Ervaringen met het bijvoeren van zout.

Moderators: C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288

Rangeela

Ervaringen met het bijvoeren van zout.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-21 19:38

Ik ben nu ruim een maand zeezout aan het bijvoeren. Dit naar aanleiding van dit artikel:
https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Dit artikel was eigenlijk doorgestuurd naar een vriendin met een hoef bevangen paard. Dat paard kreeg ook zout bijgevoerd maar heeft nu nog toegang tot zoutwater. Mijn pony voer ik nog steeds 1 a 2 eetlepels zout per dag. Ik heb gemerkt dat mijn pony veel meer energie heeft en ik heb het gevoel dat hij beter in z’n vel zit. Mijn eigen pony was net behandeld door de osteopaat voor z’n achterhand, de onder rug is te zwak moet getraind worden, met gevolg dat de knieën op slot gaan. Dat probleem is nog niet verdwenen. Maar gaat op het moment weer beter. Work in progress.

Met het hoef bevangen paard gaat het ook beter maar die heeft ook zware pijn stilling gehad en moest op rust. De behandeling bestaat nu uit rust zonder pijnstillers en brokjes van paardnatuurlijk equifit f4f en verder sober voeren.

Ik ben benieuwd of andere paarden en ponies ook positief reageren op het bijvoeren van (zee) zout.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Ervaringen met het bijvoeren van zout.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:40

Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium. Ik moet het met onze eigen paarden eigenijk ook weer oppakken, maar de meeste voedingsadviezen van mij bevatten zout.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:42

Meer zout is meer vochtvasthouden is hogere bloeddruk.

Ik heb een zoutblok hangen voor als er behoefte is maar voer niets bij.
Toen mijn Fjord bevangen was moest ik het blok juist weghalen omdat een hogere bloeddruk negatief is voor herstel (grotere druk in de hoeven en moeilijker afvoeren van vocht/afvalstoffen).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-21 19:50

Mizora schreef:
Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium. Ik moet het met onze eigen paarden eigenijk ook weer oppakken, maar de meeste voedingsadviezen van mij bevatten zout.

Bedoel je daarmee dat je zout geeft in een kuur-vorm?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:58

Nee, in principe geef ik het constant, maar het is toen uit de routine geraakt en nog niet terug opgepakt.

In dit geval speelt ook mee dat mijn moeder de paarden voert en niet ik.

Ze hebben het in het artikel over 10g zout per 100kg lichaamsgewicht, zelf kies ik meestal voor de helft en dat in minimaal een week opgebouwd. Als je eenmaal 6 weken stabiel bent qua voeding kan je altijd weer wat uitproberen, op zich is 10g/100kg niet slecht, alleen een hoop paarden doen het al goed op 5g/100kg.

Ik mik trouwens op 3-5:1 kalium: natrium ratio. Dus 3-5x zoveel kalium als natrium in het rantsoen. Bij mensen is hij vaak meer dan andersom (dus 5g natrium per gram kalium), maar bij paarden die niets krijgen is een ratio van 15-20:1 K:Na niet ongebruikelijk.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:06

Ik voer al enige tijd keltisch zeezout over zijn voer. Dit kwam voor mijn paard uit een voermeting. Hij doet het er goed op.

Het paard is de beste spiegel

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-21 21:53

Ik geef twee ruime handjes lucerne met brokjes normaal kern mix maar nu Liga ( andere winkel die alleen pavo verkoopt) 1/3 van een voerschepven 1 a 2 eetlepels zeezout.

@ Ruitert welke veranderingen heb jij vernomen?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:56

Mizora schreef:
Nee, in principe geef ik het constant, maar het is toen uit de routine geraakt en nog niet terug opgepakt.

In dit geval speelt ook mee dat mijn moeder de paarden voert en niet ik.

Ze hebben het in het artikel over 10g zout per 100kg lichaamsgewicht, zelf kies ik meestal voor de helft en dat in minimaal een week opgebouwd. Als je eenmaal 6 weken stabiel bent qua voeding kan je altijd weer wat uitproberen, op zich is 10g/100kg niet slecht, alleen een hoop paarden doen het al goed op 5g/100kg.

