Winderen half pad

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:39

Nielojram schreef:
Hoe serieus neem je je klanten als je dít in de omschrijving zet :

Citaat:
KRACHTVERDELER
Dit niet-Newton materiaal dat wordt gebruikt in de militaire industrie is zeer flexibel en is bijzonder goed in staat kinetische energie op te slaan en te absorberen. Het wordt gebruikt om overtollige energie die wordt opgewekt tijdens het rijden op een paard op te vangen.

Het lijkt wel of ik naar het rtl4 journaal 's morgens kijk, ' Poetin is een hele gemene meneer, hij is de baas van Rusland'

Niet-newton materiaal.....

Lekker aan de prijs deze onderleggers, btw..

Niet newton materiaal bestaat gewoon, en de site is verder stomweg wat houterig in het Nederlands, Duits en Engels vertaald vanuit het Pools. Dat heeft dus niets te maken met journaals die het hebben over dat Poetin een hele gemene meneer is (kijk je niet per ongeluk het Kinderjournaal?). Maar ze nemen blijkbaar alleen klanten serieus die weten wat non newtonian materials zijn. ;)

Ik ben zelf echt mega benieuwd naar deze pad en het kriebelt erg om hem te kopen voor mijn nieuwe zadel. Ik wilde namelijk al een oudere Amerikaanse variant hierop kopen (vermoed dat de Winderen daarop gebaseerd is?), de Six Point Saddle Pad. Voordeel daarvan is dat je daar de vulling helemaal zelf kunt bepalen, bij de Winderen kun je bij 1 type pad alleen de bovenste lagen beïnvloeden. Voordeel van de Winderen is dat die zichzelf blijkbaar op de plek houdt en geen bevestiging nodig heeft aan de D-ringen zodat die vrij blijven voor het dekje.
Ik vind het alleen lastig om in te schatten hoe dik de twee diktes van de Winderen pads in praktijk zijn, en hoe bouncy het materiaal is. Zeker bij de correctievariant waar je zelf nog inlages bij kunt schuiven wil je niet dat het een dikke, instabiele toren wordt, dus ik zou zelf denken aan de dunne variant met ruimte voor inlages, maar misschien is de dikke wel nog comfortabeler.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:53

Dat vond ik ook wel interessant, maar het paard waar het voor bedoeld zou zijn is nog niet onder het zadel, maar wie weet...
Beide diktes bestellen en dan kijken welke het beste ligt is ook wel een duur grapje, dus ik denk er nog even over na.

Het filmpje van ze vind ik erg interessant om te zien, maar de vraag blijft bij zadeldekjes altijd of zo'n test met een vallende kogel wel relevant is voor rijden? Bij rijden is er namelijk tegelijkertijd ook sprake van constante druk tijdens die drukpieken, en de manier waarop die druk geabsorbeerd wordt heeft ook weer effect op het rijden zelf. Als de neerwaartse druk gewoon in de pad verdwijnt en het paard niet bereikt, dan is dat natuurlijk top, maar als die neerwaartse druk van het paard weg wordt gehouden door de druk gewoon weer omhoog terug te kaatsen richting de ruiter dan krijg je het gevoel dat je op een skippybal zit, nogal wiebelig en instabiel. Bij de dikke pads in de filmpjes vroeg ik me af of ze het zadel niet teveel terug omhoog wipten, maar dat weet je natuurlijk pas in praktijk.

xyzutu2

Re: Winderen half pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:00

Nee, Thinline pads bestaan maar uit 1 soort materiaal, hebben geen schoftuitsparing en vaak überhaupt geen ergonomisch gevormde ruggengraatvorm. Winderen pads bestaan uit drie lagen materaal, sowieso uit ander materiaal, hebben een schoftuitsparing en zijn ook niet heel dun, namelijk 10 en 18mm als ik het goed onthouden heb, Thinline Ultra pads zijn dacht ik nog dunner.
In welk opzicht vind je het kopieen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 14:09

Bedankt voor de link, ik weet niets van western zadelpads maar dit was een erg goede uitleg. Ook haar test met die bowlingbal is super interessant, en haar gele superabsorberende pad aan het einde reageert in feite precies zoals de Winderen pad in het Winderen filmpje. Het gaat zo toch wel kriebelen om er eentje te bestellen, en dan waarschijnlijk toch de dikkere...

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:17

Ik zou ook heel graag eentje proberen, maar weet niet of ik voor mijn zadel nou voor die van 1 cm of 18mm moet gaan. Ik heb al een vrij dik gevuld boomloos zadel, dus ik ben bang dat het met 18 mm helemaal zo'n dik pakket wordt. Maar om nou twee testpads voor de volledige prijs te bestellen en dan terug te sturen als het toch niets is vind ik toch wel een risico. Het zijn geen goedkope dingen.

Ik heb er dus nog geen, maar als ik naar de pasvorm kijk op de site dan past de dressuur denk ik eerder onder een springzadel dan een springpad onder een dressuurzadel. Die springpads lijken aan de voorkant boven namelijk nogal sterk teruggesneden, terwijl de voorkant bij de dressuur recht omlaag loopt.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:36

Hmm, eerst kon je de winderen pad een week lang gratis testen dacht ik, nu kan ik dat niet meer terugvinden op de site, dan wordt de gok nog groter...

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:39

Ik heb ook een sedelogic pad gehad en ken het open geweven polyester dat ze erin gebruiken van boomloze zadelpads, en dat spul is best wel bouncy. Druk omlaag wordt door de pad weer omhoog teruggeveerd, wat de ruiter instabieler maakt en de gewichtsverdeling in het zadel eigenlijk ook.
Het idee van de bowlingbaltest met de Winderen pad is dat het laat zien dat het spul daarin non newtonian is; druk omlaag verdwijnt in de pad en wordt niet omhoog teruggeveerd.
Dat is tenminste wat ik ervan begrepen heb, en dat klinkt erg goed. Ik zie een hoop mensen met pads rijden die je flink terug ziet veren in bijvoorbeeld draf tijdens het lichtrijden, zowel bij boomzadels als bij boomloze zadels, dus een pad die dat beter doet is interessant.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:51

Schapenwol heeft toch geen non newtonian eigenschappen?

Memoryfoam/traagschuim is ook in de test te zien en heeft die eigenschappen ook niet, dus waarom/waarin zou dat dan beter zijn dan een non newtonian pad?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:41

Ah, super! _/-\o_
Ik heb gisteravond de hele shop afgezocht, maar kon deze pagina nergens meer vinden. Een paar weken geleden zag je de for rent zadelpads gewoon in de webshop erbij staan bij de verkoop pads maar nu waren ze daar weg. En zie nu de probeer-link heeeeeelemaal onderaan de homepage. 8-)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:05

De ruglengte is bij springen en dressuur vrijwel hetzelfde als ik naar hun tekeningen kijk, alleen heeft de springvariant zo'n naar voren gesneden flap waardoor de totale lengte groter wordt. Ik denk dat het aan de vorm van je zadel ligt welke beter past. Ik heb zelf een veelzijdigheid en die hangt er dus precies tussenin. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:25

Hier circuleren 2 pads, de dunne en de dikke. De dikke is al in gebruik, de dunne is van mij en daar is nog niet mee gereden. Dat is namelijk de correction versie en die is voor mij een dikke domper omdat de 6 correctieinlages niet goed opgesloten liggen in hun vakken, waardoor er in sowieso 2 naden van 2cm zitten tussen de drie inlages aan elke kant, en de middelste inlage zelfs kunnen schuiven in de zakjes zodat de hele pad asymmetrisch wordt:

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik over geprobeerd te mailen met Winderen maar hun klantenservice succcks big time. De eerste reactie was dat die grote kieren en asymmetrie geen productiefout was want zo was het ontworpen, de tweede mail zei dat alle fysio's er tevreden over waren dus dat die kieren en asymmetrie geen probleem waren, en de derde reactie was dat als ik ontevreden was ik zelf vilt kon kopen en dat op maat kon knippen als inlages. Bij een pad van honderden euro's... {:)-:(
Aangezien ik dat pas na die 14 dagen retourperiode zag wilden ze hem ook niet terugnemen, ook al was de pad nooit gebruikt. Lekkere service.

Maar als we dat even vergeten dan is de pad inderdaad precies wat de reclame belooft qua schokdemping. Ik heb hier een stuk of tien (al dan niet boomloze) pads met verschillende soorten natuurlijke en synthetische schokdemping liggen en heb op alle pads een zware glazen bal laten vallen, en je ziet bij elke pad dat die bal nog 4 keer opstuitert terwijl hij bij de Winderen pad nog 1 keer een paar cm omhoog komt en dan direct blijft liggen. De schokdemping is dus echt top.

De dikke pad is ook al gebruikt onder het zadel. Ik heb er zelf niet mee gereden, maar die beviel goed. Hij oogt erg dik, maar laat zich heel goed pletten en geeft de ruiter minder terugstuiter-gevoel met bijvoorbeeld draven. Hij 'plakt' ook goed aan het zadel vast met de stroeve suedekant, maar helaas plakt de synthetisch mesh onderkant minder goed/niet aan het dekje eronder. Dat normale dekje wilde dus onder de Winderen pad door naar achteren schuiven, maar dat zou ook kunnen doordat het zadel mogelijk weer opgevuld moet worden want zonder Winderen pad schoof dat ook alweer wat vaker. Maar de onderkant van het Winderen dekje plakt niet aan het dekje, de pad 'plakt' alleen met suede aan het zadel, dat was wel een teleurstelling voor mij.

Dus dat is een echte review. :)
Het materiaal van de Winderen vulling is in mijn ogen het geld echt waard qua schokdemping en stiller laten liggen van het zadel. De Correction pad heeft niet goed opgesloten inlages dus dat vind ik erg balen voor dit geld. De klantenservice is dom en arrogant. De dikke pad is best dik, dus voor onder een goed passend aangemeten zadel zou ik voor de dunne versie gaan. Ik heb de Winderen pad zelf voor onder een boomloos zadel gekocht omdat ik de vilten inlages wilde gebruiken als drukverdeling bovenop de schokdempende foam eronder, en de losse viltstukken dan ook als shims gebruikt konden worden om de voorkant/achterkant van het zadel op te hogen bij verschillende paarden. Helaas is het daar door die los zittende en asymmetrisch verschuivende stukken vilt in mijn ogen niet veilig voor. Mijn plan is dus nu om voor onder een boomloos zadel gewoon 1 groot stuk vilt direct boven de foam panelen te schuiven, en die pockets daarboven waar je stukjes vilt in kunt stoppen leeg te laten. Voordeel is dat je bij alle versies van de Winderen pad alle onderdelen eruit kunt halen omdat je verschillende kleuren hoezen eromheen moet kunnen doen, dus je hebt ook veel ruimte om die zelf naar eigen inzicht aan te passen, en het is leuk dat je de verschillende foamlagen zoals die in de pad zitten dus ook echt kunt zien.
Wat ik trouwens goed vond om te weten is dat het verschil tussen de dikke en dunne versie niet in die vrij revolutionaire schokdempende laag zit, maar in dat de dikkere pad een dikkere laag foam daaronder heeft die als een soort memoryfoam oneffenheden aan de kant van het paard opheft. Ik wilde wel die schokdemping maar niet de dikte (mijn boomloze zadel is al zo dik met veel lagen foam), dus ben ik voor de dunne gegaan.
Mijn zadelpasser was ook erg enthousiast over het concept want dat kende ze ook al uit de western wereld, geen enkele klachten over dat het foam te traag zou reageren. Wel gaf ze aan dat de aansluiting tussen het rekstof stuk van de schoft en de rugnaad onder het zadel voor drukplekken kan zorgen bij paarden met een erg hoge of lange schoft omdat de naad daar vrij dik is. Op mijn overleden paard had dat inderdaad voor problemen gezorgd, dus die rugvorm is wel iets waar je goed naar moet kijken.

De Winderen stijgbeugels circuleren hier trouwens ook (zelf nog niet gebruikt) maar die bevallen ook erg goed, ze geven een zacht voelbare schokdemping zonder dat ze je terugstuiteren of uit balans brengen en dat schijnt erg prettig te zijn voor rug en knieen.

Natuurlijk mag iedereen Winderen pads te duur vinden, maar als je ze niet geprobeerd hebt of het materiaal niet snapt, dan kun je ze niet echt op waarde schatten. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat internet geen toegevoegde waarde heeft boven een kast met boeken want boeken hebben geen stroom nodig. Klopt, maar dat is niet het punt. ;)
Ik ben dus super enthousiast over het materiaal wat Winderen in de pads stopt en dat is het geld echt waard, over Winderen zelf en de vorm van de correction pad ben ik minder enthousiast. Ik kan niet wachten tot anderen hetzelfde materiaal in pads gaan gebruiken (gebeurt al in de western wereld) en de prijs omlaag gaat. :j

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:41

Geen idee, ik zou het ze vragen als ik jou was?
Er zijn ook genoeg mensen op internet te vinden die de pads zelf gekocht hebben en al langdurig in gebruik hebben, mail die eens?
Aangezien je zo geinteresseerd bent in de pads zou je ze kunnen mailen over dat je dat extra jaar garantie mist?

Ik zelf denk dat ze Winderen pads inderdaad langer dan 1 jaar schokdempend blijven omdat de westernpads die dit materiaal hebben al veel langer in gebruik zijn en het materiaal daar laat zien dat het gewoon zijn eigenschappen behoudt.
Ik heb ook geen enkel probleem met de foam, die is fantastisch. Ik vind alleen de vorm van de Correction versie erg dom gekozen, de klantenservice niet op service gericht, de claim dat het perfect blijft liggen tussen dek en zadel klopt niet want de kant naar het dek is glad, en de pad moet wel echt bij de schoftvorm passen want anders kan je paard onder het zadel een drukking op de doornuitsteeksels krijgen. Mijn bezwaren zijn dus puur praktisch op bepaalde designkeuzes, ik heb geen ideeele bezwaren tegen Winderen, dure paardenproducten of innovatie in general omdat vroeger alles beter was, voor het geval dat dat zo lijkt. ;)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:10

Doordat ik de technische materialen van de pad en de beugels zo goed vind, had ik zelf het idee dat hun bit dus ook wel goed moet zijn en ben daar dus ook erg nieuwsgierig naar. Hetzelfde gedacht als zijn instructeur dus, maar dan de andere kant op :D

Hier was de zadelpasser trouwens ook erg enthousiast over de cellpad. Ik vond hem er erg recht uitzien en vroeg me af of dat de schoft wel volgt, maar dat schijnt in het rijden geen probleem te zijn. Ik vind het zelf wel boeiend klinken dat de foam bij lichaamstemperatuur de eigenschappen krijgt van gel, maar gel is qua schokdemping nogal bouncy dus ik ben benieuwd naar hoe dat in het echt werkt? Het prettige van de Winderen vind ik juist dat hij niet bouncy is.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:18

Was dit je springzadel of je dressuurzadel? En had je de dikke of de dunne pad? Jammer dat hij niet voor jullie werkt, maar wel heel fijn dat je paard dat zo goed aangeeft. +:)+

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:15

Wat het non-newtonian materiaal in praktijk doet in de pad, is dat als je op een pad met normale foam/gel vulling een bowlingbal laat vallen, die bal nog 3 tot 5 keer vrij hoog terugstuitert voor hij stil op de pad blijft liggen. Als je op de Winderen pad met non-newtonian vulling die bal laat vallen, dan stuitert hij nog 1 keer heel laag op en ligt dan meteen stil op de pad. Wat de filmpjes op youtube laten zien gebeurt ook in het echt, ik heb het uitgeprobeerd met mijn dunne pad en zelfs daar werkt het zo.
De theorie over waarom dat fijn is, is dat je bijvoorbeeld tijdens het draven neerkomt in het zadel, je niet door de impact van je eigen gewicht op al dat foam weer terug omhoog gestuiterd wordt, maar je meteen kunt blijven zitten. Dat maakt de ligging van het zadel veel rustiger, het blijft niet doorstuiteren tegen de rug van het paard en de ruiter wordt niet door het foam/de vulling van de kussens steeds weer omhoog geveerd.

Voor mij was dat de reden om voor de Winderen pad te kiezen voor onder mijn boomloze zadel, want boomloze zadels bestaan nou eenmaal al uit dikke pakken foam die van nature vrij bouncy zijn, dus daar wil ik dan niet ook nog een extra bouncy pad onder hebben liggen, dan wordt het helemaal zo'n instabiele foam toren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie