Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:17

idinn schreef:
Ik ga nog net niet buiten staan bij een regenbui. Telkens weer heel blij mee, ookal is het lang niet genoeg -O-

Niet buiten, maar wel met mijn neus in het open raam. Ruikt zo lekker na droogte! Vandaag toch eindelijk een paar drupjes gehad. Zet zeker geen zoden aan de dijk, maar vocht is vocht :D

[o]

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:47

Wanneer ruien kippen eigenlijk? Tot nu toe altijd goed gegaan maar dat is meer een kwestie van geluk :D

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:18

Leuk DMH om die witte variant eens te zien! Ik heb hier een zwarte hen tussen lopen, echt een pracht van een beest.
En die hanen, die zijn echt imposant, kunnen wel tegen de 6 kg zijn :oo

Hier nog mijn jongste kuikens, nu 3 weken oud. Deze zijn gewoon de koekoek kleur.

Afbeelding

Dit zijn de laatste Mechelse kuikens voor dit jaar.
In het najaar willen we nog een lichting poule de bresse gaan doen, die hebben we twee jaar geleden ook al eens gehad en dat beviel ook heel erg goed. Die dieren zijn prachtig om te zien en het karakter is echt geweldig. Één hen hadden we aangehouden en die was echt zo mak als een lammetje. Kon je zo oppakken, vond alles best. Ze is zelfs eens vanuit zichzelf bij mijn man op de schouder gevlogen :')
Helaas is zij vorig jaar het slachtoffer geworden van een marter...

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:45

Hier inderdaad ook legkorrel wat ik aanmeng met gemengd graan. Meel geeft teveel zooi (selectief eten) en daarmee ongedierte.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 17:40

Iemand hier misschien tips voor permacultuur en agroforestry farms in Nederland? Ik zou er graag een paar willen bezoeken om ideeën op te doen.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:22

Goeie tip, dank je!

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:05

Bij ons gaan de overtollige hanen met 5-6 maanden naar de vriezer. Oudere hanen, die echt volwassen zijn, heb ik tot nu toe altijd kunnen verkopen.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:38

Ik heb vandaag de bonen planten verwijderd, als in boven de wortels afgeknipt. Verder de tomatenplanten weggehaald uit de kas, net als de komkommer. Nu straks nog even wat sla en radijs in de kas zaaien, zien wat er nog van op gaat komen en anders is het jammer.
Eind deze maand of begin volgende maand gaan er nog 4 hanen op wintersport en dan is het kippenhok weer zowat leeg.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:53

Mooie rekken moonfight! Ik ben benieuwd naar je plukmachine :)

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:07

Sperziebonen doe ik op de dag van plukken even blancheren en dan in porties invriezen. Anders is er echt niet tegenaan te eten, op de topproductie had ik afgelopen zomer elke 3 dagen 2 kg. Beetje veel voor 2 personen :D
Wortels gewoon laten staan tot je ze gaat eten. In de grond kun je ze het best bewaren. Ze worden hooguit nog een stukje groter.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:05

Ik laat de oude leghennen gewoon lopen. Ik vind het wel gezellig en zoveel vreten die oude hennen niet. Tot nu toe stoppen ze ook alleen in de winter met leggen, na de rui dus. In het voorjaar beginnen ze weer, meestal gewoon weer braaf elke dag een ei.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:58

Hier willen ze niet stoppen :')
Ik denk steeds dat ze stoppen maar dan heb ik toch ineens weer elke dag eieren. In de rui zijn ze allang geweest. Ze leggen al sinds december non-stop, niet slecht voor niet-legkippen ;)

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:22

Mensen hier nog tips voor een leuk boek over verwerken van de oogst?

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:14

Eet je ook alle ingewanden? En wat doe je met de poten, als in het deel onder de hak?

Ik heb hier gisteren ook de hanen geslacht. Die moet ik straks nog versnijden.
Ook ik vind het interessant om de organen te bekijken, bij het openmaken van zo'n kip kun je toch heel veel zien over de gezondheid van het beest. En die was bij al mijn hanen echt heel goed. Schone darmen, perfecte lever, mooie maagjes. Daar word ik blij van, dan zijn de kippen die nog rondlopen over het algemeen dus ook in uitstekende gezondheid.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:36

En uit oog voor diergezondheid doe ik dat ook niet...
Als ik ook varkens zou hebben zou ik het daaraan geven, maar die heb ik niet.
Honden heb ik ook niet, dus wij hebben wat dat betreft nu nog wel wat slachtafval over.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:27

Kuggur schreef:
0091 schreef:
Mochten je katten het niet lusten en jij zelf ook liever niet dan maak je sowieso je kippen er heel erg blij mee!

Het verbaast me elke keer weer wat een kannibalen het zijn. Als ik bezig ben met eh.. De wintersport :+ .. dan staat de rest om me heen te springen in de hoop dat er wat valt. Zodra de kip zonder kop is weten ze blijkbaar niet eens meer dat ze ruim 6 maanden een hok hebben gedeeld (of dit is een soort wraak := )

@Lizy mijn hond wil de kop niet 8)7

Oh ze hebben het "ze had geen kop meer excuus" helemaal niet nodig; een groep kippen is best in staat een zwak lid levend op te eten... %)
Ze zijn vrij nauw verwant aan oa de t-rex....

Wij noemen ze altijd Raptors :D

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:57

Hahaha, zo grappig. Maar ze lijken er echt enorm op als je kijkt naar die dino films, ben de naam even kwijt. Die lopen ook zo, alleen hebben kippen dan geen voorpoten maar vleugels.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:27

Wij hebben dit jaar voor het eerst aardappelen gedaan, een vierkante meter met Parel leverde twee volle emmers op. Erg mooie piepers en goed te bewaren.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:50

Prairy schreef:
Ik heb hier brahma's lopen, en mechelse koekoek. Qua hoogte hetzelfde ongeveer (de brahmas zelfs nog iets groter), maar als je vlees wil dan raad ik je de mechelse koekoek aan. Ik tilde eerst de brahma op en toen de koekoek, denk dat het bijna het dubbele gewicht was :+

Ik hou ze overigens voor de gezelligheid (en hopelijk ooit eieren :') ) niet voor het vlees.

Hier precies andersom, mijn Brahma is echt wel een kilo lichter dan mijn Mechelse koekoek hennen.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:02

Oh haha. :')

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:26

Marcella, neem dan wel raskippen en geen vleeskuikens, want de echte vleeskuikens stinken echt enorm. Daar ruikt de mest gewoon heel anders van dan bij 'normale' kippen.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:32

Poule de bresse kippen vind ik ook een aanrader.

Broedeieren van de bresse zijn wat beter te vinden, van de Mechelse heb ik in het zuiden des lands gehaald vorig jaar op twee verschillende locaties, van de eerste locatie een haan aangehouden en van de tweede locatie hennen. Nu mijn eigen broedeieren. Die verkopen goed hier, omdat ze zo lastig te krijgen zijn in het noorden van het land.

Ik heb de broedeieren trouwens altijd op marktplaats gevonden.

Voor de grap zou je ook eens een setje Ross kuikens op kunnen zetten. Die moet je echt wel met een week of 8 op wintersport sturen. Maar de smaak en structuur is heel anders dan van de raskippen. En ze broeden heel makkelijk en komen heel netjes bijna tegelijk uit het ei. Erg makkelijk.

[o]

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:49

Ik heb ook Ross eieren van Marktplaats gehad, maar je kunt ook gewoon kijken of er een vleeskuikenouderdieren bedrijf in de buurt zit. Dikke kans dat als je daar vraagt of je wat broedeieren mag kopen, ze daar gewoon mee akkoord gaan.

[o]