Herkent iemand deze klachten?

Moderators: Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Hanmar, Ladybird

xXxXsasxXxX

Herkent iemand deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 08:26

Hallo allemaal,

Ik weet dat jullie geen dokters zijn, maar ik vraag mij af of mensen dit herkennen.

Een aantal jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met astma. Longfunctietest was niks op te zien, maar de klachten klinken als astma dus het zal wel astma zijn.
Verschillende Puffers gehad en toen was ik uiteindelijk even redelijk stabiel. Dat is nu niet meer het geval. Ik ben nu al bijna 2 maanden constant aan het hoesten, en heb of een loopneus of een verstopte neus. Heb in die 2 maanden tijd 2 keer een week koorts gehad.
Mijn linker amandel is opgezet, en de linkerhelft van mijn tong ook. Ik ben erg benauwd, en vooral de inademing kost mij veel moeite. Ben ook duizelig omdat ik nu steeds tegen hyperventilatie aan zit. Ook ben ik erg moe.
In die 2 maanden heb ik mijn astma Puffers opgehoogd, heb een antibiotica kuur gehad en een prednison kuur. Ook gebruik ik neusspray. Dit is allemaal met onvoldoende effect.

Gister heb ik een longfunctietest gehad, en ook nu was hier niks bijzonders op te zien ondanks mijn klachten. Huisarts heeft dus twijfels of het wel astma is. Wat het dan wel is weet ze niet. Ik ben nu weer doorverwezen naar de longarts, maar daar kan ik pas over 5 weken terecht.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand deze klachten herkent? Ik heb een aantal jaar geleden een allergie test gehad en daar kwamen toen een aantal dingen uit. Onder andere een lichte huisstofallergie. Zou deze allergie verergerd kunnen zijn en dat daar mijn klachten vandaan komen? Of heb je bij een huisstofallergie vooral andere klachten?

Ik hoop dat jullie wat ideeën hebben wat ik dan weer aan de huisarts zou kunnen voorleggen aangezien zij ook voor een raadsel staat.

tengeltje11

Re: Herkent iemand deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:27

Allergie aan iets?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:30

Je rookt(e) niet hoop ik? Dus een paar jaar geleden kwam dat plotseling opzetten die klachten, of ging dat langzaam?

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:32

Ik moet ook gelijk aan een allergie denken. Zorgt bij mij ook voor opgezette klieren in de keel en gevoel van algehele malaise (moe, draaierig, grieperig gevoel) als medicatie onvoldoende werkt. Of zoals een paar weken terug toen er ineens in december al pollen in de lucht zaten. Die koorts kan ik alleen niet zo goed rijmen.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:43

Je zegt dat je amandel opgezet is. Zou het niet beter zijn om je amandelen te laten verwijderen? Van opgezette amandelen kan je ook flink ziek worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:44

Naar de longarts, is verder niks zinnigs over te zeggen.
Als het astma is moet je regelmatig weer goed ingesteld worden op de medicatie.

Heb je het trouwens over een longfunctietest in t ziekenhuis of bij de huisarts?

[o]

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:47

IceQueen schreef:
Je zegt dat je amandel opgezet is. Zou het niet beter zijn om je amandelen te laten verwijderen? Van opgezette amandelen kan je ook flink ziek worden.

Oei! Dan moet het wel echt vreselijk erg chronisch ontstoken zijn, wil het misschien nuttig zijn om ze te laten verwijderen hoor! Ze hebben een belangrijke functie!

When you tear out a man’s tongue, you are not proving him a liar, you’re telling the world that you fear what he might say

https://youtu.be/1JLBXfKDbbI

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:50

Hier is onderzoek noodzakelijk, geen bokker die er een zinnig woord over kan zeggen.

Naar dat je pas over 5 weken terecht kan.

Beterschap, ik weet wat het is.

Edit: typfout

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:52

allergische astma? Dan heb je andere medicatie nodig.

Verder welk pompje gebruik je nu? Als het op poeder basis is, kan je daar ook flink verkeerd op reageren. Dan is overstappen op een ander medicijn handig. Of eventueel een voorzet kamer gebruiken.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:26

Mijn dochter heeft ook astma en het gong de laatste jaren eigenlijk best goed. Maar deze najaar/winter is het echt weer drama, gewoon weer terug bij af.
Puffen leken niets meer te doen, ze bleef vaak benauwd, vreselijke hoestbuien tot bijna spugen aan toe.
Dit is begonnen na een griepje. Nu was vroeger ieder simpel griepje bij haar al snel een longontsteking.
Nu heeft ze er van de huisarts ook andere voor gehad. Nadeel was wel dat deze pas echt gaat werken na 2 weken. Eerder had ze altijd Ventolin, Atrovent, later is Atrovent en flixotide omgezet naar de Qvar en Ventiolin. Atrovent zijn ze niet zo gul mee om die voor te schrijven al werkte deze super.
Nu krijgt ze Duoresp, Sabutamol (vind ik persoonlijk minder qua werking dan de Ventolin) en een aanvullende neusspray (ook op basis van budesonide, ze mag geen griep meer krijgen van de ha).

Nu heeft ze altijd al een verminderde longfunctietest gehad muv van januari 2019 toen was deze verbeterd (maar het ging ook al een tijdje goed).
De kinderlongarts heeft altijd gezegd dat er bij haar een trigger is, maar ze heeft deze nooit uit kunnen sluiten/vinden.
Is getest van allergietesten tot taaislijmziekte.
Persoonlijk vind ik de Duoresp best een zwaar middel voor haar. Ze is net 15 en staat over duidelijk dat het pas mag vanaf 18 jaar (volgens ha en apotheek kan het wel)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 09:56

Pocca_locca ik rook inderdaad niet. Mijn vriend rookt wel, maar niet in mijn buurt.
Ik had elke winter dat ik een paar weken tot maanden aan het hoesten was. Daar is het mee begonnen. Elk jaar weer naar de huisarts gegaan en uiteindelijk zeiden ze dat het astma was, ook al waren de onderzoeken dus wel in orde.

IceQueen ik heb zo nu en dan last van opgezette amandelen. Maar dat is vooral als ik heel erg verkouden ben of ziek ben. Anders heb ik er geen last van.

Verootjoo klopt, alleen hebben ze dus allemaal twijfels of het wel astma is. Afspraak met de longarts staat al gepland maar aangezien dat nog 5 weken duurt wilde ik even verder kijken of mensen dit herkennen omdat ik dus eventueel ook in een andere richting moet denken.
Ik heb nu een longfunctietest bij de huisarts gehad, maar heb er ook al meerdere bij de longarts gehad. Ook andere testen daar gehad. Ook daar kwam niks geks uit.

StonedRomy ik heb nu een ventolin discus. En ik gebruik salmeterol/fluticasonpropionaat en ipratropiumbromide met voorzetkamer.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:27

Pocca_Locca schreef:
IceQueen schreef:

Oei! Dan moet het wel echt vreselijk erg chronisch ontstoken zijn, wil het misschien nuttig zijn om ze te laten verwijderen hoor! Ze hebben een belangrijke functie!

Volgens mij valt die functie wel mee, ze worden regelmatig verwijderd bij mensen.
Ik heb mijn amandelen 10 jaar geleden laten verwijderen en de beste keuze ooit, ik had zo vaak last van allerlei kwaaltjes die verdwenen na het verwijderen.
Je zou ook een doorverwijzing naar de kno arts kunnen vragen, lijkt me ook een goede stap.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:29

kiki1976 schreef:
Nu krijgt ze Duoresp, Sabutamol (vind ik persoonlijk minder qua werking dan de Ventolin) en een aanvullende neusspray (ook op basis van budesonide, ze mag geen griep meer krijgen van de ha).

ventolin = salbutamol. Salbutamol is de stofnaam en ventolin de merknaam.

@TS; ik zou contact opnemen met de huisarts en vragen of er eerder actie mogelijk is.

Hoe is je huis verder, wat voor bank heb je? Heb je vloerbedekking? gordijnen? Wat voor beddengoed (synthetisch dekbed/kussen, anti-allergie matras).
Dagelijks je huis luchten (slaapkamerraam open, beddengoed van je bed af en luchten, beddengoed regelmatig wassen (op 60 graden, bij voorkeur op allergie programma) beneden een uurtje ventileren door bv de achterdeur even lekker open, zeker tijdens of na stofzuigen, regelmatig dweilen), ter overbrugging zou ik hier zeker mee beginnen als je dit nog niet doet.

Bij dit soort klachten is saneren vaak al heel effectief, mijn zoon heeft huisstofmijt allergie, heeft nu dus speciaal beddengoed, geen vloerbedekking, overdag ramen boven open, huis luchten en nu bijna geen klachten.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:31

In de koude periode zijn mensen veel meer binnen dus dat kan een logische verklaring voor toename van de klachten zijn. Is jullie huis ingericht op astma/huisstofmijt vrij ? En kom je ook nu genoeg buiten? (Niet dat je klachten daar door ontstaan maar misschien wel verergeren ) sterkte, lijkt mij heel vermoeiend.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 11:05

Polly schreef:
kiki1976 schreef:

ventolin = salbutamol. Salbutamol is de stofnaam en ventolin de merknaam.

@TS; ik zou contact opnemen met de huisarts en vragen of er eerder actie mogelijk is.

Hoe is je huis verder, wat voor bank heb je? Heb je vloerbedekking? gordijnen? Wat voor beddengoed (synthetisch dekbed/kussen, anti-allergie matras).
Dagelijks je huis luchten (slaapkamerraam open, beddengoed van je bed af en luchten, beddengoed regelmatig wassen (op 60 graden, bij voorkeur op allergie programma) beneden een uurtje ventileren door bv de achterdeur even lekker open, zeker tijdens of na stofzuigen, regelmatig dweilen), ter overbrugging zou ik hier zeker mee beginnen als je dit nog niet doet.

Bij dit soort klachten is saneren vaak al heel effectief, mijn zoon heeft huisstofmijt allergie, heeft nu dus speciaal beddengoed, geen vloerbedekking, overdag ramen boven open, huis luchten en nu bijna geen klachten.

Ik heb een stoffen bank, we hebben overal laminaat. We hebben beneden wel een vloerkleed liggen, maar deze is heel kortharig. Beneden hebben we rolgordijnen, boven hebben we gewone gordijnen. Er wordt elke dag of om de dag stofgezogen.
Ik heb geen speciaal kussen, dekbed en matras. Is ook wel een goede om daar even naar te kijken. Maakt dat veel verschil?
Het huis luchten kan ik ook wel meer doen. Dat gebeurt nu te weinig.
Bedankt voor de tips! Ga daar zeker even naar kijken!

Bigone ben daar niet zo heel erg mee bezig geweest maar als ik het bericht van Polly lees dan is daar nog wel winst in te behalen. Ga daar dus even naar kijken. Ik heb een hond dus ik kom sowieso wel geregeld buiten. Buiten heb ik echt ook last. Vooral de overgang van warm naar koud en andersom heb ik erg last van.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:13

Heeft de prednison iets geholpen?

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:15

@Polly dat weet ik. Maar mijn dochter merkt goed verschil wanneer de de sabutamol neemt tegenover de Ventolin. Wel zijn de hulpstoffen anders en komt daar wellicht het merkbare verschil uit voort

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-20 11:18

Gianti door de prednison zakte de koorts wel, maar verder heeft het weinig geholpen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:27

xXxXsasxXxX schreef:
Gianti door de prednison zakte de koorts wel, maar verder heeft het weinig geholpen.

Hmm bij een allergische oorzaak zou je verwachten dat prednison ook de klachten verminderd

Lipicas te koop, weinig gebruikt
, extra smal, maat 37!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:14

kiki1976 schreef:
@Polly dat weet ik. Maar mijn dochter merkt goed verschil wanneer de de sabutamol neemt tegenover de Ventolin. Wel zijn de hulpstoffen anders en komt daar wellicht het merkbare verschil uit voort

Van welke fabrikant heeft ze de salbutamol? Ik hoor veel klachten over Sandoz, ook dat longartsen niet willen dat hun patiënten deze gebruiken en wij hebben deze ook helemaal niet meer in de apotheek. Van PCH/Teva geeft veel beter effect.

Dr. Robert Romano (ER): ...And if wishes were horses, we'd be knee-deep in crap.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:30

xXxXsasxXxX schreef:
Ik heb een stoffen bank, we hebben overal laminaat. We hebben beneden wel een vloerkleed liggen, maar deze is heel kortharig. Beneden hebben we rolgordijnen, boven hebben we gewone gordijnen. Er wordt elke dag of om de dag stofgezogen.
Ik heb geen speciaal kussen, dekbed en matras. Is ook wel een goede om daar even naar te kijken. Maakt dat veel verschil?
Het huis luchten kan ik ook wel meer doen. Dat gebeurt nu te weinig.
Bedankt voor de tips! Ga daar zeker even naar kijken!

Ik heb in de eerste instantie een anti-allergie hoes gehaald bij de thuiszorg winkel, daar overheen een waterdichte molton van de Hema.
Kussen met twee kussenslopen en wel een nieuw synthetisch dekbed. Dat deed al een heleboel, vorig jaar zijn we verhuisd en toen ook een nieuw matras. Samen met het luchten en wekelijks nat schoonmaken heeft de klachten doen reduceren tot nihil. Alleen bij een verkoudheid gebruik ik weleens wat salbutamol.
Ter vergelijking: tot hij zo benauwd was dat we uiteindelijk in het ziekenhuis belandden heeft hij elke nacht gehoest en niet een beetje maar nachten lang en uren achter elkaar. En alleen snachts dus kwam je overdag bij de dokter was er niks aan de hand.

Als we elders slapen (hotel, vakantie) neem ik de anti-allergie hoes mee en z'n eigen kussen, dan ook weinig klachten.
Een enkele keer als hij bij ons in bed ligt hoest hij wel wat maar wij hebben dan ook nog geen synthetisch dekbed op ons bed (komt nog wel).
Deze maand word ook onze nieuwe bank geleverd.
Deze tips kreeg ik indertijd van de longverpleegkundige die thuis kwam nadat onze zoon de diagnose huisstofmijt allergie had gehad (nadat hij dus het oude bed van mijn vriend had gekregen incl dekbed en matras, klachten waren helaas wel zo heftig dat hij met gillende sirenes naar het ziekenhuis is vervoerd).
We konden ook niet alles in 1x aanpassen, dus eerst slaapkamer en nu dan uiteindelijk ook de bank. In de tussentijd wel plaids op de bank gehad die dan wel weer wekelijkse was in gingen.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:55

TS ben je getest op Pfeiffer? Dikke amandelen, koorts, moe etc kunnen ook symptomen zijn van Pfeiffer.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:21

Mijn dochter had deze klachten van melkproducten,die liet ze staan en toen gingen de klachten weg.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 07:05

Pocca_Locca schreef:

Onzin. Ik heb ze al 35 jaar niet meer en met mij nog heel veel mensen. Erin laten bij klachten is veel erger

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 08:48

Nou vroeger gingen amandelen er standaard uit, ik heb ze al vanaf mijn 3 niet meer, dus bijna 40 jaar. Kan prima zonder. Klieren in mijn nek zetten trouwens evengoed op bij allergische reactie dus volgens mij kan het ook weer terug groeien.