Kan je dit gewoon bijvoeren bovenop een vitaminebrok? (In dit geval Pavo Vital)
Gezien de symptomenlijst die naar voren komt bij googlen naar zoutgebrek bij paarden denk ik dat het mijn bijrijdpaard goed zou kunnen doen, maar ik ben altijd voorzichtig met het voeren van extra supplementen omdat ik bang ben dat ik teveel geef :=

Citaat:
Ik mik trouwens op 3-5:1 kalium: natrium ratio. Dus 3-5x zoveel kalium als natrium in het rantsoen. Bij mensen is hij vaak meer dan andersom (dus 5g natrium per gram kalium), maar bij paarden die niets krijgen is een ratio van 15-20:1 K:Na niet ongebruikelijk.
[/quote]
Wat is hier het belang van? En hoe reken ik dit uit en zorg ik dat deze verhouding op orde is? :o Sorry, voeding is echt een blinde vlek in mijn paardenkennis.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:03

Uitrekenen is bijna niet te doen zonder alles in een voedingsbestand te hebben, maar waar ik eigenlijk op doelde was dat we de neiging hebben om het zoutarm "moeten" eten van mensen doortrekken naar paarden, maar als je naar die ratio kijkt dit dus niet reëel is.

Als zowel een paard (600kg) als 10 mensen (10x60kg) 10g natrium via hun normale rantsoen binnen krijgen, zou met de normale ratio's een paard dus 150-200g kalium binnen krijgen, maar die 10 mensen zouden bij elkaar slechts 2g kalium binnen krijgen. Dat betekent dat paarden tot 100x zoveel kalium binnen krijgen via hun (niet gecorrigeerde) rantsoen als een mens via zijn (niet-gecorrigeerd) rantsoen bij dezelfde hoeveelheid zout.

Citaat:
Wat is bij mensen dus een optie om het rantsoen te corrigeren (anders dan kaliumrijke groenten eten)? Gebruik maken van kaliumrijk zout.
Gewoon zout = natriumchloride, 100g (natrium)zout bestaat uit 40g natrium en 60g chloride. Natriumarm zout (Lo Salt) voor mensen bestaat voor een 2/3e uit kaliumchloride. Kaliumchloride bestaat ongeveer voor 50% uit kalium en 50% uit chloride, want kalium is per molecuul zwaarder dan natrium.
Doordat kalium zwaarder is dan natrium (en chloride gelijk blijft qua gewicht) en Lo Salt voor 2/3e uit kaliumchloride bestaat, zit in 100g Lo Salt uiteindelijk 33g kalium en 13g natrium. Als je normaal 6g gewoon (natrium)zout eet via je voeding (dit is het maximumadvies door het voedingscentrum) en je vervangt nu de 2g (natrium)zout die je zelf toevoegt met Lo Salt, ga je van 2.4g natrium (40% van 6g) en enkel het kalium uit je groenten (bij een normale verhouding van 5Na:1K zou dat 0.5g K zijn), naar 1.73g natrium (40% van 4g + 13% van 2g) en 1.1g kalium (33% van 2g + 0.5g K uit groenten). Dan zit je opeens aan een verhouding van 3Na:2K (of 1.5:1).

Voor mensen is het streven maximaal 1g natrium op 1g kalium, meer kalium is voor ons echt niet nodig. Paarden mogen dus veel meer kalium per gram natrium dan mensen, maar kunnen alsnog wel last krijgen van hyperkaliëmie zoals te veel kalium in het bloed officieel heet.

Door tot maximaal 10g (natrium)zout/100kg lichaamsgewicht toe te voegen, naast 2kg ruwvoer/100kg lichaamsgewicht (daar zit de kalium namelijk in) hoef je niet bang te zijn voor te veel natrium. Heeft je paard nierproblemen, dan wordt het uiteraard een ander verhaal, maar ik ga hier uit van gezonde paarden.

Een paard van 500kg dat 10kg gemiddeld hooi krijgt, 150g Pavo Vital (Pavo zegt 100g, ik raad 150g aan) en 50g zout, krijgt 161g kalium en 31g natrium binnen. Dit is de verhouding 5K:1N die ik eerder aangaf als goed. Toch raad ik in de meeste gevallen slechts de helft van het zout aan.

Dat is om meerdere redenen:
- mensen wordt vaak heel zenuwachtig bij veel meer zout in het rantsoen, dan is de kans kleiner dat het uberhaupt gevoerd wordt
- de hoeveelheid natrium in hooi kan wisselen. Gemiddeld is dit 0.9g voor gemiddeld hooi. Maar het kan tot wel 3x zoveel zijn. Ook het kaliumgehalte kan zowel de helft als het dubbele zijn. De meeste paarden doen het behoorlijk goed zonder extra natrium, dus het is geen cruciaal supplement. Te veel is ook voor paarden niet goed. Door 5g/100kg lichaamsgewicht toe te voegen, blijft de K:Na-ratio in vrijwel alle gevallen keurig op of boven de 3:1 en daalt hij alsnog een flink stuk, in de meeste gevallen op of onder de 9:1. Oftewel. Met 5g/100kg zout toevoegen breng je de waarde van gemiddeld 17:1 terug naar ergens tussen de 3 en 9:1. Dit is eigenlijk altijd voldoende om verschil te merken.
- Wanneer je ineens 10g/100kg aan zout gaat geven, is het een hele grote sprong. Door eerst 5g/100kg te geven, heb je al een tussenresultaat. Als je paard hier al flink op verbeterd, maar je denkt dat het nog wel beter kan, dan kan je het alsnog na een aantal weken (ik houd meestal 6 weken stabiel in rantsoen aan) de hoeveelheid zout verder verhogen, naar 7.5/100kg of zelfs naar 10g/100kg. Maar doordat je een tussenstap heb gemaakt, krijg je een beter inzicht wat het effect van zo'n sterke verhoging nu echt is.
- Paarden gaan van meer zout (en/of meer eiwit) vaak meer plassen. Met een beetje meer vaak nog niet, want dan wordt het nog zo veel mogelijk opgeslagen en is er nog "ruimte" in de urine om dit zout met de gebruikelijke hoeveelheid kwijt te raken. Wanneer het flink omhoog gaat, zie je dit echter wel. Als je ineens veel meer zout voert, dan krijgt het lichaam best een schok en is de kans dat het paard veel meer gaat plassen behoorlijk groot. Door het geleidelijker te doen, zie je beter wat het effect op je paard is en ook wanneer hij flink meer gaat plassen. Dan is het ook kijken of het werkelijk nog wat oplevert, of dat het er alleen direct weer uitgespoeld wordt.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:06

Dankjewel dat je de tijd neemt om zo uitgebreid te antwoorden Mizora!

Ik ga het toevoegen aan het rantsoen en eens kijken wat het doet.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-21 19:42

Fillis schreef:

Laat je weten of je verschil ziet/ merkt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 20:10

Mag ik vragen waarom een zoutsteen ophangen niet voldoende is?

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:17

Rangeela schreef:
Fillis schreef:

Laat je weten of je verschil ziet/ merkt?

Zal ik doen!

@ _Nelleke_ ik denk dat het een uitzonderlijk paard is dat genoeg inneemt van een liksteen om geheel in z'n zoutbehoefte te voorzien...
(Mijn bijrijdpaard doet nu al een jaar of 5 met 1 en dezelfde liksteen :') )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:22

Toch vind ik dat gek, paarden kunnen heel goed zelf hun kostje bij elkaar scharrelen, waarom zou dat voor zout dan ineens niet gelden? Hoe kwamen paarden van origine aan zout? Is zout niet belastend voor de nieren?

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:15

Zout water is dan een veel natuurlijkere manier om het aan te bieden, of los zout. Er moet enorm veel aan een zoutsteen gelikt worden om er een echte hoeveelheid zout af te halen. Een normale himalaya liksteen weegt 2.5-3kg, als een paard daar 50g per dag van zou likken, zou hij daar 60 dagen over doen/2 maanden.

Van zout weet ik het niet, maar als je kijkt naar hun koper en selenium-behoefte blijkt dat het gebied waar ze oorspronkelijk vandaan komen (centraaloost vs) veel hoger in deze mineralen zat dan in de meeste gebieden ter wereld.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:30

Mizora schreef:
Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium.

Ik voer op advies van de dierenarts een eetlepel keukenzout per dag, nadat bij mijn paard een blaasontsteking was vastgesteld. Het doel hiervan is dat hij meer gaat drinken. Inmiddels is hij hersteld na medicatie (er is een controle echo gemaakt), maar zout kan ik blijven bijvoeren.
Echter ik heb er even niet bij stilgestaan dat ik nu wel een variant met jodium geef, aangezien de meeste potjes zout in de supermarkt tegenwoordig gejodeerd keukenzout bevatten. Heeft dit ook nadelen en kan ik beter op zeezout (met name NaCl dus) overgaan?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:38

_Nelleke_ schreef:
Toch vind ik dat gek, paarden kunnen heel goed zelf hun kostje bij elkaar scharrelen, waarom zou dat voor zout dan ineens niet gelden? Hoe kwamen paarden van origine aan zout? Is zout niet belastend voor de nieren?

Precies dit. Ik denk dat we doorslaan met alles willen beheersen.

Kerstmuts

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:44

idylle schreef:
_Nelleke_ schreef:

Precies dit. Ik denk dat we doorslaan met alles willen beheersen.

Daar ben ik het niet mee eens.. Over het zout wil ik meer lezen dus daar kan ik niet direct op reageren, maar vind het een interessante theorie.
Je moet in je achterhoofd houden dat wij paarden op een inieminie stukje leefomgeving neerzetten en juist werkelijk alles beheersen (hoeveelheid voer, waar het vandaan komt en dus ook wat er in het hooi zit, want een plant kan alleen de mineralen bevatten die het ook echt uit de bodem waar hij groeit kan halen etc.) terwijl een wild paard kan rondtrekken en zelf kan zoeken naar mineralen en sporenelementen die hij/zij nodig heeft in water, bomen, planten, de bodem over grotere gebieden. Juist doordat wij het paard beperken in natuurlijk zoekgedrag is het ook zaak om in de gaten te houden dat het paard in deze situatie binnenkrijgt wat het nodig heeft door het paard hierin te ondersteunen en eventueel keuze aan te bieden.

~The only difference between a flower and a weed is judgement~
Insta @equinegardening

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:50

_Wen_ schreef:
Mizora schreef:
Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium.

Ik voer op advies van de dierenarts een eetlepel keukenzout per dag, nadat bij mijn paard een blaasontsteking was vastgesteld. Het doel hiervan is dat hij meer gaat drinken. Inmiddels is hij hersteld na medicatie (er is een controle echo gemaakt), maar zout kan ik blijven bijvoeren.
Echter ik heb er even niet bij stilgestaan dat ik nu wel een variant met jodium geef, aangezien de meeste potjes zout in de supermarkt tegenwoordig gejodeerd keukenzout bevatten. Heeft dit ook nadelen en kan ik beter op zeezout (met name NaCl dus) overgaan?

Dat kan, je kan ook het goedkope zout kopen in de supermarkt, dat is zonder jodium vaak. Het is vooral een kwestie van goed op de verpakking lezen. Daarnaast hangt het er vanaf of het paard al extra jodium binnen krijgt via de rest van zijn voeding. Met 50g JoZo krijgt een paard 2.5mg jodium binnen. Dit is voor een paard van 500kg de minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Als bovengrens wordt 30mg aangegeven, daar zit dus een flinke marge tussen.

Als hij zeewier krijgt is jodiumvrij belangrijk (de hoeveelheid jodium wisselt sterk in zeewier, maar kan zeer hoog zijn), maar als hij naast hooi alleen Vitalbix Daily Complete krijgt geeft het niet, want dat bevat geen toegevoegd jodium en hooi is vaak juist eerder een beetje krap in jodium. 150g Pavo vital bevat 4.5mg jodium en zou ik het zelf weer niet naast geven, 150g Marstall Force zit er tussenin (2.5mg jodium) en zou dus beide kunnen (zeker bij 25g, wat dus maar 1.25mg jodium toevoegd).

Ik heb bij jodium nog geen voordelen gevonden om boven het geadviseerde minimum te gaan zitten, maar weet zo ook geen nadelen om iets boven het geadviseerde minimum te gaan zitten (maar dus nog steeds ruim onder het geadviseerde maximum). Aangezien jodium gekoppeld zit aan schildklierhormonen, ben ik erg terughoudend om daar te ruim mee te doseren. Daar moet ik me eerst extra in verdiepen voordat ik daar een eerlijk en volledig antwoord in kan geven (breder dan de 1-2x de ADH). Ik zet hem op mijn lijstje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:59

_Nelleke_ schreef:

In de OVP is dat uitgeprobeerd, maar uit autopsie blijkt dat de omgeving, los van de energietekorten, ook gebrek aan selenium (runderen en herten)), kopertekort (alle grazers) en ijzervergiftiging (alle grazers) gaf bij de dieren. Paarden blijken beter tegen een echt seleniumtekort te kunnen dan runderen en herten, maar ook bij paarden is een seleniumtekort niet bepaald onbekend in Nederland.

OVP-rapport:
https://www.deboerenveearts.nl/wp-conte ... ulling.pdf

Seleniumproblemen:
https://www.horsetalk.co.nz/2017/06/06/ ... nds-foals/

Besef bij de seleniumproblemen dat white muscle disease door selenium net zoiets is als scheurbuik door een vitamine C-gebrek. Puur doordat je geen scheurbuik hebt, betekent niet dat je voldoende vitamine C binnen krijgt. Je kan nog steeds een flink tekort hebben, het is enkel niet zo heftig dat je er ernstig ziek van wordt.

_Wen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:37

Dankjewel voor je snelle antwoord Mizora. Als dit potje op is ga ik er even beter op letten wat ik koop.
Hij krijgt geen zeewier. Naast onbeperkt hooi inderdaad een vitaminekorrel (metazoa) en luzerne/lijnzaadolie.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:13

Mizora schreef:
_Nelleke_ schreef:

In de OVP is dat uitgeprobeerd, maar uit autopsie blijkt dat de omgeving, los van de energietekorten, ook gebrek aan selenium (runderen en herten)), kopertekort (alle grazers) en ijzervergiftiging (alle grazers) gaf bij de dieren. Paarden blijken beter tegen een echt seleniumtekort te kunnen dan runderen en herten, maar ook bij paarden is een seleniumtekort niet bepaald onbekend in Nederland.

OVP-rapport:
https://www.deboerenveearts.nl/wp-conte ... ulling.pdf

Seleniumproblemen:
https://www.horsetalk.co.nz/2017/06/06/ ... nds-foals/

Besef bij de seleniumproblemen dat white muscle disease door selenium net zoiets is als scheurbuik door een vitamine C-gebrek. Puur doordat je geen scheurbuik hebt, betekent niet dat je voldoende vitamine C binnen krijgt. Je kan nog steeds een flink tekort hebben, het is enkel niet zo heftig dat je er ernstig ziek van wordt.

Oke, dat snap ik, maar selenium is iets anders dan zout toch?

En is het dan niet in alle gevallen beter om bijvoorbeeld een mineralenbuffet aan te bieden in plaats van 'zomaar' zout door het voer te mengen? Dat als de behoefte er bij het paard is, ze het kunnen nemen, en anders gewoon laten staan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:31

Ja, selenium is iets anders dan zout. Ieder mineraal is weer anders, maar het ging om het feit dat paarden het zelf bij elkaar kunnen scharrelen op gevoel. Dat lukte daar in ieder geval al niet met koper, selenium en (omgekeerd) ijzer.

Nee, het is niet in alle gevallen beter om een mineralenbuffet aan te bieden. De meeste paarden hebben maar heel beperkt inzage in hun zoutbehoefte, zeker als de wetenschappelijk vastgestelde behoefte voor een paard op rust (een uur in het zweet werken vraagt nog eens een verdubbeling qua behoefte) zo veel hoger ligt dan wat er in het huidige ruwvoer zit.

Wat je wel kan doen is een mineralenbuffet aanbieden naast het toevoegen van 5g zout/100kg paard.

Mocht je dit ook voor andere mineralen willen doen, wees je er dan van bewust dat veel producten voornamelijk bestaan uit heel veel zout. Het IMMA likstenenbuffet is zo'n voorbeeld:
Als je magnesium wilt bijvoeren, voer je al snel 10g magnesiumoxide (per dag), wat neerkomt op 6g magnesium. Daarvoor moet een paard 200-300g van zo'n zoutblok af likken. Bij de multivitamine steen moet het paard 100g zout likken voor 0.9mg selenium, bij de biotinesteen zelfs een volledige kg voor 50mg biotine per dag, de dosering die bij extra biotine voeren echt nut heeft.

Het is dus altijd een afweging van smakelijkheid (risico op overdosering), benodigde arbeid (risico op onderdosering) en concentratie (zowel onderdosering als overdosering).

Paarden worden in Nederland niet natuurlijk gehouden, onder andere: omdat Nederland nu eenmaal niet de natuurlijke oorsprong van het paard is, omdat per paard zelden meer dan 1ha beschikbaar is in plaats van de 100ha die ze normaal al snel bedekken, omdat de vegetatie niet natuurlijk is (meer productie, minder vezels. Minder divers, zelfs bij een kruidenwei).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:38

Maar kun je die conclusie direct trekken naar aanleiding van dat onderzoek? Want als er in de gebieden waar die grazers liepen geen selenium voorkomt is het logisch dat ze een tekort hebben en kun je niet zomaar stellen dat ze hun eigen behoeftes niet kunnen reguleren als je ze opsluit in een beperkt gebied. Maar als je in dat beperkte gebied nou wel selenium zou aanbieden (en dan niet gemengd in een zoutblok of een zoet mengseltje), zouden ze dan nog steeds een seleniumtekort hebben?

Tuurlijk snap ik dat het aanbieden van zo'n likstenenbuffet of zo'n mineralensteen met een mengsel van allerlei mineralen die jij noemt geen enkel nut heeft behalve dan voor de zoutbehoefte, maar ik bedoel meer de puurdere/natuurlijke vormen van mineralen aanbieden zoals ze bijvoorbeeld bij purehorse of bio-jon adviseren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:52

Ik zou structureel zout extra aanbieden alleen doen op geleide van een rantsoenberekening. Zeker als we het over meerdere eetlepels hebben :wow:
Hoogstens extra door het voer geven op warme dagen of na zware training (zweten). Verder gewoon continu de beschikking over een fijne liksteen. Liefst een liksteen zonder toegevoegd ijzer, aangezien dat in ruwvoer al meer dan voldoende aanwezig is. Je ziet vanzelf dat je paard op neemt wat hij aan zout nodig heeft.

Ik vind de vergelijking met de oostvaardersplassen ook iet wat krom eerlijk gezegd. Dat zijn heel veel dieren op een te klein oppervlak met een arme bodem die mineraal-technisch uit balans is. Dat lijkt mij geen vergelijk met onze gehouden paarden die een doordacht en gebalanceerd rantsoen krijgen. Wat mij betreft bestaat dat uit voldoende goede kwaliteit ruwvoer, grazen en op zijn minst een mineralen balancer en liksteen.