Idee gezocht voor mijn dochter

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Pippito

Idee gezocht voor mijn dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 22:09

Hoi allemaal,

Mijn dochter wordt zeer binnenkort 5 jaar en is nu al wild van pony's. Wij hebben zelf altijd paarden gehad, eigenlijk sinds haar komst en onze verhuizing niet meer. Nu zou ze met zes jaar hier op de manege kunnen gaan lessen maar ik vind ze niet heel vriendelijk als ik kijk naar weidegang en het gebrek daaraan vooral.

Toch ben ik een beetje aan het kijken wat er mogelijk is voor mijn dochter. We zouden een pony kunnen kopen, nu ze ouder wordt zou ik dat zelf ook heel leuk vinden (kan nu immers weer een beetje mijn kont keren en zelf wat ondernemen). Echter kan ik van haar niet verwachten dat ze haar interesse behoudt, logisch ook en dat is geen must. Dan zou leasen een betere optie zijn. Ze vraagt nu al vaak om te mogen poetsen bij Fien en Teun, is altijd vol verdriet omdat je daar alleen kunt rijden... ik denk dat het voor haar een mooi leermoment is om 1 of 2 keer per week mee te gaan naar een leasepony om zo de basis te gaan leren.

Nu word ik ook een beetje geleid door mijn eigen enthousiasme dus ik ben benieuwd hoe vroeg jullie zijn begonnen met jullie kinderen. Ben je gelijk voor een aankoop gegaan of heb je eerst geleased? Liever spring ik gelijk in het diepe maar dat geeft vooral ons als gezin een extra verantwoordelijkheid, ik weet niet of we daar nu al aan toe zijn.

Ik ben benieuwd naar andere ouders hier, zonder eigen paard maar met kinderen die wat met paarden willen doen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:13

En een verzorgpony die een allemansvriend is?
Een leuke shet of welsh A die haar grootte past? Weet niet of daar markt voor is tegenwoordig, maar dan kan je ook zien hoe ze reageert als ze echt vaak met pony’s in de weer is..

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

Pippito

Re: Idee gezocht voor mijn dochter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 22:14

Dat zou een prima optie zijn, ik ben alleen bang dat we voor een particuliere verzorgpony niet heel aantrekkelijk zijn. Ik kom immers aan met een meisje dat 0 ervaring heeft met pony's. En dan moeten ze mij maar genoeg vertrouwen om pony met kind in de weer te laten gaan. Ik kan wel eens gaan kijken op marktplaats oid.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:23

Maar jij hebt toch wel ervaring? Er zijn particulieren zat die een pony of paard hebben waar ze niks mee doen, die het geen probleem vinden als jij met je dochter zou komen omprutsen. Tenminste, hier in mijn omgeving zou ik er zo een paar kunnen aanwijzen.

Ik zou zelf overigens toch kiezen voor een manege, maarja ik ben dan ook altijd een manegemeisje geweest.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 22:29

Ja ervaring genoeg. Helaas in mijn omgeving (middenin de stad) weinig tot geen advertenties. Daarom dacht ik ook aan een manege. Betalen, opdagen en tot zover het zakelijke gedeelte. Anderzijds hebben we in het verleden ook altijd kleine pony's gehad voor de hobby. Ik overweeg het ergens in mijn achterhoofd wel om er weer aan te beginnen, maar dat kwam in mij op nadat ik op het idee kwam van een leasepony en ik wil die beslissing ook niet zomaar nemen. Ik heb de plaatselijke manege al een mail gestuurd, maar zij staan niet zo heel goed aangeschreven. Of in ieder geval 8 jaar geleden stonden ze dat niet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 23:15

Er moet toch heus wel een shetlander in de buurt zijn die een beetje extra aandacht kan gebruiken. Neem aan dat jij mee gaat om het geheel te begeleiden.
Misschien een oproepje doen op de Facebook pagina van je woonplaats of hier op bokt. Om welke regio gaat het?
Ik vind het juist goed dat je een verzorg lease pony zoekt en niet naar een manege gaat

my haflinger horse lucydan!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 02:08

Zou gewoon een advertentie eruit doen, je eigen achtergrond qua paarden globaal vertellen, en dan gewoon eerlijk dat je er paar jaar uit bent maar dat je dochter het virus heeft en dat je dus met haar samen een pony wilt verzorgen, voor haar voor de ervaring en voor jou omdat je t zelf leuk vindt, zijn denk zat mensen die blij zijn als ze dagje niet kunnen maar pony dan wel aandacht krijgt.

Als je op Facebook zit, zijn verschillende pagina's voor verschillende regio's qua verzorgpaarden, denk dat daar echt wel eens wat interessants voorbij komt voor je, zal dan niet op fietsafstand zijn maar eerder net buiten de stad bij een boer ofzo

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 04:06

Als jij zelf ervaring hebt gewoon doen hoor! Ik zelf heb 2 shetten en een welsh lopen en die zouden extra aandacht leuk vinden. Ik loop er alleen tegen aan dat het gros van de ouders geen ervaring heeft en dat vind ik eng dus laat het zoeken maar voor wat het is.

Humn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 05:32

Manege ervaring is toch een begin, ook al vind je de manege niet super. Je kunt dan gewoon verder zoeken, terwijl je ochter wat meer met paarden leert omgaan. Daar ben jezelf bij.

Ik weet niet welke regio je zoekt. maar wat hier ergens boven ook staat er staan vaak verzorg pony's op de verschillende site's. Ook hier op bokt in de markt staan er wat.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:14

Wat leuk dat je dochter het virus zo te pakken heeft!

Ik ben zelf begonnen met lessen op een manege en heb daarna een eigen pony gekregen. Hoewel de manege kwalitatief absoluut niet de beste lessen gaf, heb ik het er wel altijd naar mijn zin gehad (tot een akkefietje op het eind). Dat lag natuurlijk aan het paardrijden, maar ook aan het feit dat ik daar gezellig met vriendinnetjes was. Dat sociale aspect moet je niet vergeten, ik denk dat dat voor je dochter veel verschil maakt in het plezier dat ze aan de paarden beleeft. Ik ben gestart toen ik een jaar of 10 was, dus kon al wel meer verantwoordelijkheid aan, maar merkte toch dat ik het soms 'saai' vond om iedere dag in mijn eentje bij mijn pony te zijn. (Wanneer je je paarden niet aan huis kunt houden, heb je met een eigen paard natuurlijk wel meer contact met anderen, maar ik weet niet hoe jouw situatie is.)

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:15

Ik zou eerst eens bij de manege gaan kijken. In 8 jaar kan er een boel veranderd zijn en wie weet is het wel erg verbeterd. Als de manege qua dierenwelzijn of kwaliteit van de les niet aan je standaarden voldoet kan je altijd weer verder kijken.

En, andere suggestie; heb je al eens aan voltige gedacht voor je dochter in plaats van rijles? Kan zijn dat dat wel beschikbaar is via een ponyclub zonder dat je gelijk een eigen pony hoeft te kopen en het is erg goed om je balans op het paard mee te leren :)

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:19

xSwanHeart schreef:
Wat leuk dat je dochter het virus zo te pakken heeft!

Ik ben zelf begonnen met lessen op een manege en heb daarna een eigen pony gekregen. Hoewel de manege kwalitatief absoluut niet de beste lessen gaf, heb ik het er wel altijd naar mijn zin gehad (tot een akkefietje op het eind). Dat lag natuurlijk aan het paardrijden, maar ook aan het feit dat ik daar gezellig met vriendinnetjes was. Dat sociale aspect moet je niet vergeten, ik denk dat dat voor je dochter veel verschil maakt in het plezier dat ze aan de paarden beleeft. Ik ben gestart toen ik een jaar of 10 was, dus kon al wel meer verantwoordelijkheid aan, maar merkte toch dat ik het soms 'saai' vond om iedere dag in mijn eentje bij mijn pony te zijn. (Wanneer je je paarden niet aan huis kunt houden, heb je met een eigen paard natuurlijk wel meer contact met anderen, maar ik weet niet hoe jouw situatie is.)

Ik snap zeker dat dit genoemd wordt, het sociale aspect is ook belangrijk, maar ik zou mijn kind toch niet naar een manege laten gaan die ik niet diervriendelijk vind, en dat is de reden van TS.
(Even een reactie gequote maar meer mensen noemen dit, en dat verbaast me toch wel)

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:22

Je kan ook wat verder rijden voor een manege die je wel geschikt vindt. Dat is iig wat wij hebben gedaan. Is ruim een halfuur rijden (soms iets langer) maar wel een plek waar alle paarden en pony's een slowfeeder hebben en lekker hele dagen het land op gaan met elkaar. Daar heeft ze de basis geleerd.

Toen onverwacht een eigen pony, heel lief diertje. Hebben we helaas maar 6 maanden van mogen genieten. Daarna een jaar een leasepony gehad. Daar heeft ze veel van op gestoken en veel vertrouwen door gekregen. Deze pony is helaas ook overleden inmiddels. Dus nu 1 keer in de week weer op dezelfde manege als eerst (wilde dochter zelf) en 1 dag in de week een pony rijden op dezelfde plek waar de leasepony stond. Plan is wel weer eigen pony op termijn, maar dit is voor nu prima. Is er nog voldoende tijd om ook andere dingen te doen, zoals speelafspraakjes. Ook vind ik het niet verkeerd dat ze nu regelmatig van pony/paard wisselt. Daar leer je goed van rijden imo.

Wat ik wel vond in de eigen pony periode, als ouder moet je er zelf ook heel veel tijd en energie in steken. Op de dagen dat je kind zelf geen tijd heeft/te moe is/geen zin verzin het maar, moet de pony ook tijd en aandacht hebben. Wij hebben zelf heel wat uurtjes gelongeerd en met de lange lijnen gewerkt. Niet erg, want leuk en de pony werd er beter van. Maar maakt voor mij wel dat ik nu denk, als er weer een pony komt is het er 1 waar ik ook op kan rijden. Stukje onderhoud dressuurmatig, en toch beweging op de dag dat het niet in de planning past van onze dochter.

Hocus Pocus (Cabrio van de Heffinck x Ramiro Z)

Kilian * Chaplin du Keske Z * Cato * we zullen jullie nooit vergeten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:26

Nee, natuurlijk niet, diervriendelijkheid is een randvoorwaarde ;)
Ik wilde alleen maar aangeven dat TS haar dochter mogelijk andere dingen belangrijk vindt dan TS zelf. (Als kind hoef je vaak niet per se 'het beste', maar ga je liever voor 'het leukste'.) Misschien zijn er andere maneges in de omgeving of is er de mogelijkheid om met een eigen of verzorgpony lid te worden van een ponyclub? In je eentje met de paarden bezig zijn kan gewoon behoorlijk eenzaam voelen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:32

Jammer, staat hier een fijne shet maar geen kids met fanatieke ouders in de buurt.
Hier moeten kinderen op die leeftijd het al zelf redden of moet ik er op passen als de ouders maar niet mee hoeven.
Als je er zelf echt plezier aan beleefd zou naar mijn idee een eigen pony niet zo verkeerd zijn. Je weet wel waar je dan voor bezig bent.

/3 Sierra.Midnight.Calistha.Floortje. D'leh.Serai. /3
:+: Charlotte Kyara 11/8/15 & Olivier Livay 18/2/19 :+:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:55

Als je geen fijne les- / lease- / verzorg mogelijkheid kan vinden dan lijkt het me een prima optie als je gewoon een leuke pony voor jezelf koopt, waar in eerste instantie JIJ plezier van zal hebben, en je dochter gewoon een beetje mee kan tutten zo veel en zo lang als bij haar past.

Vind jij het leuk om met een kindermaat pony te lange lijnen, te mennen, grondwerk of weet ik wat, dan is het prima als je dochter haar interesse verliest want dan is het gewoon jouw hobby. Als het daarmee begint dan kun je jezelf geen buil vallen toch als jij er voor opdraait want dan ervaar je dat niet zo, en kan het alleen maar meevallen :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:56

Wij hebben hier een shet staan waar iedere woensdag middag een (ervaren) vriendin met haar dochtertje langs komt.

Begonnen met poetsen en wandelen, inmiddels wordt het rijden steeds serieuzer en pony geniet van extra aandacht.

In welke regio woon je, misschien is er een bokker die je kan helpen?

*Listos Little Lena *

*Dolly*

~Turbohoof Solutions ~

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 06:57

In welke omgeving woon je? (Mag ook per pb :) )

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 19:31

Dank voor de reacties! Omgeving zuidholland, vlakbij Nieuwekerk ad ijssel. Ik heb manege hitland nu ook gevonden, die kon ik nog niet en misschien is dat wat. Ik zag dat ze daar smurfenlesjes hebben van een half uur en ook de optie tot pony leasen. Weet alleen niet of je ook kunt leasen als je nog niet lest.

Ik hoop voor januari iets te hebben gevonden. Dan kan ik haar de basis een beetje meegeven en mag ze 2 maanden later voor haar verjaardag echt gaan rijden.

Over een eigen pony heb ik vandaag gesproken met mijn man maar, en daar heeft hij gelijk in, er zijn nog teveel andere prioriteiten en dat gaan we dus nog even niet doen.

Heb gisteren een beetje zitten googlen naar ruiterkleding en ik kreeg weer helemaal dat gevoel van eigen jeugd over me heen. Gelukkig is het geen droom en vroeg ze vandaag weer of ze al naar de paarden mocht gaan :P

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:24

Mijn ervaring is dat kinderen van 5 een halfuurtje les al lang zat vinden qua concentratieboog. Het is ook best vermoeiend voor ze in het begin, dus ik denk dat 1x per week les al prima is. Een eigen pony zou ik inderdaad nog niet doen. Het zou zonde zijn als ze het zo erg opgedrongen krijgt dat ze het niet meer leuk vindt :)

Ik ken de manege verder alleen van naam, maar is het geen idee om eens met je dochter bij de peuterles te gaan kijken of het wat is?

Verder is er ook een Facebook groep Bijrijders/verzorgers Zuid Holland waar je een oproep kan plaatsen of er nog iemand op zoek is naar een ruitertje. https://m.facebook.com/groups/245513938 ... le_browser

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:38

Van manege hitland weet ik dat dierenwelzijn niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Is Gouda aan te rijden? Daar heb je Ruiterclub Bloemendaal, daar staat dierenwelzijn op nummer één.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:49

Waarom zou ze niet gewoon op die manege gaan lessen? Als ze het na een jaar nog steeds leuk vindt kun je altijd nog een pony kopen. Dan kun je ook gelijk wat zoeken waar ze langer mee vooruit kan qua (wedstrijd)mogelijkheden. Nu zou je een brave sul nodig hebben omdat ze nog niet rijdt.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:58

Die Facebook groep werkt inderdaad goed. We waren zo te lezen de ideale match geweest-ik woon een minuut of 10 bij je vandaan,en zocht een verzorgertje met ouder die 1 of 2 keer per week met onze bejaarde shet wilde komen tutten en 'rijden' (gewoon een half uurtje rustig stappen en af en toe een drafje),omdat ze héél blij wordt van serieus genomen worden en een kindje op haar rug. Maar die hebben we via die groep ook gevonden :)

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 21:29

Elnienjo ik sluit manegelessen niet uit maar ik ben er tot nu toe geen voorstander van, van hier in mijn buut zit. Als ze een beetje op mij lijkt wordt het een wandeltype en geen wedstrijdtype.

J_emma mocht je nog eens een extra iemand willen hoop ik dat je aan ons denkt. ;)

Maya ik ga er even naar kijken, Gouda is wel te doen opzich. Wil er alleen niet met de auto heen, maar ov is een optie.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:46

Pippito schreef:
Elnienjo ik sluit manegelessen niet uit maar ik ben er tot nu toe geen voorstander van, van hier in mijn buut zit. Als ze een beetje op mij lijkt wordt het een wandeltype en geen wedstrijdtype.

J_emma mocht je nog eens een extra iemand willen hoop ik dat je aan ons denkt. ;)

Maya ik ga er even naar kijken, Gouda is wel te doen opzich. Wil er alleen niet met de auto heen, maar ov is een optie.

Het zou voor onze pony niet zo'n punt zijn, een dagje extra. Vindt ze alleen maar leuk. Maar ze staan aan huis, en elke dag andere mensen hier over de vloer is nog niet acuut een vooruitzicht waar ik meteen blij van word ;-) Want met een kind van die leeftijd kom je natuurlijk eigenlijk altijd na school/werktijd.. En het meisje dat haar nu rijdt, komt op wisselende dagen.
Maar ik gun andere kinderen ook het plezier van onze ponys. Zou de dinsdag een optie zijn? Dan is zij er nooit en zijn wij altijd pas heel laat thuis. Als dat een geschikte dag is; stuur maar een pb. Kun je altijd een keer met haar komen kijken :-)