DeMolenhoek schreef:Scheren sommigen van jullie ook zelf jullie schapen? Hier blijven wij maar wachten op meerdere scheerders, maar blijkbaar zijn 3 schapen niet interessant genoeg om te doen... Vanavond ga ik dus mijn eigen machine gaan aankopen en het zelf proberen na het zien van meerdere youtubefilmpjes
De mijne horen geplukt te kunnen worden, maar dat gaat niet bij allemaal even goed. Volgende ram die er op gaat wordt Soay, dan maar kruising, maar die raseigenschap is voor mij te belangrijk om 100% shetland te fokken als dat kennelijk geen goed selectiekriterium meer is ivm standaard scheren (begrijpelijk met wat meer dieren, maar voor mij niet leuk).
Let op bij scheren/knippen dat je de huid strak trekt en van de wol afblijft. Je gaat net zo makkelijk door wol als vel heen met een scherp apparaat/schaar en scherp is noodzakelijk.
En zeker met dit weer, of paar dagen ophokken of heel goed opletten (dikste opzetstuk als je die hebt) dat je een laagje wol laat staan als bescherming tegen de zon. Anders verbrand de huid er onder alsnog.