Zet je licht aan!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ibbel

Re: Zet je licht aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:29

Fietsers en wandelaars hebben geen idee dat ze onzichtbaar zijn in het donker. Zelf zien ze nl wel goed omdat ze zich met hun ogen volledig kunnen aanpassen aan de duisternis. In de auto gebeurt dat niet omdat je daar je ogen aanpast aan het licht van je koplampen. Zo lang een campagne dat niet goed uitlegt, zullen fietsers het niet begrijpen ("maar ik zie alles toch prima?")

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:37

Hoe licht of donker het is, is voor een mens ook heel slecht in te schatten. Loop maar eens met een fototoestel naar buiten in de schemering. Je schrikt je rot hoe weinig licht zo'n ding dan meet, hoe lang je belichtingstijd dan moet zijn (of hoe hoog je ISO) bij een open diafragma om er nog wat van te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 07:51

Ik kwam gisterenavond rond half 6 thuis (knap donker al), kwam me een auto tegemoet zonder licht. Ik moest afslaan, en pas na 500 meter na het afslaan had ik door dat die auto zonder licht nu achter me reed. Gewoon onzichtbaar. Was nog een zwarte auto ook. Automobilisten zelf hebben het ook niet door.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:09

Jammer dat er dan geen politiagent in de buurt is: bon voor telefoon gebruiken tijdens fietsen, bon voor zonder licht rijden, bon voor geen richting aangeven. Dat tikt lekker aan en wil dan nog wel eens werken bij zulke meiden...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:06

Tja, maar wel jammer als de Darwin-awardkandidaat dan nog een paar anderen meeneemt in z'n domme actie...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:21

Sjolvir schreef:
En wie is het haasje als je een fierser schept? Juist ja, de automobikist die per definitie schuldig wordt bevonden en ook nog met levenslang trauma zit, en dat vanwege $%# lampje van een euro.....

Niet per definitie schuldig, wel bij wet altijd verantwoordelijk. Dat is een groot verschil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:50

rozebadeend schreef:
Ik heb m'n licht in de auto altijd standaard aan, kan je het ook niet vergeten. Hoeveel moeite is dat?

Er rijden natuurlijk ook nog steeds auto's rond zonder waarschuwingssignaal als je je lichten laat branden. Als je een paar keer bij een auto met een lege accu terug bent gekeerd, is de neiging om je licht aan te doen overdag ook wel weer verdwenen.

Het is overigens best jammer dat niet iedere nieuwe auto uitgerust is met verlichting die automatisch uit gaat. Een heleboel gelukkig wel, we gaan een beetje de Zweedse kant op, maar het mag wat mij betreft hier ook best verplicht worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:52

Aan de andere kant kom ik soms fietsers tegen met een Led-koplamp die zó fel is dat je erdoor wordt verblind. Dat je denkt - als er twee naast elkaar fietsen - wat voor gek heeft groot licht aan, tot je ziet dat ze af en toe dichter bij elkaar en weer verder van elkaar af bewegen. WTF 8)7 :? :))

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie