Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

0091

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:03

Denk je dat de eieren het nog doen Judith?

Hier is 1 van mn kippen gestopt met leggen.. Ik heb er 6 dus dat is makkelijk te zien. Ze lijken verder gewoon gezond maar dus al 2 weken geen eieren meer van 1 van de kippen... hoe kom ik erachter welke kip dat is? Mijn kippen zijn er echt voor de eieren en als er 1 stopt met dagelijks leggen dan wordt er plaats gemaakt voor een opvolger.. maar ik weet dus niet welke het is
Of zou er een andere reden kunnen zijn dat deze kip geen eieren legt en de rest wel? (Lohman kip, ongeveer 2 jaar oud)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:13

In het begin legmeel, nu een half jaar 2 voerplekken en kiezen ze zelf of ze korrel of meel willen.

Dat ze een dagje overslaan is niet gek, maar nu al 2 weken zonder dat er wat aan de hand is qua rui of gezondheid vind ik erg veel.

Maar het kan dus voorkomen dat een hen met 2 jaar uitgelegd is?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:27

Mizora schreef:
Weet je zeker dat 1 kip niet legt, of zijn ze gewoon collectief iets minder gaan leggen, dat is namelijk op die leeftijd goed te zien. In principe leggen echte leggers het eerste jaar 6 dagen per week een ei, tweede jaar 5, etc.

Ik heb 3 leghorns (witte eieren) en 3 Lohmann. De bruine eieren waren altijd 1 wat grotere, 1 meer ronde en 1 ovale. De ovale eieren missen nu continue. Dus omdat er zo duidelijk 1 type ei mist denk ik echt dat het er 1 is die niet meer legt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:53

Wat leuk al die kuikens! Hier is helaas niks uitgekomen.. had maar 4 eieren maar toch jammer. Vermoed dat ze nooit bevrucht zijn geweest.

De lohmanns hebben trouwens ook bokt denk ik :')
Sinds ik heb verteld dat ze misschien de soep in gaan krijg ik weer braaf 3 eieren per dag van ze. Dus ze mogen nog even mee :D
Laatst bijgewerkt door 0091 op 19-05-19 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 19:45

DeMolenhoek schreef:
Niet lachen :') [ [url=m/ZqTGmR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/C2BL1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht dat het wel zou meevallen. Tot ik de foto's zag _O- _O-

Thank you for making my day _/-\o_

Spoiler:
sorry :=

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 06:31

Citaat:
Stuk is ongeveer 79 cm breed en 3,5 meter lang en hou dan nog een randje van ongeveer 40/50 cm lang over voor beplanting beschutting.

Is dit echt alle ruimte die ze hebben? Sorry maar dat is echt veel te klein...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:07

@Marcellis

Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:44

Ja ik wil ze!! Ik pb je

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 06:15

De konijnen van Doenja zijn gisteren gebracht naar het konijneneiland. Ze begonnen direct lekker te eten en vermaken zich prima!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 13:08

DeMolenhoek schreef:
0091 schreef:
De konijnen van Doenja zijn gisteren gebracht naar het konijneneiland. Ze begonnen direct lekker te eten en vermaken zich prima!

Hoe gaat het er nu mee? :D

Nou hier loopt het seizoen langzaam ten einde. Tomaten krijgen geen bloemen meer, idem zoals pepers. Wel courgetten op overschot. Enkele weken terug ontdekten wij opeens 5 uitkomende planten op de mesthoop. Die groeien, abnormaal :D Kippen en konijnen zijn er heel gelukkig mee. Ben nu al alles voor volgend jaar aan het plannen :')

Baby konijntjes <3

[ [url=m/Vjn09y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Konijnen doen het prima. Vermaken zich goed op het eiland en komen altijd meteen kijken zodra ik de boot aanleg. De in en uitgang kennen ze inmiddels (een kattenluik). Het kattenluik zorgt ervoor dat ik ze altijd makkelijk kan vangen als dat nodig is want dan gaat het alleen naar binnen open. Maar tot nu toe zitten ze elke nacht lekker binnen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:09

Hier een jaar met zeer weinig opbrengst gehad. Ik wilde een andere manier uitproberen in de moestuin.. nou laten we zeggen dat het geen succes was op een aantal tomaten na |o

Wel een nieuw probleem waar ik nog even over moet nadenken.. de buren hebben nieuwe katten. Deze gebruiken mijn moestuin (in onze voortuin) als kattenbak _-:( dus waarschijnlijk alles afhekken of iets anders bedenken. Baal er wel van.

Een duur jaar qua boodschappen helaas. Gelukkig nu hazelnoten in overvloed zodat ik nog wat voorraad heb :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 05:48

DeMolenhoek schreef:
Welke manier heb je geprobeerd? :)

Via het makkelijke moestuin principe, maar dan in het groot. Dus niet 1m2 maar ruim 8m2.

Behalve dat de helft van de zaadjes het niet deden kwam er ook zeer weinig opbrengst uit, veel minder dan normaal en het gaf me een stuk meer werk. Ik denk dat het mm idee leuk is als je inderdaad maar 1m2 hebt, maar als je meer hebt dan is het hartstikke onhandig. Ik wil niet 1x in de week mijn eigen groente eten, maar ik wil dat het liefste elke dag.

Heb de rasters en gekke mm bouwwerken al weggehaald. Ga het binnenkort omploegen en afzetten.
Zou een gaas afrastering van 1 meter hoog genoeg zijn om de katten ergens anders te laten poepen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 06:18

Op welke leeftijd sturen jullie je legkippen op wintersport?

Ik twijfel over mn eerste generatie. In de zomer sloegen ze al met regelmaat een dagje over en nu na de rui hebben ze nog geen dag allemaal gelegd. De kippen (barnevelders) zullen nu 2/2,5 jaar zijn.

Het liefste stuur ik kippen in de herfst op wintersport en vul ik het weer aan in de lente, omdat de belasting op het grasveld dan wat minder is. Zeker na deze natte periode zou dat fijn zijn.

Ik heb alleen nog de overtollige hanen weggestuurd en nog geen legkippen, dus ben benieuwd hoe jullie dat doen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:47

@JudithO de barnevelders eten hier meer dan de leghorns en leggen minder, dus dat gaat hier niet op.

@Lizy29 dat vind ik op zich een goede richtlijn. Al vind ik het wel moeilijk om kippen weg te sturen terwijl ze nog redelijk leggen. Maar qua belasting misschien wel het meest verstandige besluit.

Ik slaap er nog een nachtje over en maak dan een beslissing. Bedankt voor de input!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:53

Nou de keuze word steeds makkelijker! Vandaag geen eieren van ze en jullie berichten zeggen genoeg. Even kijken wanneer ik het doe maar dit is sowieso hun laatste week :Y)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:37

De kippen zijn met wintersport.

Kwam er meteen achter welke nog goed legde (er zaten 3 eieren in verschillende fases klaar in de eileider) en welke totaal niet legde (er zat een hard stuk vast in de eileider en verder was hij helemaal leeg. Het leek een beetje tumor achtig weefsel).
De laatste was een twijfel geval. Er zaten meer dooiers in die kip maar geen eieren in de eileider.

Ondanks dat ik het doden altijd vervelend vind, blijft het enorm interessant als je de kip daarna ontleed. Ik gebruik op de darmen, de kop en de veren na alles van de kip. Voelt fijn dat er nauwelijks verspilling is

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:46

De meeste organen eet ik op of geef ik aan mijn Thaise vriendin. De poten zijn een lekkernij voor mn hond (zolang ze niet verwarmd zijn kunnen honden het eten, zodra ze verwarmd zijn gaat het bot splinteren). De poten zijn ook perfect als smaakmaker/bouillon, maar dan zitten ze in het gerecht maar eet ik het niet op.

Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:57

Mochten je katten het niet lusten en jij zelf ook liever niet dan maak je sowieso je kippen er heel erg blij mee!

Het verbaast me elke keer weer wat een kannibalen het zijn. Als ik bezig ben met eh.. De wintersport :+ .. dan staat de rest om me heen te springen in de hoop dat er wat valt. Zodra de kip zonder kop is weten ze blijkbaar niet eens meer dat ze ruim 6 maanden een hok hebben gedeeld (of dit is een soort wraak := )

@Lizy mijn hond wil de kop niet 8)7

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:33

Citaat:
Wij noemen ze altijd Raptors :D

Ik heb aan de poort een bordje hangen: Beware of Tiny Raptors
O:)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:55

Aangezien "oude" kip klaarmaken een kunst op zich is en er hier in het topic duidelijk ervaring genoeg is..

Wat is jullie favoriete kiprecept voor oude kippen?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:15

Djoena schreef:
"Wintersport" wordt overal gebruikt als je het over slachten hebt. Ze zegt niks geks _O-

Dit dus.

En ik vind "op wintersport sturen" een erg grappige benoeming.

Verder ben ik volgens mij niet heel onduidelijk als ik zeg dat ik hun kop eraf haal toch?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:18

Heeft iemand hier een berekening voor wat konijnen kosten en opbrengen in vlees ongeveer?
Ik kom er niet helemaal uit %)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:19

belle_boef schreef:
Wij hebben gisteren voor het eerst kippen geslacht en vandaag verder verwerkt. Is nog best een kunstig werkje.

Hebben jullie nog tips? Wij hebben brahmas en degene die ons hielp zei dat hij nog nooit kippen had geslacht die zo strak in het vel zaten. Past dat bij kippen die niet gefokt zijn voor het vlees?

Brahmas zijn niet echt vleeskippen en komen nooit echt dik in hun vlees. Alle Brahmas die ik geslacht heb waren iel en niet echt de moeite waard

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:18

DeMolenhoek schreef:
0091 schreef:
Heeft iemand hier een berekening voor wat konijnen kosten en opbrengen in vlees ongeveer?
Ik kom er niet helemaal uit %)

Hoe kleiner het dier hoe minder voordelig prijs-voeder.

Mijn konijnen (7 volwassenen) maandelijks:

Korrels €12
Hooi €8
Bodembedekking €2

Dus €22 per maand voor 7 konijnen.

Gemiddeld 36 jongen.
Kostprijs per jong tot slacht:

Korrels €6
Hooi €4
Bodembedekking €2

Extra voeder moeder tijdens

Korrels €4

Dus €22 x 12= €264
€12 x 36 = €432
€4 x 6 (elke voedster 1 nest gerekend) = €24

€720

36 jongen aan 2 kilo vlees is 72 kilo vlees. Elke kilo kost dus €10. In de winkel kost dit €7.

MAAR wij hebben dit jaar geen moestuin gehad ivm verhuizing en geen geschikte accommodatie om ze op het gras te zetten. Volgend jaar wel en dan zakken de kosten met 50 tot 60 procent. Dus een €4 tot €5 de kilo.

Dank je! Dit is inderdaad de berekening die ik zocht

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 07:46

Hier ook gigantisch achter, vooral door de regen en het gevolg ervan dat ik liever binnen zit :=

Kippen liggen wel al in de vriezer. Moestuin moet nog geheel leeg gehaald en groter gemaakt worden. Hier gelukkig weinig te snoeien behalve de bramenstruik. Die wil ik helemaal weghalen, al is dat nogal een meerjarenplan..

Ik ben wel al begonnen met de planning van 2020, want dat kan lekker naast de kachel.
O en een nieuwe broedmachine op de kop getikt voor 30 euro, inclusief warmteplaat voor de kuikens.