Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:07

tamary schreef:
Je zal rekening moeten houden met regelmatige ontworming (en dan kan je de melk x-tijd niet drinken), onbeperkt hooi bijvoeren jaarrond en je zal minimaal een deel van de mest moeten afvoeren. Qua kosten zal het niet uit kunnen in elk geval. Voor bewegingsruimte zal het genoeg zijn, mits je een klein ras kiest.

De ontworming etc. moet je inderdaad goed rekening mee houden. Het kan uit op het moment dat je 2 goed producerende grote melkgeiten hebt met 2 jongen elk waarvan 2 geitjes (100,- verkoop) en 2 bokjes (vlees van de slacht).
Daarnaast moet je natuurlijk óf zelf hooien óf het ergens goedkoop in een grote hoeveelheid kopen (maar dan moet je dat wel kwijt kunnen).

Het is ons meerdere jaren gelukt om uit de kosten te komen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:13

julius_juut schreef:
Onthoornen is in principe niet mer toegestaan.

Kijk weer wat geleerd.. ik had 15 jaar geleden geiten en toen mocht alles nog.. hoornloos ras dus. :')

Edit: ik zie dat dit voor melkgeiten anders is. Dan zal dat het zijn..

900 m2 moet groot genoeg zijn voor 2 grote geiten of 3 kleinere.
Het is zeker niet erg om haar leeg te melken al zou ik dat de eerste 2 weken van het melken niet doen, daarna wel want dan hebben de jongen niet zo veel meer nodig en zijn ze op weg naar zelfstandigheid (wél brokjes bijvoeren natuurlijk).

Bomen vinden ze erg leuk maar dat kan je afzetten door een rondje met afrastering rondom de boom te maken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:53

julius_juut schreef:
Bedrijfsmatig of in een kinderboerderij mag het idd nog, maar bij particulieren al een aantal jaren niet meer. :)

Moet zeggen dat mijn bokken (landgeiten, dus een best stel op de kop) echt nooit die hoorns tegen mensen gebruiken, de dames geiten die ik ken ook niet. Dat is een groot deel opvoeding. :)

Bomen zijn inderdaad een lekkere snack. :P
900 meter lijkt me prachtig. Geiten mogen graag scharrelen, spelen en besteden veel van hun tijd aan herkauwen, dat lijkt me een heel mooi stuk. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik melkgeiten ook nog nooit hun hoorns heb zien misbruiken maar wel dat ze zo dom zijn om ermee vast te komen achter de afrastering :') .
Geiten eten alles trouwens dus niet alleen je boom is een lekkere snack :') .

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 21:21

Century schreef:
Geen kippen hoop ik dan :P

Garantie tot de deur _O- _O- Nee kippen laten ze over het algemeen leven... maar jassen, tassen, takken, bladeren, papiertjes en kinderwagens zou ik mee oppassen :')
Ik heb ooit 2 armpjes gebroken omdat de geiten de kinderwagen omgooiden.. dus dat :j _O-

HopeMyDay

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:56

Mijn jonge hennen (4) leggen nu allemaal 1 ei per dag, de oudere kippen (6) leggen ook nog zo'n 2 tot 4 eieren per dag.. ze zijn weer begonnen na de rui.

1 van mijn hennen (3 jr.) was nog niet zo lang geleden écht goed ziek, bult op haar borst en de ene dag wilde ze wel eten en de volgende dag weer niet. We hadden haar nog een week gegeven voor we vroegtijdig haar leven zouden beëindigen maar ze is er weer bovenop gekomen. Het was een abces wat naar buiten open is gegaan dus nu elke dag ontsmetten we het gaatje naar buiten. Ze rent weer vrolijk achter ons aan inmiddels en ze legt ook weer als een tierelier!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:37

Sinds eergister hier weer een kip kwijt.. Dus nu 2 minder binnen een maand. Ik ben alweer op zoek geweest naar 2 nieuwe kippen maar hier in de buurt is alles kriel of brahma..

Met slachten gebruiken we hier ook bijna alles. Organen gaat naar de varkens van een boerderij hier in de buurt, veren maken we kattenspeeltjes van (En die verkopen best aardig), poten gaan naar een Chinese vriend van mij en wat overblijft mag naar de katten.