Dilemma, ander huis zoeken voor dit paard?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 12:15

Wederom dank voor alle reacties, vind het echt top dat Bokt zo goed mee denkt!

Op Facebook zetten heb ik al geprobeerd, helaas zijn de draversgroepen ook heel bang om gesloten te worden, dus ondanks mijn verbloemd bericht, is het toch verwijderd :( zijn trouwens wel echt leuke groepen.

ruitje schreef:
Wat ik vervelend zou vinden aan deze situatie is dat je als verkoper helemaal geen inschatting kan maken van iemands rijkunsten.

Op een te koop staande draver komen veel mensen af die vinden dat ze goed kunnen rijden, maar helemaal niet overweg kunnen met een gevoelig paard wat rijtechnisch nog veel moet leren.

Ik heb meerdere mensen na het rijden afgeraden een draver te kopen, terwijl het 'op de grond' leuke mensen waren.

Mijn tip zou zijn om Odetje92 te benaderen als je het zelf in de hand wil blijven houden. Zij kan het paard mogelijk een aantal keer rijden op jouw locatie, dan kan je erna een koper opzetten en dit beter inschatten :)

Dankje voor je reactie, ik heb ook al vaker dravers verkocht en inderdaad tegen hetzelfde probleem aangelopen. Daarom ben ik ook zo in dilemma met deze merrie.... ik weet hoe het gaat. Wat betreft het rijtechnische: echt bang voor ongelukken ben ik niet, ze is echt braaf en goed te rijden, maar ze is gewoon niet gewend om in een dressuurbak rond te hobbelen.

Odetje woont helaas heeeeel ver bij mij vandaan, dat is dus niet echt praktisch. Ik zal haar een keer een bericht sturen om te vragen of ze nog tips heeft.

Zarita ~ Sanne ~ Photo <3

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:28

Waarom het paard niet een maandje in training zetten en haar daarna te koop aanbieden? Kleine investering, maar dan is ze wel weer in een trainingsritme en kan een belangstellende er gemakkelijker even mee proefrijden. Dus grotere kans op een match en verkoop.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:21

Ik verplaats dit topic van TAO naar PP omdat het daar beter past.

Beperkt online.
[ITP] Drie Welsh Cobs in de herfstweide, wat een rijkdom Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:35

Ik zit in Gini's groep 3, en zit dan wel in dat laatste stukje van dr groep :D Te dressuur gericht en een draver zou voor mij niet in vrage komen. Maar zonder een paard uit te kunnen proberen zal ik het zeker niet kopen. Ik geloof niet op de verkopers mooie blauwe ogen, en wil toch echt zelf voelen hoe het paard is. En wie weet past de combi met rijden helemaal niet.
Imo kom je ook eerder in groep 2 terecht voor een koper. Die willen mss nog wel een keer een gokje nemen als de prijs laag genoeg is. Maar imo een groep 3 ruiter gaat die gok niet aan zonder proberen. Die hebben een doel voor ogen waar ze naar toe willen werken. En dan een paard kopen zonder te weten of dat doel uberhaupt realiseerbaar is, hoe laag de prijs ook, gaan zulke ruiters niet doen.

Kelly_ann schreef:
Je (of beter, de eigenaar) kan ook kiezen om de situatie te veranderen.
Iemand zoeken die het paard een tijdje kan rijden, het paard verplaatsen naar een locatie met goede faciliteiten, het paard een keer uitbrengen in de sport die je voor ogen hebt (endurance).

Ik denk dat dit een hele goede optie is. En eerlijk de enigste om het paard de beste kans te geven een goed tehuis te vinden. Zoals het paard er nu bij staat, als in ongetraind, geen mogelijkheden het uit te proberen ed. is het echt heel moeilijk te verkopen. Helemaal aan de doelgroep die je voor ogen hebt.

Met een bloedend hart (ze had nl mijn toekomstige rijpaard moeten worden) maar omstandigheden maken dat ik haar niet kan houden, en dus te koop: Strait Black N Magic. 2019 black tobiano merrieveulen (EE/aa/TT door de ouders). Meer info stuur PB.

RyanneZarita

Re: Dilemma, ander huis zoeken voor dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 11:45

Dankjewel om te verplaatsen.

Bedankt voor jullie reacties. Als het niet lukt om het paard zo te verkopen, zou ik wel willen overwegen om het paard in training te zetten, maar ook daar zitten nadelen aan. Ten eerste, een maand "eventjes" in training zou vanuit mijn standpunt niet gaan. Dan wordt het: even snel (met dwang) wat dressuurknopjes erop zetten en weer vertrekken.
Als ik haar wel in training zou zetten zou dat voor langere periode zijn bij iemand die verstand heeft van het omscholen van dravers, dit is kostelijk en daarnaast gaat er dan ook een flinke periode overheen. Tegen die tijd zou ik het zelf misschien wel terug op kunnen pakken......

Toch bedankt voor het meedenken.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:54

Een maand in training kan toch ook simpelweg conditieopbouw zijn? Ik begrijp dat het paard op zich braaf te rijden is dus je hoeft niet van alles bij te scholen, vooral het paard weer laten wennen aan bereden worden na een langere tijd stilstaan :) Bovendien staat je paard dan gelijk op een locatie waar eventuele kopers kunnen proefrijden en ook dat is een grote pré :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:02

Dit dus. Geen complete omscholing tot dressuurpaard, maar gewoon regelmatig gereden worden door een kundige ruiter. Bij een trainer staat het paard ook meer in the picture bij eventuele kopers.

Eerlijk gezegd krijg ik een beetje het idee dat de betrokkenen er liever niet te veel energie en tijd aan kwijt zijn om dit paard aan een goed nieuw plekje te helpen. Wat de ts betreft op zich ook wel logisch hoor, aangezien ze zwanger is.

Bedenk verder: hoe langer het paard stilstaat, hoe meer tijd het zal kosten haar weer in vorm en rijtechnisch een beetje op de rit te krijgen.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:24

Het hoeft ook helemaal niet bij een dressuurruiter. Een nette westerntrainer die ook veel met buitenrijden ed doet is mss zelfs wel beter. En met een maand weer regelmatig wat doen heeft een koper in ieder geval een kans om te voelen hoe het paard is. En iemand uit groep 3 beseft dan echt wel dat alle knopjes ed nog lang niet geïnstalleerd zijn.

Met een bloedend hart (ze had nl mijn toekomstige rijpaard moeten worden) maar omstandigheden maken dat ik haar niet kan houden, en dus te koop: Strait Black N Magic. 2019 black tobiano merrieveulen (EE/aa/TT door de ouders). Meer info stuur PB.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 17:14

Zo had ik het nog niet bekeken! Ik dacht aan trainen als in verbeteren :) dat is inderdaad wel een goed idee!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:24

Wij hadden vroeger op de manege veel van dit soort paarden. Die bleven even e werden rustig opgebouwd met uurtje per dag, naar meer uur. Er werd begonnen met gevorderde ruiters en indien mogelijk toegewerkt naar kinderen en dan vaak ook binnen de manege gekocht door particulieren.
Moet je wel een manege hebben die je vertrouwd, maar de paarden werden er zonder uitzondering makkelijker verkoopbaar door, zonder dat ze werden stuk gereden.

[o]

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 08:34

Hoi allemaal,

even een update van mijn kant. Geheel tegen verwachtingen in is er op mijn advertentie een hele leuke dame uit de buurt afgekomen. Ze was direct diezelfde week eens langsgekomen om kennis te maken, ze heeft dan lekker gepoetst en haar een keer van top tot teen bekeken. We hebben alles doorgesproken en ze is dan de week daarop komen proefrijden (in de paddock en een stukje langs de weg). Ze is head over heels! Ik denk dat het een hele goede match kan zijn, zij heeft voldoende ervaring en ze wilt haar graag gebruiken voor eindeloze bosritten.

Volgende week verhuisd ze naar haar nieuwe adres (en ik mag komen kijken!) :)

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:42

Fijn dat je iemand hebt kunnen vinden!

Zenith - Draver - 13 jaar - sinds augustus 2019 van mij
Volg ons op YouTube en op Instagram

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:48

Superleuk! :) Blijft ze in België?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:50

Wat een fijne update!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:52

RyanneZarita schreef:
Hoi allemaal,

even een update van mijn kant. Geheel tegen verwachtingen in is er op mijn advertentie een hele leuke dame uit de buurt afgekomen. Ze was direct diezelfde week eens langsgekomen om kennis te maken, ze heeft dan lekker gepoetst en haar een keer van top tot teen bekeken. We hebben alles doorgesproken en ze is dan de week daarop komen proefrijden (in de paddock en een stukje langs de weg). Ze is head over heels! Ik denk dat het een hele goede match kan zijn, zij heeft voldoende ervaring en ze wilt haar graag gebruiken voor eindeloze bosritten.

Volgende week verhuisd ze naar haar nieuwe adres (en ik mag komen kijken!) :)

Ahh dat is toch super!

Zo heb ik ook ooit een paard verkocht voor iemand anders. Ik reed dat paard al een tijdje, echter vanwege geen bakverlichting en modderpoel was ze al enkele weken niet goed gereden. Ik heb toen de eigenaresse aangeboden om haar op eigen kosten ergens te stallen en regelmatig te rijden zodat ze te koop aangeboden kon worden bij een 'fijner' publiek. Dat is uiteindelijk geluk en ze heeft nu het liefste baasje ooit, waar ik nog bijna wekelijks contact mee heb <3

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:54

Dat is een fijne update.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:55

Wat fijn, voor het paard, voor haar nieuwe baas en voor jou!

Always learning

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 10:03

Dankjullie, ik ben ook echt blij! :) ze blijft inderdaad in Belgie, maar 20 minuutjes van waar ze nu staat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:41

Wat fijn!