Bang in de maanden september en oktober

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

xPareltje

Bang in de maanden september en oktober

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:04

Hallo Bokkers,

Zoals jullie weten is de maand september weer begonnen en dit houd in: "de maand van de spinnen".

Vorige jaar heb ik in mijn gordijn een zwarte rioolspin zien hangen, uiteindelijk heb ik moeders gebeld en ze is gekomen om hen weg te halen. (Ik woon dus alleen).

Deze 2 maanden vind ik echt heel erg eng. Ik heb dan ook van kinds af aan een spinnenfobie. Nu was ik zojuist aan het stofzuigen en kwam 2 grote tegen en een paar kleintjes. Uiteindelijk allemaal opgezogen (heb er ook nog kattenbakkorrel achteraan opgezogen, dat ze zeker kapot gaan)!

Nu ben ik aan het twijfelen om deze 2 maanden terug naar mijn ouders te gaan, omdat ik echt met angst in mijn appartement zit.

Hebben mensen tips voor me? Ik ben al bekend met de cursussen voor mensen met spinnenfobie, dus deze weet ik al.

Hoe gaan bokkers ermee om die ook een spinnenfobie hebben.

Is er een middel die spinnen weerhoud, waarschijnlijk niet maar valt te proberen haha. :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:24

He get, jij hebt het echt flink te pakken. Ik vind het ook gruwels, maar niet zo heftig als jij. Ik zoek vooral afleiding als ik er weer eentje ben tegengekomen. In jouw geval zou ik wel echt om een doorverwijzing bij de huisarts vragen. Het heeft wel heel veel invloed op je leven en dat is heel rot. Y;(

Renske_W

Re: Bang in de maanden september en oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:29

Hier ook zo'n angsthaas.
Sta bij de kleinste al te gillen.
Ik heb gelukkig wel een vriend die er niet bang van is en mij telkens komt redden. :=

Ik zou ook niet zo goed weten wat te doen als ik alleen zou zijn. :=
Ik durf ze overigens ook niet met de stofzuiger weg te halen. :=
Geen fijne buren die je zouden kunnen helpen?

[KS] [Volg] Olivia x Liz. Wales
Olivia van 't Vöske drachtig van Liz . Wales 21-02-2020
powys(NL)Puzzle - Verkocht
Wedge Gribaldi x Garanco Z1+4 Verkocht naar Noorwegen

Lalidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:31

Als het zo erg is, zou therapie dan niet een betere optie zijn? Je kan toch niet de rest van je leven je verstoppen in deze maanden?

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Before the next breath you need the grace…
….to breathe out [&]

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:32

Renske_W schreef:
Hier ook zo'n angsthaas.
Sta bij de kleinste al te gillen.
Ik heb gelukkig wel een vriend die er niet bang van is en mij telkens komt redden. :=

Ik zou ook niet zo goed weten wat te doen als ik alleen zou zijn. :=
Ik durf ze overigens ook niet met de stofzuiger weg te halen. :=
Geen fijne buren die je zouden kunnen helpen?

Ik durfde ze eerst ook nooit met de stofzuiger weg te halen. Ik heb toen bij de huisarts een soort van kalmeringspillen gekregen en sindsdien durf ik ze wel met de stofzuiger weg te halen.

Mijn buren zijn allebei helaas al een aantal weken op vakantie. Ik geraak meestal ook in paniek als ik er een zie, maar dan denk ik: ''als je nu iemand gaat roepen, dan is die misschien weer weg''. Vandaar dat ik dan toch maar alle moed bij elkaar raap om die stofzuiger te nemen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:33

Jep, laten behandelen. Exposure in vivo (cognitieve gedragstherapie) is zéér doeltreffend. Kun je in 1 á 2 sessies helemaal van je angst af zijn.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:33

Lalidan schreef:
Als het zo erg is, zou therapie dan niet een betere optie zijn? Je kan toch niet de rest van je leven je verstoppen in deze maanden?

Met alle goede bedoelingen vind ik het fijn dat mensen met deze optie komen! Maar voor mensen met een vreselijke fobie is dat echt niet de gemakkelijkste weg om aan te beginnen. Misschien dat ik mij er toch in de toekomst overheen ga zetten, maar voor nu vind ik dat echt nog een behoorlijke stap. Ik ben al blij dat ik het met een stofzuiger durf, want dat is pas sinds ze laatste maanden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:35

Hier ook hartstikke bang en nu twee dagen achter elkaar twee grote in huis gehad. Ik kan niet eens schreeuwen, ik stop gewoon met ademen :+
Gelukkig herkent mijn vriend mijn freeze reactie en haalt ze gelijk weg. September en october zijn ook mij ergste maanden.

[UK] [ART][WIP] Handgemaakt western hoofdstel

Volg mij op mijn reis door de wereld van het leerbewerken https://mymealeather.home.blog/

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:36

Ik denk dat ik ook maar eens een vriend moet gaan zoeken en snel een beetje haha. :+

Lalidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:37

Tuurlijk is het een grote stap, en niet niks. Alle begrip daarvoor. Mijn tip is ook niet bedoelt als 'even een therapietje en klaar is klare'. Want dat is het niet. Maar als je daadwerkelijk overweegt twee maanden niet in je eigen huis te wonen, is het in mijn ogen toch wel echt tijd voor serieuze hulp. Niet makkelijk, niet leuk, wel de enige echte oplossing. :(:)

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019
[&] Before the next breath you need the grace…
….to breathe out [&]

senna21
Sinterklaas
Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:40

xPareltje schreef:
Lalidan schreef:

Met alle goede bedoelingen vind ik het fijn dat mensen met deze optie komen! Maar voor mensen met een vreselijke fobie is dat echt niet de gemakkelijkste weg om aan te beginnen. Misschien dat ik mij er toch in de toekomst overheen ga zetten, maar voor nu vind ik dat echt nog een behoorlijke stap. Ik ben al blij dat ik het met een stofzuiger durf, want dat is pas sinds ze laatste maanden.

Therapie is niet gemakkelijk, maar wel doeltreffend.
Bij een fobie zit de angst in je denkpatronen en niet in de realiteit, wat je met bovenstaande tekst goed laat zien.
Ga in elk geval eens informeren, dat kan sowieso geen kwaad.
Nu zijn je angst gedachten baas over jou.
Sterkte.

Zie Ozosnel door de bomen.
Bokkers, staakt uw wild geraas.
Het heerlijk avondje zal komen,
met een cadeau van Sinterklaas.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:41

Zeker begrip daarvoor. Het nadeel aan spinnenfobie is dat ze op tv vaak laten zien dat ze bange mensen een spin in de hand geven en dat ze daar dan 'doorheen' moeten. Dat is een manier, maar realiseer je wel dat er nog veel meer andere therapievormen zijn.
Deze eerst omschreven vorm kan ik me goed van voorstellen dat je zegt hmmm, laat nog maar even. Weet dus dat er ook heel veel andere, succesvolle methoden zijn.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:46

xPareltje schreef:
Lalidan schreef:

Als je er echt iets aan wilt doen, lijkt dit me wel de beste keuze. Het is misschien een grote stap, maar je elke keer in het najaar verstoppen of zo angstig thuis zitten is ook geen doen voor jezelf.

Go and hug a tree, or a cactus *D

Djali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:47

Herkenbaar!
Ik ben deze tijd ook erg op mijn hoede.

Mij heeft het geholpen om meer te weten te komen over spinnen.

De mannelijke huisspin bijvoorbeeld (onze ergste nachtmerrie) rent in deze tijd door het huis op zoek naar een vrouwtje. Overdag slapen ze, maar rond 22u30 / 23u00 worden ze super actief.

Als je dus overdag een gigantisch exemplaar aantreft op de muur kan je hem makkelijker vangen / doden dan 's avonds.

Ik sluit alvast van zodra het gaat schemeren alle ramen en deuren.

De andere spinnen vormen minder een bedreiging. Buiten zitten nu erg veel kruisspinnen maar die blijven echt gewoon in hun web. Hoogstens gaan ze 's nachts naar een nieuwe en betere plek voor een nieuw web. Maar ze komen niet in je huis (tenzij in de veranda oid), ze lopen er ook niet zo creepy rond.

En wat we het hele jaar door hebben is de trilspin, ook wel een hooiwagen genoemd (wat fout is voor deze binnenhuisspin). Het zijn die super dunne lelijke dingen die je net zo makkelijk als stof kan opzuigen. Zij zijn 's nachts ook actief dus met de stofzuiger weghalen uit de slaapkamerhoeken is de beste remedie. Overdag bewegen ze nooit.

De ergste spinnentijd (paartijd) is volgens mij eerder van eind augustus tot eind september ipv oktober, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. September is zonder twijfel de piekmaand.

Als de mannelijke huisspin gepaard heeft sterft hij vaak. Vandaar dat je soms een lijkje aantreft in de kelder ofzo. Maar als hij het toch overleeft, trekt hij zich een heel jaar terug in een voor ons onzichtbaar hoekje.

Mensen zeggen vaak dat een spin nooit alleen komt, maar altijd per 2. Daar is geen wetenschappelijke verklaring voor dacht ik, maar mij valt het ook echt op. Als je er 1 grote gezien hebt, kan je er binnen de enkele dagen nog een tweede verwachten. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval, en waarschijnlijk ook omdat er daar dan ergens een vruchtbaar vrouwtje zit.

Verder helpt het ook heel veel om naar foto's te blijven kijken. Hoe eng ook :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:52

Renee1991 schreef:
Jep, laten behandelen. Exposure in vivo (cognitieve gedragstherapie) is zéér doeltreffend. Kun je in 1 á 2 sessies helemaal van je angst af zijn.

En na die 2 sessies gewoon stoppen met cognitieve gedragstherapie, angst is noch cognitief, nochm gedrag.

Angst is je overlevingsinstinct en ook zonder al te veel exposure kun je met emdr in hetzelfde tempo resultaten boeken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:55

xPareltje schreef:
Lalidan schreef:

Bij therapie hoeft er niet per se een spin in de buurt te komen hoor!
Tenminste, ik heb het idee dat je daar dan bang voor bent.

Ik denk dat het in jouw geval wel slim is, want je leven wordt flink beïnvloed door je fobie. Zelfs zó dat je overweegt om 2 maanden ergens anders te wonen. Omdat het bij je ouders is, voelt het als een kleine aanpassing, maar denk er eens over na, het is best enorm.
Niets om je voor te schamen hoor, dat zeker niet! Maar wel iets om goed over na te denken.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 19:56

Djali schreef:
Herkenbaar!
Ik ben deze tijd ook erg op mijn hoede.

Mij heeft het geholpen om meer te weten te komen over spinnen.

De mannelijke huisspin bijvoorbeeld (onze ergste nachtmerrie) rent in deze tijd door het huis op zoek naar een vrouwtje. Overdag slapen ze, maar rond 22u30 / 23u00 worden ze super actief.

Als je dus overdag een gigantisch exemplaar aantreft op de muur kan je hem makkelijker vangen / doden dan 's avonds.

Ik sluit alvast van zodra het gaat schemeren alle ramen en deuren.

De andere spinnen vormen minder een bedreiging. Buiten zitten nu erg veel kruisspinnen maar die blijven echt gewoon in hun web. Hoogstens gaan ze 's nachts naar een nieuwe en betere plek voor een nieuw web. Maar ze komen niet in je huis (tenzij in de veranda oid), ze lopen er ook niet zo creepy rond.

En wat we het hele jaar door hebben is de trilspin, ook wel een hooiwagen genoemd (wat fout is voor deze binnenhuisspin). Het zijn die super dunne lelijke dingen die je net zo makkelijk als stof kan opzuigen. Zij zijn 's nachts ook actief dus met de stofzuiger weghalen uit de slaapkamerhoeken is de beste remedie. Overdag bewegen ze nooit.

De ergste spinnentijd (paartijd) is volgens mij eerder van eind augustus tot eind september ipv oktober, maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen. September is zonder twijfel de piekmaand.

Als de mannelijke huisspin gepaard heeft sterft hij vaak. Vandaar dat je soms een lijkje aantreft in de kelder ofzo. Maar als hij het toch overleeft, trekt hij zich een heel jaar terug in een voor ons onzichtbaar hoekje.

Mensen zeggen vaak dat een spin nooit alleen komt, maar altijd per 2. Daar is geen wetenschappelijke verklaring voor dacht ik, maar mij valt het ook echt op. Als je er 1 grote gezien hebt, kan je er binnen de enkele dagen nog een tweede verwachten. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval, en waarschijnlijk ook omdat er daar dan ergens een vruchtbaar vrouwtje zit.

Verder helpt het ook heel veel om naar foto's te blijven kijken. Hoe eng ook :o

Wow dankje! :o Heel erg interessant zeg, ik heb me nooit zo verdiept omdat ik ze eng vind. Ik heb daarstraks inderdaad 2 grote hooiwagens opgezogen en voor derest is de hoekjes en onder de verwarming zaten van die kleinere. Ik hoop dat je gelijkt heb en dat het alleen deze vieze maand is! :D

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:56

Janneke2 schreef:
En na die 2 sessies gewoon stoppen met cognitieve gedragstherapie, angst is noch cognitief, nochm gedrag.

Angst is je overlevingsinstinct

Wauw, wat een gedurfde uitspraak. Mag ik vragen hoe je daar bij komt?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:01

En precies in deze tijd verzint mijn waterleverancier dat ze de meterstanden willen hebben. De meter hangt in de kelder maar no way dat ik die kelder in ga.

Ik heb hiervoor in een appartement gewoond en daar veeeeeeul minder last van spinnen dan in mijn rijtjeshuis.

Fenna

Spekkie

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:02

Renee1991 schreef:
Janneke2 schreef:

Ik snap je reactie en het klinkt nogal bot, maar ik moet zeggen dat een eerdere dergelijke uitspraak van Janneke2 mij (na eerst gefrustreerd erover te zijn) heel goed geholpen heeft. Er zit wel iets in.
Laat ik even helpen door te zeggen dat ze het echt goed bedoelt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:03

Renee1991 schreef:
Janneke2 schreef:

Ja hoor, ik ben hier wat kort door de bocht, en onvolledig geciteerd.

Het volledige citaat:
"Jep, laten behandelen. Exposure in vivo (cognitieve gedragstherapie) is zéér doeltreffend. Kun je in 1 á 2 sessies helemaal van je angst af zijn.

Angst is je overlevingsinstinct en ook zonder al te veel exposure kun je met emdr in hetzelfde tempo resultaten boeken."

Ik ben een verklaard emdr fan, op basis van studie plus ervaring.
Verder qua studie: angst is geen gedachte noch gedrag (er zijn natuurlijk wel handelingen en gedachten die volgen op angst).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-09-19 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:06

Jeetje TS wat heftig! Ik heb zelf een hele erge fobie voor motten en vlinders. Vooral als ze in mn kamer zitten ben ik echt panisch. Kom ook mn kamer niet meer in voordat hij eruit gehaald is door mijn lieve huisgenoten. Moet ook zien dat die dood is. Ben namelijk een keer uit angst flauwgevallen.
Ik scan ook elke ruimte als ik ergens binnenkom of er eentje zit _O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:10

Ts ik snap je compleet en zou ook bij mijn ouders gaan wonen als ik alleen was.

Er bestaan wel allemaal dingen tegen spinnen zo kan je je huis laten insprayen (buitenkant) dat ze geen webben meer kunnen maken. Heb je geluids boxen voor spinnen. Bepaalde planten helpen ook. Azijn (volgens mij) helpt ook als je dat op je vensterbanken etc sprayt. Beetje googelen doet al veel.

Ik slaap onder een klamboe en dat geeft ook veel rust

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 20:11

Maureen95 schreef:
Jeetje TS wat heftig! Ik heb zelf een hele erge fobie voor motten en vlinders. Vooral als ze in mn kamer zitten ben ik echt panisch. Kom ook mn kamer niet meer in voordat hij eruit gehaald is door mijn lieve huisgenoten. Moet ook zien dat die dood is. Ben namelijk een keer uit angst flauwgevallen.
Ik scan ook elke ruimte als ik ergens binnenkom of er eentje zit _O-

Dit herken ik bij mezelf ook! Als ik terug in mijn appartement kom na een avondje eten bij mijn ouders, moet ik ook elk hoekje checken. Ik heb mij zelfs zo gek gemaakt dat ik nu 4x per week stofzuig en dan echt grondig overal :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:12

Idd laten behandelen, je gaat toch niet serieus elk jaar je huis uit vluchten voor spinnen? Met therapie pak je het probleem bij de bron aan en heb je je leven lang profijt van.
Je hoeft niet bij alle therapieën te eindigen met een vogelspin op je hand. Fobieën worden ook behandeld met EMDR. Werkt als een tiet en komt geen spin aan te pas. (Alleen in je gedachten)

[o]