Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 04:50

Toushie schreef:
lor1_1984 schreef:
Dat Zwolle van die kl*terige k*tpaaltjes heeft waardoor ik nu €20,- saldo mis. :x
Moest twee keer uitchecken om weer in te checken (jeuj blauwnet naar ns :roll:) en bij de tweede keer uitchecken pakte hij meteen die €20,-.
Kon mooi weer opwaarderen omdat ik anders niet naar huis kan. ^)

[ [url=m/m5XH9K.png]Afbeelding[/url] ]

even contact opnemen met de klantenservice. Hoe dan. De kaart was al uitgecheckt dus een nieuwe uitcheck is registratie zonder begin punt dus word volledige instaptarief afgeschreven. verder staan op zwolle op elk perron overstap palen
Is 1x bij blauwnet ervoor houden vervolgens weer bij ns voor de overstap als je verder wilt reizen met NS.

Ga ik doen. :)

Hoe dan?
Nou uh, er waren alleen poortjes bij perron 1 (voor zover ik kon vinden) en ik maakte de fout om niet door zo'n poortje te gaan bij het uitchecken. :+
Moest dus een tweede keer uitchecken om door zo'n poortje te gaan om me weer in te kunnen checken.
Aangezien ik zelden met de trein ga en ik van blauwnet naar ns moest overstappen ging dat dus niet helemaal goed. :')
Zowiezo erg irritant dat overstappen en daarbij tussendoor moeten uit- en incheckdatum maargoed.

[o]
6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:26

Ja , dan is het echt even de klantenservice contacteren met dit verhaal.
Het is irritant maar dat heb je nu met verschillende vervoerders

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:19

fohadie schreef:
friendly schreef:
Ik heb dat ook wel eens tussen Alkmaar-Hoorn. Snap dat ook nooit maar zal vast een reden achter Zitten.

Alkmaar-Hoorn is een geliefd traject voor dieren om op het spoor te lopen :j Schapen bijvoorbeeld. En nog onbewaakte spoorwegovergangen. Vaak dat de treinbeveiliging (soort rem, beetje lastig uit te leggen, dat kan Gloa vast beter)dan ingrijpt.

In dit geval vanaf station alkmaar en dan een paar meter en stoppen. Dus nog niks van doen gehad met onbewaakte overgang ofzo

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:20

Moest op de fiets naar station. Bus reed niet ivm afsluiting van de weg. Ik dus op tijd weg door de regen met de fiets, had nog 4 minuten op station voor de trein. Heb me kapot gerend voor de trein naar Zwolle. Conducteur ziet me rennen op perron, kijkt me aan, gooit deuren dicht en vertrekt te vroeg. Kom ik straks op Zwolle aan, heeft mijn intercity vertraging van 15 minuten. De vraag is maar of ik mijn afspraak haal... als ik in Groningen geen aansluiting meer heb kan ik beter omdraaien. -O-

0 dagen sinds mijn laatste blunder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:51

Nayomie schreef:
Moest op de fiets naar station. Bus reed niet ivm afsluiting van de weg. Ik dus op tijd weg door de regen met de fiets, had nog 4 minuten op station voor de trein. Heb me kapot gerend voor de trein naar Zwolle. Conducteur ziet me rennen op perron, kijkt me aan, gooit deuren dicht en vertrekt te vroeg. Kom ik straks op Zwolle aan, heeft mijn intercity vertraging van 15 minuten. De vraag is maar of ik mijn afspraak haal... als ik in Groningen geen aansluiting meer heb kan ik beter omdraaien. -O-

Hoeveel te vroeg is de trein vertrokken?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:55

1 of 2 minuten. En dan snap ik niet als je iemand zich dood rent ziet aanrennen, geloof me, ik had echt geen adem meer, je de deuren dicht pleurt, vind ik je geen ziel hebben. :+ Maargoed, alles zit tegen deze rit. Rijden nu achter een goederentrein. Mijn bus gaat 13.02, kan de trein niet pakken ivm werkzaamheden. Dus ik ben helemaal klaar met OV voor vandaag. :+

SindyKaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:11

De sprinter van Zwolle - Groningen vertrekt ook wel eens 1 min te vroeg. Heel raar >;)

:)

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:15

SindyKaya schreef:
De sprinter van Zwolle - Groningen vertrekt ook wel eens 1 min te vroeg. Heel raar >;)

Ja klopt, zit je in de trein, zie je mensen aanrennen, denk je “ah redden ze wel”, en vervolgens vertrekt hij om .23 i.p.v. .24 :+

Bus gehaald trouwens, sprintje trekken, been ik alleen nu helemaal kreupel. Was die al van de eerste treinsprint waarbij ik een trap sprintend op moest. Maar nu helemaal onbruikbaar. Maar de afspraak haal ik. :')

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:31

Een trein hoort te gaan rijden op het moment dat het tijd is. Dus als hij om 13:24:00 moet vertrekken dan betekend dat dat de conducteur rond 13:23:30 gaat beginnen met zijn sluitprocedure.

Het is vaak ook geen onwil van de conducteur maar er wordt vanuit het management zo gepuched en gemeten op de aankomst en vertrektijd dat je niet meer op iedereen kan gaan wachten.

Het wordt steeds drukker op het spoor. Op veel trajecten rijden treinen letterlijk kop aan kont of kruisen ze elkaar bij aansluitingen op 30 seconden. Je zou denken waar hebben we het over maar als je op een druk traject 1 trein 20 seconden 'te laat' laat vertrekken dan kan het goed zijn dat je door het rimpeleffect nog grotere vertragingen veroorzaakt voor de treinen om je heen. Een andere trein komt dan misschien wel onnodig voor een rood sein te staan. Dat afremmen en weer optrekken kost onder ideale weersomstandigheden al snel 3 minuten extra. 3 minuten die niet in jouw rijtijd zitten ingebouwd..... en vervolgens rij jij met de 3 minuten vertraging weer een andere trein in de weg......

Ik snap heel goed dat het heel vervelend is om je trein te missen en daarmee ook je aansluitingen. Maar de tijd dat je als machinist een paar minuten vertraging eruit kan rijden of je niet snel iemand anders in de weg zit is echt voorbij. In de toekomst gaat het alleen maar strakker gepland worden omdat er door de toenemende vraag nog meer treinen moeten gaan rijden :n

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:35

Ik wéét van dit traject dat de trein gerust 5 minuten zelfs kan wachten. Daarmee alle kruispunten gerekend, en eventuele vertraagde treinen. Dus was imo zeker onwil van de conducteur in dit geval.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:00

Nayomie schreef:
Ik wéét van dit traject dat de trein gerust 5 minuten zelfs kan wachten. Daarmee alle kruispunten gerekend, en eventuele vertraagde treinen. Dus was imo zeker onwil van de conducteur in dit geval.

Welk traject gaat het om?

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:25

Kampen Zuid - Zwolle, sprintertje. :j

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:28

Nayomie schreef:

Edit las kampen..

De rijtijden zijn veel te krap.
NS is aan regels en tijden verbonden.
Laatst bijgewerkt door maaike5581 op 21-10-19 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:32

maaike5581 schreef:
Nayomie schreef:

Daar rijdt NS niet niet eens..
En daarbij die vervoerder rijd zonder conducteur..
Machinist sleutel als het tijd is en die doet dat helemaal straks op tijd aangezien hij nog naar de cabine moet...

Dat is wel NS :=

Kampen station naar Zwolle is andere vervoerder. Die loopt wél op enigszins tijd.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:34

Heb edit gedaan, las kampen zelf

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:36

Rijtijden voor de sprinter als hij op tijd op kampen zuid is, zijn niet beperkt. Hij moet 15 minuten op Zwolle wachten om weer om te draaien en komt niet op de tijden dat de intercity er langs moet. Ik weet natuurlijk niet hoe het met vrachtvervoer zit, dáár heb ik geen zicht op. En ik weet niet de inside regels van NS maar 10 seconden later vertrekken lijkt me op dit traject écht geen probleem.

maaike5581

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:44

Nayomie schreef:
Rijtijden voor de sprinter als hij op tijd op kampen zuid is, zijn niet beperkt. Hij moet 15 minuten op Zwolle wachten om weer om te draaien en komt niet op de tijden dat de intercity er langs moet. Ik weet natuurlijk niet hoe het met vrachtvervoer zit, dáár heb ik geen zicht op. En ik weet niet de inside regels van NS maar 10 seconden later vertrekken lijkt me op dit traject écht geen probleem.

Ja maar zo werkt het dus niet, echt niet.
Wellicht eerst even verdiepen hoe het spoor werkt, de ingelegde tijden en treinen.

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:49

maaike5581 schreef:
Nayomie schreef:

Ja maar zo werkt het dus niet, echt niet.
Wellicht eerst even verdiepen hoe het spoor werkt, de ingelegde tijden en treinen.

Dan ben ik wel benieuwd hoe het wel werkt en wat ik dan mis. :j
Ik reis intussen 22 jaar met de trein, heb dit soort dingen vaak gezien, zelfs op trajecten waarop het eigenlijk niet kan. Dus vraag me dan wel af waarom het nu niet kan.

Maar hele OV klopt gewoon niet. In Zwolle moet je een overstap kunnen hebben met Groningen en Leeuwarden trein en die wachten soms ook niet. En soms kunnen ze 5 minuten op elkaar wachten. Dus meten met 1 maat doen ze ook niet altijd.

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:34

Ik ben er even in gedoken. Er gaan elk uur 8 treinen in en uit via die kant van zwolle. Sommigen liggen ruimer dan anderen. Daarnaast heeft de stopper uit lelystad in zwolle zelf een kruisend pad met de ic naar utrecht.

Ik heb geen zicht op reserveerde rijwegen voor goederen of rangeerbewegingen.

Ze zijn aan die kant van zwolle wel bezig met verbouwingen naar geloof ik 3/4 sporen ipv 2 om wat lucht tussen de treinen te krijgen.

Nayomie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:55

Thanks voor de opheldering Gloa. :D Dat zijn dus die werkzaamheden daar, vroeg me al af waar het voor zou zijn. Ik denk een goeie zet in het ontlasten van 2 sporen. :j

Wat betreft de IC, of sprinter naar Utrecht (die volgens mij altijd voorrang heeft bij vertraging op de sprinter), heeft die er last van op het moment dat sprintertje naar Zwolle enkele minuten vertraging heeft?
Sprinter komt vaker met enige vertraging binnen, heb dan niet sterk het idee dat overig verkeer daar last van heeft, behalve zodra er al andere vertragingen zijn. (Zo had de sprinter voor ons naar Groningen vertraging omdat de IC vertraging had).

Het is overigens niet zo dat ik denk dat wachten altijd kan hoor. Zeker niet. Snap best op bepaalde punten en trajecten dat vertragingen invloed heeft op vele andere trajecten. En zelf ook ervaren. Dus dat wil ik er zeker niet mee suggereren. (En misschien, bedenk ik me nu, had de machinist/conducteur korte tijd op Zwolle).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:51

Maar te vroeg vertrekken is gewoon flauw, daar valt dan al helemaal niet tegenop te plannen. Het doel van het OV is uitendelijk toch echt om mensen te vervoeren. Een treinstel dat perfect rijdt, maar de mensen vervolgens vaak extra reistijd hebben omdat de aansluiting niet werkt heeft geen zin.
(En als dat echt zo krap is, dan kloppen de geplande tijden niet.)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:25

Shadow0 schreef:
Maar te vroeg vertrekken is gewoon flauw, daar valt dan al helemaal niet tegenop te plannen. Het doel van het OV is uitendelijk toch echt om mensen te vervoeren. Een treinstel dat perfect rijdt, maar de mensen vervolgens vaak extra reistijd hebben omdat de aansluiting niet werkt heeft geen zin.
(En als dat echt zo krap is, dan kloppen de geplande tijden niet.)

Dat is echt zo krap. Wil je het minder krap dan moet je gaan schrappen in de treindienst en dat willen mensen ook niet.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:49

Ik had begrepen dat er binnenkort zelfs op de seconde vertrokken moet gaan worden, klopt dat? Dan is de officiële vertrektijd 15.23.15

Wat verstandig is, is om altijd een marge van ongeveer 1 minuut te nemen als reiziger. Heb ik een hele krappe overstap, dan neem ik bij afspraken een trein eerder zodat ik speling heb. Dan is een kleine vertraging van 5 minuten niet meteen een afspraak missen. Nu heb ik wel het geluk dat in Gouda de meeste treinen elk kwartier of soms nog vaker gaan.

[o]

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:53

De bussen die ik vandaag moest hebben verdwenen 15 min voor ze aankwamen van het bord af... Bij de eerste dacht ik dat hij vervallen was, maar was dus wel gewoon op tijd. Op de terugweg ook weer.. (Zelfde lijn)

Één chilipeper bevat 3,9 kcal

Gloa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 18:08

daffieduck83 schreef:
Ik had begrepen dat er binnenkort zelfs op de seconde vertrokken moet gaan worden, klopt dat?

Wij moeten nu al op de seconde vertrekken. Maar richting de reizigers ronden we af in hele minuten. Dus als wij om 19.23.15 moeten vertrekken voor de ingelegde rijweg dan blijft dit voor de reiziger 19.23 als vertrektijd. Aan 19.23.15 kunnen geen rechten worden ontleend :+