Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Moderators: Mjetterd, ynskek, Ladybird, Princesj, Mondy, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

maliejane

Re: Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:12

Overerfelijkheid hangt van verschillende dingen af. Als het een ressesief gen is en je opa had het, maar je oma niet, dan is je vader drager maar heeft hij het zelf niet. Als je moeder geen drager is heb je 50% kans drager te zijn. Als je moeder ook drager is heb je 25% kans dat je geen drager bent, 25% kans dat je het hebt en 50% kans dat je zelf drager bent. Als het een dominant gen betreft (lijkt mij onwaarschijnlijk) dan liggen die kansen hoger.

Ik heb geen idee of het gen wat crohn veroorzaakt bekend is. Ikzelf heb colitis ulserosa en dat is een soort zusje van crohn. Wat ik begreep is dat beide erfelijk zijn, maar de kans op het doorgeven van crohn wat groter is dan van colitis. Ook hoor je wel eens dat het een generatie overslaat.

Ikzelf denk dat wanneer je vader geen klachten heeft en het niet in je moederskant van de familie zit je hooguit drager zal zijn. Maar garanties heb je nooit. De kansen die je vond zijn denk ik op landelijk/wereldschaal en zegt denk ik dus niet over de kans van overerven

Hoop dat dit een klein beetje antwoord op je vraag geeft. Ik heb biologie gestudeerd dus weet wel iets van erfelijkheid, maar dus te weinig over genen in relatie tot deze ziekte

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:41

Wel interresant om meer te lezen over crohn en CU specifiek. Ik wist inderdaad dat er weinig bekend was, maar mijn diagnose en vragen zijn inmiddels 10 jaar geleden. Ik heb mij er daarna eigenlijk nooit meer in verdiept, maar blijf hier zeker even volgen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie