Enquete tot hoever men bereid is te betalen voor een blessur

Moderators: Nicole288, Coby, Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola

debruineruin

Enquete tot hoever men bereid is te betalen voor een blessur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 19:56

Beste paardeneigenaar/paardenhouder,

Voor mijn afstudeerwerkstuk doe ik een onderzoek naar 'tot hoever men bereid is voor het betalen van een blessure bij paarden'. Het onderzoek gaat over paarden die in de dressuur- en springsport worden getraind of uitgebracht op het niveau van B tot en met Z. Door het invullen van deze enquête zou je me erg helpen met mijn afstudeerwerkstuk! Het is een korte enquête van ongeveer drie minuten. Delen wordt gewaardeerd! (helaas staan er spellingsfouten in die niet kunnen worden verbeterd. De enquete heeft een beperkt aantal vragen omdat anders het onderwerp te groot wordt, alleen deze vragen die erin staan zijn relevant voor mijn onderzoek) ;)

(Enquete mag meerdere malen worden ingevuld bij meerdere blessures) ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en keuzes!

https://www.thesistoolspro.com/survey/q1ko85dcfe72f68d89
Laatst bijgewerkt door debruineruin op 25-11-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:05

Geprobeerd maar ik kan er niet echt iets mee, te veel verschillende factoren en verschillende blessures.
Een grote kostenpost heb ik gehad aan een paard dat net zadelmak was en een jaarling, wel beide sport potentie.
De hoeveelheid die ik wil betalen hangt volledig samen met de kans van slagen.
Een van de duurste operatie die ik betaald heb was eigenlijk slecht een kleine blessure (ooglid).

debruineruin

Re: Enquete tot hoever men bereid is te betalen voor een blessur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:07

oh jeetje! maar was de operatie boven u budget voordat u begon met behandelen? of speelde geld geen rol?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:08

En sorry...ik erger me aan de taalfouten.

debruineruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:09

excuses, heb het op een Duits toetsenbord getypt, wil ik dit veranderen dan ben ik al mijn resultaten kwijt :(

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:11

Ik vind de enquête niet handig opgesteld, ik kan er niks mee qua invullen. Bij een blessure zijn ook meestal meerdere behandelaars betrokken, daar ben ik ongeveer afgehaakt.
Wb je over hebt voor een blessure is ook niet te zeggen, je weet nooit hoe het loopt en de meeste mensen verleggen bij een bepaald perspectief ook wel hun grenzen.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:13

jikkyP schreef:
oh jeetje! maar was de operatie boven u budget voordat u begon met behandelen? of speelde geld geen rol?

Als de kans op volledig herstel heel hoog is dan heb ik niet snel een limiet.
Heb een keer een paard gehad met een breuk in de oogkas. Als ik niet zou opereren zou het zeer waarschijnlijk gaan ontsteken. Met operatie was volledig herstel in principe 100% (narcose risico uitgesloten dan). Lijkt mij dat niet veel mensen een paard afschrijven om zo‘n dom klein dingetje dat helaas wel een smak geld kost.

Koliekoperatie zou ik dan weer niet snel overwegen.

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:14

Maar je vraagt nu alleen maar naar blessures die al geweest zijn.

Sinds ik mijn paard heb, is die nog niet geblesseerd geweest. Houd niet in dat ik niet het laatste dubbeltje zou uitgeven als ze daardoor er weer helemaal bovenop zou komen. Maar je enquête kan ik dus niet invullen.

I am because you were

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:14

Ik heb hem ingevuld, ik gok dat het voor alle paarden wel ongeveer hetzelfde was. Wat ik wil betalen is afhankelijk van de kansen van het paard daarna. Zoals Sizzle zegt. Wij hebben ze wel verzekerd. Eén van de duurste blessures is nooit meer beter geworden, maar het duurste aan dat traject was de beeldvorming voordat we de blessure gevonden hadden. Wij hebben wel behandelingen niet laten doen, omdat het een te lage kans van slagen had of niet genoeg voordeel voor het paard. Maar ook wel eens voor de duurste behandeling gekozen, omdat die nu eenmaal het beste was.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

debruineruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:16

Sizzle schreef:
jikkyP schreef:

Heb een keer een paard gehad met een breuk in de oogkas. Als ik niet zou opereren zou het zeer waarschijnlijk gaan ontsteken. Met operatie was volledig herstel in principe 100% (narcose risico uitgesloten dan). Lijkt mij dat niet veel mensen een paard afschrijven om zo‘n dom klein dingetje dat helaas wel een smak geld kost.

Ah oke! bedankt voor je antwoord! Dit is relevant voor mijn onderzoek!:)

debruineruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:18

MyWishMax schreef:
Ik heb hem ingevuld, ik gok dat het voor alle paarden wel ongeveer hetzelfde was. Wat ik wil betalen is afhankelijk van de kansen van het paard daarna. Zoals Sizzle zegt. Wij hebben ze wel verzekerd. Eén van de duurste blessures is nooit meer beter geworden, maar het duurste aan dat traject was de beeldvorming voordat we de blessure gevonden hadden. Wij hebben wel behandelingen niet laten doen, omdat het een te lage kans van slagen had of niet genoeg voordeel voor het paard. Maar ook wel eens voor de duurste behandeling gekozen, omdat die nu eenmaal het beste was.

Bedankt voor je antwoord! Zijn de blessures allemaal vergoed door de verzekering of deels?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:21

Ik wil helemaal niks betalen voor een blessure. Of bedoel je betalen voor het verhelpen of genezen van een blessure?
Onderzoek en afstuderen begint met duidelijk taalgebruik en duidelijke formulering.

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:22

Ik ga mee met de voorgangers. De spelfouten zijn erg irritant.
Ook vind ik het jammer dat ik mijn discipline, namelijk mennen niet aan kon geven. Verder vind ik het behandelen of niet behandelen van een blessure echt niet zo zwart-wit. Ik kijk echt naar het paard en de situatie. Geld is niet per se het eerste waar ik naar kijk.
Ik heb de enquête wel af gemaakt, hoop alsnog dat je er wat aan hebt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:23

Syzygy schreef:
Ook vind ik het jammer dat ik mijn discipline, namelijk mennen niet aan kon geven. Verder vind ik het behandelen of niet behandelen van een blessure echt niet zo zwart-wit. Ik kijk echt naar het paard en de situatie. Geld is niet per se het eerste waar ik naar kijk.

Precies.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:24

jikkyP schreef:
MyWishMax schreef:

Bedankt voor je antwoord! Zijn de blessures allemaal vergoed door de verzekering of deels?

Deels, wel een eigen risico bij de rekeningen en sommige dingen zijn uitgesloten. Fysio bijvoorbeeld alleen na verwijzing van de dierenarts en maar x aantal behandelingen. Maar bij echte blessures ga ik naar de DA en niet naar osteo/fysio, dat is meer voor tussendoor als onderhoud. Fysio bij opbouw na blessure maar 1 keer nodig gehad in overleg met de DA.

Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar laat zeggen 75% vergoed, de rest zelf betalen en er zijn officieel wel dingen uitgesloten of een plafond aan de uitkeringen, maar daar zijn wij nog niet tegen aangelopen. Ondanks de vele blessures/kosten over de verschillende paarden in de laatste 20 jaar.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:11

Syzygy schreef:

TS geeft in de beginpost duidelijk aan dat het om dressuur en springen gaat.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:37

Vond het best lastig in te vullen als ik eerlijk ben. Ik bekijk hoe ver ik ga per situatie en per paard. banketstaaf weg wil ik niet failliet gaan op een paard.

Maar neem nou de laatste keer dat ik een hoge rekening had van de dierenarts.
Paard is toen bekapt door mijn hoefsmid waarbij die in het leven sneed, volgende dag toonde ze kreupel op twee benen, de hoef waarin gesneden was, en haar rechter achterbeen. Bloedvergiftiging door die insnede.
Heeft toen meteen antibiotica gehad en pijnstillers, beide hoeven ingepakt en iedere dag weken met speciaal spul. Twee dagen later weer enorm kreupel, had ze een hoefzweer erbij opgelopen in het voorbeen zelfde hoef als waar er in is gesneden. Nog meer medicijnen en weken. Lijkt onschuldig ben er drie weken zoet mee geweest en het kostenplaatje was toch bijna 900 euro na alle bezoeken van de dierenarts en hoefsmid.

