Kleding retour webshop, hoe zit het?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

MightyMike

Kleding retour webshop, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:36

Ik kan het antwoord op internet niet vinden zo snel, maar ben eigenlijk heel benieuwd hoe het nu zit met kleding die retour gezonden wordt. Ik kreeg een mail van Wehkamp dat ik tot de top 5% van klanten behoor die veel kleding retourneert. Dat kan zeker, wij bestellen nl ook veel :o Nu mag ik niet meer met achteraf betalen een bestelling bij hun plaatsen, maar moet ik vooraf alles betalen indien ik wil bestellen. Dat ga ik zeker niet doen, dus voortaan bij een andere webshop bestellen of toch maar weer naar de stenen winkel. Ik bestel idd vaak voor 700 euro en houd voor 150 euro (tja, zoek een jas en winterschoenen, bestel 2 maten en modellen, dan tikt het wel op wat je retourneert wat betreft prijs, maar heb geen zin om op het overige bedrag terug te moeten gaan zitten wachten. Wehkamp is altijd erg traag met retourafwikkeling en zijn toch best wel flinke bedragen die je dan even voor moet schieten). Winkelen is niet helemaal mijn ding, dus vind het oprecht jammer. Wij bestellen eigenlijk met ons vieren alle kleding bij Wehkamp. Met opgroeiende kids is dat best veel (heb gekeken voor hoeveel geld we dit jaar daar al gekocht hebben en dat was best schrikken hoeveel). Maar omdat kleding moeilijk op foto's te beoordelen is of het past, bestel je altijd meer dan je nodig hebt. Onze meiden zitten nog wel eens tussen maten in, dus dan bestel je ze beide. Broeken is een drama altijd om die netjes aangesloten te krijgen wat model betreft. Nu vind ik dat ze een goede klant kwijt raken, maar ben wel benieuwd hoe dit nou kan. Ik lees wel eens dat webshops retour gezonden kleding gewoonweg vernietigen, maar kan niet vinden waarom? Ben dus wel benieuwd, ik pas in de stenen winkel ook soms 5 broeken voor ik er 1 mee neem, maar dan worden de overige broeken gepast en wel toch ook niet vernietigd? Ik pak natuurlijk alles netjes weer in, het wordt alleen gepast, begrijp dat het anders is voor een winkel wanneer het artikel beschadigd of vies terug komt, maar netjes weer opgevouwen en verpakt voelt toch als een enorme verspilling indien dit vernietigd zou worden. Begrijp dan eigenlijk ook niet helemaal hoe een kleding webshop wil bestaan indien dat zo is. Hoe zit het, wie weet het antwoord! Voor mij voorlopig maar weer de stenen winkel dan, voel me toch een beetje benadeeld nu als goede klant.

liespower94

Re: Kleding retour webshop, hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:39

Lastig, als je achteraf betaalt moeten zij wel veel geld voor jou voorschieten.
Ik begrijp wel dat ze eerst willen dat je betaalt.
Maar je krijgt je geld toch netjes terug als je het terug stuurt? :)

Dag lieve Jip, Larix en ik zullen altijd van je blijven houden
[IM] De liefde van mijn leven is er niet meer, dag lieve Jip

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:40

Maar als jij voor 700 besteld en uiteindelijk slechts voor 150 houdt en betaald ben je nou toch ook niet weer zo'n goede klant.
Dus ik snap wel dat ze dit doen.

Retiens la nuit... ;)

Vumana89

Zalando had heir laatst nog een opmerking over.
Veel mensen bestellen loads of kleding, dragen het 1 dag, retourneren de boel. Dit kan omdat de kaartjes klein zijn.
Nu hangt Zalando er dus heel grote kaartjes aan om dit te voorkomen. Kleding kan dan gewoon onverkoopbaar worden.

''There are no mistakes- Sigmund Freud''

Sky

Ik snap het wel, afgezien van dat het totaal niet duurzaam is om zo veel te bestellen én weer terug te sturen, is het voor hen natuurlijk veel administratie. Ik denk als ik jou zo hoor, je inderdaad beter gewoon lekker naar een winkel kan gaan om te passen. Voor 550 euro retouren is natuurlijk wel erg extreem. Ik denk dat dit niet helemaal de gedachte achter online bestellen is :)) .

Ik snap dat zij de lasten bij jou willen leggen en misschien ook wel terecht.

_Nicky

Het wordt vaak vernietigd omdat het minder geld kost dan het checken of het schoon en heel is, het weer juist verpakken van het artikel, opboeken in de voorraad en weer op de juiste plaats leggen in het magazijn.

Ik mag als ‘nieuwe’ Wehkamp klant ook alleen vooruit betalen terwijl mijn vriend al jaaaaren een Wehkamp account heeft en hij wel op rekening mag betalen.

Boras

Dat bericht kreeg ik vorig jaar ook van Wehkamp. Ik reageerde net als jij.

Ik stuur ook veel terug, maar ja dat heb je nu eenmaal bij een webwinkel waar je de artikelen pas ziet als je ze thuis krijgt.

Ik heb een tijdje niet besteld bij Wehkamp. Toen kon ik opeens weer wel achteraf betalen. Hoe lang het heeft geduurd weet ik niet, maar niet zo lang.

Het draait allemaal om geld. Veel retour krijgen kost geld, want ze moeten er weer iets mee.

En inderdaad, mensen schijnen kleding te dragen en daarna terug te sturen. Aso. Maar goed, de link tussen gedragen terugsturen en veel terugsturen zie ik niet.
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-10-19 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:41

Volgens mij is het niet zo dat retourgestuurde kleding vernietigd wordt, maar wel dat webshops veel extra kosten hebben omdat ze retourgestuurde kleding aan een inspectie moeten onderwerpen (sommige kleding wordt stiekem toch gedragen teruggestuurd) en in dat geval sommige kleding toch onverkoopbaar blijkt. Maar de kosten van het retour sturen van de pakjes (PostNL/DHL/etc) en de kosten van het inspecteren van de kleding maken denk ik dat ze nu maatregelen nemen voor klanten die in verhouding veel kleding retour sturen.

En helaas voor jou kijken ze dan waarschijnlijk naar de verhouding tussen aankoop en retour, en niet naar wat je daar in absolute bedragen besteedt.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:43

Extreem vind ik het niet, een winterjas en schoenen gaan snel richting de 100 euro al dan niet er overheen. Bestel je 2 paar verschillende schoenen en 3 jassen om te kijken of er iets moois en passend bij zit, ben je dit al kwijt hoor. Dat doe je in de stenen winkel ook toch? Ik pas echt niet alles wat op het eerste oog in het rek mooi lijkt. Er komt 1 doos hier, gaat er 1 weer terug, anders gezien, als ik mijn auto had gestart en verschillende winkels af had moeten rijden, is meer belastend voor het milieu lijkt mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:43

Kleding passen in een winkel, daar is toezicht op, kleding die via webwinkel retour gaat niet. Daar zal dus ook kleding tussen zitten die langer gedragen is dan enkel passen, kleding die door het passen beschadigd is, etc. Vergis je niet hoe raar sommige mensen omgaan met dingen die ze gratis retour kunnen geven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dromertje2

Ik snap ze heel goed.
Ook is groot verschil met in de winkel een broek passsn en een broek bestellen e thuis passen. Je wilt niet weten hoeveel mensen een gebruikte broek bv terug sturen.

Relaxed

Ik snap ze wel en vind het eigenlijk niet meer dan logisch.. Zij financieren wel alles voor..
Wat is het probleem om het eerst gewoon te betalen? Je krijgt het toch gewoon terug zodra je iets hebt geretourneerd?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:44

Als je hard twijfelt ga je beter naar de stenen winkel.
Bij online shoppen is het correct dat je mag terugsturen in geval je je echt vergist hebt en het kledingstuk past je echt niet of is in het echt niet mooi.
Maar ik vind dat het echt een uitzondering zou moeten zijn dat je iets terugstuurt en niet dat je een boel dingen bestelt, er een paar houdt en de rest terugstuurt. Dat is imo het systeem misbruiken.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 08-10-19 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:44

Veel administratie vind ik onzin, dat is gewoon het verschil tussen een stenen winkel en een webshop. Shoppen op afstand betekend ook dat er dingen terug komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:45

In het geval van de Wehkamp hadden ze bij mijn weten altijd contact met het Verkoophuis in Slagharen. Daar ging alle goede geretourneerde kleding (en andere spullen) heen. Maar dan vaak voor de helft van het geld. Werd altijd flink afgeprijsd... http://www.hetverkoophuis.nl/

Daarnaast: Het is bewuster winkelen als je vooraf moet betalen. Je denkt beter na en minder impulsaankopen. Kan dus ook in je voordeel werken :) En retouren kost een bedrijf ontzettend veel geld.

Mars

Palmera schreef:
Maar als jij voor 700 besteld en uiteindelijk slechts voor 150 houdt en betaald ben je nou toch ook niet weer zo'n goede klant.

Dat ja, ze hebben meer werk aan je dan dat ze iets verdienen. Ben ook bang dat sommige webshops dat gratis retourneren gaan minderen omdat zoveel mensen voor honderden euro’s bestellen en maar een fractie houden.

Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.
        For when you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you

- F. Nietzsche

StalNollie

Palmera schreef:

mee eens 150 is voor een hun een klein bedrag. ik vind voor 700 bestellen en dan 'maar' voor 150 overhouden best een groot verschil

Mama van Dani 01-10-2011 en Fedde 15-03-2015
24-05-2013 getrouwd met Michael

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:46

MightyMike schreef:
Extreem vind ik het niet, een winterjas en schoenen gaan snel richting de 100 euro al dan niet er overheen. Bestel je 2 paar verschillende schoenen en 3 jassen om te kijken of er iets moois en passend bij zit, ben je dit al kwijt hoor. Dat doe je in de stenen winkel ook toch? Ik pas echt niet alles wat op het eerste oog in het rek mooi lijkt. Er komt 1 doos hier, gaat er 1 weer terug, anders gezien, als ik mijn auto had gestart en verschillende winkels af had moeten rijden, is meer belastend voor het milieu lijkt mij.

Besef je wel hoeveel werk het is voor Wehkamp, al die retouren? Zij weten namelijk niet of iets enkel is gepast, zij moeten dus alles checken, weer opnieuw inpakken en weer verkoop-/verzendklaar maken..
En voor 1 bestelling en retour rijdt het PostNL busje toch echt heel veel meer dan 1 ritje van jou naar de winkel.. Dus online bestellen en retourneren is zeker meer belastend voor het milieu.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:47

MightyMike schreef:
Veel administratie vind ik onzin, dat is gewoon het verschil tussen een stenen winkel en een webshop. Shoppen op afstand betekend ook dat er dingen terug komen.

Ja wel eens wat terug, niet standaard bijna de hele bestelling :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:49

Dat ze voorfinancieren vind ik ook bij een kleding webshop horen. Lees veel begrip voor de winkel, maar zij kiezen er zelf voor een webshop te zijn ipv een stenen winkel. Ik zou het fijn vinden dat alles wat mij op een foto in een maat die ik normaal heb zou passen en mooi zou zijn, maar dat is toch geen realiteit? Koop jij ook alles wat je in het rek vind in de stenen winkel direct? Want dat is wat je zegt Sclimpre.
Het zijn best enorme bedragen Relaxed, dat schiet je toch niet graag voor? Ik ben geen bedrijf, zij wel, zij kiezen er voor kleding te verkopen, zo zie ik het.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:49

Sky schreef:
MightyMike schreef:

Ja wel eens wat terug, niet standaard bijna de hele bestelling :+

En dan niet alleen bij MightyMike, maar bij nog eens duizenden andere klanten :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:49

Wordt al een flinke discussie. Maar gaat mij niet om of ik daar wel of niet zou moeten bestellen, ga nu wel naar de stenen winkels dan, maar waarom, wat gebeurt er dan met de kleding die retour gaat?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:50

Vergis je ook niet in hoe streng die controle is op geretourneerde kleding. Het zal niet direct vernietigd worden, maar als je bijvoorbeeld parfum hebt gedragen en er daardoor een beetje geur aan de kleding zit, kan het al niet meer terug. Zit dus een enorm waardeverlies aan voor de winkel.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-19 13:50

Ik stuur overigens ook zeker niet alles terug, bestel alleen wanneer ik iets nodig heb, dus houd altijd wat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:50

Hier een antwoord van Wehkamp een jaar geleden op een soortgelijke klacht op een klachtensite:

jaar geleden - Goedemiddag,Begrijpelijk dat je het vervelend vindt dat je geen gebruik kunt maken van de optie Achteraf betalen. Je mag natuurlijk retourneren wat je wilt, het is echter zo dat wanneer je meer dan 80% hebt geretourneerd wij je de optie Achteraf betalen niet meer aan kunnen bieden in onze kassa. We kijken naar het aantal retouren ten opzichte van het aantal aankopen in het afgelopen jaar. Heb je meer dan 80% van je aankopen teruggestuurd? Dan heb je ruim het dubbele geretourneerd van wat onze klanten gemiddeld in een jaar retour sturen. Zodra je retourpercentage onder de 80% komt, kun je weer gebruikmaken van Achteraf betalen. Wij kunnen dit niet voor je aanpassen.Met vriendelijke groet, webcareteam wehkamp

Het hele verhaal staat op htps://www.klacht.nl/niet-meer-op-reken ... betalen-2/