Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:17

Volgens mij zijn er geen testen voor. Ik heb er na mijn diagnose naar gevraagd, heb twee dochtertjes, maar volgens mijn arts was het niet erfelijk in de zin dat je kinderen drager zijn. Ik kreeg een informatie folder over Crohn in het algemeen en daar staat het volgende:
Heeft u de ziekte van Crohn gekregen omdat de ziekte 'in de familie' zit en kunt u de ziekte weer doorgeven aan uw kinderen? Het antwoord is ja. Maar hier zijn belangrijke kanttekeningen te maken. Het belangrijkste is dat de kans dat een willekeurig persoon de ziekte van Crohn oploopt heel klein is. In Nederland is de kans ongeveer 10 patienten per 100.000 inwoners per jaar. Het risico bij een ouder met Crohn is 2-5%, dat betekent dus dat 95 tot 98 van de 100 kinderen, waarvan een van de ouders de ziekte van Crohn heeft, de ziekte niet krijgen. Het risico is afhankelijk van de samenstelling van risicogenen, waarvan inmiddels meer dan 150 bekend zijn. Samenvattend is er dus wel 'risico in de familie', maar een betrekkelijk klein deel van het risico op IBD is genetisch bepaald. Omgevingsfactoren spelen een veel belangrijkere rol.
Ik ben overigens de enige in onze familie.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 14-01-20 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Re: Erfelijkheid van de ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:18

Maliejane, in mijn folder staat idd dat de kans iets groter is om Crohn door te geven dan CU.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie