Kan het nu niet eens meezitten...

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Poekkie

Re: Kan het nu niet eens meezitten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:21

Kunnen het opgezette speekselklieren zijn van veel kort gras te proberen eten?

Paardengek in hart en nieren!

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 17:27

Kort gras kan niet, ze staan nu een dikke week thuis en staan in de Paddock met hooi (lang stengelig)
Ze toont niet ziek, eet zoals anders, geen koorts, geen snot, niet sloom.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 17:44

Mss toch speeksellieten... Als ik op internet neus lijkt het daar meer op dan op een luchtzak ontsteking.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 17:50

Zo stond het gras toen ze naar huis kwamen, uiteraard is t nu meer zand maar krijgen ze uiteraard hooi.

Maar even afwachten dan en kijken of t de komende dagen minder wordt en hoe haar gezondheid blijft.
Heb al gelezen dat er paarden zijn die er regelmatig last van kunnen hebben, van hun speekselklieren.Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:27

Daar dacht ook ik aan, grazen op kort gras waardoor de speekselklieren opzetten. Dat kan dus niet, krijgt ze het hooi laag aangeboden of hangt het in een slowfeeder?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:30

Als ze van makkelijkbte kouden gras ineens stengelig hooi krijgen kan het ook gebeuren dat die speekselklieren opzetten omdat ze ineens hard moeten werken

oh no, my dreamprins fell off his horse again

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-19 21:36

Ze krijgen hun hooi op beide manieren, gooi een deel los op twee aparte hopen en twee slowfeednetten maar die probeer ik ook altijd zo laag mogelijk te hangen. 1 ligt bv in zo n groot vat vastgelegd zodat ze het net er niet uit krijgen. Als t echt drassig word gaat alles in de hooinetten.
Dacht dat op de grond het beste was, rekening houdend met de natuurlijke eetpositie van paarden.

Floran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:52

Ik weet niet hoe het er inmiddels voorstaat maar ik wil je nog een tip meegeven voor het schimmelprobleem. Hier kampte ik er ook mee en mijn driejarige kreeg ik echt niet fatsoenlijk gewassen met imaverol, het is me gelukt om hem 4x af te sponzen met dat spul, maar ik zag geen enkele verbetering. Insmeren met betadine of tea tree zalf liet hij ook niet toe (prikt misschien toch wat?). Ik had hem op aanraden van de DA al bijna laten enten tot ik als laatste hoop ben gaan smeren met MTG plus. Het stinkt vreselijk, maar paardlief vindt het inmasseren heerlijk en na 4 dgn smeren kon ik alle korstjes er heel makkelijk af halen en zat daaronder gewoon huid zonder lelijke plekken.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-19 09:08

Woehoe en de ontwormingspasta zit erin *\o/*
Haar vorige spuit was gewoon drama! Kon zelfs met de spuit niet naast haar mond komen of het was hoofd zo hoog als ze kon, proberen los te trekken, tot steigeren aan toe.
Op een gegeven moment was ik het "vechten" zo moe dat ik heb doorgezet tot ik met de spuit tegen haar mond mog komen, ik zag het die keer gewoon niet lukken en heb toen het risico genomen om de pasta onder haar eten te doen. Nadat ik mooi had kunnen eindigen met de spuit tegen haar mond. Godzijdank heeft ze haar eten toen netjes opgegeten en had ze de pasta dus toch binnen.

Maar vandaag moest ze dus weer een ontworming... Equest pramox, in mijn ogen een heel belangrijke omdat die dus veel wormen aanpakt. Hij moest er dus in, het risico van onder het voer wilde ik deze keer dus niet nemen.
Het begon al toen ik de stal in ging, ze had direct door dat ik niet haar stal in kwam om effe lekker te kroelen <<)
Dus direct haar kont richting mij, ze doet dan niks hoor ma da's echt zo van ne nu kan je niet aan mijn hoofd.
Maar ik had een missie }> die spuit ging erin gaan, al ging ze op haar kop staan.
Dus ben daar blijven staan tot ze kwam.
Uiteraard toen ik het touw aanklikte en de spuit naar haar mond deed...hoofd de lucht in :roll:
Wat wild doen...
Heb me effe heel kordaat opgesteld, nu was het genoeg ~~}>
En voila spuit erin en leeggedrukt.

Happy was ze niet en ze deed even alsof ze dood ging _O- maar 1-0 voor mij...
Wat een slechte baas ben ik toch O:)