Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Prairy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:25

Eh, ik ben nogal visueel ingesteld, ik zie nu een kalkoen rondjes aan de poten vliegen :')

Oh wacht, je schrijft aaien, niet zwaaien :x :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 05:42

Ze zijn zo leuk hè, kipjes :D ik vind ze reuze gezellig.

Hier ook steeds vaker 1 eitje, maar geen idee welke van de 9 aan de leg is. Camera zou leuk zijn.

Ik wil ook nog een wildcamera om eens te zien wat er nu allemaal op ons terrein voorbij komt hobbelen. Ik heb het sterke vermoeden dat er 1 of meer vossen zitten, veel poepjes, ook redelijk dicht bij het huis, en heb ze avonds gehoord denk ik.

Onze kippen zitten nu in de voormalige honden ren, daar zitten ze veiliger dan in hun vorige kippen ren, en we kunnen ze nu veel meer zien. Elke keer als we langslopen komen ze aan gefladderd haha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:56

julius_juut schreef:
Bestaan er tuinsproeiers met bewegingsmelder? Anders gewoon zelf zo nu en dan een emmer water er overheen?

Hier is de tuin wel echt op z'n einde. Ik heb wat niet-winterharde plantjes (peper, paprika, aubergine) gister uitgegraven vanwege de verwachte nachtvorst, eens kijken of ik die de winter door kan krijgen in de vensterbank.

Das wel banketstaaf voor de postbode dan :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 09:16

Mijn 2 dwerg geiten laten mijn bomen echt niet met rust. Sterker nog, als ze een keer ontsnappen is het eerste waar die krengen heen rennen, mijn jonge appel of walnoten bomen om lekker aan de bast te gaan knagen...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:19

Mijn dwerggeiten blijven nu wel achter het stroomdraad 5 hoog met stroom erop. Maar als ze inderdaad doorhebben dat er geen stroom op staat... :wave:

Ze springen niet over 1.30 hoog hek bij mij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 13:57

Cool!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:59

DeMolenhoek schreef:
Met dank aan bokker Prairy die heeft doorgegeven waar deze te vinden waren *\o/*

Sommigen zouden al het eerste jaar vruchten geven dus ben enorm benieuwd :)

Mijn bestelling bij dezelfde kweker:

hazelnoot zoetewei 20
hazelnoot Rode Zeller 20
pruim Rumjanaja Zorka 1
pruim Mirabelle Zoetewei 1
citrus yuzu 1
kornoelje Slowianin 1
kornoelje Jantarnyj 1
japanse koernoelje Zoetewei 1
kornoelje Dublany 1
mix kornoelje 6
mix krent 10
peerlijsterbes 2
mix pawpaw 8
zwarte moerbei 3
mix kastanje 4
mix olijfwilg 6
nashi Tama 1
nashi Niitaka 1
bloedappel 1
platte perzik Louis 3
witte vlier 2
moerbei Matsunaga 1
pijnboompit 2

We zouden een wedstrijdje kunnen doen wie het eerste iets kan oogsten :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 17:55

Goeroe, ik heb nog een lijst voor een struweel als je wil, daar hebben wij subsidie voor gekregen, en daar heb ik dus een planten lijst bij gekregen die we moeten planten. En daar wil ik nog een paar soorten bij. Bij elkaar zijn dat dus ook nog eens 600 struiken, rozen en bomen... We hebben nog genoeg te doen dus :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:30

Maar waarom doe je dan in 1x zo veel, waarom niet een beetje spreiden?

Mooie kelder (en poes :D ) zo met di rekken inderdaad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:44

Oei dat is flink dan. Ja, alles in 1x is voor je hoofd misschien wel makkelijker, dan wordt het gedurende de dag een soort routine.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:28

Ik had 1 kip die al eieren legde voor ik op vakantie ging, en 1 is tijdens de vakantie om de dag gaan leggen. Sinds ik terug ben van vakantie (3 weken geleden) geen eieren meer. Zijn allemaal jonge kippen. Doe ik iets fout? :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:47

Ik slacht niet zelf, maar als ik dat zou doen en ik zou slachtafval hebben dan zou ik dat gewoon in het bos gooien voor de wilde dieren zoals vossen etc. Daar gaan ook onze kippen heen die het niet meer doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:37

Moonfight schreef:
Bij ons worden alleen de veren niet gebruikt. (behalve de grote veren die we bewaren voor vrienden met katten). Poten en nekken zijn voor de hond, ingewanden en koppen voor de varkens.

Wij hadden er bij de laatste groep 2 hanen tussen zitten die erg klein bleven. Bij slachten bleek de ene een hele bleke lever te hebben met heel veel tumoren er op en de andere had hele bleke longen en een gezwel tussen de darmen. Toch fijn om er dan achter te komen waar het aan ligt.

De kippen kunnen er bij ons niet bij met slachten. Maar de eenden staan ook altijd te bedelen om lekkers.

Eet je de kippen dan nog wel op als ze tumoren etc hebben? Ik heb dan altijd het idee dat dat dan weer niet gezond is, maar dat kan ook gewoon in mijn hoofd zitten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:02

Djoena schreef:
Pruttel-kipjes! <3
Ik maak het klaar zoals je draadjesvlees klaarmaakt, met extra ketjap en Rozemarijn :))

Rozemarijn met ketjap? Aparte combi, nog nooit van gehoord. Als ik er aan denk ga ik het eens proberen. Haal je het takje er dan weer uit of snipper je ze?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:22

Ik heb hier brahma's lopen, en mechelse koekoek. Qua hoogte hetzelfde ongeveer (de brahmas zelfs nog iets groter), maar als je vlees wil dan raad ik je de mechelse koekoek aan. Ik tilde eerst de brahma op en toen de koekoek, denk dat het bijna het dubbele gewicht was :+

Ik hou ze overigens voor de gezelligheid (en hopelijk ooit eieren :') ) niet voor het vlees.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:58

Dat bedoelde ik ook, dat de brahmas veel lichter zijn. Was niet helemaal helder geschreven inderdaad ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 06:44

Ah die had ik al eens eerder gezien, ik ga de prijzen eens vergelijken met mijn lijstje die ik al eerder gemaakt heb voor mijn bestelling bosplantsoen.