Rotstraal behandelen

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rayoow

Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 11:37

3 week geleden is de hoefsmid geweest.

Helaas iets later als gepland maar nerveus veulen van 350 kg. Moesten we rustig alles leren

Was niet te doen, paard in paniek dus een nieuwe afspraak en met een beetje verdoving en alles lukte!!

Helaas kwamen we oude abcessen tegen en rotstraal in de achterhoeven.
Abcessen eruit gesneden en de stralen zover het kon.

Nu moet ik behandelen met hypozin als ik het goed typ.

De eerste week was het droog en kon hij lekker blijven staan. Hij lier het ook redelijk goed doen!
Helaas met alle regen is het een modderpoel geworden en ik kan hem nergens droog zetten!
Gelukkig staat zijn hooi onder een afdak waar hij droog staat(is betegeld)

Maar hij laat zijn hoeven ook niet meer behandelen.
Als hij ligt en ik doe het goed krijg ik ze net uitgekrabt.

Nu ben ik zelf doodziek en amper kracht in mijn armen wat niet meehelpt.

Iemand nog ideeen wat ik kan proberen?

Hij loopt niet gevoelig, alleen de eerste 2 dagen na het bekappen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:51

Oei, dat is vervelend zeg.

Er minstens een uur voor uittrekken (en wie weet valt het mee). Je hebt weinig kracht nu, dus moet je er of hulp bij halen of met veel geduld blijven proberen en belonen. Dus niet voetje oppakken en als ie al een beetje begint te trekken of duwen maar vasthouden tot ie trapt en je hem niet meer kun houden want “het moet nu eenmaal even.” Daar wordt het in de toekomst natuurlijk ook niet makkelijker van. En geeft ie al geen voetje of gaat ie al gelijk op de loop, dan moet je dus daar mee beginnen. Het is niet anders. Hij zak toch moeten worden geholpen.
Neem er de tijd voor. Voetje vragen. Geeft ie eindelijk zijn voetje of kun je hem zelf makkelijk optillen? Goed zo, beloning verbaal en voetje weer neerzetten en kleine voerbeloning. Dat uitbouwen tot je hem volledig, stuk voor stuk en hoef voor hoef, hebt behandeld. Dat kan je gerust een uur kosten en twee hele penen aan beloningsstukjes. Heb je vanwege je gezondheid tussenpozen nodig dan misschien nog wel meer. Maar goed, misschien weet je dit allemaal wel al en wil je een handig trucje horen. Er zijn ook tegenstanders van voerbeloning, maar sommige paarden werken daar nu eenmaal het best op. Kwestie van consequent belonen en corrigeren.
Geduld is denk ik toch het beste.
Je moet de hoeven nl. eerst schoonmaken voor je ze kunt behandelen en met modder is dat al een ding, met een uit de kluiten gewassen veulen dat niet meewerkt is dat al helemaal een ding.

Vervelende les voor een volgende keer: meer tijd investeren in het veulen ABC zodat je veulen als ie eenmaal uit de kluiten gewassen is ook als ie acute zorg nodig heeft kan worden geholpen zonder allerhande noodgrepen en verdovingen. Komt ie van een fokker die er geen ABC in heeft gestoken? Ook dat had je kunnen weten en dan kún je dus ook met dergelijk achterstallig onderhoud te maken krijgen...
Heel vervelend voor je paard en voor jou. Succes ermee. En excuses als je het als een beetje een belerend toontje ervaart. Voor dit geval heb je daar ook niet zoveel meer aan...

Maar ik denk even met je mee. Hopen dat ie ligt oid is ook niet zo constructief en binnen de kortste keren heeft ie dat door en komt ie overeind zodra ie je ziet of hoort.

Hypozin heb ik wel van gehoord en geloof dat die vaker wordt aangeraden. Ik heb zelf goede ervaringen met Kevin Bacon’s Hoof solution mocht het met dit spul niet lukken (KB wordt in BE geproduceerd). Daar zit een borsteltje aan en brandt niet erg. En bij ergere gevallen wil een smid ook nog wel eens direct kopersulfaatpoeder op de hoefzolen en stralen doen (Kevin Bacon’s is een oplossing daarvan met o.a. azijn). Hopelijk hoeft het niet zover te komen, maar dan moet je dus iig nu doorzetten.
Eventueel kun je ook met een touwtje oefenen. Dat is een wat scherper “verzoek” bij voetje geven, maar houdt je ook iets minder kwetsbaar. Vergeet ook dan niet veel en goed te belonen. Hij snapt nl. niet wat je wilt en dat hetgeen je doet hem zal helpen.

Droog kunnen staan, iig een aantal uren, is erg belangrijk. Die nattigheid is funest voor de stralen en hoeven. Kan ie bij de voerplaats volledig droog staan of in de praktijk meestal alleen voor? Dat zou ook de problemen met achter specifiek kunnen verklaren.
Ik wens je iig veel succes.

khirshanta

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:58

Het enige dat me nú mogelijk lijkt, is er iemand bij vragen die met rust, geduld en discipline voetjes geven bij wil leren. Op dit moment lijkt het me voor jou erg zwaar, en als het dan niet goed lukt, heb ik het idee dat je veulen weleens kan denken 'ah, daar kom ik mooi mee weg!'

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 13:00

Hij kan helemaal droogstaan bij het voeren. Hij staat daar gelukkig meerendeels van de dag nu.
Heb hem pas sinds eind december en sinds toen direct al bezig met zijn hoeven optillen ect.
Ging heel goed!! Maar sinds de hypozin vertikt hij het om ze op te tillen, of lang genoeg. Je kan er met je volledige gewicht aanhangen maar hij vezet niks.

Zal de hypozin branden?

Belonen doe ik door te aaien en praten, ben niet zo happig op voerbeloningen.

Hij komt bij en fokker vandaan en heeft heerlijk veulen mogen zijn maar ook gewoon in de hand geweest.

Hij moet idd nog het een en ander leren en dat doen we met veel geduld. Het is een lieverd waar geen kwaad in zit maar bang voor het onbekende.

Niet elke x als hij ligt dat ik direct met zijn hoeven begin. Vaak lig ik er gewoon en half uur naast.
Wil hem niet leren dat liggen of eten of iets dergelijks een behandeling betekend.

Kevin Bacon’s Hoof solution ga ik eens naar kijken, hoorde ook van egyptische zalf iemand daar ervaring mee?
Laatst bijgewerkt door rayoow op 05-03-19 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 13:02

khirshanta schreef:
Het enige dat me nú mogelijk lijkt, is er iemand bij vragen die met rust, geduld en discipline voetjes geven bij wil leren. Op dit moment lijkt het me voor jou erg zwaar, en als het dan niet goed lukt, heb ik het idee dat je veulen weleens kan denken 'ah, daar kom ik mooi mee weg!'

Ik ken hier helaas amper mensen en ze staan aan huis.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:04

Wat ik bij oudere paarden die geen voeten wilde geven (het niet snapte) doe is het volgende.

De eerste stap is het gewicht van het been dat je wilt oppakken halen. Want een been waar gewicht op leunt kan fysiek niet opgetild worden. Je kunt hiervoor duwen op de schouder. Zodra het gewicht naar het andere been is kan je belonen.

Vanuit hier bouw je langzaam door naar voeten oppakken en behandelen.

Achtervoeten kunnen ook goed op de toon rusten wanneer je bezig bent. Dan alleen altijd een hand op het been houden zodat je de spierspanning kan voelen ( je wil niet onder de hoef komen met je hand.

Ik ben persoonlijk geen fan van voerbeloningen maar het werkt wel goed bij voetjes leren geven.

Ga mee op buiten rit met Dutch Horse trail!
Iedere donderdag een nieuwe video

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:08

In principe doet zinkoxide niet zoveel. Mensen kunnen dat ook op de huid smeren, nl. Het droogt in en werkt tegen bijv. zonnebrand. Of er verder brandende bestanddelen op zitten weet ik niet en het indrogen zal ook niet prettig zijn misschien.
Als het je niet zelf lukt zou ik idd iemand anders vragen. Het zal echt geduld vragen, want met dwang kom je nergens, zeker omdat je dat lichamelijk nu niet kunt en je hem geen negatieve ervaring wilt geven.
Tijd ervoor nemen of een ander die geduld heeft vragen. :j Wachten tot ie gewicht verplaatst, meteen belonen en zo uitbouwen en dan uiteindelijk zul je hm kunnen behandelen en dat steeds herhalen. Telkens verdoven of niet behandelen of wachten tot ie ligt is ook geen doen.
En evt. in overleg een ander middel gebruiken, zoals bijv. Kevin Bacon’s.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:09

Wellicht heb je wat aan deze tip.
Je kunt ook een halstertouw om de koot van het achterbeen doen en dan de voet naar voren halen.
Dat is gemakkelijker voor het paard en veiliger voor jezelf, omdat je dan niet te dichtbij staat.
Vanuit die positie kun je gaan werken aan het gewoon voetjes geven.
Probeer het eens.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:18

Marie111 schreef:
Wellicht heb je wat aan deze tip.
Je kunt ook een halstertouw om de koot van het achterbeen doen en dan de voet naar voren halen.
Dat is gemakkelijker voor het paard en veiliger voor jezelf, omdat je dan niet te dichtbij staat.
Vanuit die positie kun je gaan werken aan het gewoon voetjes geven.
Probeer het eens.

Deze methode werkt soms best bij recalcitrante paarden. Met een paard dat in paniek raakt, en een TS die al weinig kracht heeft en alleen is, lijkt me dit echter geen goed idee... dat is vaker totaal fout gegaan, in het 'beste' geval raakte het paard daarna totaal in paniek als je zijn been maar aankeek, in het slechtste geval een dure dierenartsrekening en een tijdje ziekenhuis bezoek

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:24

Hypozin zou als het goed is, niet moeten branden. Eventueel kan je ook dry feet proberen. Dit is vloeibaar, dus komt ook iets makkelijker bij de kern.
Voor de rest zijn er goede tips gegeven.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 13:28

Ik ga met alle tips aan de gang!
Straks nog klein uurtje werken dan weer met hem bezig!

Halstertouw in zijn been lijkt me bij hem niet handig. 1 van de andere ponys had zijn dekensingel 1x losgehaald en dat was een ramp. Koste 2 week en heel veel geduld voor ik zijn deken weer op of af mocht doen. En nog steeds heel rustig.
Hij moest helaas geschoren worden door te veel luis en openschuren ect.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 16:35

Heeft even geduurd maar hij is weer behandelt *\o/* heb het zelfs kunnen filmen en dan screenshots naar hoefsmid kunnen sturen.
Ziet er al beter uit zegt hij :D
Heb hem in de tuin op het betegeld terras gezet daar is het overal droog en kon die even rondstruinen _O-
Hoop wel dat hij snel weer meewerkt, dit vonden mijn schouders en rug niet zo leuk

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:33

En, heb je hem nog een beetje kunnen behandelen? Fijn dat je een droge behandelplek hebt gevonden.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 21:14

We doen hem om de dag, gister ws het er niet van gekomen maar vandaag deed hij het weer netjes.
Iets jammer dat mijn mini de veransa in loopt en hij dacht dat hij dat ook kon _O-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie