[VOLG] Mechelse Herder aangereden door auto

Moderators: Firelight, Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 14:32

Korte update: Ik ben heel blij dat Nova de tripjes naar de kliniek nog steeds ziet als leuke uitjes. Ze is denk ik gewoon blij dat ze er even uit kan. Ze wordt binnenshuis wel wat drukker en wil graag rondhuppelen. Dit doet ze dan wel op 3 poten. Haar bilspieren aan de ene kant zijn ook al echt afgenomen. Ik heb voor haar een nieuwe hondenkap besteld, omdat die plastic kap echt verschrikkelijk is. Als hij morgen binnen is zal ik vragen of ze even wil poseren :D

Afbeelding

In de spoiler heb ik een nieuwe foto van de wond toegevoegd.

Spoiler:
Afbeelding

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 15:55

@Olle, geen probleem :Y)

Afbeelding

@Duhelo; waarschijnlijk gaan maandag de pinnen eruit. De wond blijft qua genezing achter aan de rechterzijde. Aan de bovenkant zie je dat het wel over een pin heen groeit, dus misschien dat die dan wel kan blijven zitten. Dat wordt dan ter plekke bekeken.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 08:11

@Princesj; nee ze wordt niet behandeld met een laser. Ik heb van een andere bokker via pb ook een positief bericht ontvangen over laseren, maar die behandellocatie ligt helaas niet in de buurt.

Ik las ook dat je blijkbaar zo’n laser kunt huren? Dus ben wel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben of misschien iemand kennen die dit uitvoert in de omgeving van Eindhoven / Eersel?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 12:09

Ik heb janderegelaa een bericht gestuurd!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 16:58

Ik deel even een foto van de zieligste verjaardag ever :')

Afbeelding

Nova is vanochtend voor de tweede keer geopereerd. De breuk is nu extern gefixeerd, de verticale pinnen zijn verwijderd en vervangen door horizontale. Ik krijg nog foto's, die zal ik nog delen. Het is een waar bouwwerk geworden.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 19:01

Het idee was er al wel, om de botten toch wat stabiliteit te geven. De wond kan op deze manier beter helen en goed verzorgd worden. Het doel is gesteld op 10 weken (afzien) :D

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 20:28

@Hannanas; nog niet, want ze blijft niet rustig zitten in de auto :Y)

@Pepperrr; dankjewel, jij ook veel beterschap!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 18:48

Ik presenteer hierbij Nova's nieuwe bouwwerk _/-\o_

Afbeelding

@Hannanas; Nova kijkt er wel wat ongelukkiger bij, dus ik denk dat het andere iets comfortabeler was ja, voor zover dat kan... Morgen verband wisselen, ik ben benieuwd!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 14:34

Alles zag er goed uit tijdens de verbandwissel vandaag, zie foto in spoiler. Dus wond dicht, botten aan elkaar, revalideren en klaar :Y)

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 18:16

Vanwege het onverwachts overlijden van mijn lieve oma heb ik even een paar dagen geen update geplaatst, maar breng jullie nu toch even op de hoogte.

Maandag was naast bovenstaande verdrietige nieuws ook de eerste dag dat ik weer moest werken. In de middag komt een oppas een uurtje bij Nova zitten om haar wat te laten bewegen, eten en drinken zodat ze niet de hele dag alleen hoeft te zijn. In principe is ze dit wel gewend, maar dit geeft toch een fijner gevoel. Ik heb een live camera op haar gericht staan en jawel... Na een uur zie ik dat ze, ondanks dat ze een kap op had, het verband te pakken heeft en dat ze probeert het verband los te trekken. Paniek dus... Gelukkig heeft de oppas dit goed kunnen oplossen. Wondjes die er nog zaten afgeplakt met een gaasverband, vastgetaped en een stevige sok om het geheel gedaan. Maar niet echt fijn natuurlijk, want ik had het in de ochtend laten verwisselen.

Afbeelding

We hadden een snuitje geregeld, dit leek me wel een goede oplossing voor dinsdag maar ik werd door iemand getipt dat dit niet een hele veilige oplossing is want daar kunnen honden niet goed door hijgen / adem halen. Dit kan dus gevaarlijk zijn om het langere tijd te gebruiken. Ze keek er ook heel gelukkig bij :Y)

Afbeelding

De dierenarts raadde aan om toch een nog langere kap te regelen. Dit heb ik geprobeerd met een XXL comfy cone, maar dat is voor Nova echt geen doen. Dan kan ze helemaal niet bewegen in de bench en ze is er bang van omdat ze dan helemaal niets kan zien. Wat dan?!

Afbeelding

Vandaag dit geprobeerd :') Ze was veel relaxter in de bench en via de camera zag ik dat ze eigenlijk de hele tijd rustig en languit liggend in de bench heeft gelegen. Ze vind het ook niet erg om de muilkorf om te krijgen, dus voor nu is de oplossing even muilkorf + een sok om het verband als ik niet thuis ben.

In de spoiler ook nog even een update van de wond:

Spoiler:
Afbeelding

Het is wel lastig om een oppas te vinden die standaard op maandag t/m woensdag een uurtje langs kan gaan, dus ik moet ook nog even op zoek naar iemand die daarvoor beschikbaar is. Maar het is al een fijn gevoel als ze gewoon rustig en veilig in de bench kan blijven.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 19:08

Ladygiroc schreef:
Wat ben jij vals TS.. -O-

Een hond muilkorfen en dan een zak snoep voor haar neus leggen..

Sarcasme..voor de serieuze bokkers.

_O-

Hahaha, dat was even voor de foto want zowel de muilkorf als de zak snoep had ze gekregen van iemand. Natúúrlijk heeft ze die daarna als beloning gekregen :j

Had al hele verhalen gelezen over muilkorf training. Heb Nova maar gewoon de keuze gegeven tussen de XXL kraag en de muilkorf, dus dat was zo opgelost O:) O:)

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 19:31

ikkedus schreef:
Wow, al zeker 1/3 meer dicht zo te zien. Dat gaat goed.
Zo’n situatie dwingt je om creatief te zijn. Dat is ergens ook wel leuk. Achteraf. Als alles gelukt is. :o

Ik kijk erg uit naar het moment dat ik er achteraf naar terug kan kijken :))

Bedankt voor de support iedereen, doet me goed!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-19 16:32

Bedankt voor de tip KarmaChansy! Ziet er inderdaad nog comfortabeler uit :j

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 19:27

Vandaag is Nova gezien door een dierenfysiotherapeut. Ik mag gaan proberen om meer oefeningen met de poot te doen, zoals strekken en buigen en langzame loopoefeningen. Ze maakt op dit moment geen gebruik van haar poot en maakt met de poot ook geen lopende beweging. Tijdens het lopen trekt ze de poot omhoog. Ze moet weer het gevoel krijgen dat de poot bij haar hoort en dat ze hem mag belasten. De spieren in de poot zijn ook helemaal verdwenen. Morgen ga ik met de orthopeed overleggen of het verband hoger geplaatst kan worden, zodat de voet meer vrijheid heeft. We mogen in ieder geval creatief zijn met oefeningen. Voor Nova was het erg intensief want die ligt nu K.O. op de bank.

Afbeelding

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 21:04

JesdaJinn schreef:
Ze ziet er goed uit, of lijkt dat zo op de foto?

Mijn Herder zag er heel erg 'ziek' uit toen der tijd

Ze ziet er inderdaad niet ziek uit. Die poot is natuurlijk nogal slap en onbespierd, maar verder is ze ook gewoon vrolijk. Probeert ook een paar keer per dag of je toevallig niet een trek-spelletje met haar flos wil doen. Ze is 1,5 kilo afgevallen, maar ze krijgt natuurlijk ook minder eten. Nu we weer meer gaan bewegen ga ik ook weer wat meer voer geven. Ze ligt nu te slapen, maar als je ritselt met iets wat op eten lijkt is ze er meteen bij :')

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-19 09:14

Gisteren is er een nieuwe röntgenfoto gemaakt. De orthopeed geeft aan dat er geen sprake is van ontstekingen of een afstotingsreactie op de pinnen. Dat is dus goed. Verder ziet het er vrij rommelig uit, zeker vergeleken met de eerdere röntgen, maar dat komt doordat de botgroei actief is. In de spoiler ook de nieuwste foto van de wond. Het voetje is in overleg met de fysio zo vrij mogelijk gehouden. En nu moet dat mormel er gewoon nog even op gaan lopen :+

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-19 11:52

Ik doe nu een aantal keren per dag korte momenten van rek- en strekoefeningen met de poot als ze op de bank ligt, waarbij ik nu ook de voet mag aanraken. Dan strek ik de poot vanaf de heup en dan oefen ik wat druk uit aan de onderkant van de voet. Dan geef ik haar een beloning als ze hem ontspannen strekt.

Ook beloon ik haar wanneer ze haar voet aan de grond zet als ze staat. Dit gaat eigenlijk heel goed, maar zodra ze gaat lopen weet ze hem subtiel net van de grond te houden. Ik zie daarin ook wel een lichte verbetering, want eerst trok ze hem helemaal omhoog. Daarnaast doe ik oefeningen met zitten en vragen om de voorpoot aan de andere kant. Dan raakt ze uit balans, maar went ze aan het gevoel dat de achterpoot belast wordt. Ook geef ik beloningen waarbij ze staand met de neus richting de achterpoot gaat, waardoor ik hoop dat ze hem op een gegeven moment laat staan.

Ik probeer nu door middel van een spoor aan voertjes neer te leggen om de voet tijdens het lopen aan de grond te houden, maar dat is best lastig als je alleen bent en ze is super snel :')
In principe zitten er (behalve springen e.d.) geen restricties op de belasting van de poot. Dus als jullie nog goede tips hebben voor oefeningen dan laat maar weten! Ik denk dat zwemmen echt een hele goede oefening voor haar zou zijn, maar dat kan helaas (nog) niet vanwege de wond en de pinnen.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 16:02

Als het baasje moet werken zie ik er extra badass uit 8-)

Afbeelding

Kan ik hier ook een filmpje vanaf mijn telefoon delen?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 16:09

nuka schreef:
Misschien aquatraining met een zak om het been wat ze ook voor mensen hebben met bv een gebroken been?

Ik was al naar de apotheek geweest omdat het buiten ook vaak nat is, maar die zakken passen niet ofwel zijn heel duur of kunnen maar een paar keer gebruikt worden. Buiten in de regen maar een gewone plastic zak er om heen :P

De DA geeft aan dat zwemmen pas mogelijk is als de wond dicht is en de pinnen eruit zijn.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 17:22

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 17:35

Duhelo schreef:
ah jee :(:)

Maar ze ziet er op zich wel lekker happy uit :)

Je ziet hier mooi dat ze er wel wat op steunt als ze heel traag loopt, maar zodra het sneller gaat ze die steun weer overslaat. Met de pinnen erin zal het natuurlijk ook niet erg fijn zijn om erop te steunen, zeker omdat het voetje nog zo gezwollen zit. Bespiering is nu ook goed zichtbaar helemaal weg.

Ik denk dat het een stuk beter vooruit zal gaan zodra de pinnen eruit zijn, en nu vooral fixeren op doorbloeding en beweging van de poot, en nog niet zozeer op het steunen zelf.

Als ik haar de snelheid laat bepalen vliegt ze rond op 3 poten :')

Ik ben heel trots dat ze hem af en toe neerzet nu, dit deed ze eerst helemaal niet. Ik hoop dat we dit steeds verder kunnen uitbreiden. Het zal inderdaad niet fijn zijn met de pinnen, de wond die nog steeds open is en met gezwollen voetjes.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 17:41

Mondy schreef:
Misschien zeg ik iets geks hoor...

Maar zou een soort schoentje niet kunnen helpen ? Dus dat ze telkens iets voelt bij haar voetzooltjes ipv alleen nu ze haar poot op t natte stoepje zet.
Dat het meer het gevoel van iets aanraken nu is waardoor ze terugtrekt zeg maar ?

Ik heb het idee dat ze hem terugtrekt omdat het pijn doet en door het ontbreken van de bespiering dat het niet stabiel aanvoelt. Ik oefen thuis veel met aanraken en er weer aan gewend raken dat er druk op staat. Maar ook binnenshuis zet ze hem niet automatisch op de grond tijdens het lopen.

Ik zou eens kunnen vragen aan de fysio volgende week of zoiets kan helpen. Denk alleen dat het op dit moment heel lastig wordt om iets aan te trekken omdat er nog maar een klein deel van de voet onder het verband uitkomt. Omdat de pees natuurlijk weg is heeft ze misschien ook wel iets van een schoentje nodig in de toekomst om de stand te corrigeren? De tijd zal het leren :D

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 19:55

smit_ilse schreef:
Jeetje wat een heftige tijd zo voor jullie. Wens jullie veel beterschap! Jammer dat je niet dichtbij woont anders had ik je graag geholpen met de oppas uurtjes.

Ah, maar 2 uurtjes rijden O:) :D

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 11:37

Weer even een korte update van Nova!

Helaas heeft ze vanaf vrijdag niet meer haar pootje belast. Waarschijnlijk heeft het verband te strak gezeten, want vrijdag had ze bovenaan de poot opeens een soort bult van vocht. Bij de bovenste pinnen kwam er ook vocht en een beetje bloed uit.

Vannacht ging het helemaal niet goed. Ze lag op bed te trillen en toen ik haar poot wat makkelijker neer wilde leggen gromde ze naar mij. Ik heb haar een extra pijnstiller gegeven, toen is het verder wel goed gegaan. Vanochtend verbandwissel gehad. De bult is weg maar bij de pinnen komt er nog steeds een beetje bloed uit en het lijkt alsof ze daar echt pijn van heeft.

Toen bedacht mevrouw de hond ook nog even snel een stuk gaas naar binnen te werken. De DA wilde geen risico nemen dus kreeg ze een prikje om over te geven. Daar alles onder gekotst en toen dacht ze dan poep ik ook meteen maar even :7 We hebben wel eens betere ochtenden gehad haha.

Ze ziet er nu heel zielig uit omdat ze misselijk is, maar ze lijkt nu niet meer zo'n pijn in haar poot te hebben.

Vanochtend na de prik

Afbeelding

Zaterdag

Afbeelding

En nog 2 foto's van de wond en de pinnen in de spoiler.

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 18:54

Nova heeft vandaag hard gewerkt met de fysio. Ze bleef super lief en vrolijk en heeft alles goed toegelaten. Nu is ze helemaal gesloopt, maar wel ontspannen!

Afbeelding

Afbeelding

En soms voelt Nova de behoefte om haar kop volledig in een konijnenhol te stoppen :Y)

Afbeelding