Soms... zou je het allemaal achter willen laten

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:43

Ik volg, mn hele leven heb ik al het gevoel dat ik ergens anders wil wonen, het is vooral lastig omdat we hier beide een goeie baan hebben, die we ergens anders niet zomaar kunnen uitoefenen. Maar ik verlang naar meer ruimte, rust, natuur en zon. Heb een reis in het vooruitzicht van 9 weken, dit is echt een uitzondering want normaal krijg je ook nooit zolang vrij, maar dan weet ik ook eens hoe het bevalt om wat langer dan 3 weken van huis te zijn.

Ik vindt het ook heel lastig om een land te kiezen om te emigreren, ergens niet plat en meer zon.

Soms snappen mensen niet wat ik bedoel, maar dat geeft niet want het is een verwoording van een gevoel
https://falinesthoughts.wordpress.com/

Lukasje

Re: Soms... zou je het allemaal achter willen laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:56

Goh, ik zeg niet dat je in een burn out zit, maar zeg ook niet het tegendeel. Het klinkt dat je weg wil van de situatie waarin je nu zit omdat het je (mentaal?, lichamelijk?) uitput maar je hebt de energie niet om de koe bij de horens te vatten. Dat is gewoon een rot gevoel!

Ik denk dat het je makkelijker wordt wanneer je idd een realistisch plan hebt, dat je weet wat haalbaar is en wat niet. Is het geen begin om bv voor een poos in het buitenland te gaan werken, op een boerderij, paardenaccommodatie, ... en eerst te ervaren hoe het voelt?

Don't take anything for granted

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 19:23

Lukasje schreef:
Goh, ik zeg niet dat je in een burn out zit, maar zeg ook niet het tegendeel. Het klinkt dat je weg wil van de situatie waarin je nu zit omdat het je (mentaal?, lichamelijk?) uitput maar je hebt de energie niet om de koe bij de horens te vatten. Dat is gewoon een rot gevoel!

Ik denk dat het je makkelijker wordt wanneer je idd een realistisch plan hebt, dat je weet wat haalbaar is en wat niet. Is het geen begin om bv voor een poos in het buitenland te gaan werken, op een boerderij, paardenaccommodatie, ... en eerst te ervaren hoe het voelt?

Wat je zegt in het eerste deel klopt wel. Een echte burnout heb ik (gelukkig) niet. Door ervaringen in de omgeving en iemand die ineens zei dat het klinkt alsof ik in een depressie zat zijn mijn ogen open gegaan en heeft het geen 2 maanden geduurd voor ik aan de bel trok en hulp zocht. Als een gebroken vogeltje zitten janken bij een dokter die je niet kent komt echt wel als 1 van de laagtes in mijn leven. Ik merk nu ook dat ik niet zomaar meer alles kan wegwuivel zoals ik altijd heb gedaan. Daarmee kom ik er niet uit en zit ik over een jaar misschien weer met hetzelfde. Ook merk ik dat mijn weerbaarheid minimaal is. Laatst had iemand een opmerking over mij tegen iemand anders en ben er helemaal kapot van geweest. Dus hard aan het werk.

Inderdaad, een programma zoals EF lijkt me veiliger. Beetje eerst met de grote teen het water voor erin te duiken. En ik hou er nog wat van over door bv een andere taal erbij te leren naast Engels en Frans.

What does the fox say?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:41

Ik kan alleen maar zeggen, ga ervoor!
Ik en mijn man waren ons leven in Nederland ook zat en hebben er dus 5 1/2 jaar geleden voor gekozen naar Frankrijk te vertrekken waar we eerst de tijd hebben genomen om uit te vogelen wat we nu echt wilden. Inmiddels zijn we beiden omgeschoold en hebben we sinds deze zomer onze eigen schapenboerderij. Het is hard werken en er zijn genoeg tegenslagen maar we zijn zo veel gelukkiger dan dat we in Nederland ooit waren dat het dat allemaal waard is. Eindelijk hebben we een levensstijl die bij ons past op een plek die bij ons past.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:43

lizy29 schreef:
Ik kan alleen maar zeggen, ga ervoor!
Ik en mijn man waren ons leven in Nederland ook zat en hebben er dus 5 1/2 jaar geleden voor gekozen naar Frankrijk te vertrekken waar we eerst de tijd hebben genomen om uit te vogelen wat we nu echt wilden. Inmiddels zijn we beiden omgeschoold en hebben we sinds deze zomer onze eigen schapenboerderij. Het is hard werken en er zijn genoeg tegenslagen maar we zijn zo veel gelukkiger dan dat we in Nederland ooit waren dat het dat allemaal waard is. Eindelijk hebben we een levensstijl die bij ons past op een plek die bij ons past.

Maar jullie zijn met zijn 2en, dat maakt het wel veeeel makkelijker dan alleen zo'n stap ondernemen..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:54

Denk niet dat dat uit maakt eerlijk gezegd. Het heeft voor en nadelen. Juist in je eentje ben je flexibeler.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:38

Schuur_ schreef:
Hallo Bokkers,

Ik zou juist graag eenvoudig willen leven, zorgen dat ik een dak boven mijn hoofd heb en vaste kosten kan betalen met hier en daar een extraatje. Dus een B&B achtig iets met gasten waarbij ik lekker thuis kan blijven en in de omgeving dingen kan doen. Zorgen voor andere mensen en als ik er geen zin in heb gewoon de kamers niet beschikbaar stellen. Ik besef dat voor welke weg ik ook kies er overal teleurstellingen en donkere momenten liggen. Maar het zou fijn zijn als deze donkere momenten minder zijn dan de zonnige.

Hier trek je een conclusie die ik helemaal niet zo logisch vind.
Heb je wel eens in de horeca gewerkt? B&B is typisch zoiets dat je volgens mij heel erg gauw overschat en romantiseert.
Wil je tegenwoordig een goedlopende B&B runnen is dat echt hard werken en daarnaast; investeren. Dan kun jij heel simpel willen leven, voor je gasten moet je de boel wel netjes voor elkaar hebben.

Ik ken mensen die in Spanje zijn gaan wonen, voor weinig geld een leuk huis hebben gekocht en vervolgens zoveel in hun B&B voorzieningen hebben moeten investeren dat het lastig is om het eruit te krijgen.
Zonder die B&B hadden ze voor zichzelf voor vrijwel hetzelfde kunnen leven.

Maar buiten dat.
Laat eens los wat je is aangepraat, wat je denkt te moeten doen of wat anderen van je verwachten. Zou het een idee zijn om eens zelf een periode (en dan niet een week, maar een maand of liefst een paar) op reis te gaan? Gewoon eens gaan? Zo verhelderend, zo goed om prioriteiten op een rijtje te krijgen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 20:45

Dat spreekt me zeker aan en ga ik ook verder onderzoeken om een tijd alleen iets te ondernemen in een ander land.

Dat een B&B of eender welke eigen zaak hard werken en investeren is snap ik best ;) maar het geeft je ook ruimte en flexibiliteit

What does the fox say?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:50

Het is ook echt een aanrader als je het gewoon even zelf niet zo goed weet.
Voor mij (ons) was een lange reis echt de eyeopener die ervoor zorgde dat we WEL zonder miemelen die stap hebben genomen, ons huis hebben verkocht en naar Spanje zijn vertrokken ;)

Er zijn meer dingen die ruimte en flexibiliteit bieden natuurlijk. Laat je niet alléén maar daardoor leiden, maar kies ook wat waar je echt wat mee hebt, waar je je voor in wil zetten als doel/werk an sich. Anders kun je het als ondernemer nog knap moeilijk krijgen.

En verder: gewoon gaan hoor ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:53

Schuur_ schreef:
Dat spreekt me zeker aan en ga ik ook verder onderzoeken om een tijd alleen iets te ondernemen in een ander land.

Dat een B&B of eender welke eigen zaak hard werken en investeren is snap ik best ;) maar het geeft je ook ruimte en flexibiliteit

Enkel als je alles contant kan betalen en dus enkel voor wat boodschappen, belastingen, verzekeringen, stroom/internet, etc. afhankelijk bent van klanten voor inkomen. Hoe meer je moet verdienen hoe minder vrijheid je hebt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:58

lizy29 schreef:
Denk niet dat dat uit maakt eerlijk gezegd. Het heeft voor en nadelen. Juist in je eentje ben je flexibeler.

Serieus? Met zijn tweeën heb je toch veel meer mogelijkheden en draagkracht? Neem alleen al stukje risicospreiding.. Financiële draagkracht.. 2 kunnen meer dan 1. Snap niet hoe je dat gelijk kan trekken :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:03

Relaxed schreef:
lizy29 schreef:

Serieus? Met zijn tweeën heb je toch veel meer mogelijkheden en draagkracht? Neem alleen al stukje risicospreiding.. Financiële draagkracht.. 2 kunnen meer dan 1. Snap niet hoe je dat gelijk kan trekken :n

Verhuizen is een flinke stressbron, voeg daar klussen, geldzorgen en nieuw land bij en je zal niet de eerste zijn waarbij de relatie klapt. Zowel alleen als met 2 heeft voordelen en nadelen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:07

Je noemt het zelf al, degene die alleen vertrekt moet het meteen al in zijn eentje rooien..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:14

Een BB in een zonnig land
Zag een goed lopen BB voorbij komen in Portugal
Zoiets is natuurlijk een giga aangaan
Maar wel prachtige ervaring

Succes met je keuze

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:17

En eerst als vrijwilliger ergens gaan werken in een ander land? Zodat je kunt ervaren?
Zie op FB elke keer Takis shelter voorbij komen, zoekt vrijwilligers is op Kreta werken met honden.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:21

Ik zou eens beginnen met seizoenswerk, kijken of je het bevalt.
Zelf zou ik waarschijnlijk gek worden van de ongeorganiseerde zooi in Spanje, maar een vriendin van mij woont er naar volle tevredenheid.
Een nicht van mij heeft een paar jaar op St Maarten gewoont en toen weer terug gekomen.

Of in je eentje of samen makkelijker is valt niet veel over te zeggen. Ik ben zowel een keer alleen als samen gegaan. Zou het ook rustig weer alleen doen dat weet ik behoorlijk zeker.

Als je enorm gehecht bent aan zekerheid dan zou ik het afraden, dan geeft het enkel stress.

Overigens is een tante van mijn moeder net naar Spanje verhuist op 85 jarige leeftijd. Nadat haar man overleden was heeft ze het huis verkocht en is gegaan. Ze ziet wel of ze blijft :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:59

Relaxed schreef:
lizy29 schreef:

En meer onmogelijkheden want persoonlijke voorkeuren, beperkingen want rekening houden met een ander, hogere kosten en de ervaring leert dat je veel sneller op een eilandje gaat leven zonder contact te maken met je omgeving waardoor integratie lastiger is. Dat en dat je relatie verdomde sterk moet zijn om überhaupt de onzekerheden en problemen het hoofd te bieden.
Bij zo’n beetje alle geëmigreerde stellen die ik ken is die emigratie toch echt volledig afhankelijk van 1 van de 2 partners en hangt de tweede er zo’n beetje bij omdat de ander het graag wilde.
Wij zaten toevallig heel erg op 1 lijn over feit dat we weg wilden maar hebben er niet voor niets 5 jaar over gedaan om onze nieuwe toekomst te vinden. Daar zit echt heel veel discussie achter. Een baantje zoeken in het buitenland of een kleine B&B beginnen in mijn eentje was echt vele malen makkelijker geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:12

"Vroeger" gingen mensen die zich zo voelden als jij nu ts, dat komt nl. best veel voor, druiven plukken in Frankrijk, naar een kibbutz in Israel, of met een rugzak naar India. Vaak vond men dan een nieuw levenspad of een nieuwe levenshouding.Ik vind het wel een aanrader want je bent maar eens jong en dan kun je dit soort dingen nog ondernemen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:54

Schuur_ schreef:
Ik wil even iedereen bedanken voor de uitgebreide reacties.

Ik heb ook een goed gesprek gehad met mijn vader en uitgelegd dat hun niets te verwijten is dat ik me zo voel en dat het mezelf ook niet te verwijten valt. Erge is dat ik alles wel weet maar dat ik het gevoel niet kan stoppen. Zo hadden mijn ouders bv een heftig gesprek afgelopen weekend en stuurde mijn vader dat ik even weg moest blijven ipv koffie te komen drinken. Ik weet dat het niet over mij gaat maar toch trekt meteen het bloed uit mijn gezicht weg en denk ik 'wat heb ik fout gedaan', 'waarom zijn ze kwaad op mij'. En dit heb ik bij heel veel dingen die ik op mezelf betrek en me helemaal naar beneden haal terwijl andere mensen niet eens bewust zijn van wat ze zeggen of doen en het al helemaal niet zo bedoelen. ik kreeg dan ook vaak de opmerking van leerkrachten of mijn ouders dat de wereld niet om mij draaide en dat ik echt niet altijd in de belangstelling moest staan terwijl dat juist absoluut niet was wat ik bedoelde of wou. Waardoor ik door die opmerking nog verder doordraai(de) in mijn gedachten dat ik een storend element ben en moet zorgen dat niemand 'last' van mij heeft.

Het kan heel goed zijn dat jouw vader dat berichtje stuurde om je te beschermen tegen een explosieve situatie of om de boel niet verder uit de hand te laten lopen.

Daarnaast: veel mensen hebben de neiging om 'in te vullen' wat (zij denken dat) de ander denkt. Dat hoeft helemaal niet te kloppen. Kennelijk ben je onzeker, maar je altijd overal schuldig over voelen is echt niet nodig.

Ik denk dat verandering van plek je veel goed zal doen.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-19 15:16

Dat was ook de reden en dat weet ik ook. Maar in die split second slaat de meter de verkeerde kant op en is het heel lastig om dat gevoel om te buigen

What does the fox say?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:37

Ik ben heel benieuwd wat je keuze gaat worden, want dat lijkt vooral je probleem...
Je bent enorm zoekende lijkt het. Op zoek naar geluk. Hoop dat je het gaat vinden, maar wat al eerder is gezegd...dat geluk ga je pas vinden als je gelukkig bent met jezelf. En dan hoef je misschien niet eens naar het buitenland.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita (V. Bachelor) 1996, met pensioen! Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan...je werd slechts 7 jaar. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:29

Ik denk dat de rust die jij zoekt niet in het buitenland te vinden is, maar in je hoofd en in een nieuwe denkwijze.

Voor emigreren moet je naar mijn mening best stevig in je schoenen staan en je niet te snel gek laten maken want er komt best veel op je af.

Maar als je toe bent aan verandering van omgeving kan je natuurlijk ook gewoon binnen Nederland verhuizen. Kan ook heel verfrissend zijn en iets minder stressvol.