Gelukkig uiteindelijk de helft terug gekregen vanuit zijn verzekering maar toch. Dan ga je niet zeggen dat wordt me te duur ik laat haar inslapen, daar was ze gewoon te goed voor.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:38

Alleen dressuur / springen. Maken menners of andere disciplines andere keuzes? Ik zou eerder de aanschafwaarde van het paard in de overweging meenemen en daarnaast de toekomst. Een 3 jarig 1000euro paard met potentie behandel je verder Dan een 30 jarig Z paard die al 10 jaar met pensioen is ;)

Paard & Erfgoed met trekpaarden Sept 2021
Boomslepen in Hezingen Nov 2019
Oogst en Historische dagen 2019

FB pagina: Buitenrijden Drenthe voor buitenritten in Drenthe!
Dacht je dat een kleinigheid geen verschil maakt? Ga maar eens met een mug op de kamer slapen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:51

Ik zie er een vreemde combo van wat zou je doen en wat heb je gedaan. Enquete is niet eenduidig en de data er uit geeft dan geen goede conclusies. Beste kan je er goed voor gaan zitten en een nieuwe opstellen. Want wat is je onderzoeksvraag werkelijk. Vraag je wat mensen zouden doen bij casus X of wat mensen in het verleden gedaan hebben toen ze in de praktijk voor die beslissing stonden. En het is niet altijd een blessure waarvoor die medische beslissingen gemaakt moeten worden.
En dan ook nog een vraag over inkomen ergens plotseling er tussen. Die hoort in elk geval niet op die plek in de rij thuis.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:30

Wat studeer je?
Waarom alleen “sport”paarden?

Ik heb het ingevuld. Ben benieuwd naar je afstudeerscriptie.
Laatst bijgewerkt door Jetta op 25-11-19 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:31

Taalfouten zijn inderdaad storend. Was verstandig geweest iemand er over heen te laten lezen voor je deze publiceert

Vraag me wel af hoeveel waarde dit heeft a.d.h.v de vragen, erg open en 1 richting op gestuurd.
Daarnaast zie ik de vraag over inkomen niet gepast in de enquête. Deze hoeft geen belemmering te zijn voor keuzes.

http://www.jrhorsesupport.nl of fb: JR Horse Support / JR Healthy Support

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:08

Ik ben afgehaakt.
- Je wordt erg 1 richting uitgestuurd.
- Wat ik wil besteden aan een blessure ligt aan de kans van slagen.
- Er kunnen meerdere behandelaren zijn voor 1 blessure.
- Het is mij niet duidelijk wat je precies wil weten, gaat het nou om oude blessures of toekomstige blessures?
- de volgorde van de vragen klopt niet.
- Ik weet niet precies wat jouw doel van deze enquête is, maar ik vermoed dat je met deze vraagstelling geen eenduidig antwoord krijgt op jouw onderzoeksvraag :)

met betrekking tot de leeftijd van het paard.
Je vraagt om de leeftijd van het paard op dit moment, maar niet ten tijde van de blessure.
Ik denk dat, als je dan al over oude blessures gaat praten, de leeftijd van het dier ten tijde van de blessure interessanter is dan de leeftijd van het paard op dit moment.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:21

Sizzle schreef:
jikkyP schreef:

Precies het zelfde
alles gebaseerd op kans van herstel van het dier maar ook kan ik met het dier nog mijn hobby beoefenen.
Is kans op herstel mogelijk maar kan die dan alleen in de weide lopen zn leven lang, dan houdt t bij mij op. Uiteindelijk is het dier er voor mij en ik kan geen 2 paarden onderhouden dus zal ik die keuze niet maken maar dan mag hij naar de eeuwige weides :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:25

M_D_H schreef:
Ik ben afgehaakt.
- Je wordt erg 1 richting uitgestuurd.
- Wat ik wil besteden aan een blessure ligt aan de kans van slagen.
- Er kunnen meerdere behandelaren zijn voor 1 blessure.
- Het is mij niet duidelijk wat je precies wil weten, gaat het nou om oude blessures of toekomstige blessures?
- de volgorde van de vragen klopt niet.
- Ik weet niet precies wat jouw doel van deze enquête is, maar ik vermoed dat je met deze vraagstelling geen eenduidig antwoord krijgt op jouw onderzoeksvraag :)

met betrekking tot de leeftijd van het paard.
Je vraagt om de leeftijd van het paard op dit moment, maar niet ten tijde van de blessure.
Ik denk dat, als je dan al over oude blessures gaat praten, de leeftijd van het dier ten tijde van de blessure interessanter is dan de leeftijd van het paard op dit moment.

Precies dit

Anam Cara Coaching klassieke instructie aan de hand, lange teugels, dubbele longe en onder het zadel.
www.anamcaracoaching.nl

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:33

Leuke enquête.

Voor mij geld rond de 1500,- maar wel afhankelijk hoeveel verbetering de behandeling zal geven.