Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ayasha
Blogger

Re: Nog meer mensen met neurologische schade die rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:10

Hier iemand met flink hersenletsel waardoor ik oa een hemiplegie heb, spastisiteit links en geen fijne motoriek. Ook nauwelijks gevoel in mijn hand, verstoord gevoel in mijn linkerbeen maar dat valt voor mij "minder op" tov mijn hand. Flink krachtverlies in zowel arm als been links. :) (genoeg dat het te zien is in mijn spieren opbouw ondanks trainen en dat ik een enorm verschil in ringmaat heb in mijn vingers links tov rechts. Iets waarvan ik nooit wist dat dat een opvallend iets was tot we trouwringen gingen passen en de meneer die de ringmaten nam spontaan vroeg of ik krachtverlies had links. :+ )

Ik heb eigen paarden waardoor ik meer oplossingen kan toepassen. Ik weet niet in welke mate die toepasbaar zijn op manege paarden. Heel veel mensen op bv wedstrijd weten niet af van mijn letsel en de gevolgen. Mijn trainer echter, weet dat wel. Hij is nl. degene die mee oplossingen zoekt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 13:27

Mijn eigen paarden zijn ten eerste extreem gevoelig op de hulpen. Mijn man wilde overlaatst ons jonge paard eens voelen en die kent niks anders dan mij want die heb ik zelf in gereden. Mijn man is echt niet bruut kwa hulpen. Maar zodra hij ging zitten trok ze haar kont onder zich in met de staart stijf tegen de billen en stond ze verstard "achter" zich te kijken voor zover dat ging. Ze snapte er helemaal niks van. Mijn onderbenen zijn vaak van de flanken af. Ik gebruik mijn onderbenen amper. Ik rijd vnl met mijn bovenbeenspieren omdat ik daar veel minder kracht- en coördinatie verlies heb. Ik kan daar nl een stukje compenseren via mijn buikspieren/bekken. Maar als je dus op mijn paarden je kuiten er om heen legt zoals veel ruiters doen dan hebben ze geen flauw ide meer wat je wil. :')

Verder kennen beide paarden een aangepaste vorm van neck-reining. Ik voel weinig tot niks in mijn linkerhand en heb geen fijne motoriek. Wendingen, stelling en buiging wordt dus grotendeels via neck reining gevraagd. Zodra ik mijn kuit mee "aan leg" (tegen de flanken rusten ipv er van af.) moeten ze ook opzij. :j Dat zijn dus de zijgangen dan. (je snapt dus waarom ze er weinig van begrijpen als je beide kuiten aan legt. :') )

Ik heb over het algemeen een wat bredere handhouding daardoor. Handen bij elkaar komt voor mijn paarden op hetzelfde neer als een ophouding. Ik kan met links geen echte ophoudingen geven om de simpele reden dat ik niets voel. Ik weet dus niet wanneer ik effectief een ophouding geef. Als ik mijn linkerhand tegen mijn rechterhand voel, weet ik echter wél dat mijn handen bij elkaar staan. :j Dus handen bij elkaar zetten kan wel. Rechts kan op die manier dan dus "voelen" voor links zonder dat ik tegenstrijdige hulpen geef.

Verder zijn mijn paarden heel erg op zithulpen gereden. :) Overgangen terug rijd ik op zit net als overgangen voorwaarts. Bij de appuyementen verleg ik mijn gewicht ook een beetje (dat is het verschil tussen wijken en appuyementen dan voor mijn paarden.)

Denk dat ik ze daarmee grotendeels heb. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-10-19 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie