Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maartje1990

Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-13 22:47

Ik doe met het inspannen alles wat bokt verboden heeft. Als er eens een medebokker bij is dan roep ik ook 'ik zou heel bokt hier over me heen krijgen' :+ Want, ik doe het allemaal niet volgens het boekje, ik ben ronduit levensgevaarlijk bezig :j Ik vind zelf dat het allemaal wel meevalt. En ik vroeg me af of er toch stiekem niet wat meer bokkers zijn die het niet allemaal volgens het boekje doen.

Want wat doe ik, of beter gezegd, wat doe ik niet?

- Ik doe 9 van de 10 keer m'n pony alleen inspannen
- Pony staat eigenlijk altijd los (behalve als er iemand mee is).
- Volgorde, nouja volgens mij doe ik dat ook niet 'veilig'.
- Aftuigen, ik begin met het hoofdstel en doe dan z'n halster om er is dan wel iemand die 'm vasthout
- Hierna begin ik pas met de wagen los te maken.

En meneer zou overal naartoe kunnen rennen. Maar als hij los is (van de wagen) wil hij het liefst zo snel mogelijk naar de stal (staan we eigenlijk al). En op dat moment is het gras véél boeiender :+

Ik wil géén commentaar over dat ik zo levensgevaarlijk bezig ben. Dat geloof ik wel dat mensen dat wellicht zo vinden en ik ga er echt geen reet aan veranderen als ik hier halfbokt over me heen krijg dat ik gevaarlijk bezig ben. Dus bespaar je de moeite, ik weet wat de risico's zijn, die neem ik.

Reden van dit topic is om te vragen of er meerdere bokkers zijn die het niet volgens het boekje doen en die dat nu ook durven te zeggen. Ook een reden waarom ik geen commentaar hoef over dat het zo gevaarlijk is.

brand los!

edit: even wat verandert aan mijn formulering.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-08-13 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

[LZP] Getrouwd dankzij bokt
''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak
[BB-HK] [VOLG] konijnenparadijs in de maak!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-13 23:14

Oreo schreef:
Ok, dan géén commentaar, maar kun jij me dan uitleggen waarom je het bewust op een gevaarlijke manier wilt doen?

Ten eerste, vind ik het niet zo gevaarlijk als dat er vaak over gesproken wordt, iig, niet met deze pony, verschilt uiteraard ook per paard. Ten tweede, het gaat, tot op zekere hoogte, niet anders. Ik heb niks om 'm aan vast te zetten, ik heb eigenlijk nooit iemand om mij te helpen.

''Pak m'n hand maar''
spelvouten worten mede mogeluk gemaakt door mein moobiel :) excuses voor het ongemak

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-13 23:20

Ah, nee, ik vind niet dat ik levensgevaarlijk bezig ben :+ verkeerd geformuleerd, was ook grappend/sarcastisch bedoelt :+ . Maar volgens sommige (vele op bokt) worden over dit soort dingen vaak gezegd dat het levensgevaarlijk is. Stel dat mijn haflinger met haar huidige gedrag op een leeftijd was dat ze kon worden ingespannen (ze is nog maar een jaar) Dan zou ik het wél levensgevaarlijk vinden, beest kan nog amper stil staan en schrikt van alles. Maar met deze pony, nee vind ik het niet levensgevaarlijk, anders zou ik het niet doen op deze manier!

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-13 00:00

Gem schreef:
Het voordeel van "Bokt's boekje" :') , is dat je wel bewust nadenkt over hoe je iets (niet) doet. Of dat nu goed, fout, achterstevoren of op zijn kop is, maakt niet uit. Je denkt iig ná over hoe je het doet en je neemt het (n)ergens dus toch als een soort leidraad hoe je het (niet) doet :+ . (Begrijp je het nog :D ?)

euhm... Ik denk het? :+

Ik zie overigens ook niet in waarom het, in mijn geval, perse veiliger is om eerst de wagen los te maken. Want als pony aan de kletter gaat met degene die meegaan (onervaren men mensen) of met z'n hoofdstel aan en z'n leidsels op z'n rug die misschien losraken en dan dat z'n benen er in verstrikt raken en met dat bit in z'n mond. Nee, dan liever dat halster met een touwtje.

Weet je, ik wéét niet eens hoe het 'volgens het boekje' moet, ik zit ook diep na te denken in welke volgorde ik het op menles heb geleerd (niet koetsiersbewijs)

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-13 00:57

Nee, absoluut niet bedoelt als stoer-doenerij topic. Meer een, bokt doet soms zo overdreven over als er 'iets' niet helemaal gaat zoals in het boekje (ook bij andere dingen trouwens, niet alleen op AR). Dat ik denk dat 9 van de 10 mensen niet eens meer durft te zeggen dat hij/zij het niet volgens het boekje doet. En ik vroeg me dus af of ik de enige ben die zich niet helemaal aan al die regels houd.

Ik breng naar mijn mening niemand in gevaar, mijn pony niet, mijzelf niet en ook de mensen die met mij mee zijn niet :) Dus ik breng niemand 'nog bewust ook' in gevaar, want er is naar mijn mening geen gevaar. Maar weet dat er mensen zijn die daar anders over denken.

En ik blijf er bij, dat als hij aan de kletter gaat, dan liever met halster dan met z'n hoofdstel en leidsels. Maar nogmaals, ik zie het gevaar er niet in. Wellicht bij een ander paard wel, maar niet bij deze pony. En natuurlijk, ieder paard kan schrikken, maar dat risico is naar mijn mening zo klein dat ik dat neem. Ik heb de pony al 15 jaar in mijn bezit, en ben oud en wijs genoeg om die inschatting te maken.

Edit: wat doen jullie dan met de leidsels? Laten jullie die gewoon op de wagen liggen? (helemaal link als de pony er vandoor gaat) Of zit er iemand op de wagen die de leidsels vast houdt? Vind ik ook erg link als de wagen half los zit en er dan iemand op zit. Of doen jullie die op z'n rug vastmaken (even de naam van die riem kwijt). En daar dan 'tijd aan verspillen' ipv je pony losmaken?

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-13 20:09

Zoals ik aangaf. Ik weet wat het risico is, maar denk dat die net zo groot of klein is dan als ik begin met de wagen. Iedere bokker die roept of vindt dat ik gevaarlijk bezig ben nodig ik van harte uit eens een menritje met mij mee te komen maken. En dan mag je dan, na het gezien te hebben, zeggen wat je er van vindt. Hier in het topic heb ik Speciefiek qangegeven dit niet te doen. Reden voor het openen van dit topic is om te kijken of er meer mensen zijn, die wellixht niet alle regela volgen. En als meteen weer een heleboel mensen hier over vallen, dan houden die zich stil. Dus nogmaals, graag geen commentaar dat het gevaarlijk is. Kom eerst een keer mee dan.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-13 11:16

Gem schreef:
Met "een keer mee komen rijden" kun je alleen aantonen dat jij je pony onder controle heb, of dat hij überbraaf is. Niet dat je veilig bezig bent.

Dat beweer ik ook niet. Enige dat ii zeg is dat ik niet (vind) gevaarlijk bezig ben. En dat zie je dan wellicht wel. Maar nogmaals, ik heb dit topic niet als discussietopic geopend of dat dit nu wel of niet gevaarlijk is. Heb dit geopend met de vraag wie er nog meer dingen doen die niet volgens het boekje zijn.

''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Re: Ik doe het NIET volgens het boekje (mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-13 20:25

Ik weet heel goed wat men als 'gevaarlijk' ziet. En ook dat heel veel mensen dat zo zien. Echter kent niemand van jullie mijn pony, weet niemand waar ik met mijn pony sta en dus weet niemand of er überhaupt mensen in de buurt zijn die 'gevaar' lopen. Weet niemand of ik op een open veld sta waar m'n pony overal naartoe kan rennen of dat het in een afgesloten of bijna afgesloten plaats is. En ook weet niemand of ik het wel op de 'juiste' manier heb geprobeerd of dat ik niet eerst het hoofdstel aanhad + tuig alvorens hem aan de wagen te zetten. Ik heb deze pony al 15 jaar, ik ken de omstandigheden waarin ik hem optuig en ik weet welke mogelijkheden ik heb en welke ik niet heb, jullie niet. Dus nogmaals, kom eens langs en oordeel dan. Kunnen we er dan over discussiëren, maar zoals ik ook al in de OP aangaf, wat jullie ook zeggen, ik ga er niks aan veranderen. Dus bespaar je de moeite om zo'n uitgebreide post te typen waarin je aangeeft hoe gevaarlijk het wel niet is, zoals ik aangaf, ik weet dat mensen het gevaarlijk vinden. En dan kun je me schofterig of arrogant vinden of gewoon een idioot, ik kan er toch niet wakker om liggen. Ik weet hoe ik met mijn paarden omga en ik doe dat in de naar mijn beste manier van veiligheid. En daarmee zijn jullie het blijkbaar niet eens. Prima. Let's agree to disagree :)

En dit is de laatste post waarin ik er op reageer. Wil je toch nog een uitgebreide post typen en wil je dat ik reageer, dan via pb. :)

''Pak m'n hand maar''

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie