paard ziek? Hoofd laag

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

simone46

paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 08:49

Hai,

sinds gister loopt Mara (25 jaar) de hele tijd met haar hoofd laag over de grond. Ze slikt wat en schudt soms even...wat kan dat zijn? Ze graast wel normaal, maar houdt dus haar hoofd laag over de grond. Ik heb al wat gevoeld, maar kan niets vinden.

Net voor de zekerheid de da gebeld, maar ik ben benieuwd of iemand deze symptomen herkent?

simone46

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 09:22

dank voor jullie antwoorden..ik ga even haar temperatuur opnemen!

simone46

Re: paard ziek? Hoofd laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 19:38

Hai, sorry voor de late update.
Maar de da is geweest en kon eigenlijk niets vinden. Ze heeft alles afgevoeld, Mara heeft geen koorts, kon haar nek naar links en rechts buigen, ze voelde niets in haar nek of rug. Heeft haar gebit gecontroleerd, maar kon daar ook niets vreemds vinden?? Het is heel raar..

Mara krijgt nu elke dag Metacam en dan kijken of het in ieder geval helpt en na een week stoppen met de Metacam en kijken hoe het dan gaat...

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 19:53

Chapeau2002 schreef:
Hoe gaat het nu met je paard? Misschien heb je wat aan ons verhaal?
[MD] Paard plots vast in de hals en atactisch. Aukelizzy is mijn dochter en dit ging over een van onze paarden. Dat was waarschijnlijk een kneuzing en dat is weer helemaal goed gekomen.

ik heb het verhaal net doorgelezen; vraag me even af waar zat de kneuzing bij jullie paard en was het inderdaad heel dik? Want ik kan bij Mara niet echt iets diks vinden, alleen onder haar kaak is het een beetje opgezet denk ik...moeilijk te zien!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 19:57

Chapeau2002 schreef:
Bij ons paard was het idd allemaal dik. Vooral in het gebied van de speekselklieren..Krijgt ze haar hoofd nu wel naar boven of houdt ze hem nog steeds vlak boven de grond?

als ze stil staat dan heeft ze haar hoofd zo nu en dan normaal, maar vaak gaat het naar beneden en met lopen houdt ze hem ook nog laag. Haar eten heb ik in een emmer gedaan, de voerbak zat te hoog. Ik zal kijken of ik er morgen een filmpje van kan maken.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 21:28

Chapeau2002 schreef:
simone46 schreef:
als ze stil staat dan heeft ze haar hoofd zo nu en dan normaal, maar vaak gaat het naar beneden en met lopen houdt ze hem ook nog laag. Haar eten heb ik in een emmer gedaan, de voerbak zat te hoog. Ik zal kijken of ik er morgen een filmpje van kan maken.

Je zou toch denken aan een probleem in de hals..ze loopt wel goed? Niet atactisch of instabieler?

Heel andere insteek...is het geen hersenbloeding ofzo geweest?

Nee niet atactisch of instabiel, ze loopt goed, kwam vanavond nog in draf naar stal gelopen. Wel met haar hoofd laag over de grond...

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 13:07

Janine1990 schreef:
Wat apart...

Hoe laag is laag?
Slokdarmverstopping ben ik wel bekend mee, vind ze dan niet per se het hoofd laag houden maar ze tonen wel erg apatisch en ver weg als het ware.
Hoe is de uitstraling?

ze is wat vlak, niet echt happy maar ook niet heel erg triest. Slokdamverstopping geloof ik niet, ze eet goed. Ze heeft nu 2 x mteacam gehad, maar ik merk nog niets. Vanmorgen heb ik een filmpje gemaakt, ik moet even kijken hoe ik die hier kan plaatsen. Iemand tips?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 13:48

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 16:39

dank voor het meedenken!

Ze is niet onlangs geent. De da heeft haar nek en rug afgevoeld, maar ze reageerde nergens op. Ook als ik voel, dan valt me niets op. Wel wat dikkere bulten boven haar ogen? Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ze haar hoofd laag heeft...

Ze kan haar hoofd omhoog houden, soms staat ze met haar hoofd omhoog te slapen! Ze heeft nu 2 x metacam gehad, dus ik geef het nog even een kans en stuur het filmpje morgen naar de paardenfysio, even kijken wat zij ervan vindt.

Ik hou jullie op de hoogte!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-19 18:25

Cheminee schreef:
Is er ook in de mond gekeken? Ontstoken tand ofzo?

ja gebit is nagekeken, da kon niets vinden...

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-19 10:02

Tancreda4 schreef:
Dit lijkt wat op wat mijn merrie paar weken terug vertoonde. Het duurde een paar dagen. Je zag bij haar duidelijk dat ze met het omhoog doen ergens door heen moest qua pijn.

Filmpje van mijn dame
https://youtu.be/EzdbPeDhT50

Zij kon ook haar hals niet naar links buigen of erg moeizaam en maar een klein stukje. Het zat bij haar echt in haar hals. Ik ben naar de kliniek gegaan omdat ik dacht dat ze misschien artrose of iets ozu hebben en omdat ze ook bij het laag houden van hoofd wat zijwaartse passen maakte. Leek in begin van jou filmpje ook het geval. Hoe doet ze met rek en strek oefeningen met bv snoepje aan de zijkant aannemen etc?

Mocht ze niet verbeteren zou ik verder onderzoek doen. Ik zou het ook in de hals of schoft zoeken.

Bij mijn merrie hebben ze idd artrose aangetroffen maar geen actieve. Mogelijk heeft er een flinke tijdelijke blokkade gezeten. Een volgende keer moet ik pijnstillers geven om te kijken of dat verbeterd. Maar ik ben blij dat het geen actieve artrose is bij mijn merrie.

dit lijkt er zeker erg op! Alleen kan Mara wel haar hoofd naar links en rechts buigen..inderdaad met snoepjes geprobeerd en dat ging goed.

Ik heb het filmpje gisteravond naar de dierenartspraktijk gestuurd, misschien dat het 1 van de andere da's wat zegt....
Vanmorgen liep Mara wel met haar hoofd een stuk hoger, of dat door de metacam komt??

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 09:01

tja, ik zie ietsje verbetering, maar nog niet veel. Ze staat nog steeds op de metacam.

Ik heb een paardenfysio gevraagd om langs te komen, hopelijk kan ze snel komen want het is wel heel sneu voor Mara..misschien is het toch haar nek, hals?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 18:37

Morgen komt een fysio/osteopaat naar Mara kijken. Het is een kennis van me die heel voorzichtig is. Zowel de da als de fysio denken dat het toch haar nek/hals is...ik ben benieuwd!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:03

De fysio/osteopaat is net weg. Ze is 2 uur bezig geweest met het hele paard afvoelen, kijken waar blokkades zaten en die proberen weg te nemen. Zij denkt dat de nek een gevolg is van blokkades in het lichaam. Ze heeft niet aan Mara haar nek gezeten. In het begin was Mara wat apatisch, maar gaandeweg werd ze toch wat wakkerder en wat normaler.
Ze heeft de hele sessie met haar hoofd in een normale houding gestaan.

Volgende week komt ze weer terug en gaat ze na of de blokkades nog weg zijn en de doorvloeiing beter is. Ik ben er niet echt in thuis dus zal het wel niet helemaal goed vertellen ;)

Maar ik zou haar morgen even appen hoe Mara het doet. Ik hoop dat dit werkt en hou jullie op de hoogte!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 19:51

Blabla00 schreef:
Klinkt idd goed, al zal ik denk ik alsnog bloedonderzoek doen en laten onderzoeken door een dierenarts.
Sterkte ermee!

ik wil dat inderdaad ook gaan doen, morgen even de da bellen! Dan kunnen we hopelijk weer een aantal enge dingen uitsluiten ;-)

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 19:52

Rizette schreef:
Merkte de fysio iets bij de nek? Ze is ook wel een beetje gevaarlijk dik. Als ze alleen maar stapt en zo dooreet dan kan dat ook de verkeerde kant opvallen. Hoop dat je paard op mag knappen. Beterschap er mee.

ja, ze denkt zeker dat ze last van haar nek heef, maar dat daar niet de oorzaak zit...dus afwachten maar.
Mara is inderdaad nu te dik. Ik heb de paarden geen nieuw gras meer gegeven en ze krijgen nu hooi. s'Winters is ze gelukkig altijd weer in normale proporties :-)

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 20:16

Sizzle schreef:
Misschien lees ik er overheen maar ga je ook een foto van de nek laten maken?

nee nog niet, ik wacht eerst de behandeling van de osteopaat af en het bloedonderzoek. Daarna kan ik altijd nog kijken of het nodig is om een foto te maken.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-19 18:11

Even weer een update: de uitslag van haar bloed was goed. Ik vond Mara weer behoorlijk achteruit gaan en heb al wat info verzameld over een mobiele rontgenbus.
Vandaag is de fysio geweest. Ze is weer 2 uur bezig geweest en al die tijd heeft Mara heel rustig, wat slaperig het over haar heen laten komen. Ze stond heel relaxed met haar hoofd in een normale houding. Heel apart om te zien...soms reageerde ze op een handeling door te gapen of te smakken.

Nu weer even aankijken hoe het de komende dagen gaat.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 18:31

met Mara gaat het nog redelijk goed, wel weer wat minder dan woensdag toen de fysio net was geweest. Maar even aankijken hoe het nu verder gaat en woensdag komt de fysio weer.

@Chapeau2002: ze was op zich wel tevreden, maar zij heeft Mara niet gezien toen ze echt een stuk slechter was. Ik had nog geprobeerd een filmpje ervan te maken, maar dat lukte niet echt goed.

@ marleen_usar: nee, ik zie niet heel veel verschil. Ze eet gewoon goed, graast normaal maar ze wilde bijv dinsdag weer niet uit haar normale voerbak eten. Ik had toen een emmer op de grond gezet en toen ik die emmer en stukje optilde, tilde zij haar linkervoorbeen omhoog alsof het pijn deed. Blijkbaar toch iets in haar nek/rug dat naar haar voorbeen loopt?
Ik vind het nog steeds een raadsel...

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-19 20:03

mee eens! Ik heb al een telefoonnummer van een mobiele rontgenbus van de da gekregen, maar omdat ze zo goed op de behandeling reageerde kijk ik het nog even een paar dagen aan!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-19 17:36

Kabayo schreef:
Hmm tsja. Paar dagen aankijken maar geen enkele dag verbetering. Ik zou snel onderzoeken doen... Dit is toch ook niks?

dit klopt niet, steeds als de fysio is geweest gaat het een heel stuk beter, maar na 2 dagen gaat het weer bergafwaarts. Het heeft natuurlijk tijd nodig, maar ik vind het nu ook te lang duren. Maandag maar even de rontgenbus bellen.

Heeft iemand hiermee ervaring? Wordt het paard gesedeerd?

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-19 12:36

Woensdag komt een da met mobiele röntgenapparatuur. Hij beoordeelt meteen de foto's, maar controleert ze later in de kliniek nogmaals.
Sederen doet hij alleen als het nodig is. Mara is momenteel heel rustig, maar kan een hittepetit zijn..even kijken hoe het gaat.

Helaas kan Mara niet op een trailer oid, want dan was ik al lang naar een kliniek gereden. Het is niet te doen, ze gaat zo tekeer en nu met haar nek/hals/rug wil ik dat gevecht niet aangaan. Ze is al 14 jaar niet meer op een trailer geweest.

Jullie horen woensdag van me...graag duimen +:)+

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 09:48

jobamara schreef:
Simone, ik duim krijgt ze nog ontstekingsremmer/pijnstilling?
Mooie Gelderse dame op leeftijd, wat is haar volledige naam ik vermoed een familielid van onze oude merrie nml.

ja ze staat op de metacam.

Ze is een dochter van Elegant! Ze is inderdaad nog prachtig om te zien. Ze heeft ook niet veel gedaan in haar leventje; op haar 5e is ze onderuit gegaan en heeft een pees afgescheurd dus vanaf toen is ze al met pensioen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 11:03

Britta31 schreef:
Het is maar een idee hoor.Ik mag toch wel meedenken.Sorry hoor.

Juist fijn als je meedenkt! Ik heb ook aan cushing gedacht omdat ze vocht boven haar ogen heeft, de andere symptomen herken ik niet.
Maar mocht er niets uit de foto's komen dan kan ik altijd bloed laten prikken op cushing. Er staat dat ze een goedaardige woekering van cellen in de hersenen hebben en misschien heeft Mara gewoon hoofdpijn??

Ik hou alle opties open!!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 13:56

Pistasche schreef:
Hier hele goede ervaringen met foto's op locatie met behulp van mobiele röntgen apparatuur. Zowel foto's van hoofd als benen, bij beide meteen een diagnose duidelijk aan de hand van de beelden. Tot nu toe altijd met sedatie, om het makkelijker te maken en het scheelt daardoor ook tijd (voor jou, je paard en de dierenarts).

Fijn om te lezen :)