease-paard.

Ik raad deze methode echt aan maar het gaat er natuurlijk om wat het beste bij jouw paard past.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 09:56

Bedankt voor alle tips! Ik heb alles gelezen en wat voor mij aanspreekt opgeschreven!

Even op een paar reacties in te haken:
- We oefenen in een Ifor Williams!
- @Myk_Shant: Dankjewel! Staat genoteerd!
- Voor mij is het een hele grote les. Ik wil altijd iets op het moment dat ik het in mijn hoofd heb. Laat het leven nou juist niet zo werken, al doende leert men!

Vorige week dinsdag heb ik voor de tweede keer les gehad in het trailerladen. We hebben de lijnen aan de zijkant weggelaten. We zijn begonnen met grondwerk op het erf; volgen, stilstaan, ontspannen en een paar pasjes achteruit. Hierna begonnen met laden. Hij start, in vergelijking met vorige week, nu met zijn twee voor voetjes op de klep. Zodra er spanning bij hem komt vragen we hem te ontspannen (hoofd laag). Dan probeer ik met de juiste druk, wat erg moeilijk te vinden is, hem naar voren te vragen. Elke pas naar voren is druk los (als beloning) en weer naar de ontspanning. Paar keer de fout in gegaan door te veel druk waardoor zijn hoofd omhoog gaat en hij naar achteren gaat, het is echt ontzettend moeilijk om de juiste druk te vinden. Deze methode resulteerde in een aantal keer half op de trailer te staan (voorvoetjes binnen de trailer en achtervoetjes op de klep). Belonen, laten ontspannen en achterwaarts eraf. Rondje om het erf lopen en opnieuw. Door dit te herhalen heeft hij er 4 keer opgestaan (helemaal). We zijn drie kwartier bezig geweest en toen was het goed.

Positief aan deze les: Hij heeft geen 'error' gehad. Hij was conitnu aanwezig en te bereiken.

Nare aan deze les: Ik zie hoe moeilijk hij het ermee heeft. Die voorbenen gaan wel maar het zijn echt zijn achterbenen. Het lijkt wel alsof hij denkt dat elk moment alles onder zijn voeten verdwijnt. Dit heeft tijd nodig maar je ziet hem strijden. Hij doet het toch maar, braaf dier!

Ik zou afgelopen zondag gaan oefenen maar helaas ging het niet door. Nu ga ik woensdag of donderdag oefenen!

Gold <3

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:16

Wat fijn dat je toch een (relatief) goede ervaring erbij hebt!

Wat betreft het eng vinden om met de achterbenen op de klep te staan, probeer eens om dwars over de klep heen te lopen met hem. Dan kunnen z'n voorbenen al weer op de vaste grond staan terwijl hij met z'n achterbenen op de klep staat.
Het paard van mijn ouders vond de trailer ook erg spannend (echt heel erg, ze zijn een maand lang bijna iedere dag bezig geweest) en inderdaad vooral om met z'n achterbenen erop te staan. Ze zeiden dat dit heel erg goed hielp bij het vertrouwen krijgen. Wees alleen wel voorbereid dat hij de eerste paar keer wellicht (half) over de klep heen springt.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 10:22

Ik zie dat je oefent in een Ifor, heb je wel eens geprobeerd de vooruitloop open te doen met inladen (wel gewoon de voorstang ervoor houden natuurlijk)? Mijn paard ging met andere trailers net zo snel de trailer weer af als dat ze erop ging, tot we over gingen op een Ifor en we met inladen de vooruitloop open gooien. Kon paardlief in 1x alleen laden :D en de vooruitloop laat ik dan open tot we echt wegrijden, maak eerst achter dicht.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 10:27

Narcomil schreef:
Wat fijn dat je toch een (relatief) goede ervaring erbij hebt!

Wat betreft het eng vinden om met de achterbenen op de klep te staan, probeer eens om dwars over de klep heen te lopen met hem. Dan kunnen z'n voorbenen al weer op de vaste grond staan terwijl hij met z'n achterbenen op de klep staat.
Het paard van mijn ouders vond de trailer ook erg spannend (echt heel erg, ze zijn een maand lang bijna iedere dag bezig geweest) en inderdaad vooral om met z'n achterbenen erop te staan. Ze zeiden dat dit heel erg goed hielp bij het vertrouwen krijgen. Wees alleen wel voorbereid dat hij de eerste paar keer wellicht (half) over de klep heen springt.

Dankjewel voor de tip! Inderdaad misschien helpt dat voor hem!

Andere vraag (aan iedereen) die Ifor Williams heeft ook een voorklep. Nu heb ik een aantal mensen gesproken die zeiden: Je kan hem er ook doorheen laten lopen, dus aan de voorkant er weer uit.
Mijn angst is dan juist dat ie dat blijft doen, ook als de stang ervoor zit en er dan doorheen dendert. Of zal dit juist helpen?

Gold <3

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 10:28

November108 schreef:
Ik zie dat je oefent in een Ifor, heb je wel eens geprobeerd de vooruitloop open te doen met inladen (wel gewoon de voorstang ervoor houden natuurlijk)? Mijn paard ging met andere trailers net zo snel de trailer weer af als dat ze erop ging, tot we over gingen op een Ifor en we met inladen de vooruitloop open gooien. Kon paardlief in 1x alleen laden :D en de vooruitloop laat ik dan open tot we echt wegrijden, maak eerst achter dicht.

Haha ja ik stel net de vraag! Ik heb hem wel eens open gehad met de stang ervoor. Het hielp toen niet, maar wellicht het proberen waard. Ik ben alleen bang dat met dicht doen het op hem af komt ofzo haha.

Gold <3

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:30

Met dicht doen wij gelukkig geen last! Het proberen waard zou ik zeggen :D ik laat alleen de mijne er niet zo doorheen lopen, wil idd geen risico op doordenderen oid.