Wat is jouw favoriete tak van de paardensport?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

cijsalover

Wat is jouw favoriete tak van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 07:46

En waarom? :) Gewoon puur uit nieuwsgierigheid!

Tierania_

Re: Wat is jouw favoriete tak van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:47

Eventing. Sfeer is zoveel beter dan bij normale dressuur en springwedstrijden.
En bij eventing heb je toch een beetje van alles (dressuur, springen en cross :D )

Denver | Z springen, Z1 dressuur en L eventing

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:48

Eventing. Ik vind de combinatie van dressuur, springen en natuurlijk de cross ontzettend tof. De veelzijdigheid spreekt me erg aan en ik denk dat die manier van sport beoefenen voor het paard ook erg gezond is, de afwisseling van dressuur en springen, binnen, buiten, landschap. Ja, tof.

Ik beoefen het zelf niet (meer), maar vind het om te kijken echt het meest toffe ooit. En ik vond het ook altijd erg leuk om te doen. Nu geen paard die het zou kunnen, dus pech.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:51

Dressuur. Het puzzelen met je paard , het meedenken... ja, daar kan ik echt van genieten.
Nu mijn paard wat ouder wordt en dit niet meer zo mogelijk is kan ik ook enorm genieten van een heerlijke bosrit .

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:53

100% eventing <3

Voornamelijk door de combinatie van dressuur springen en de cross. Daarnaast geeft het een fantastisch gevoel wanneer je samen met je paard de machtige hindernissen weet te overwinnen.
Ook ervaar ik echt dat de paarden hier enorm veel plezier uit halen. Ze kunnen bij de startbox niet wachten om van start te gaan. Dat plezier en vertrouwen wat je er samen met je paard uit haalt is gewoon super.
Ook de sfeer op de wedstrijden, en dan zowel nationaal, maar ook internationaal. Het is echt 1 grote familie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:54

Springen. Echt een alles komt bijelkaar sport voor mij.

Durf het helaas niet meer. :')

Wat boven mij gezegt wordt over eventing is zeker waar. De sfeer op de wedstrijden is geweldig.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-10-19 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:54

Mennen.. Het is een erg veelzijdige tak van de paardensport, van dressuur-vaardigheid wedstrijden, tot indoormarathons tot samengestelde wedstrijden.. Wij menners hebben het allemaal ;) ..
Daarbij is de sfeer meestal ook fijn en is het toch ook een teamsport..

~ Work hard in silence. Let success make the noise! ~

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:05

Om te kijken: eventing en springen. Om zelf te doen, dressuur. Ben niet zo'n held :=. Ga wel graag mee als groom op eventing wedstrijden, of help als vrijwilliger op een eventing wedstrijd.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:07

Om zelf te doen, western. Maar ben 8 jaar geleden gestopt met rijden. Om naar te kijken niks, vind ik geen zak aan :=

Adelaide71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:07

Springen! +:)+

En om te kijken ook de Eventing. Ben te sch**terig om zelf te gaan eventen trouwens, maar om te kijken vind ik het fantastisch!

~~~Holsteiner~~~
M: dressuur Z2+wp, springen L+wp
C: met vervroegd pensioen
R: Z1 dress +wp.

liekec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:08

Zeker weten eventing! Het is zo heerlijk divers, en je doet je paard er (over het algemeen) echt een plezier mee. Hoe hij opleeft op zo'n wedstrijdterrein, en na het springen nog niet niet de ring uit springt richting de start van de cross *\o/* En zijn koppie op foto's spreekt boekdelen, al-tijd oren naar voren en een pretkoppie <3 (en ik ook :+ )

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 08:18

Leuk om jullie antwoorden te lezen! Veel eventing liefhebbers :-) Dat lijkt mij ook ontzettend leuk om te proberen, of in ieder geval een keer een oefen cross. Heb 'alleen' wel een Fries. :) We rijden nu alleen dressuur en dat gaat best aardig, maar zou meer willen proberen. Leuk doel voor volgend jaar!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:24

Eventing {:}

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:58

IJslandersport

Maar ik vind endurance, TREC en working equitation ook heel gaaf!

Werkelijke liefde begint
waar niets wordt terugverwacht.
[o]

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:01

Voor zelf te rijden, dressuur: elk pasje, elke halve seconde die ultieme controle.
Om te kijken springen.

Ik reken onafhankelijke voedingsrantsoenen uit en geef onafhankelijk voedingsadvies, meer info? Pb

Tica_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:07

Western, reining. Snelle actie en toch heel gecontroleerd.

Ik spreek drie talen. Nederlands, Engels en Sarcastisch.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:10

Working equitation vind ik super tof om te doen én zien. Het helpt ook dat mijn pony erg blij wordt van de combinatie van dressuurmatig werk en 'omgaan met obstakels'.
Reining vind ik ook echt tof om te doen én zien. Om te doen vind ik pleasure en horsemanship overigens ook leuk, maar om naar te kijken... meh...

Puur om naar te kijken vind ik springen en eventing heel gaaf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:21

Klassieke dressuur, Californische westernstijl, cowwork en Working Equitation. Drie op het oog verschillende dingen die heel veel op elkaar lijken!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:30

Springen.

En op zich vind ik TREC ook wel een leuk idee, alleen nog nooit zelf gedaan. Maar dat je op verschillende manieren de gehoorzaamheid en band met je paard test zonder dat het echt heel erg competitief wordt, vind ik wel een leuk concept.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:49

Boogschieten te paard natuurlijk ;) , omdat het nog zo klein is een heel erg gezellig sport waar iedereen blij voor de ander is!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:53

Zelf vind ik eventing echt geweldig om te doen.
Helaas geen geschikt paard meer de laatste jaren dus hobbel ik alleen rond in het bos, maar ik mis eventing wel heel erg.

Why are there so many female archaeologist?

Spoiler:
Because women love to dig up the past

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:56

Overigens, als ik zou moeten 'omscholen' zou ik kiezen voor western.
Heb een aantal jaar geleden in Amerika mogen proeven aan het mounted shooting, heel gaaf om te doen, en ook barrelracing oid lijkt me heel vet. Ik hou wel van een beetje actie.
Alleen zitten we in Nederland wel op de verkeerde plek voor deze disciplines.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:00

cijsalover schreef:
Leuk om jullie antwoorden te lezen! Veel eventing liefhebbers :-) Dat lijkt mij ook ontzettend leuk om te proberen, of in ieder geval een keer een oefen cross. Heb 'alleen' wel een Fries. :) We rijden nu alleen dressuur en dat gaat best aardig, maar zou meer willen proberen. Leuk doel voor volgend jaar!

Instructrice van mij heeft ook een Fries waar ze eventing/cross mee doet :j

Vind eventing & springen erg leuk om te zien. Zelf rijd ik recreatief.

The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:02

rozebadeend schreef:
Heb een aantal jaar geleden in Amerika mogen proeven aan het mounted shooting, heel gaaf om te doen, en ook barrelracing oid lijkt me heel vet. Ik hou wel van een beetje actie.

Barrel race en pole bending, maar ook het koeienwerk kun je bij PCK Eersel tweemaal per jaar competitief doen op de western days.
In Hamont (Belgie) wordt bijna wekelijks team penning gedaan.
Bij ElCid hier op bokt wordt geregeld met koeien gewerkt, alsook bij Wendy van Osch.

Misschien niet helemaal de actie die je zoekt, maar we doen in NL wel degelijk veel meer dan alleen reining, pleasure en trail hoor ;)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 05:27

Skippy01 schreef:
rozebadeend schreef:

Barrel race en pole bending, maar ook het koeienwerk kun je bij PCK Eersel tweemaal per jaar competitief doen op de western days.
In Hamont (Belgie) wordt bijna wekelijks team penning gedaan.
Bij ElCid hier op bokt wordt geregeld met koeien gewerkt, alsook bij Wendy van Osch.

Misschien niet helemaal de actie die je zoekt, maar we doen in NL wel degelijk veel meer dan alleen reining, pleasure en trail hoor ;)

Ah ja dat koeienwerk is ook gaaf! Dat heb ik inderdaad hier al wel vaker voorbij zien komen.
Ik wist niet dat bv. barrelracing hier ook meer gedaan word. al is 2x per jaar natuurlijk nog niks :+