Help, wat te doen met paard?!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

J13

Help, wat te doen met paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 19:34

Beste bokkers,
Omdat ik erg in een dilemma zit en ik vaak forums lees op bokt waarin goed meegedacht wordt met mensen, dacht ik, ik ga het ook eens aan jullie voorleggen.

Ik heb 4,5 jaar geleden een paardje van mijn ouders gekregen. Nu ben ik bijna 18 en zit in in mijn laatste jaar van de middelbare school.
Voor de rest ga ik gemiddeld 6 keer per week naar mijn paardje en rij 1 a 2 keer per week. Zelf vind ik dat erg weinig, maar meer tijd heb ik gewoon echt niet door school en werk. Ik betaal nu een deel zelf en op mijn 18 moet ik meer gaan betalen. Als ik klaar ben met de middelbare school moet ik alles gaan betalen.
Mijn dilemma is nu; wat moet ik doen met mijn paardje? Het is nog totaal onduidelijk wat ik ga doen na school. Ik ga mischien tussenjaar doen en dan zou ik erg graag willen gaan reizen en hoe moet dat dan met een paard? En anders ga ik studeren en misschien uit huis. En is een paard dan wel betaalbaar? Of ik dan een paard kan betalen weet ik niet.
Een optie zou zijn om haar in bruikleen te zetten, alleen nu is ze 9 en als ik haar dan alsnog zou willen verkopen is ze weer ouder.
Haar verkopen lijkt mischien de beste optie, maar ik ben zo bang dat ik er spijt van ga krijgen. Ik rij dan mischien niet zo veel meer, maar elke keer dat ik haar zie wordt ik toch weer heel blij.

Ik weet dat het mischien een beetje een vaag verhaal is, maar ik dacht mischien zijn er mensen die mij een nieuw inzicht kunnen geven. Ik denk er namelijk al heel lang over na, maar ik kom er gewoon echt niet uit wat ik moet doen. Het is namelijk ook zo dat als ik een tussenjaar wil en haar wil verkopen dat ik daar niet te lang mee moet wachten aangezien ik wel een goed baasje voor haar wil vinden. En is het mogelijk je paard te verkopen en je paardje te blijven zien, of is dat een hele ondenkbare mogelijkheid?

Ik hoor graag wat jullie denken.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door J13 op 09-10-19 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:35

Niet veel kunnen rijden maakt het paard niet uit als er goed voor gezorgd word.
Of je het kan betalen is een andere vraag, dat weet alleen jij denk ik. Net als of je spijt gaat krijgen.

Lukasje

Re: Help, wat te doen met paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:54

Eigenlijk heb je nog erg veel vraagtekens om een goed antwoord te kunnen geven. Je weet nog niet of je gaat reizen, of studeren. Je weet nog niet wat of waar je mss gaat studeren. En wanneer je mss gaat studeren, weet je nog niet of je daarvoor het huis uitgaat. :?
Ik denk dat je dat best eerst voor jezelf probeert uit te klaren.

Don't take anything for granted

J13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 20:05

Ja daar heb je inderdaad wel gelijk in, alleen ik ben bang dat als ik wacht tot dat ik al die vraagtekens heb weggewerkt dat ik dan geen tijd meer heb haar te verkopen of het straks overhaast moet doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:15

Persoonlijk vind ik het een raar standpunt van je ouders.

"Als je klaar bent met de middelbare school" - niet iedereen gaat dan meteen verdienen, maar je moet wel de volledige kosten dragen.
Dat klinkt mij in de oren als dat je ouders er van uitgaan dat je moet kiezen tussen een paard en een vervolgopleiding.
Dat vind ik nog al wat.

Dat je voor je baan meer geld krijgt omdat je ouder wordt en dus meer kan bijdragen vind ik een argument.
Maar een kersverse student voor 100% de kosten van een paard te laten dragen, 'nee'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

audrey_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:28

Ik deed in de middelbare school weekendwerk en gaf dat geld af aan mijn ouders om mijn paard te kunnen onderhouden. Dat bleef ik ook doen toen ik verder ging studeren aan de universiteit.

Eenmaal toen ik zelf werk had, heb ik de volledige kosten op mezelf genomen.

Maar doordat ik paarden had, ben ik nooit op vakantie gegaan, ofja, toch niet meer dan een weekendje weg, want dat kon ik niet betalen of ging niet met mijn paard.

Nu ben ik 27, heb vast werk en ondertussen zelfs 2 paarden. Ik ga 2 keer per jaar met mijn vriend op vakantie, welliswaar met de caravan en geen hotel xD Maar we komen goed rond!

Ik zou inderdaad ook eerst een deel vraagtekens oplossen. Wat wil je nou echt gaan doen?
Maak eens een financieel plan op, en misschien ook een activiteiten kalender?
Ik merkte dat als ik alles meer plande, ik een beter overzicht had. Zowel financieel als over mijn tijdspendering.

Over het feit dat je wil gaan reizen, je paard kan echt wel een maandje niet gereden worden zolang er goed voor gezorgd wordt. Ik had vorig jaar ook een ongeval gehad, waardoor ik een maand niet kon rijden. Vond mijn knollie echt niet erg hoor!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:52

Ik verplaats dit topic naar PP

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:22

Zolang het nog gaat zou ik je paard beslist niet verkopen. Want verkocht=verkocht en velen krijgen spijt.En het idee je paard nog te blijven zien nadat hij verkocht is,er zijn maar heel weinig kopers die daarop zitten te wachten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:33

Wat denk je er van om iemand te zoeken die mede eigenaar word van je paard? dan heb je een deel van de kosten gedekt en je kan een tussenjaar doen ed. Paard krijgt genoeg aandacht en je hoeft niet definitief afscheid te nemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:53

Elisa2 schreef:
Wat denk je er van om iemand te zoeken die mede eigenaar word van je paard? dan heb je een deel van de kosten gedekt en je kan een tussenjaar doen ed. Paard krijgt genoeg aandacht en je hoeft niet definitief afscheid te nemen.

2 eigenaren is vragen om ruzie.Verleasen kan wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:59

Hoeft niet hoor, gewoon goede en duidelijke afspraken maken..zwart op wit. Het leasen zit je mee dat er geen toezicht meer is als de TS weg wilt en leasers kunnen ook in eens stoppen. Zou alleen kunnen als de ouders toezicht willen houden oid lijkt me.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:05

Janneke2 schreef:
Persoonlijk vind ik het een raar standpunt van je ouders.

"Als je klaar bent met de middelbare school" - niet iedereen gaat dan meteen verdienen, maar je moet wel de volledige kosten dragen.
Dat klinkt mij in de oren als dat je ouders er van uitgaan dat je moet kiezen tussen een paard en een vervolgopleiding.
Dat vind ik nog al wat.

Dat je voor je baan meer geld krijgt omdat je ouder wordt en dus meer kan bijdragen vind ik een argument.
Maar een kersverse student voor 100% de kosten van een paard te laten dragen, 'nee'.

Dit... misschien dat ze in Nederland daar anders tegenaan kijken, maar een kind een paard geven en dan verwachten dat dat kind de volledige kosten van het paard moet dragen op het moment dat die gaat studeren en nog niets zal verdienen is toch gewoon grof? Bah...

TS: misschien kan je onderhandelen dat je ouders de basiskosten blijven betalen en jij zelf alles qua harnachement, smid/ijzers, dekens, ... op je neemt?

Probeer eerst zelf een uit te vinden wat je wil. Ga je reizen en dan studeren? Of studeren? Of werken?
Als je werkt, zou het financieel moeten uitkomen.
Als je gemakkelijke studies doet, dan ook met een bijbaantje.
Maar als je ingenieur of arts of zoiets zwaars gaat studeren, denk ik dat het moeilijk wordt.

Heb je nog veel plezier in je paardje?

Verkopen kan altijd, maar dan is het economisch gezien idd niet slim om nog jaren te wachten. Een paard verkoopt beter als het nog regelmatig gereden werd/wordt.

Verleasen kan ook, maar je weet nooit hoe verreden je je paard misschien terugkrijgt. En wat er gebeurt als de leaser wegvalt en je geen nieuwe vindt. Of bij een blessure. Dus dat raad ik je niet aan als je weining financiele middelen zal hebben.

2 eigenaars kan, dat is zo met mijn paard, maar dat moet je liggen. Zeker met een onbekende zal dat wel wrijving geven. Afspraken zijn nodig, maar zelfs met goede afspraken zijn er maar weinig mensen waarmee ik mijn paard zonder stress zou kunnen delen (in mijn geval gaat het gelukkig super).

Paardengek in hart en nieren!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:14

Ik denk dat je best deze bezorgdheden eens met je ouders bespreekt. Het leven betekent soms ook keuzes maken, maar mss hoeft het allemaal niet zo radicaal zoals je het nu in je hoofd opzet.

Uiteraard moet je ook voor jezelf een idee gaan maken van wat je wilt en wat niet. Wat wil je ervoor opbrengen etc etc. Alles willen, is iets anders dan alles kunnen.

succes

L'embarras du choix

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie