Help, risico op fraude?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daniquebyoux

Help, risico op fraude?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-20 23:49

Hee bokkers,
Het zit mij toch niet lekker. Mijn iphone staat te koop op marktplaats, na veel oplichters te hebben afgewezen dacht ik eindelijk een serieus iemand te hebben. Deze vertrouwde de boel niet naar mijn kant toe, dus bood ik aan een foto van mijn ID te verstrekken. Geboortedatum, verstrekkings datum en belangrijke nummers doorgekrast, maar niet de foto naam en handtekening. Nu lees ik dus overal dat je nooit je ID te geven... pas nadat ik een tikkie had gestuurd kreeg ik ineens geen antwoord meer..

Nu heeft deze persoon mijn bankrekening nummer, telefoonnummer en halve ID gegevens... loop ik kans op fraude of andere kwalijke zaken? Ik lig er best wel wakker van..
Laatst bijgewerkt door Daniquebyoux op 06-04-20 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

senna21

Re: Help, risico op fraude?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 23:55

Het noodnummer van je bank bellen kan geen kwaad.
Zij kunnen dat beter adviseren.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:13

Als iemand je geboortedatum heeft in combi met je postcode en huisnummer kunnen ze vrij simpel achterhalen wat je BSN is en er vanalles mee doen.
Men kan dan vrij simpel spullen bestellen op jouw naam.
Vooral met afterpay zodat jij de rekening krijgt en geen spullen.
Of telefoonabo's etc.

Second star to the right, straight on till morning.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 00:16

Hutcherson schreef:
Als iemand je geboortedatum heeft in combi met je postcode en huisnummer kunnen ze vrij simpel achterhalen wat je BSN is en er vanalles mee doen.
Of telefoonabo's etc.

Oke mijn adres heeft diegene dus niet. Enkel naam, geboortejaar, rekeningnummer en telefoonnummer..
Ik heb een melding gemaakt bij de rijksoverheid bij het cmi.
Verder kan ik niet veel doen denk ik he

BYOUX&SYOUX
MILAN

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:11

Ai... ik zou idd nooit gegeven gaan geven. Op MP zijn veel mensen actief die je ‘niet vertrouwen’ en nog een paar dingetjes willen weten.
Ik zeg dan altijd dat ze het mogen komen ophalen bij mij aan de deur als dat veiliger voelt :+

[o]

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:24

Daniquebyoux schreef:
Hutcherson schreef:
Of telefoonabo's etc.

Oke mijn adres heeft diegene dus niet. Enkel naam, geboortejaar, rekeningnummer en telefoonnummer..

En je handtekening en de foto en een kopie van je ID. Heb je daarop geschreven dat het een kopie was voor welk doeleinde? Dwars door je ID heen?

Je kan je bank bellen en dat raad ik je zeker aan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:57

Je hebt geloof ik een app hiervoor, kopieID, die zorgt ervoor dat je ID onbruikbaar is voor andere doeleinden dan dat jij wilt en maakt onnodige gegevens onzichtbaar, geloof ik
Het is al een tijd geleden dat ik dat heb gebruikt..

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:26

Je hebt via MP de optie 'gelijk oversteken', die is veilig voor beide partijen. Waarom heb je daar geen gebruik van gemaakt?!

Dan had je al die ellende makkelijk kunnen besparen...

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:16

Daniquebyoux schreef:
Hutcherson schreef:
Of telefoonabo's etc.

En dat is online ook echt nergens terug te vinden als iemand met de rest van de gegevens gaat zoeken?

koeien op de weg...

liespower94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:24

Voor nu kun je verder niet zo veel doen, het klinkt wat sneu maar het is nu wachten of er wel of niet (identiteits)fraude gepleegd gaat worden.
Mocht dit wel gaan gebeuren, dan wil je zo goed mogelijk aangifte kunnen doen.
Daar kun je je nu op voorbereiden.
- Bewaar de gesprekken die je met de persoon hebt gehad niet alleen op marktplaats maar draai het ook uit, maak een mapje
- Noteer alle gegevens die je van de persoon hebt, zoek eventueel extra gegevens op via sociale media.
- Probeer ietwat subtiel contact op te nemen; geef aan dat je begrijpt dat degene van de koop afziet en vraag of hij de foto van je idee wil verwijderen.

Sterkte ik hoop voor je dat het meevalt!

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:48

En jij hebt die 'koper' een 'tikkie' gestuurd? Waarom? :?
Je weet dat er nep-tikkies bestaan?

Ik zou eerst maar eens als de wiedeweerga je bankrekening(en) blokkeren. De kans dat die is leeggehaald is groter dan ID-fraude.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:49

Ibbel schreef:
En jij hebt die 'koper' een 'tikkie' gestuurd? Waarom? :?
Je weet dat er nep-tikkies bestaan?

Ik zou eerst maar eens als de wiedeweerga je bankrekening(en) blokkeren. De kans dat die is leeggehaald is groter dan ID-fraude.

Huh, waarom zou je zelf de koper geen tikkie kunnen versturen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:51

Ik begreep het verkeerd om, zie ik nu. Er zijn kopers die vragen om 1 cent over te maken, ik maakte dat er (verkeerd) uit op. Het is nog vroeg zullen we maar denken :D

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:15

Ik wil je niet bang maken maar mijn schoonzusje heeft onlangs ook wat via mp verkocht. Ik weet niet precies wat er fout is gegaan. Ze heeft tegen ons gezegd dat het via gelijk (veilig) oversteken. Haar werd gevraagd om een tikkie te sturen. Terwijl ze dat gedaan heeft is er gelijk een paar € 100,00 van haar rekening afgehaald.. Zoals gezegd ik weet het fijne er niet van omdat ik dat (in zweden) niet gebruik en ik alleen maar haar kant van het verhaal heb gehoord..
Ze heeft trouwens wel gelijk mp hierover ingelicht en heeft aangifte gedaan, haar geld heeft ze terug gekregen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 11:41

Ik heb niks via gelijk oversteken gedaan omdat dat nou juist geen veilige manier is. En of ik nou een tikkie stuur of mijn rekeningnummer direct.. er moet toch hoe dan ook betaald worden?
In principe zouden ze niks met mijn rekening moeten kunnen nu.. anders zou iedere vriend er wat mee moeten kunnen.
Mijn adres is op internet niet te vinden, ik ben daar erg zuinig op.

BYOUX&SYOUX
MILAN

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:02

Daniquebyoux schreef:
Ik heb niks via gelijk oversteken gedaan omdat dat nou juist geen veilige manier is. En of ik nou een tikkie stuur of mijn rekeningnummer direct.. er moet toch hoe dan ook betaald worden?
In principe zouden ze niks met mijn rekening moeten kunnen nu.. anders zou iedere vriend er wat mee moeten kunnen.

Hoezo is dat geen veilige manier? Dat is juist voor beide partijen hartstikke veilig.

Alles wat verzonden moet worden verkoop ik op die manier.

Ik zou ook geen groot bedrag 'zomaar' overmaken via een Tikkie of rekeningnummer.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:10

Ik vind veilig oversteken een schijnveiligheid. Er zijn best veel vervelende ervaringen te vinden, van kopers én verkopers.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:27

Daniquebyoux schreef:

Schijnbaar als jij je tikkie open hebt staan, en zij ook, kunnen ze bij jou aan de rekening.. ? Ik heb geen idee maar zo heeft mijn schoonzusje het aan ons uitgelegd en zo was het volgens haar gebeurt.. Maar zoals gezegd ik heb er geen ervaring mee en weet ook niet hoe het werkt..

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:38

Volgens mij is een tikkie gewoon veilig? Ik zou in ieder geval de gesprekken bewaren en even extra opletten.

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:47

Veraaaaah schreef:
Volgens mij is een tikkie gewoon veilig? Ik zou in ieder geval de gesprekken bewaren en even extra opletten.

Een tikkie van jou naar een ander wel (mits jij betrouwbaar bent ;)..)

Maar een tikkie van een ander naar jou, kan knap onveilig zijn

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit... al is het maar strooigoed

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 17:11

Gelijk oversteken is idd schijnveiligheid.
Ik heb mijn centen even bij moeders onder gebracht ga morgen de bank bellen. Ik kon vandaag niks, kreeg ze in mijn pauzes niet te pakken.
Ik sprak een vriend die bij de politie zit en die zegt dat het erg lastig wordt, om met de gegevens die deze persoon van mij heeft, fraude te plegen. Dat geeft alweer een stukje zekerheid.
Zeker omdat deze persoon mijn BSN of documentnummer niet heeft.

BYOUX&SYOUX
MILAN

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:40

Een kennis van mij die kreeg ineens rekeningen van een telecombedrijf voor een paar duizend euro. Iemand had op haar naam een abonnement afgesloten, ook vanwege het identiteitsbewijs, en het kostte haar enorm veel moeite om haar gelijk te krijgen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-20 22:27

Dovahkiin schreef:
Een kennis van mij die kreeg ineens rekeningen van een telecombedrijf voor een paar duizend euro. Iemand had op haar naam een abonnement afgesloten, ook vanwege het identiteitsbewijs, en het kostte haar enorm veel moeite om haar gelijk te krijgen.

Wat naar! Dit hoorde ik idd wel vaker.
Gelukkig heb je daar een geboorte datum voor nodig en dat heeft deze persoon niet, incl geen adres ect.

Ik heb trouwens de bank maar even via chat benaderd en ook deze mevrouw zei dat hij heel veel moeite moest gaan doen om bij mijn geld te komen en dan nog zou hij waarschijnlijk geen toegang krijgen omdat hij geen inlog gegevens heeft want ik heb niet op een link van hem/haar geklikt.

Ik heb mij trouwens bij het rijksoverheid iets ingevuld gisteravond nog over dat er mogelijk fraude met mijn ID gepleegd kan gaan worden, dus ik hoop dat mocht het zover komen dat mij ook kan gaan helpen.
Voor nu kan ik dus verder niks doen ..

Iig bedankt iedereen die tot nu toe advies heeft gegeven en verhalen heeft gedeeld!

BYOUX&SYOUX
MILAN

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie