Wanneer je van binnen huilt

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:20

Gelukkig ben ik niet de eerste die gelijk het overgewicht opviel... Tinkers kunnen over het algemeen niet goed omgaan met onbeperkt ruwvoer, helemaal niet als het voordroog is. Veel te rijk voor zo'n sober paard. Onverpakt hooi gaat goed als het schraal is (liefst getest en laag in suikers) maar dan nog gaat onbeperkt vaker fout dan goed.
Je paard is echt veel te dik, dat zit hem flink in de weg en is ongezond voor een 5 jarige, helemaal met zijn aanleg.

Over de IJssel

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:25

Voordroog is gefermenteerd, en is een ander produkt dan onverpakt hooi. Schraal hooi bevat net zoveel 'afvalstoffen' als voordroog. Die zijn er niet zomaar bijgekomen. Bij voordroog zijn ze in het pak deels omgezet/gefermenteerd, en bij hooi gebeurt dat zoals de natuur het heeft bedoeld; in de darmen.
Met voordroog wordt vanwege het fermentatieproces een deel van de werking van de darm buiten spel gezet, en daardoor (onder andere) verzwakt darmflora, ontstaat mestwater en slappe mest. En een verzwakte darmflora heeft nog meer effecten; o.a. op de hoeven.
Bij dit soort paarden is testen van het ruwvoer eigenlijk het beste; dan weet je wat je geeft en kan er gericht supplementen gegeven worden.

Over de IJssel

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:14

ellepel schreef:
Sizzle schreef:
Je kan hem een tijdje op hoge dosering buut zetten.

buut bij zo’n zwaar paard?
zou ik echt niet gaan doen, zijn lijf heeft het al moeilijk genoeg zonder dat spul er in.
maar dat is mijn persoonlijke mening.

Eens. Plus het risico op een maagzweer als er geen maagbeschermer tegelijk gegeven wordt. Maar bij dit paard is in elk geval een ander management noodzakelijk en in elk geval betere voeding dan voordroog. http://www.pssm.eu/nl/management.html?start=1

In elk geval sterkte want leuk is anders, zacht gezegd.

Over de IJssel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie