Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:59

DeMolenhoek schreef:
Scheren sommigen van jullie ook zelf jullie schapen? Hier blijven wij maar wachten op meerdere scheerders, maar blijkbaar zijn 3 schapen niet interessant genoeg om te doen... Vanavond ga ik dus mijn eigen machine gaan aankopen en het zelf proberen na het zien van meerdere youtubefilmpjes

De mijne horen geplukt te kunnen worden, maar dat gaat niet bij allemaal even goed. Volgende ram die er op gaat wordt Soay, dan maar kruising, maar die raseigenschap is voor mij te belangrijk om 100% shetland te fokken als dat kennelijk geen goed selectiekriterium meer is ivm standaard scheren (begrijpelijk met wat meer dieren, maar voor mij niet leuk).

Let op bij scheren/knippen dat je de huid strak trekt en van de wol afblijft. Je gaat net zo makkelijk door wol als vel heen met een scherp apparaat/schaar en scherp is noodzakelijk.

En zeker met dit weer, of paar dagen ophokken of heel goed opletten (dikste opzetstuk als je die hebt) dat je een laagje wol laat staan als bescherming tegen de zon. Anders verbrand de huid er onder alsnog.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:07

DeMolenhoek schreef:
Niet lachen :') [ [url=m/ZqTGmR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C2BL1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zulk soort foto's kan ik hier ook maken hoor. Schaap geeft er niks om gelukkig.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:15

DeMolenhoek schreef:
Ik ben benieuwd naar het resultaat Marcella! Zeker naar de hoeveelheid bloem, want anders durf ik het ook nog te zetten :j

Is er hier iemand die al een dier heeft voor de melk? Wij twijfelen tussen een schaap of een geit. Vriend lust totaal geen geitenmelk, maar ik heb al hier en daar horen vallen dat er rassen zijn waarvan de melk een hele milde smaak heeft. Ik vraag mij ook af of ik bij het spenen van het lam het schaap kan beginnen melken. Ik vrees alleen dat met 2x melken per dag de melkproductie snel gaat stil vallen omdat het geen melkras is.

Ik kan niet echt melken hier ivm niet aan huis en dus niet kunnen koelen, naast geen melktafel nog. Komt wel ivm handig met bekappen en scheren/knippen/plukken. Op de kont zetten is ook met 35kg shetland zwaar, want die protesteren daar tegen. Liefst zet ik ze klem tegen een hekje nu en til dan voetjes op.

Maar qua melkbestandelen/vet (en dus hoeveel liter er nodig is om kaas te maken) en hoe goed de melk verteerbaar is voor mensen is de volgorde : schaap, geit, koe. Schaap zou het zoetst zijn en door hoogste vet gehalte het romigst, maar echt super veel verschil zit er niet in. Nu heeft zowel het individu als het voer invloed op de smaak, dus koop je een melkdier, proef de melk van dat dier, mama, zus, tante kunnen met hetzelfde voer heel anders smaken. In de winkel wordt alles gemengd en merk je dat niet, van je eigen dieren waarvan de melk vaak apart verwerkt wordt (in elk geval een deel van de tijd), wel.

Shetlands zijn 3 doel schapen en melken kan dus ook. Maar dan zal het eerder richting 1 kop voor mij (filteren en meteen drinken zijn) en 1 mixen met havermout voor de kippen ipv gedroogde meelwormen. Schapen geven niet zoveel melk (en zeker de kleinere rassen niet), al is gewicht bij dekken een factor voor melkproductie (ze mogen stevig de dracht in daarvoor) naast natuurlijk de vraag naar melk door het melken zelf. Ik vraag mij dus ook af of zo snel mogelijk gaan melken niet meer zou opleveren omdat de vraag van af dag 3 (als het echt melk is en geen biest meer) niet meer zou opleveren, omdat je dan de ooi laat denken dat er een extra lam aan de tiet hangt. Daarnaast is het zo snel mogelijk die routine er in hebben voor alle partijen fijner en kan je je ooien ook gelijk individueel bijvoeren.

Afspenen en dan gaan melken heeft voor een nadelen, het is afhankelijk van hoeveel melk je wil natuurlijk, maar langer zogen is wel beter voor de lammeren, dus als je een dier als opvolger wil aanhouden is die niet afspenen zeker te overwegen. Na het melken de uier laten leegdrinken 2x/dag is ook optie, dat scheelt jouw handelingen omdat speeksel lam de speen sluit en er dus geen bacterien de speen in kunnen mocht mama snel gaan liggen herkauwen/rusten na het melken. En moet/wil je een dagje weg, dan blijven de lammeren er gewoon bij en houden de productie op gang. Iemand vinden die kan melken voor je is niet zo makkelijk.

Kleine spenen zijn typisch voor schapen/sommige geiten en lastig te melken, ik heb van iemand gehoord die dat oploste met een handkolf apparaat voor mensenmelk. Zo'n vacuumding is iets van 20 euro kompleet. Eco melkmachine voor kleine bedrijven en hobby iets van 800 euro. Melken is hoe dan ook een aanslag op je handen, een mechanische oplossing maakt het volhouden een stuk makkelijker en het lijkt er op de dieren het ook prettiger vinden.

[o]

tamary

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:55

Kalkoenen zijn behoorlijk kwetsbaar als ze jong zijn, ze lang genoeg in leven houden om ze panklaar te krijgen is dus niet altijd simpel. Maar is je oven wel groot genoeg? Kalkoen is een flinke vogel.

Als je "gewoon" een grote vogel wil voor het vlees, dan zijn er ook flink grote soorten kip, eend (muskus eend bv) of gans te vinden die ook als kuiken minder kwetsbaar zijn.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:44

Redelijk schaduw gelukkig, jongste lammeren zijn van gisteren. Hun dakje heeft gelukkig een deuk, dus daar emmer water op leeggegooid voor extra koeling. Alles kan verder in de schaduw, en tot dusver leeft alles. Ik ga er maar vanuit dat het enige slachtoffer de wei zelf zal zijn (iets met zandgrond + helling en de stortbuien missen dit plekje telkens weer).

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:11

Marcella schreef:
Okay nu krijg van kippen handelaar dat de New Hampshire en Bielefelder ook geschikt zouden zijn. Heb er geen enkel verstand van dus ze kunnen mij alles wijsmaken.

Ik koop eigenlijk gewoon wat er in de buurt aangeboden wordt (marktplaats). Kippenpagina er naast voor de rasbeschrijving en klaar.

Wyandotte is ook zo'n dubbeldoelkip trouwens en hier in de buurt in elk geval zat aanbod. Je kan nl wel een specifiek ras willen, maar als je die niet kan vinden kom je nog nergens.

Maar als je moet slachten, ook een enkel voor de eieren gefokt ras is te eten, het is echter net als met een al langer aan de leg kip eerder voor de stoofschotel/soep dan braadkip uit de oven. En daarmee is dat vlees/dubbeldoelras verhaal weer een stuk minder relevant geworden. Aangezien in jouw geval het slachten een achter de hand optie is voor gezondheidsproblemen bij jouw en/of winter, zou ik eerder de focus leggen op de eieren.

Wil je echt goed leggende, rustige kippen zijn de standaard isa brown productie legkippen een optie, al weet ik niet of als je dat via iets als red een legkip doet die jouw opeten na het tuinseizoen zullen accepteren.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:02

Overweging 1 : groter = meestal rustiger , overweging 2 : pootbevedering = minder omwoelen. Overweging 3 : eerste voorkeur qua voedsel is de insecten (rijkste voedselbron), dus hoe langer ze loslopen hoe meer risico je groentes lopen. Als je ze in een kippentractor zet en dus juist wil dat ze schoffelen voor je kies je een ander ras dan wanneer je ze zonder teveel toezicht los wil laten lopen als je er toch bezig bent.

In zo'n kippentractor heb je er naast eieren ook hulp van bij het onkruid vrij houden van de lege bedden, zorg wel dat je de tractor makkelijk kan verplaatsen (aanpassen aan maat bedden en let op het gewicht + zwaartepunt ivm stabiliteit bij verplaatsen). Je kippen zijn dan ook veiliger voor roofdieren en ze helpen je waar jij ze nodig hebt.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:51

DeMolenhoek schreef:
Wij gaan een verblijf maken voor varkens. Wij twijfelen wat wijsheid is. 1 zeug die wij elk jaar laten dekken, of jaarlijks 1/2 biggen aan kopen en op kweken. Ook weten wij niet welke afmetingen te nemen. Ik zag hier al foto’s met tegels als bodem voorbij komen. Wat gooi je in de stal? Stro, zaagsel? Wel/geen onbetegelde uitloop en zo ja, ook hier hoe groot?

Ik weet niet wat betere uitbrekers zijn, geiten of varkens, die snuit kan aardig wat hekwerk omhoog drukken. Stuk maken waar ze echt niet uit kunnen, zodat je in geval van nood meteen kan opsluiten ipv tig keer per dag varkens moet drijven (want dat drijven laten ze zich eigenlijk niet). Stuk wat weerbestendig is zowel voor kou/nattigheid als hitte (schaduw) is zeker handig, en dan is een verharding het simpelst.

Hoeveel je er wil hangt ook af van hoeveel je er netjes kan huisvesten (hoeveel ruimte is er voor ze?) en voeren (ze eten nogal wat), kan je dus aan geschikt "afval" komen en mag je dan het vlees nog verkopen? Hoeveel levert de verkoop van levende biggen op t.o.v. voer en dek-kosten? 2 voor het afmesten is het simpelst om mee te beginnen en je hebt er ook maar een deel van het jaar werk en kosten aan. In jouw scenario ben je hoe dan ook afhankelijk van anderen voor dek en of fok, maar die dragen dan ook een groot deel van de risico's qua vruchtbaarheid en sterfte.

Ik zou even goed gaan zitten met een rekenmachine en kijken wat het dichtst bij een positief saldo onder de streep uitkomt. Hobby is dit niet geheel meer en dan zit er een behoorlijk hard plafond aan hoeveel geld er eigenlijk in kan.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:15

Kipjes hier zijn er ook dol op, alleen schep ik ze in een emmer en kiep ze de ren in, ivm roofdieren blijven ze bij mij opgesloten.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:46

Ik heb zowel legmeel als nu korrel gevoerd, en meel gaf mij teveel verspilling (en dus muizen/ratten, omdat meel makkelijk tussen de tegels door zakte en er dus flink onderdoor gegraven werd).
Korrel wordt beter opgegeten en blijft beter in de voerbak.

Verder krijgen ze keukenrestjes, wat geweekt/gekiemt graan, meelwormen en wat ik aan onkruid en beestjes kan vinden.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:19

vrouwelijk vee wordt eigenlijk nooit gecastreerd, maar als ze nooit jonkies gehad heeft is het de vraag of alles nog werkt, zeker als ze wat ouder zijn.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:51

goeroe schreef:
Bedankt voor de tips!

Prairy schreef:
Mijn advies, uit eigen ervaring, is om aan de zuidkant van je huis, een paar hoge bomen te laten staan die schaduw geven op je huis. Dat scheelt in de zomer behoorlijk veel warmte.

Klopt, we hebben in dat opzicht veel profijt van de bomen die ten zuidwesten van het huis (naast ons terras) staan. Jammer genoeg gaat het om een grote esdoorn en een paar populieren die eigenlijk aan het eind van hun levensduur zijn. De schaduw is heerlijk, maar bij het minste zuchtje wind (en het waait hier bijna altijd) zit ik niet echt lekker op het terras, vooral niet met onze twee kleine kinderen. Dilemma's. -O- Voorlopig blijven ze staan, maar we zullen er vrees ik wel 'iets' mee moeten over niet al te lange tijd.

Je kan proberen om ze te toppen tot iets van 1m, als ze nog niet te ver heen zijn, dan kunnen ze vanuit daar weer uitlopen en verjong je zo de boom. Alleen wel goed overleggen met de gene die ze omzaagt voor je, want het is niet de standaard manier en de onderste meters zijn het dikste en vaak meest waardevolle hout.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:27

Even op mp kijken, er zijn er die je overtollige hanen en vaak ook konijnen/eenden) gratis aannemen. Die kan je mogelijk ook helpen met slachten, neem je er 1 mee terug voor jouw vriezer.

Anders slachttrechter kopen en goed scherpe heggeschaar oid, kop er af is simpelste manier om snel te slachten als je het nooit gedaan hebt. Rest is niet zo ingewikkeld, zeker als je vilt ipv veren plukt.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:59

Legnesten hier gebruik ik vlas + witkalkpoeder en gewitkalkte wanden/vloer, maar als er een schuilplekje is voor bloedluis (onder je dakklep bv of een naad ergens), dan heb je ze vroeg of laat in je kippenhok. Hok kiezen dat je echt makkelijk helemaal kan inkalken/schoonmaken en erg belangrijk ook regelmatig (elke 1-3 maanden) opnieuw kalken.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:35

Voor vee komt in NL de DA aan huis, vervoer is aan regels gebonden incl. hoe vaak per periode, hoeveel tijd er tussen. DA zichzelf laten vervoeren is stuk simpeler :P

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:30

Century schreef:
Hoeveel melk krijg je dan van één geit? Want ik lees dingen als 3L per dag, maar dat heb ik écht niet nodig. En met hoeveel hou je de geiten?

Kan nogal varieren. Dwerggeit zo 400-500ml (incl. lammeren er aan maar 's nachts apart) ochtend, avond wat minder, maar je kan meer dieren melken (het zijn kuddedieren, dus minimaal 2 zit je al aan) of minder ver leeg melken mits er lammeren aan hangen en jij minder nodig hebt.
En individuele dieren kunnen fors meer of minder produceren afhankelijk van gewicht bij dekken (in elk geval van toepassing bij schapen) en selectie, een bloedlijn dat nog op melkproductie wordt geselecteerd zal je vrijwel zeker meer melk van krijgen dan een willekeurige hobbylijn van hetzelfde ras. Groter ras geeft meestal meer melk ook omdat de lammeren gewoon meer nodig hebben, maar kleinere dieren kosten minder voer, plek en is makkelijker aangezien je er toch 2-3 van moet houden zodat ze gelukkig zijn. Qua geiten wil je echt geen bokken (stank) en zeker niet als je melkt, schapen leveren minder melk, maar die melk is rijker en een ram stinkt niet. Keuze is dan makkelijker om of ram aan te houden of dier van rond de 8 maanden te kopen eind oktober, die bij de ooien te doen en voor kerst de vriezer in als lamsvlees. Dieren met hoorns houden eist meer van je omheining (gaat niet fijn samen met flexnetten) en ook mannetjes hebben een vriendje nodig (wat mogelijk mis kan gaan als ze die ballen mogen gebruiken), maar wel goed gescheiden van je vrouwtjes ivm geschikte tijd lammeren en geen inteelt.
En als laatste overweging : geiten hebben 24/7 toegang tot goede schuilplaats/stal nodig, hun vacht is niet waterafstotend en ze kunnen dus niet tegen ons typisch nederlandse weer.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:02

Je zal rekening moeten houden met regelmatige ontworming (en dan kan je de melk x-tijd niet drinken), onbeperkt hooi bijvoeren jaarrond en je zal minimaal een deel van de mest moeten afvoeren. Qua kosten zal het niet uit kunnen in elk geval. Voor bewegingsruimte zal het genoeg zijn, mits je een klein ras kiest.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:35

Sommigen kan je zeker na de 2e keer lammeren doormelken, vraag speelt inderdaad een rol in doorgaan melkproductie.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:40

Ik zou een hoornloos ras kiezen als je met een net werkt en goed omheinde "speeltuin" voor ze hebben mochten ze toch zelf op avontuur willen (als ze zin hebben in kerel bv) of als ze op een winter/weerbestendige plek moeten bv door gras tekort.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:58

moonsparkle schreef:
Mag ik hier mee volgen? Onze droom is ooit een beetje in the middle of nowhere te wonen of nou een dorp op een uur rijden voor de nodige dingen zou fijn zijn :') en dan zouden we graag wat meer zelfvoorzienind willen wonen, het is een tien jaren plan maar hey een plan is een plan.
Ik ben sinds afgelopen jaar begonnen met een moestuin waarin het gelukt was om wortelen, sperziebonen en één biet te oogsten. Prei zet ik in water dan groeit die gewoon weer aan. Aankomend jaar wil ik graag tomaten gaan proberen, ik heb alleen nog geen ervaring met voorzaaien,maar ik zag bij buren verderop dat het hun nog was gelukt om in de schaduw kant tomaten uit de grond te krijgen :')

Wat ik wel lastig vindt is hoe je het goed houdt? De wortels werden na twee dagen bijvoorbeeld al zacht evenals de sperziebonen.
Zo ook met brood, ik heb recent een keer zelf brood gebakken, het was heerlijk, maar na een dag was het al uitgedroogd.

Ik probeer ook steeds bewuster om te gaan met stroom (licht uit als die niet nodig is), schakelknop uit als je je telefoon niet oplaad etc.

Als we straks ergens anders wonen zou ik heel graag een aantal dieren willen, het liefst zou ik nu al kippen willen proberen voor eieren alleen de bloedluis houdt me een beetje tegen.

Wat je oogst moet je meteen opeten/invriezen. Brood gaat hier eenmaal afgekoeld in plakken gesneden de vriezer in, niks uitgedroogd oid.
Voorzaaien is zeker als je er meer van afhankelijk bent ideaal, je kan sneller opnieuw oogsten en je plantjes hebben een voorsprong op onkruid.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:59

Net 2 3-jarigen richting vriezer gedaan, jaartje eerder had qua hoeveelheid eieren in elk geval beter geweest. Laatste van die generatie is er nog ivm goede kloek. Hanen mogen 1x nageslacht maken hier, worden er genoeg gratis aangeboden om ze te vervangen. Inteelt is een noodgreep, je moet er niet mee willen beginnen uit gemak, dan loop je bij problemen al meteen achter.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:30

Ik heb gewoon niet genoeg ruimte in de ren om er een bejaardenhuis van te maken
En 1 van deze hennen legde eieren met soort stukjes schuurpapier op de schaal. Dus problemen en dat is een wandelende tijdbom qua iets echt goed mis gaan in die eileider, had al bloeddruppels er op dit jaar. Wel de plompste kip die het beste in de veren zat altijd, maar toch.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:18

Kuggur schreef:
Moonfight schreef:
Ik geloof niet dat er een ziekte is die kippen hebben die mensen ook kunnen krijgen.

Ondanks dat je dat gelooft is dat niet waar. Er zijn vele ziekten die zowel vogels als mensen kunnen krijgen. Er zijn verschillende virussen bekend, en een hele waslijst aan bacteriën.

Klopt, advies is ook om naast goede hygiene bij slachten ze vervolgens 2-3 weken in te vriezen, dat zou de rest ongevaarlijk maken. Goed gaar koken blijft, net als met kip uit de supermarkt.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:23

Zeep en detergenten zijn 2 verschillende dingen. Zeep is goed voor gladde oppervlakken (huid of borden), maar blijft makkelijk vast zitten in stoffen als kleding. Hier een uitleg erover :
http://butterbeliever.com/homemade-laun ... -soap-diy/
Ik had het zelf maken ervan ook in de planning zitten, maar afgezien van nog steeds keertje tijd maken voor handzeep, gaat er een (halve) dosis fabrieksgemaakt wasmiddel in de wasmachine.

[o]