Urticaria? Of iets anders? Wat zou helpen?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Dorine92

Urticaria? Of iets anders? Wat zou helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-19 11:19

Het is een grote puzzel maar ik ben benieuwd of jullie hier tips of ideeën over hebben.
Pony is een ijslander, heeft een prachtige vacht maar onder de vacht zitten jeukende bulten. De ene keer is het erger dan de andere keer. Het lijkt dat het minder erg is als de pony natgeregend is. Ik heb hem vandaag geschoren en schrok van hoe erg het eigenlijk is
Dierenarts zei dat het urticaria/netelroos is. Het jeukt ook.
De vraag is wat kan de oorzaak zijn en wat zou ik kunnen doen om hem hier vanaf te krijgen

Afbeelding

Helpen jullie mee puzzelen?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Chapeau2002

Re: Urticaria? Of iets anders? Wat zou helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:09

Dat is altijd een lastige puzzel.. mijn vorige paardje kreeg het van bepaald voer. Je kunt ook denken aan een plantje in je wei of hooi, allergie voor stro, vlas, warmte....lastig hoor..

Alles wat je aandacht geeft groeit..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:25

Roosje ZZLicht+3 *\o/* *\o/*
Marienhofse Loesje M1 +8
SD Charlotje 2 jarig kleutertje

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 06:17

Dat wordt experimenteren. Ik zou starten met voer. Wat geef je nu?

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:34

Heeft ie het alleen winters? Zijn het bultjes met een gele kop, of die geel lijken als je de korst eraf haalt?

"Een draver, is gaver" :D

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 07:44

Te warm gehad? Kan dan zijn dat door de regen hij wat afkoelt en daardoor de bultjes minder worden. Ik heb een kwpn die ook soms warmteuitslag krijgt als zn vacht te dik is

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:23

Reactie op knutjes, kan dat? Of is het in de winter ook?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 02:23

troi schreef:
Dat wordt experimenteren. Ik zou starten met voer. Wat geef je nu?

Alleen graszaadhooi om uit te sluiten dat het van voer kan komen. Het is de ene keer erg en de andere keer bijna weg dus dan zou je verwachten dat het voer er niks mee te maken kan hebben aangezien hij de hele dag door dat hooi eet en verder niks

SuperZodiaX schreef:
Te warm gehad? Kan dan zijn dat door de regen hij wat afkoelt en daardoor de bultjes minder worden. Ik heb een kwpn die ook soms warmteuitslag krijgt als zn vacht te dik is

Ik hoop dat dat het is inderdaad. Zou hem natuurlijk helemaal kunnen scheren, kijken of het dan weggaat

Chapeau2002 schreef:
Dat is altijd een lastige puzzel.. mijn vorige paardje kreeg het van bepaald voer. Je kunt ook denken aan een plantje in je wei of hooi, allergie voor stro, vlas, warmte....lastig hoor..

Hij staat niet op bodembedekking of gras. Voer doe ik momenteel echt alleen graszaadhooi zodat ik zeker weet dat het voer niet de oorzaak kan zijn

roosa schreef:
A Gos.
Wat een krentenbolletje.
Zulke dingen zijn zooo lastig omdat het zo ontzettend veel kan zijn.
Misschien heb je hier wat aan.
Zij kan vast wel uitvogelen waar het vandaan komt.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... orVF5frIaT

Lijkt me nogal zweverig? Jij ervaring mee?

RianneH schreef:
Heeft ie het alleen winters? Zijn het bultjes met een gele kop, of die geel lijken als je de korst eraf haalt?

Ik begreep van vorige eigenaren dat het wel juist zomers bij 40 graden weg is geweest. Er zit wel bij de korstjes vaak wat gele of oranje opgedroogde pus ja. Heb jij een vermoeden?

NikkiDeKerf schreef:
Reactie op knutjes, kan dat? Of is het in de winter ook?

Ja winter ook voor zover ik heb begrepen
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-10-19 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Beliche zz-licht+2

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:11

Heb je hem wel eens helemaal grondig gewassen met betadine shampoo? Door die gele pus kopjes denk ik dan aan een bacteriële infectie..soort rainrot? Zijn weerstand is verder wel goed? Een IJslander voer je waarschijnlijk sober. Krijgt hij wel genoeg vitamines en mineralen binnen?

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 08:45

Chapeau2002 schreef:
Heb je hem wel eens helemaal grondig gewassen met betadine shampoo? Door die gele pus kopjes denk ik dan aan een bacteriële infectie..soort rainrot? Zijn weerstand is verder wel goed? Een IJslander voer je waarschijnlijk sober. Krijgt hij wel genoeg vitamines en mineralen binnen?

Nee nog niet gedaan omdat ik steeds maar 1 ding wil veranderen zodat ik kan volgen wat werkt en wat niet.
Hij krijgt momenteel even niks bij om een voedselallergie uit te sluiten maar hij heeft al jaren gewoon knap voer gehad met alle vitamines en mineralen en weerstandsversterkers en weet ik veel allemaal (niet bij mij hoor maar de oude eigenaren hebben het opgegeven na jaren strijden)

Beliche zz-licht+2

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:54

Even over een hoop andere hoek vragen... Hoe ziet de mest eruit? Stevige bollen? Eerder nat? Komt hij vlot door zomervacht en wintervacht heen? Hoe zien de hoeven eruit? Ik vermoed namelijk dat het een algemeen weerstandsprobleem is.

Ik reken onafhankelijke voedingsrantsoenen uit en geef onafhankelijk voedingsadvies, meer info? Pb

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:56

Als de bultjes ook korstjes bevatten en een beetje pussig zijn soms, dan zou ik ook denken aan rainrot. Heeft die van mij jaaaaren geleden ook eens gehad. Remedie: scheren, aantal keren wassen met betadine en regendekentje op. Was heel snel over daarna. :)

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 11:53

Seltje schreef:
Even over een hoop andere hoek vragen... Hoe ziet de mest eruit? Stevige bollen? Eerder nat? Komt hij vlot door zomervacht en wintervacht heen? Hoe zien de hoeven eruit? Ik vermoed namelijk dat het een algemeen weerstandsprobleem is.

Mest ziet er top uit en hoeven ook. Vacht is trouwens ook prachtig mooi, het is enkel de huid die lelijk is

Beliche zz-licht+2

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 11:55

_Nelleke_ schreef:
Als de bultjes ook korstjes bevatten en een beetje pussig zijn soms, dan zou ik ook denken aan rainrot. Heeft die van mij jaaaaren geleden ook eens gehad. Remedie: scheren, aantal keren wassen met betadine en regendekentje op. Was heel snel over daarna. :)

Ja alleen het gekke is dat het van regen onwijs lijkt op te knappen.
Ik heb nu 1 kant geschoren (zodat ik kan vergelijken) en het lijkt echt beter te worden

Beliche zz-licht+2

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 05:08

Dorine92 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik heb nu 1 kant geschoren (zodat ik kan vergelijken) en het lijkt echt beter te worden

Nou hopen dat het idd aan de warmte ligt dan. Dat is relatief makkelijk op te lossen, goed bijhouden met scheren en ook goed afspoelen na het rijden zodat er geen oud zweet in de vacht blijft hangen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:14

Het kan ook zijn dat graszaadhooi niet het juuste hooi is voor je paars.
Ook daar kunnen ze allergisch op reageren

oh no, my dreamprins fell off his horse again

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:20

Ik zou zeggen mijt. Even paar pipetten stronghold halen en in de kootholte druppelen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:26

graszaadhooi alleen bied niet voldoende voedingsstoffen, hierdoor gaat de weerstand omlaag.
Ik zou gewoon droog hooi voeren wat niet te rijk is en niet in plastic is geweest.

Van daaruit verder proberen waar het aan kan liggen kwa voer.
Verder kijken naar hoe de pony is gestald. Staan er struiken of bomen bij de wei of paddock, staat ze ook weleens binnen (verf of andere schadelijke stoffen in de buurt?) ? Heeft ze stress? Krijgt ze medicijnen?
Is er ook bloedonderzoek gedaan? Is er een afkrabsel genomen door de DA?

Als laatste zou je nog de hooikoorts tabletjes voor mensen kunnen geven, zijn hier genoeg mensen die ervaring hebben daarmee. Dosering zou je bij hen moeten navragen.

Accept both compliments and criticism. It takes both sun and rain for a flower to grow.
Normal is an illusion, what's normal for the spider is a choas for the fly!
If I was meant to be controlled, I would have come with a remote.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:35

Zet hem eens op en kuurtje immuno van equilin, dat versterkt de weerstand van binnen uit. Heb ik al goede ervaringen mee gehad.

LBW Horsetraining
Q4 Horseprofile coach

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:51

Mijn paard had dit ook en op hooikoortstabletjes ging super. Ik gaf Cetirizine, omdat dat bij Uticaria beter helpt als Loratadine. In het begin kreeg hij 2x 10 tabletjes per dag en toen hij rustig was, 2x5 per dag. Klein paardje. De dierenarts schreef er 2x15 per dag voor, maar dat vond ik teveel. Ik heb ze via een online apotheek besteld, want dan waren ze veel goedkoper, maar je kunt ze ook bij Kruidvat kopen. Bij mijn paard hielp het erg goed. Succes

Mijn motto: Eerlijkheid duurt het langst zowel bij mensen als bij dieren
Op zoek naar een fotograaf in Zuid Holland? Ik doe dieren-, bruids-, portretfotografie enz...!
Vraag naar de mogelijkheden!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:44

SuperZodiaX schreef:
Dorine92 schreef:

Nou hopen dat het idd aan de warmte ligt dan. Dat is relatief makkelijk op te lossen, goed bijhouden met scheren en ook goed afspoelen na het rijden zodat er geen oud zweet in de vacht blijft hangen

Hopelijk ja. We gaan het merken als het weer minder gaat regenen hoe het dan gaat

Beliche zz-licht+2

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:45

hagelslag schreef:
Het kan ook zijn dat graszaadhooi niet het juuste hooi is voor je paars.
Ook daar kunnen ze allergisch op reageren

Ja alleen de vorige eigenaren voerden geen graszaadhooi dus dan zou hij de bulten daar niet moeten hebben

Beliche zz-licht+2

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:46

sorbetje schreef:
Ik zou zeggen mijt. Even paar pipetten stronghold halen en in de kootholte druppelen.

Maar waarom zou mijt zo plaatselijk zitten?
Bovendien zit er in ontworming ook spul wat mijt tegengaat en hij is heel strikt ontwormd altijd bij de vorige eigenaren

Beliche zz-licht+2

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:53

mystery1980 schreef:
graszaadhooi alleen bied niet voldoende voedingsstoffen, hierdoor gaat de weerstand omlaag.
Ik zou gewoon droog hooi voeren wat niet te rijk is en niet in plastic is geweest.

Van daaruit verder proberen waar het aan kan liggen kwa voer.
Verder kijken naar hoe de pony is gestald. Staan er struiken of bomen bij de wei of paddock, staat ze ook weleens binnen (verf of andere schadelijke stoffen in de buurt?) ? Heeft ze stress? Krijgt ze medicijnen?
Is er ook bloedonderzoek gedaan? Is er een afkrabsel genomen door de DA?

Als laatste zou je nog de hooikoorts tabletjes voor mensen kunnen geven, zijn hier genoeg mensen die ervaring hebben daarmee. Dosering zou je bij hen moeten navragen.

Ik heb dat graszaadhooi alleen even nu als enige voeding om ervoor te zorgen dat ik kan uitsluiten dat hij reageert op bepaalde voeding. Natuurlijk ga ik dat niet de hele winter zo doen. Hij gaat straks op voordroog met de rest mee
Geen struiken en bomen rond de paddock, wel verderop natuurlijk
Nooit binnen behalve in de houten schuilstal. Maar hij had het bij de vorige eigenaren ook en daar stond hij op de wei of in de paddock met eikenbomen. Geen stress en geen medicijnen.
Onderzoeken zijn allemaal ruimschoots gedaan bij de vorige eigenaren en daar kwam niks uit.
De bulten zijn bij mij (redelijk in de buurt van de kust) wel veel minder erg dan daar.
Weerstandsverhogende druppels en weet ik veel wat allemaal hebben ze ook ruimschoots geprobeerd daar. Het was zo erg dat ze op het punt stonden om hem in te slapen. Hele pony zwol op. Maar zo erg is het hier absoluut nog niet geweest
Hooikoortstabletjes heb ik overwogen maar ik wil eigenlijk een structurele oplossing waarbij ik de oorzaak kan achterhalen
Ik dacht misschien zijn er nog bokkers die nog weer andere dingen zijn tegengekomen waar een paard allergisch voor kan zijn. Iedereen bedenkt toch weer andere dingen.
Bijv scheren hadden de vorige eigenaren niet aan gedacht. Maar zo zijn er vast nog meer dingen

Beliche zz-licht+2

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 20:54

Talitha15 schreef:
Mijn paard had dit ook en op hooikoortstabletjes ging super. Ik gaf Cetirizine, omdat dat bij Uticaria beter helpt als Loratadine. In het begin kreeg hij 2x 10 tabletjes per dag en toen hij rustig was, 2x5 per dag. Klein paardje. De dierenarts schreef er 2x15 per dag voor, maar dat vond ik teveel. Ik heb ze via een online apotheek besteld, want dan waren ze veel goedkoper, maar je kunt ze ook bij Kruidvat kopen. Bij mijn paard hielp het erg goed. Succes

Bleef je dat zijn leven lang geven dan?

Beliche zz-licht+2