Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Moderators: RianneH, Lous, Neonlight, balance, Melissa0304

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:08

meisje schreef:
Ik heb netjes geantwoord, dat ik het afwacht en dat ik dus ook beeld materiaal ervan heb.

Ik zou gelijk het beeldmateriaal meesturen.

Er zal nu waarschijnlijk een intern gesprek komen en dan is de verwachting wel dat de da een ander beeld schets en ja dan ben jij de overdreven reagerende eigenaar.

Stuur je gelijk het beeldmateriaal erbij, kunnen ze dat in het gesprek gebruiken en dan is die discussie gelijk van de baan.

Nynkster

Re: Wat ik nu heb meegemaakt in een paardenkliniek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:20

zo wat asociaal!!! ik zou daar echt niet blij mee zijn.
ben benieuwd wat voor staartje dit krijgt, en ook wel welke kliniek dit is

Welsh Mountain pony's <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:39

Dat is een kliniek waar ze mij niet meer zouden zien. Zelfs mijn vorige merrie werd niet zo behandeld en die was ECHT gevaarlijk. Voor mij poeslief maar als ze een DA rook, ging er een knop om. Ter illustratie: een ontstoken beenwond grondig schoonmaken wat een doorsnee paard met een lichte verdoving toelaat, daar moest zij uiteindelijk onder volledige narcose gebracht worden omdat ondanks opvoelbox, praam en genoeg sedatie om een Shire compleet neer te leggen de arts niet eens in de buurt kon komen zonder het risico te nemen op de SEH terecht te komen.

Ze heeft 2 operaties gehad in 2 verschillende klinieken en is altijd respectvol behandeld, ondanks dat ze voor elke arts een nachtmerrie was (waar ik hun op voorhand wel voor waarschuwde uiteraard)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:44

Jezus, wat een verhaal... Ze zijn dus niet enkel incompetent in de kliniek in België :n Maar daar ging het over hun vak niet kunnen, gelukkig geen agressie voor zover ik daar was.

Het komt me ook vreemd voor dat ze dat 'voor hun eigen veiligheid' zouden doen. Over laatst werd mijn merrie behandeld met acupressuur en vroeg de arts eerst het verhaal. Dan heb ik ook gezegd wanneer mijn merrie precies agressief ging reageren omdat je het zag aankomen en ik mijn paard ook gewoon kende. Ze had pijn, dus zodra je aan de buik kwam gingen de oren opzij, spande ze haar hals op. Als je dat al zag kon je gewoon vroegtijdig afblokken of kon iemand haar hoofd vasthouden, of moest je gewoon stoppen met drukken op haar maag. Lijkt mij dat er altijd een communicatie moet zijn langs twee wegen, en TS heeft dat wel gedaan, lijkt mij zo. Ze werd gewoon niet geloofd.

Ik kan er best inkomen dat sommige eigenaren hun 'troeteldieren' verkeerd inschatten, maar om er gewoon maar van uit te gaan dat de eigenaar niets van de reacties van het dier afweet...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 08:54

Wat raar dat je uberhaupt in de buik trapt, dat mensen hier het ook vergoeilijken dat in de buik getrapt wordt. :? Heel bijzonder.
Je kan een paard op zoveel meer manieren corrigeren dan in de organen trappen lijkt me, is echt niet de manier. En een smid die dat al bij voorbaat doet moet gewoon met zijn werk stoppen, wat is dat nou toch. Ja je loopt risico maar je kiest voor dat beroep. Daar horen ook wel andere vaardigheden bij dan alleen goed bekappen en beslaan. Dierenarts idem. Je hoeft het licht niet uit je ogen te laten slaan uiteraard maar je gaat toch niet in de buik schoppen? 8)7

princequillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:06

Afgezien van het feit dat een paard in de buik trappen not done is, vond ik het ook zeer apart dat de assistente TS blijkbaar kan en mag vertellen dat ze hoopt dat ze voor haar hoofd getrapt wordt omdat ze het zelf wilde doen. Zo'n opmerking maak je toch sowieso niet tegen een cliënt?

Lieve papa, ik mis je zo erg. Rust zacht. 1.8.1954 - 7.2.2016 †
Dempsy Donna (Kooihûster Teake x Downland Folklore x Naivnyi)
Bronski Beat (s. UB40)
#LaniNation ♥

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 10:14

Pauline schreef:
Wat raar dat je uberhaupt in de buik trapt, dat mensen hier het ook vergoeilijken dat in de buik getrapt wordt. :? Heel bijzonder.
Je kan een paard op zoveel meer manieren corrigeren dan in de organen trappen lijkt me, is echt niet de manier. En een smid die dat al bij voorbaat doet moet gewoon met zijn werk stoppen, wat is dat nou toch. Ja je loopt risico maar je kiest voor dat beroep. Daar horen ook wel andere vaardigheden bij dan alleen goed bekappen en beslaan. Dierenarts idem. Je hoeft het licht niet uit je ogen te laten slaan uiteraard maar je gaat toch niet in de buik schoppen? 8)7

Ik vraag me zelfs af of een paard geen inwendige bloeding of zo zou kunnen krijgen als hij in zijn buik wordt geschopt? Ik zie namelijk wel vaker dat mensen dat doen, ook wel bij hun eigen paard.En stalpersoneel ook. Echt schande vind ik het.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-20 11:48

Ik vind het dus ook totaal niet kunnen in de buik trappen, doe deze dingen zelf niet.
Vind ook jammer is al stressvol dagje voor me paard. Dan behandelen ze je paard ook nog zo en ben niet veel wijzer geworden. Maar wacht het allemaal wel af.

Ben wel blij ik het op video heb en dat je dus kan zien dat de assistente echt ongeïnteresseerd dat paard vast hield met 1 hand in haar zak en dat me paard echt alleen met haar been trok. En ook echt bij 1 keer been trekken meteen trap in der buik krijgt.

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:12

Hier blijft dan nog mijn vraag of een paard lichamelijke schade kan krijgen door dat getrap in de buik.Weet iemand dat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:14

Uiteraard kan dat, alleen is het niet zichtbaar als een paard een blauwe plek heeft.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:58

Een paar jaar terug hielp ik een man met de verzorging van zijn pony's en de verkoop. Onze eigen smid kwam en die besloeg een pony. Volgende dag kon ze niet meer lopen, dus naar de hoefsmid toegegaan en de ijzers laten verwijderen. Pony trok op een punt haar been terug omdat ze veel pijn had. Hij sneed toen zijn duim aan haar ijzer. Hij heeft zijn vinger verbonden en is teruggekomen om helemaal los te gaan. Die pony is met volle kracht van een sterkte jonge man getrapt. Hij was altijd al wat schopperig maar dit had ik nog nooit gezien. Toen ik besloten om niet meer terug te komen bij hem. De kopers van belden me in paniek op dat ze bang waren dat de pony rhino had. Ik heb de dierenarts laten komen ( ook omdat mijn pony nog in die groep liep ) en die vertelde dat de pony dus idd veel te kort bekapt was en aan kant helemaal gezwollen was en ze haar buik helemaal aanspande en daardoor helemaal wankel en wiebelig was. Ze was vreselijk mishandeld door die smid. Hij heeft nooit meer iets laten horen. Hij is nog wel steeds hoefsmid.

Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:08

Ik hen ook smid gehad waarbij mijn paard altijd vervelend was en slecht stil kon staan. Hoefsmid deedt niks verkeerd. Geswitch van hoefsmid en bij deze blijft ze wel rustig staan. Mogelijk straalt deze smid meer rust uit.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:39

Mijn nieuwe smid zei ook ; als ik ze de hele dag zo heb, dan wordt ik heel gelukkig. Mijn vorige smid vond mijn pony lastig en ook de oude pony. De jonge was gewoon onzeker en ging tegen leunen, tegen de muur aan en ze was rustig, maar hij wou het niet belonen en haar makkelijk maken. Onze oude ruin was stijf en deze smid laat zijn been ietsje lager. Beetje meedenken en dan zijn mijn paarden super makkelijk.

Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:46

_AAASCHAAA_ schreef:
Een paar jaar terug hielp ik een man met de verzorging van zijn pony's en de verkoop. Onze eigen smid kwam en die besloeg een pony. Volgende dag kon ze niet meer lopen, dus naar de hoefsmid toegegaan en de ijzers laten verwijderen. Pony trok op een punt haar been terug omdat ze veel pijn had. Hij sneed toen zijn duim aan haar ijzer. Hij heeft zijn vinger verbonden en is teruggekomen om helemaal los te gaan. Die pony is met volle kracht van een sterkte jonge man getrapt. Hij was altijd al wat schopperig maar dit had ik nog nooit gezien. Toen ik besloten om niet meer terug te komen bij hem. De kopers van belden me in paniek op dat ze bang waren dat de pony rhino had. Ik heb de dierenarts laten komen ( ook omdat mijn pony nog in die groep liep ) en die vertelde dat de pony dus idd veel te kort bekapt was en aan kant helemaal gezwollen was en ze haar buik helemaal aanspande en daardoor helemaal wankel en wiebelig was. Ze was vreselijk mishandeld door die smid. Hij heeft nooit meer iets laten horen. Hij is nog wel steeds hoefsmid.

Ik begrijp nu des te meer hoe twee paarden die ik ken zo'n gigantisch groot trauma voor hoefsmeden hebben gekregen... :\

On topic: toen ik de openingspost las, zag ik meteen al die stalheksen voor me ( stalhulpen ) die ik in de loop der jaren heb zien rondlopen in sommige maneges. Hup schoppen, want het is toch maar een luie Haf, hup, schoppen want paard tilt been op (terwijl paard een bepaalde volgorde van benen optillen gewend is, en daar heel braaf op antecipeert).
Hup stilstaan beest, je moet ingevlochten worden, mep!

Dat een dierenarts een gevaarlijk beroep heeft, ja, maar als je op een lompe manier paarden gaat lopen schoppen, kon dat beroep wel eens onnodig nóg gevaarlijker worden, want paarden onthouden vervelende situaties akelig goed... en bij het verkeerde paard krijg je dat geheid een keer terug.

If life gives you melons you might be dyslectic.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:49

Zowiezo altijd zelf je paard vast blijven houden en begeleidden tijdens onderzoeken van een arts. Nooit een assistent laten vast houden. Paard is al wat gestresst door dierenarts/kliniek bezoek en als er dan ook nog een vreemde de leiding over neemt is het helemaal k*t.
Zelf vast houden en als ze daar wat van zeggen dan zeg je doei, ga wel naar een andere kliniek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:50

Blussem schreef:
Ik hen ook smid gehad waarbij mijn paard altijd vervelend was en slecht stil kon staan. Hoefsmid deedt niks verkeerd. Geswitch van hoefsmid en bij deze blijft ze wel rustig staan. Mogelijk straalt deze smid meer rust uit.

Dat kan heel goed. De beste hoefsmeden (en dierenartsen) zijn de rustige mensen, niet de driftkikkers. Paarden hebben heel goed door wat voor persoon je bent. Vergelijk het met zebra's: dag in dag uit leven ze in een gebied waar ook leeuwen voorkomen, maar meestal blijven ze rustig daaronder. Totdat de leeuwen hongerig worden en willen gaan jagen, dan breekt de onrust uit bij de leeuwen, en daarmee ook bij de zebra's.

If life gives you melons you might be dyslectic.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:52

anjali schreef:
Hier blijft dan nog mijn vraag of een paard lichamelijke schade kan krijgen door dat getrap in de buik.Weet iemand dat?

Dat zal best mee vallen. een mensen trap komt lang niet zo hard aan als een trap van een ander paard en dat gebeurt tenslotte ook vaak genoeg op een wei
Ik zou daar niet zo een drama van maken.

Marije_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:57

Popstra schreef:
anjali schreef:

Dat zal best mee vallen. een mensen trap komt lang niet zo hard aan als een trap van een ander paard en dat gebeurt tenslotte ook vaak genoeg op een wei

Daar vergis je je in. Als een kerel van 2 meter een trap geeft aan een pony, dan kun je er wel van uit gaan dat die pony dat echtwel heel goed voelt. En daar kan schade van onstaan.

Ik geef mn paard alleen een corrigerend knietje wanneer dat nodig is. Ook andere pony's en paarden trouwens, maar dat voelen ze meer niet, zit geen kracht achter.

Corazon ❤️ 5 y/o

Instagram
MHU Fotografie

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:01

Popstra schreef:
anjali schreef:

Ook als het in het land gebeurt word ik er niet happy van en kan het schade aanrichten. En dan zijn het dieren bij elkaar. Dat vind ik wat anders dan een persoon die zijn frustraties afreageerd

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:03

Seltje schreef:
Ik vind het redelijk dubbel, I know, trappen is not done...

Maar ik heb een tijd meegelopen met mijn dierenarts, wat kunnen de op het eerste zicht brave paarden lelijk uit de hoek komen als je bij de achterbenen bezig bent. Mijn dierenarts gaf dan altijd een waarschuwend geluid, maar als het paard dan doorging was het ook voor mijn dierenarts eigen leven eerst en maken dat ze bij dat been weg kwam.

Zo heb ik ook mijn doodbrave merrie mijn vaste smid eens zien neertrappen toen een steekbeest op de verkeerde plaats en verkeerde tijd de merrie irriteerde. Die smid is daar ook een paar dagen van arbeidsonbekwaam geweest, dat wil je gewoon als smid/dierenarts niet meemaken... Dus ik snap wel dat een dierenarts het voor zichzelf veilig wilt houden, maar agressief worden lijkt mij niet de oplossing.

Dit dus.

Hoewel ik best zachtaardig ben met mijn paarden kan ik ook een schop uitdelen als er een achterbeen langs vliegt. Met mijn hak (achterlangs) of met de platte voet onderlangs.

Een rot schop hoeft niemand mijn paard zomaar te geven maar een flinke por als het gaat over je veiligheid kan bij mij dan weer prima. Maar dat is dus nogal open voor interpretatie.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:05

Als het bij 1 schop terug blijft, heb ik er nog niet eens zo veel problemen mee. Soms vragen de omstandigheden daarom. Maar helemaal los gaan uit frustratie, nee, dan grijp ik je bij je oor en zet je eigenhandig van het erf. Of, als het op de kliniek gebeurt, dan ben ik daar wel klaar.

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
"Keep Buggering On" "Under a cherry tree there are no strangers"
W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019 Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 10:39

Popstra schreef:
anjali schreef:

Goh, lijnrecht kan je dit niet doortrekken natuurlijk. Er zijn heel wat variabelen:
1. een paard kan namelijk ook gewoon lichamelijke gevolgen ondervinden van een trap (blauwe plekken, kleine verdikkingen die wegtrekken nog voor de eigenaar er is etc. tot de meer ernstigere die wel zichtbaar zijn)
2. een paard wordt zeer zelden door een ander paard met volle kracht recht in de buikstreek geraakt.
3. paarden op weilanden staan los en kunnen bewegen om klappen op te vangen, te vermijden of op een "betere plek" te laten neerkomen.

Een vastgebonden paard dat geen kant op kan en een voet die met de tenen naar voren recht naar de buikstreek mikt, is dan toch nog iets anders. Of je pijn hebt of niet, hangt niet alleen van kracht af. Alleen zal het paard het je niet vertellen. Wie weet is er inderdaad wel een orgaan licht gekwetst, zo lang het niet ernstig is zal het paard geen symptomen vertonen en zal het ook wel snel weer genezen. Maar feit is in dat geval dan dat het dier nodeloos gekwetst geweest is, door een persoon opgeleid om dieren te helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:27

Ach ja, we waren er niet bij he!?
Wat de TS hard vind vinden wij mss wel mee vallen. De een is wat gewend de ander niet en dat geld ook voor aanpak bij paarden.

als je in een velletje op de hals knijpen al erg vind....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:30

Ik mag hopen dat een schop in de buikstreek nooit 'gewend' wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:34

Hoop het ook