Kan het nu niet eens meezitten...

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:57

Ik heb geen tips voor je, maar hoop dat het uiteindelijk allemaal wel meevalt!

Mijn ervaring met mijn eigen paard is dat alle miserie met schuren, kale plekken in de vacht en zelfs mok als sneeuw voor de zon verdween na flink te vermageren tot een gezond gewicht. (Uiteraard nog altijd wel met exceem deken, maar vroeger was het zelfs dan niet houdbaar. Nu geen enkele poging meer tot schuren en juist mogelijkheden zat).
Dus ik zou het aspect van overgewicht zeker niet te licht nemen. Toen hij nog zo dik was, hadden we regelmatig in de zomer gelijkaardige kale plekken, maar dan onder het zadel. Ook sebacil gebruikt, maar wat echt hielp was dagelijks inwrijven met isobetadine.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:38

Ja zeker hoor! Het is absoluut geen aanval en jullie zijn op de goede weg! Ik deel gewoon mijn ervaring, had zelf die vachtproblemen nooit in verband gebracht met overgewicht totdat het opeens weg was.

Trouwens... qua ontwormingspasta is het hier 1 iemand hoofd omhoog duwen en een andere die het er heel snel inspuit en daarna mond volpropt met snoep zodat ze niet kunnen spugen. Werkt voor ons het beste maar alleen met snoep, met appel of wortel werkt het niet. Maarja... niet elk paard
is gelijk. (Ik ken iemand die het oefende op haar pony met ice tea. Beestje vond het superlekker, wie weet?)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:24

Esterke schreef:
Wat ik me wel afvraag is, ik kan je helemaal volgen poekkie ivm het gewicht gekoppeld aan allerlei klachten en problemen.
Maar vind het dan zo bizar dat ze zelden tot iets gemankeerd heeft, zelden ziek, nooit geen jeuk of schimmel of...
Luisjes pas gekregen toen er een nieuw paardje bij kwam of ze moeten het gekregen hebben omdat de dochter op een manege rijd en zij het mss van daar heeft mee gekregen.

Maar alle klachten waar ik nu mee zit, buiten dan het te dik zijn, zijn begonnen nadat ze gewicht aan t verliezen is.
En dat vind ik dus zo raar, je zou denken paard te dik, krijgt klachten en problemen dus je gaat hem helpen gewicht te verliezen, klachten verdwijnen, iedereen terug happy en gezond.
Of is dat wat kort door de bocht denken?

Wat vinden jullie eigenlijk als je foto 1 en 2 van haar zien?
Is haar buik effectief minder of beeld ik het me?
Foto 2 heb ik vandaag getrokken, ze heeft daar toch minder hangbuik en lijkt daardoor langere benen te hebben omdat de buiklijn hoger ligt.
Het is soms moeilijk zien als je je paardje iedere dag ziet natuurlijk.
Ze heeft tussen die twee foto's in ook een kuur Psyllium vezels gehad.

Wanneer begonnen de vachtproblemen? Zijn die misschien ook deels te relateren aan weersomslag of die hele droge zomder vorig jaar? Die had er bij sommige paarden in mijn omgeving toch flink ingehakt qua dit soort 'stomme' weerstandsprobleempjes. Of bvb te relateren met opeens meer in training te staan of stress van andere paarden bij de groep?

Zolang de vitaminen en mineralen in orde zijn, verwacht ik niet per se klachten van langzaam te vermageren. Maar soms is het moeilijk te zeggen, alles kan. In elk geval zijn dit allemaal dingen die terug weg kunnen gaan, het is alleen even zoeken hoe je dat afweersysteem terug in balans krijgt. Voor nu zou ik gaan voor wat je al zei, het antiparasietenmiddel en dan isobetadine. Bij ons duurde het minimum 2 weken voordat het weg was, dus verwacht niet te snel resultaat.

Van een foto kan het erg vertekenen, maar ik zie ook minder buik idd!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:44

En verder niets veranderd? Dan denk ik gewoon pech. Even diep zuchten, behandelen en hopelijk weer heel wat jaren gezond doorgaan :) Je hebt een prachtige merrie, komt wel allemaal terug in orde!

Misschien doe je dat al, maar eventueel kan je in het vervolg een vitaminekorrel bijgeven. (Heb zelf goede ervaringen met pavo vital en pavo summerfit, voorkeur voor de vital).

En om manen achteraf terug dikker te laten bijgroeien kan je ze scheren en dan terug laten bijgroeien. Maarja, de emotionele waarde telt ook mee :P

Zomerexceem ofzo lijkt me niet in deze tijd van het jaar, daar zou ik met geen zorgen om maken :)

Poekkie

Re: Kan het nu niet eens meezitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:21

Kunnen het opgezette speekselklieren zijn van veel kort gras te proberen eten?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie