Welke weidemaatje kiezen?

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AlexandraVdb

Welke weidemaatje kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 10:39

Ik ben op zoek naar een weidemaatje om bij mijn pony te zetten. Mijn pony staat aan huis en heeft 24/7 weidegang met een schuilstal. Het is wel een nogal sobere weide omdat mijn pony last heeft van chronische hoefbevangenheid. Mijn pony is 24 jaar oud en wordt opgevolgd voor zijn hoefbevangenheid, voor de rest is hij volledig gezond en nog erg fit.

Ik heb verder ook nog een paard dat op de manege gestald is. Hij is niet echt geschikt als weidemaatje voor mijn pony, aangezien hij enorm opfleurt door in een grote kudde te staan en ik het handig vind dat hij op de manege staat zodat we veel les kunnen nemen.

Nu vraag ik me af welk weidemaatje geschikt zou zijn voor mijn pony. Ik twijfel tussen een wat ouder paard (maar maak me wat zorgen over medische kosten), een jaarling tinker dier erg verwaarloosd werd en bij ons zou kunnen opknappen en op termijn beleerd worden, of een shetlander.

Wat denken jullie?

Kidde

Re: Welke weidemaatje kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:50

Gezien de leeftijd zou ik voor het oudere paard gaan denk ik. De jaarling zal wellicht te veel energie hebben voor je eigen paard. Een shetlander 24/7 op de wei werkt meestal ook niet ivm hoefbevangenheid.

AlexandraVdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 11:00

Kidde schreef:
Gezien de leeftijd zou ik voor het oudere paard gaan denk ik. De jaarling zal wellicht te veel energie hebben voor je eigen paard. Een shetlander 24/7 op de wei werkt meestal ook niet ivm hoefbevangenheid.

Ja, bij de shetlander maak ik me ook wel zorgen om de hoefbevangenheid. Zou dit niet onder controle te houden zijn doordat de weide sowieso redelijk schraal dient te zijn voor mijn eigen pony? Ik maak me wat zorgen over de kosten bij een ouder paard, aangezien de dierenartskosten voor mijn pony ook erg kunnen oplopen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:19

Heeft het oudere paard nu al bepaalde gezondheidsklachten?

Leeftijd is een risicofactor, maar hoeft ook niet altijd iets te zeggen ook bij jonge paarden kan je pech hebben helaas

AlexandraVdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 11:20

Kidde schreef:
Heeft het oudere paard nu al bepaalde gezondheidsklachten?

Leeftijd is een risicofactor, maar hoeft ook niet altijd iets te zeggen ook bij jonge paarden kan je pech hebben helaas

Ik heb nog geen ouder paard op het oog. Mogelijk zou ik een zoekertje kunnen plaatsen en iemand vinden die zijn gepensioneerd paard zou willen plaatsen als weidemaatje.

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:21

Misschien kun je een oproepje doen en geen eigen paard aanschaffen maar eentje stallen.
Jij draagt de zorg gewoon voor t andere paard maar het paard blijft van de ander (& de kosten dus ook).
Ik zou zo’n constructie best gewild hebben voor mijn ook oude pony namelijk :)

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

AlexandraVdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 11:25

liespower94 schreef:
Misschien kun je een oproepje doen en geen eigen paard aanschaffen maar eentje stallen.
Jij draagt de zorg gewoon voor t andere paard maar het paard blijft van de ander (& de kosten dus ook).
Ik zou zo’n constructie best gewild hebben voor mijn ook oude pony namelijk :)

Dat zou inderdaad kunnen!

AlexandraVdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-20 11:29

Dus de jaarling tinker zou geen goed idee zijn? Ze is nu 1.5 jaar oud en enorm mager. Haar verleden is nog wat onduidelijk, maar ze staat niet ver dus ik zou eens kunnen gaan kijken. Ik zou het een leuk idee vinden om haar over een paar jaar te laten beleren en dan misschien samen met mijn zus op buitenrit te kunnen gaan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:12

AlexandraVdb schreef:
Dus de jaarling tinker zou geen goed idee zijn? Ze is nu 1.5 jaar oud en enorm mager. Haar verleden is nog wat onduidelijk, maar ze staat niet ver dus ik zou eens kunnen gaan kijken. Ik zou het een leuk idee vinden om haar over een paar jaar te laten beleren en dan misschien samen met mijn zus op buitenrit te kunnen gaan.

Ik vind het een slechte oplossing voor zowel de jaarling als je huidige pony. Die jaarling moet minimaal een leeftijdgenootje hebben om mee te kunnen spelen en goed te ontwikkelen en je oude pony kan dan niet bieden. Voor je oude pony is zo'n jonge druktemaker te druk.

koeien op de weg...

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:16

Daarnaast zijn de voedingsbehoeften van je oude pony met hoefbevangenheid achtergrond en de te magere jaarling totaal verschillend. Die kun je eigenlijk niet in dezelfde wei zetten.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

marjoleinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:27

Ik stuur je een pb!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:34

Jaarling lijkt me een beroerde combi, die moet op een royaal stuk gras en heeft leeftijdsgenoten nodig. Ik zou een (voordelige) pensioen plek aanbieden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:38

Ik heb een maatje voor mijn ruin van 25 die bij ons aan huis in een soort van "pension" staat.Ik doe de verzorging en mijn ruin heeft een maatje.Hij is ook 25.Zijn eigenaar betaald een bedrag per maand.Werkt goed.Hiervoor had ik ook een ruin in "pension" en dat ging ook goed met de eigenaar.Je heb dan zelf geen extra kosten.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

Zonnebloem92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:58

Ik zou of een wat ouder paardje kopen of kijken of er iemand misschien een plekje zoekt, dan hoef je zelf geen paard aan te schaffen.

Trotse eigenaar van een 3-jarige Friese merrie

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie