Drinken, plassen en jeuk?

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joman

Drinken, plassen en jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 18:31

Zo lang ik mijn paard onder het zadel heb, plast hij meteen wanneer ik hem terug in zijn stal zet na het rijden of longeren.
Drinken zag ik hem eigenlijk niet vaak. Maar ik stond er uiteraard ook geen hele dagen bij te kijken. Sinds ik van stal ben veranderd, zie ik mijn paard vaak drinken. Niet eens veel per keer denk ik, maar wel vaak. Dit valt ook andere stal genoten op. De enige reden die ik kan verzinnen waarom hij zo vaak drinkt, is dat hij nu onbeperkt goed hooi krijgt ipv voordroog rotzooi in beperkte mate. Ondanks dat hij zoveel drinkt, of in ieder geval zo vaak, is zijn mest vrij hard van structuur.
Naast dorst heeft mijn paard ook jeuk. Bij wat natter weer merk ik te bespeuren dat hij meer last heeft van jeuk. Hij krabt veel (maar draagt een deken), en rolt graag. Deze jeuk heeft hij al lang, en de dierenarts kon een tijd geleden niets ontdekken. Die raadde aan hem eens met verdunde dettol te wassen.

Iemand die dit bekend voorkomt?

Marije_1997

Re: Drinken, plassen en jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:06

Ik denk dat het ook aan het weer ligt. Het is warmer als normaal, dus jeuk komt ook. De mijne is zelfs al flink aan het verharen, en dat jeukt. En wie veel drinkt moet ook plassen. Mijne plast ook eigenlijk altijd als ik er ben. Meestal na het rijden/werken.

Corazon ❤️ 5 y/o

Instagram
MHU Fotografie

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:16

Hmmm dit doet mijn pony ook altijd, altijd gelijk plassen nadat we weg zijn geweest, soms zelfs onderweg.
Ook hij drinkt vaak, maar aantal keer een 24-uurs meting gedaan en het is niet echt veel wat hij drinkt.
Van voer met eiwitten gaat hij ook snel meer plassen en drinken.
Ik heb wel eens urine onderzoek laten doen maar er is niet echt iets te vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:34

Heb je een zoutblok in de stal?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:41

Je zou is kunnen meten hoeveel hij nu eigenlijk echt drinkt op een dag.
Zet hem 24 uur apart met afgemeten hoeveelheid water wellicht drinkt hij helemaal niet extreem veel.
Het vaker kleine beetjes drinken zou aan het hooi kunnen liggen, als het erg droog is gebruikt ie het water misschien om t een beetje weg te spoelen zegmaar.

Sowieso bevat voordroog meer vocht dus dat hij nu meer drinkt is sowieso wel normaal.

Hoelang staat hij al op zijn nieuwe stal en had ie op de vorige stal ook last van jeuk?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:51

Het plassen na rijden of longeren komt doordat het lichaam in beweging is geweest. Dat stimuleert allerlei processen. Ook zie je vaak paarden mesten tijdens het rijden of longeren of vlak daarna. Mijn paard loopt na het rijden of longeren ook vaak gelijk haar stal in om te plassen. De hoeveelheid urine is vaak niet zo spannend de kleur en geur ervan kunnen je wel wat vertellen over de toestand van je paard.

Dat je paard meer lijkt te drinken kan inderdaad komen doordat het hooi dat hij nu krijgt droger is, zoals bcd94 ook schrijft. Voordroog of kuil is vaak natter. De mijne drinkt ook regelmatig tijdens het ruwvoer eten.

Tja, jeuk onder een deken. Het is logisch, zeker bij regenachtig weer, dan is de temperatuur vaak ook iets hoger. Ik weet niet onder hoeveel grams je paard staat? Misschien heeft ie het gewoon warm. Rollen willen de meeste paarden graag, met of zonder deken. Met deken is helaas niet zo effectief maar ja, ze blijven het proberen. De mijne ook. Het beste is om de deken dan ook regelmatig voor een poosje af te doen, maar ik neem aan dat je dat al doet tijdens het rijden en longeren. En vooral ook zorgen dat je paard goed droog is voordat de deken weer op gaat.

"Keep Buggering On" "Under a cherry tree there are no strangers"
W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019 Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:53

heb je al eens bloed laten testen op cushing?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie