Mensen die in België moto A hebben gehaald

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cubone

Mensen die in België moto A hebben gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 11:32

Hoe haalbaar is het? Het gaat om de zwaarste klasse waarmee je direct klaar bent (examen privé terrein + openbare weg).

Ik had rijlessen ingepland uitgesprijd over 2 weken in verband met de mogelijkheid eventueel een extra les te nemen. Ik heb 12 uren les (meest uitgebreide pakket).

Nu krijg ik net te horen dat mijn instructeur afwezig is en mijn lessen opgeschort worden en ik dus binnen 5 dagen mijn eerste les zal nemen en examen zal afleggen. Geen enkele ruimte voor extra les dus :(

Ik heb een autorijbewijs en dus al wel wat weg inzicht, maar nooit eerder motor gereden.

Is dit normaal? En is het haalbaar..? Mijn examen staat al gepland dus ik kan geen kant op. Is er iemand die me gerust kan stellen?

Rex_Rolfo

Re: Mensen die in België moto A hebben gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:49

Heb je wel ervaring met een schakelbrommer of 125 cc (in België kan dat net als in diverse adnere Europese landen met een rijbewijs B)? Zo nee, zien dat je ergens anders lessen kunt nemen want ik vind 12 uur sowieso al weinig om het fenomeen motorfiets te leren kennen. Vooral ook omdat de consequenties bij een oepsie nogal heftig kunnen zijn (weinig kreukelzone of airbag).

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:12

Ik heb mijn motorrijbewijs in België gehaald maar al 17 jaar terug... Ik zou de rijschool vragen om kosteloos je examen te verzetten. Zij schorten je lessen op en geven je dus geen mogelijkheid om op de afgesproken wijze je voor te bereiden.

Ik vind 12u les voor de bijzondere verrichtingen echt wel noodzakelijk. Mijn instructrice zei toen dat ze het niet zou halen zonder te oefenen. Vooral omdat al die bijzondere verrichtingen toen (nu nog?) in een vloeiende lijn achter elkaar door gereden moeten worden. Het rijden op de weg is niet het grootste probleem als je al een tijd je auto rijbewijs hebt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:17

Mijn zoon had het ook tussen zijn laatste les en het rijexamen zaten 3 maanden.Hij heeft nog wel een les voor zijn examen nog gehad en is in 1x geslaagd.Hij had al wel een autorijbewijs.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 12:42

Rex_Rolfo schreef:
Heb je wel ervaring met een schakelbrommer of 125 cc (in België kan dat net als in diverse adnere Europese landen met een rijbewijs B)? Zo nee, zien dat je ergens anders lessen kunt nemen want ik vind 12 uur sowieso al weinig om het fenomeen motorfiets te leren kennen. Vooral ook omdat de consequenties bij een oepsie nogal heftig kunnen zijn (weinig kreukelzone of airbag).

Geen ervaring met schakelbrommer. Heb mijn auto gehaald in Nederland en daarvoor nooit gereden...

Ik rij wel zo'n 1000 km per week met de auto.

In België werkt het sowieso allemaal een beetje raar. Mocht ik niet slagen dan kost een herexamen 50 euro, dus niet het eind van de wereld. Maar zou toch zonde zijn.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:52

Cubone schreef:
Geen ervaring met schakelbrommer.

Geloof me maar dat ontkoppelen met je linkerhand ipv linkervoet, schakelen met de linkervoet, remmen met rechterhand én rechtervoet terwijl je met de rechterhand ook het gas bedient toch wat anders is dan in een auto ;)

Het verkeersinzicht scheelt als je ervaring in een auto hebt, maar beheersing van een tweewieler is echt niet iets dat je in een paar uurtjes onder tot in de puntjes onder de knie hebt. En als het examen voertuigbeheersing in BE net zo streng is als in NL moet je de motor echt wel goed beheersen. Ik ken mijn motor van binnen en van buiten en heb er genoeg mee uitgehaald. Maar of ik die krappe slalom die bij het examen gevraagd wordt goed genoeg beheers met die lompe bak van mij?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 13:05

Rex_Rolfo schreef:
Cubone schreef:
Geen ervaring met schakelbrommer.

Geloof me maar dat ontkoppelen met je linkerhand ipv linkervoet, schakelen met de linkervoet, remmen met rechterhand én rechtervoet terwijl je met de rechterhand ook het gas bedient toch wat anders is dan in een auto ;)

Het verkeersinzicht scheelt als je ervaring in een auto hebt, maar beheersing van een tweewieler is echt niet iets dat je in een paar uurtjes onder tot in de puntjes onder de knie hebt. En als het examen voertuigbeheersing in BE net zo streng is als in NL moet je de motor echt wel goed beheersen. Ik ken mijn motor van binnen en van buiten en heb er genoeg mee uitgehaald. Maar of ik die krappe slalom die bij het examen gevraagd wordt goed genoeg beheers met die lompe bak van mij?

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze in België zo streng zijn als in Nederland. 12 uur is het meest uitgebreide pakket.. Maargoed, ik weet niet niet. Ik ken niemand die in België zijn motorrijbewijs heeft gehaald.

In België mag je met je theorie ook 20% fout hebben wat eigenlijk ook gewoon idioot veel is natuurlijk.

Mijn plan is sowieso om na het behalen van mijn rijbewijs nog wat extra lessen te volgen als dat beter voelt voor me en om in eerste instantie de wat rustigere plekken op te zoeken om te rijden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:20

Cubone schreef:
12 uur is het meest uitgebreide pakket.. Maargoed, ik weet niet niet. Ik ken niemand die in België zijn motorrijbewijs heeft gehaald.

12 uur is het wettelijk minimumpakket. Meer les nemen mag altijd, maar het zou gek zijn dat ze heel veel uren verplicht maken voor bv. iemand die al jaren met een brommer rijdt. voor die mensen is het niet echt nieuw, alleen een maatje groter en wat sneller.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:51

Huh, even voor mijn beeldvorming. Je kunt in theorie dus nu, door samenloop van omstandigheden, direct examen gaan doen voor het halen van je motorrijbewijs?! Dat klinkt mij echt heel zot in de oren.
Ik heb mijn (NL) motorrijbewijs gehaald, maar ik heb die lessen toch echt wel hard nodig gehad om wat behendigheid en ervaring op te doen hoor.. Zou levensgevaarlijk zijn geweest om alleen een examen te hebben gedaan en dan gaan rijden.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:56

Eerlijk: ik denk dat het een onhaalbare missie wordt.

Heel eerlijk: ik denk dat je voor jezelf en je eigen veiligheid (en die van anderen) er goed aan doet om je examen te verzetten en eerst te lessen, zodat je het ook gewoon écht onder de knie hebt.

Ik heb inmiddels 15 jaar mijn motorrijbewijs, rij minimaal 10.000 km per jaar. Maar leer ook nog steeds bij als ik een training doe.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 14:54

ista schreef:
Eerlijk: ik denk dat het een onhaalbare missie wordt.

Heel eerlijk: ik denk dat je voor jezelf en je eigen veiligheid (en die van anderen) er goed aan doet om je examen te verzetten en eerst te lessen, zodat je het ook gewoon écht onder de knie hebt.

Ik heb inmiddels 15 jaar mijn motorrijbewijs, rij minimaal 10.000 km per jaar. Maar leer ook nog steeds bij als ik een training doe.

Ik begrijp dan niet zo goed waarom ze bij geen enkele rijschool extra lessen hebben aangeraden.. Ik heb 3 rijscholen benaderd en bij alle 3 aangegeven of die 12 uur wel klopt en dat was voldoende volgens allemaal.. Terwijl ik ze juist zo'n mooie kans heb gegeven om een mooi verkooppraatje ervan te maken haha.

Zou het zo zijn omdat ze er crash courses van maken? (door 2 werd aangeraden 3 lessen van 4 uur..). Ik zal nu 5 dagen op rij 2 tot 3 uur les hebben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:21

Mijn exvriend heeft ook zo les gehad. Gewoon 3 dagen de motor op en de 4de examen.

What does the fox say?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:28

12u is echt standaard overal in België voor moto A.
Ik heb het halverwege de lessen opgegeven en ben maar met een 125cc gaan rijden. Voor mij was zo'n zware moto toch iets teveel van het goede.

Ik reken onafhankelijke voedingsrantsoenen uit en geef onafhankelijk voedingsadvies, meer info? Pb

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 15:59

Misschien lukt het wel om met zo weinig uur je rijbewijs te halen, wie weet zijn ze gewoon wat soepelder in B.

Ik heb zelf ook niet veel lessen gehad, denk in totaal ook maar 12 uur of zo. Maar kon ik toen goed motorrijden? Nee.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 17:03

Rex_Rolfo schreef:
Geloof me maar dat ontkoppelen met je linkerhand ipv linkervoet, schakelen met de linkervoet, remmen met rechterhand én rechtervoet terwijl je met de rechterhand ook het gas bedient toch wat anders is dan in een auto

Op een quad ging het links schakelen goed vorig jaar :P. Ik ga het zien, maar zelfs al haal ik het verwacht ik geen fantastische motorrijder te zijn. Maar dat kan ook niet, tis toch België he ;) (grapje moet kunnen!)

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:42

12 uur les en direct geslaagd. Ik was er zo mee weg en vond 12 uur echt haalbaar. Het echt gewend worden lukt enkel door kilometers te maken :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:50

@ TS,ken je niemand met een 125cc tje?
is makkelijk zat om daar op een verloren straatje wat te leren schakelen,vertrekken,.....
geeft je zo'n enorme voorsprong,want sommige mensen zijn daar gewoon bv ook niet handig in en als je na de helft van je les-uren nog altijd wat in de knoei zit met vertrekken,schakelen,.... wordt het wel moeilijk natuurlijk.

van waar ben je? zat mensen hebben een 125-tje staan om wat te 'spelen',die je met veel plezier wat laten rijden.

rumay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:18

Ik heb van mijn 16 tot 18e een schakelbrommer gereden en daarna mijn motorrijbewijs gehaald maar om eerlijk te zijn het enige voordeel was dat je wist hoe het schakelen werkte en dat je moest koppelen met de hand en gasgeven en de 2 wielen maar dat voordeel werkte ook een beetje tegen om op de juiste manier motor te rijden.
Ik vond het niet overeenkomen op de motor werkt het toch anders met kijken, je remmen, de bocht nemen, je plek op de rijweg en niet te vergeten de snelheid en de kracht onder je.

Heb totaal 10 lessen gehad van 1.5 uur en heb in Amsterdam afgereden in februari.
Heb ook een vervolg dag gehad dat was erg leerzaam.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 20:38

Eerste les zit erop. Vind het heel leuk, maar ook wel zwaar. Morgen 3 uur lang les. Ben benieuwd hoe ik me voel daarna. Voor nu in ieder geval met name moe. Maar morgen hoef ik niet ook nog 1,5 uur auto te rijden dus dat zal hopelijk wat schelen :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie